Sida 8 av 9

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: tisdag 21 mars 2023 13:36
av Breitspurbahn
Hur gick det med de underjordiska korsningarna? Minns att jag läste något om att bussterminalen hade sådana och det skulle innebära en katastrof om det började brinna.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: tisdag 21 mars 2023 15:39
av Enceladus
twr skrev: tisdag 21 mars 2023 11:08
SvD skrev:Det sägs vara världens dyraste bussterminal, den som just nu sprängs in i Katarinaberget på Södermalm i Stockholm. Terminalen fick nyligen en ny prislapp på 5,7 miljarder kronor, men terminalen är endast ett av flera stora byggprojekt kring Slussen.

Stockholms stad har nu tagit fram en ny kostnadsprognos för hela Slussen: 20,77 miljarder kronor landar den på. Det ska jämföras med 15,8 miljarder kronor i den senaste prognosen från juni 2020, och 12 miljarder kronor i det så kallade genomförandebeslutet som togs i stadshuset 2015.
Hur kan projektet vara så dyrt? Halva Förbifarten?
Slussen: Regionen kräver hållbar slutnota för bussterminalen
DN skrev:– Det är helt obegripligt att landstingspolitikerna då skrev under ett avtal där vi betalar 60 procent av fördyringarna i ett projekt där vi varken har ansvaret eller kan påverka. Vi har fått bättre insyn de senaste tre månaderna men det är en lång väg kvar att gå för att styra upp det här haveriet, säger Anton Fendert.
Därför att den som har ansvaret för projektet inte betalar för fördyringarna. Stockholms landstingspolitiker har tyvärr en tendens att göra dåliga avtal.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 22 mars 2023 7:40
av twr
Min fråga handlade om Slussen som helger, inte om bussterminalen.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 22 mars 2023 13:16
av C30
twr skrev: onsdag 22 mars 2023 7:40 Min fråga handlade om Slussen som helger, inte om bussterminalen.
Stadens förslag till nytt genomförandebeslut innehåller en relativt detaljerad genomgång av projektets ekonomi. Vid det här laget har projektet pågått i nästan 20 år om man räknar in allt projekteringsarbete, så redan byggherre- och indexkostaderna är omfattande, fast den största boven när det gäller den senaste fördyrningen är just bussterminalen och alla följdeffekter som dess försening orsakar. Bussterminalens status redovisas i ett separat dokument.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 22 mars 2023 14:58
av Odd
Har det någonsin hänt att projekt av denna storlek har avbrutits pga skenande kostnader, när de har varit finansierade av svenska skattemedel? Eller betraktar politiker och tjänstemän detta som bottenlösa penningpungar varifrån det går att ösa pengar ifrån i all oändlighet?

Jag anser att det rätta är att pausa allt och göra en omvärdering av projektets delar, göra en prioritering, stryka det som inte är nödvändigt om det inte är av ringa kostnad att färdigställa osv. Det kan ju visa sig att en utflyttad bussterminal blir ett fullgott alternativ till Slussenterminalen och att de enda som blir kvar där är Saltsjöbanan.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: lördag 25 mars 2023 9:28
av Enceladus
Nackabussarna flyttas ÄNNU längre bort
Mitt i skrev:Nästa år kommer den tillfälliga terminalen för Nacka- och Värmdöbussarna troligen att behöva flyttas 400-500 meter ännu längre bort, för att hela Slussenprojektet ska kunna komma vidare. "Vi ska försöka kompensera resenärerna", säger Eva Rosman på Stockholms stad.
Det är många resenärer som behöver kompenseras på sistone! Riskerar kollektivtrafiken att bli mindre attraktiv?

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: söndag 26 mars 2023 10:44
av gek
"Men vi ska se om vi kan kompensera resenärerna med andra fördelar, som exempelvis toaletter och bättre vindskydd" säger projekt Slussen i den länkade artikeln. Borde det inte vara självklart med toaletter och vindskydd på en stor bussterminal?

Av artikeln i "mitt i" framgår också att den permanenta bussterminalen skall vara klar 2025. "Blå linjen" till Nacka beräknas börja trafikeras 2030, vilket väl rimligtvis innebär att den permanenta bussterminalen vid slussen inte längre kommer att trafikeras av särskilt många Nackabussar. Huvuddelen av nuvarande busstrafik torde styras om att mata till "blå linjen", inte minst för att i någon mån kompensera för de höga kostnader som blå linjen orsakar:

Lars_L skrev 2016 i denna tråd
Lars_L skrev: lördag 04 juni 2016 9:56 Om utbyggnaden kostar 15 miljarder till Nacka, ska detta jämföras med att dagens busstrafik i hela N/V ligger på omkring 500 miljoner per år. ...

Bara den genomsnittliga räntekostnaderna för en t-baneutbyggnad till Nacka ligger på 300 miljoner per år (ca), och avskrivningarna på ungefär lika mycket. Alltså är investeringen dyrare som sådan för tunnelbana än dagens totala busstrafik. Och då har vi ju inte räknat med driftkostnaderna på ca 200 miljoner per år, den senare siffran ska för ärligheten skull medges att den inkluderar hyra för vagnar - och marginell depåhyra.
Är det tänkt att den från 2030 outnyttjade kapaciteten i permanenta Slussenbussterminalen skall utnyttjas exempelvis för att förlänga de Tyresöbusslinjer som nu vänder vid Gullmarsplan? Detta skulle i så fall ge en välbehövlig avlastning av "gröna linjen" men är det planerat för att permanenta Slussenterminalen skall få en god anslutning till Söderleden?

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: söndag 26 mars 2023 11:00
av daniel_s
gek skrev: söndag 26 mars 2023 10:44 Borde det inte vara självklart med toaletter och vindskydd på en stor bussterminal?
Toaletter förekommer väl normalt inte i SL:s trafikantmiljöer (med undantag för f d SJ-stationer), däremot är ju vindskydd inte för mycket begärt.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: söndag 26 mars 2023 11:54
av gek
Jag tittade nu på terminalkartor i SL-appen, och toalett verkar saknas på ungefär hälften av bussterminalerna. Finns dock enligt kartorna vid bland annat Alvik, Brommaplan, Högdalen och Ropsten.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 27 mars 2023 9:34
av twr
Svar till gek:

Befolkningen ökar. Även om det blir ett hack i kurvan när Blå linjen öppnas tror jag inte det är tänkt att det ska vara någon ledig kapacitet i Slussenterminalen. Den ska användas av bussar från Orminge och Värmdö.

Det blir anslutning enbart från Stadsgårdsleden. Att köra Gullmarsplansbussar hit skulle alltså innebära en stor omväg förbi Henriksdal som skulle ge förlängda restider.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 27 december 2023 15:35
av Enceladus
Planen: Slussenbussarna hamnar på enorm ponton ute i vattnet
Mitt i skrev:Meningen var att Nackabussarna vid det laget skulle ha flyttat in i den nya, underjordiska terminalen i Katarinaberget. Men det bygget har blivit kraftigt försenat, vilket gör att bussarna behöver en temporär lösning under ett drygt år.

– Det blir längre att gå. Men vi tittar på kompletterande lösningar för dem som inte klarar av att ta sig sträckan till fots. Det kan handla om matarbussar och att vissa bussar utgår från Katarinavägen, säger Eva Rosman.
Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att leverera. Kan detta vara Stockholms i särklass dummaste infrastrukturprojekt i modern tid?

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 27 december 2023 15:52
av Odd
Enceladus skrev: onsdag 27 december 2023 15:35 Planen: Slussenbussarna hamnar på enorm ponton ute i vattnet
Mitt i skrev:Meningen var att Nackabussarna vid det laget skulle ha flyttat in i den nya, underjordiska terminalen i Katarinaberget. Men det bygget har blivit kraftigt försenat, vilket gör att bussarna behöver en temporär lösning under ett drygt år.

– Det blir längre att gå. Men vi tittar på kompletterande lösningar för dem som inte klarar av att ta sig sträckan till fots. Det kan handla om matarbussar och att vissa bussar utgår från Katarinavägen, säger Eva Rosman.
Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att leverera. Kan detta vara Stockholms i särklass dummaste infrastrukturprojekt i modern tid?
Nej. Den f d Gulalinjen är det i särklass dummaste infrastrukturprojektet i Stockholm i modern tid. Om man ser på hela landet så kan jag i alla fall se att Skövde flygplats var ännu dummare, invigdes 1989, med en aktiv tid på endast 13 år, men där problemen började redan året efter när SJs snabbtåg slog undan de ekonomiska benen för flygplatsen. Men om man ser till vilka belopp det handlar om så är det nog få projekt som slår den f d Gulalinjen.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 27 december 2023 18:49
av ADDE
Odd skrev: onsdag 27 december 2023 15:52
Enceladus skrev: onsdag 27 december 2023 15:35 Planen: Slussenbussarna hamnar på enorm ponton ute i vattnet
Mitt i skrev:Meningen var att Nackabussarna vid det laget skulle ha flyttat in i den nya, underjordiska terminalen i Katarinaberget. Men det bygget har blivit kraftigt försenat, vilket gör att bussarna behöver en temporär lösning under ett drygt år.

– Det blir längre att gå. Men vi tittar på kompletterande lösningar för dem som inte klarar av att ta sig sträckan till fots. Det kan handla om matarbussar och att vissa bussar utgår från Katarinavägen, säger Eva Rosman.
Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att leverera. Kan detta vara Stockholms i särklass dummaste infrastrukturprojekt i modern tid?
Nej. Den f d Gulalinjen är det i särklass dummaste infrastrukturprojektet i Stockholm i modern tid. Om man ser på hela landet så kan jag i alla fall se att Skövde flygplats var ännu dummare, invigdes 1989, med en aktiv tid på endast 13 år, men där problemen började redan året efter när SJs snabbtåg slog undan de ekonomiska benen för flygplatsen. Men om man ser till vilka belopp det handlar om så är det nog få projekt som slår den f d Gulalinjen.
Det är väl i så fall den nuvarande gula linjen och alla dessa löjliga sparplaner man har planerat in. Ingen som helst framtidstänkt för en liten linje som i sin nuvarande utformning har en stor kostnad till liten nytta.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 12 januari 2024 7:26
av Enceladus
ADDE skrev: onsdag 27 december 2023 18:49
Odd skrev: onsdag 27 december 2023 15:52 Nej. Den f d Gulalinjen är det i särklass dummaste infrastrukturprojektet i Stockholm i modern tid. Om man ser på hela landet så kan jag i alla fall se att Skövde flygplats var ännu dummare, invigdes 1989, med en aktiv tid på endast 13 år, men där problemen började redan året efter när SJs snabbtåg slog undan de ekonomiska benen för flygplatsen. Men om man ser till vilka belopp det handlar om så är det nog få projekt som slår den f d Gulalinjen.
Det är väl i så fall den nuvarande gula linjen och alla dessa löjliga sparplaner man har planerat in. Ingen som helst framtidstänkt för en liten linje som i sin nuvarande utformning har en stor kostnad till liten nytta.
Skenande kostnader för bussterminal
Bussmagasinet skrev:Kostnaderna för den bussterminal som just nu byggs i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm fortsätter att skena. Den senaste inofficiella uppskattningen ligger på nära sju miljarder kronor, skriver Svenska Dagbladet. Det är en miljard mer än den senaste officiella kostnadsberäkningen från februari 2023.

Den ursprungliga budgeten från 2014 löd på 1,4 miljarder, 2020 hade kalkylerna stigit till tre miljarder och vintern 2022/2023 presenterades en ny budget för bygget på totalt 5,7 miljarder kronor.
Nä, ingen av dessa linjer är lika dum som att bygga en bussterminal för sju miljarder kronor - en terminal som blir värdelös om Roslagsbanan dras till Värmdö.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: söndag 14 januari 2024 2:23
av BSB101
Med tanke på vilka bristfälliga handlingar/ritningar som förekommer i projektet så är det inte förvånande att det blir dyrare och tar längre tid.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: tisdag 30 januari 2024 16:24
av Per Lind
Vad är det som gör att Stockholmare älskar tunnlar?
-Per

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 31 januari 2024 2:49
av daniel_s
Per Lind skrev: tisdag 30 januari 2024 16:24 Vad är det som gör att Stockholmare älskar tunnlar?
-Per
Älskar dem gör de knappast, men deras kommun har inte kvar en massa åkermark som man kan bygga motorvägar, köpcentra och parkeringsplatser på, så därför får man försöka spara på markytan.

Du har kanske lagt märke till att husen i Stockholm oftast har flera våningar, det är också praktiskt när markytan är begränsad.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 31 januari 2024 3:07
av mamma Ulla
daniel_s skrev: onsdag 31 januari 2024 2:49
Per Lind skrev: tisdag 30 januari 2024 16:24 Vad är det som gör att Stockholmare älskar tunnlar?
-Per
Älskar dem gör de knappast, men deras kommun har inte kvar en massa åkermark som man kan bygga motorvägar, köpcentra och parkeringsplatser på, så därför får man försöka spara på markytan.

Du har kanske lagt märke till att husen i Stockholm oftast har flera våningar, det är också praktiskt när markytan är begränsad.
Jag har upptäckt att det är mycket vatten också i Stockholm, vilket har gjort att man har fått bygga både en mängd broar men även tunnlar för att få lämpliga förbindelser.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 31 januari 2024 9:42
av Per Lind
daniel_s skrev: onsdag 31 januari 2024 2:49
Per Lind skrev: tisdag 30 januari 2024 16:24 Vad är det som gör att Stockholmare älskar tunnlar?
-Per
Älskar dem gör de knappast, men deras kommun har inte kvar en massa åkermark som man kan bygga motorvägar, köpcentra och parkeringsplatser på, så därför får man försöka spara på markytan.

Du har kanske lagt märke till att husen i Stockholm oftast har flera våningar, det är också praktiskt när markytan är begränsad.
Jo, men man kan bygga betydligt billigare spårväg istället för att spränga dyra tunnlar. (Fast inte i just detta fallet men alternativ finns som andra skrivit i tråden.
-Per

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: onsdag 31 januari 2024 18:45
av Enceladus
Per Lind skrev: onsdag 31 januari 2024 9:42 Jo, men man kan bygga betydligt billigare spårväg istället för att spränga dyra tunnlar. (Fast inte i just detta fallet men alternativ finns som andra skrivit i tråden.
-Per
I princip alla alternativ till den gigantiska Slussenterminalen går väl ut på att förlägga fler spår i tunnel?