Sida 6 av 9

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: torsdag 04 oktober 2018 22:02
av Enceladus
twr skrev:Nämn något område som är lika stort som Orminge/Värmdö, som enbart matar till pendeltåg?
Viksjö är ungefär lika stort som Orminge och Gustavsberg. Bålstalinjen har dessutom färre avgångar och färre innerstadsstationer än Nackagrenen. Det är svårt att motivera den dyra direktbusstrafiken i Ostsektorn när utbudet är så uselt i andra delar av länet. Det här är ingen engångskostnad som delfinansieras av stat och kommuner, utan den går direkt på biljettpriset. Resurserna gör större nytta på andra håll.

En mer kostnadseffektiv lösning för länet är att förlänga tunnelbanan till Orminge. Eftersom landstinget bara står för en fjärdedel av investeringskostnaderna - de andra tre delarna kommer från kommuner, stat och trängselskatter - så påverkas biljettpriset inte lika mycket. Om Nacka inte vill betala för direktbusstrafiken själv så får kommunen leva med matartrafik. Eller så höjer vi standarden, men för alla. :wink:

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: torsdag 04 oktober 2018 23:12
av TKO
Enceladus skrev:
twr skrev:Nämn något område som är lika stort som Orminge/Värmdö, som enbart matar till pendeltåg?
Viksjö är ungefär lika stort som Orminge och Gustavsberg. Bålstalinjen har dessutom färre avgångar och färre innerstadsstationer än Nackagrenen. Det är svårt att motivera den dyra direktbusstrafiken i Ostsektorn när utbudet är så uselt i andra delar av länet. Det här är ingen engångskostnad som delfinansieras av stat och kommuner, utan den går direkt på biljettpriset. Resurserna gör större nytta på andra håll.

En mer kostnadseffektiv lösning för länet är att förlänga tunnelbanan till Orminge. Eftersom landstinget bara står för en fjärdedel av investeringskostnaderna - de andra tre delarna kommer från kommuner, stat och trängselskatter - så påverkas biljettpriset inte lika mycket. Om Nacka inte vill betala för direktbusstrafiken själv så får kommunen leva med matartrafik. Eller så höjer vi standarden, men för alla. :wink:
Boo och Värmdö har ungefär 70 000 innevånare, Viksjö 15 000. Ungefär lika stora?
Dessutom ger direktbusstrafik från Viksjö till city ingen större tidsvinst - även om det nuvarande bussnätet med matning främst till Jakobsberg knappast är optimalt. Givetvis skall anslutning till pendeltåg - och i framtiden även tunnelbana - ske i Barkarby.

Ett tips är att ta reda på fakta innan man sätter igång att argumentera för en tvivelaktig sak...

Däremot håller jag med - till 110% - att Nackabanan genast borde förlängas till Orminge!

/TKO

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: torsdag 04 oktober 2018 23:30
av Enceladus
TKO skrev:Boo och Värmdö har ungefär 70 000 innevånare, Viksjö 15 000. Ungefär lika stora?
Du vet mycket väl att jag skrev Orminge och Gustavsberg, inte Boo och Värmdö. Jag förstår inte heller varför Värmdö nämns. Det har ju redan bestämts i avtalet att Värmdös direktbussar ska bli kvar. De resenärerna skulle ändå inte få plats på Nackagrenen. Det Värmdö behöver är fler avgångar som går direkt till Mölnvik och inte via Gustavsberg.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: torsdag 04 oktober 2018 23:38
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:Boo och Värmdö har ungefär 70 000 innevånare, Viksjö 15 000. Ungefär lika stora?
Du vet mycket väl att jag skrev Orminge och Gustavsberg, inte Boo och Värmdö. Jag förstår inte heller varför Värmdö nämns. Det har ju redan bestämts i avtalet att Värmdös direktbussar ska bli kvar.
Inlägget som skribenten "Enceladus" besvarade efterfrågade en jämförelse med Orminge/Värmdö. Nu kanske det går att förstå varför jag nämnde Värmdö?

Men det är klart - får man själv bestämma hur en fråga skall omformuleras är det lättare att hitta det svar man vill ha!
(För övrigt ligger Gustavsberg i Värmdö kommun, ja det är faktiskt kommunens centrum. Så det är svårt att nämna Gustavsberg men exkludera Värmdö)

slut på geografilektionen
TKO

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: torsdag 04 oktober 2018 23:49
av Enceladus
TKO skrev:Inlägget som skribenten "Enceladus" besvarade efterfrågade en jämförelse med Orminge/Värmdö. Nu kanske det går att förstå varför jag nämnde Värmdö?
I den här diskussionen är det viktigt att göra distinktionen mellan Gustavsberg och Värmdö. Gustavsberg ligger egentligen inte på vägen till resten av Värmdö och bör därför betraktas separat. Att de flesta avgångarna trots det går via Gustavsberg är bara att beklaga. Här har vi verkligen lågt hängande frukter när det gäller restidsvinster. Grundproblemet är SL:s fixering vid kommuncentrum. Som i Norrtälje. :lol:

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 7:24
av twr
TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Boo och Värmdö har ungefär 70 000 innevånare, Viksjö 15 000. Ungefär lika stora?
Du vet mycket väl att jag skrev Orminge och Gustavsberg, inte Boo och Värmdö. Jag förstår inte heller varför Värmdö nämns. Det har ju redan bestämts i avtalet att Värmdös direktbussar ska bli kvar.
Inlägget som skribenten "Enceladus" besvarade efterfrågade en jämförelse med Orminge/Värmdö. Nu kanske det går att förstå varför jag nämnde Värmdö?

Men det är klart - får man själv bestämma hur en fråga skall omformuleras är det lättare att hitta det svar man vill ha!
(För övrigt ligger Gustavsberg i Värmdö kommun, ja det är faktiskt kommunens centrum. Så det är svårt att nämna Gustavsberg men exkludera Värmdö)

slut på geografilektionen
TKO
Ja, det vore ju trevligt om Enceladus kunde svara på frågor i stället för att svara på en annan fråga. Det finns inger lika stort område som Boo + Värmdö som matar till pendeltåg.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 7:48
av Enceladus
twr skrev:Ja, det vore ju trevligt om Enceladus kunde svara på frågor i stället för att svara på en annan fråga. Det finns inger lika stort område som Boo + Värmdö som matar till pendeltåg.
Varken Boo eller Värmdö är ett område, och speciellt inte tillsammans. Jag förstår inte vad du är ute efter. Det är bestämt att Värmdös direktbussar ska bli kvar, så den diskussionen är bara onödig. Flera av pendeltågslinjerna har större matarunderlag än Boo. Det är inte beslutat hur det blir med Boos direktbussar, men i ett av utredningsalternativen försvinner alla förutom en högtrafiklinje. En rimlig prioritering utifrån rådande förhållanden.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 8:16
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Ja, det vore ju trevligt om Enceladus kunde svara på frågor i stället för att svara på en annan fråga. Det finns inger lika stort område som Boo + Värmdö som matar till pendeltåg.
Varken Boo eller Värmdö är ett område, och speciellt inte tillsammans. Jag förstår inte vad du är ute efter. Det är bestämt att Värmdös direktbussar ska bli kvar, så den diskussionen är bara onödig. Flera av pendeltågslinjerna har större matarunderlag än Boo. Det är inte beslutat hur det blir med Boos direktbussar, men i ett av utredningsalternativen försvinner alla förutom en högtrafiklinje. En rimlig prioritering utifrån rådande förhållanden.
Så du har ensamrätt på att definiera vad "område" betyder? Försök gärna förstå innan du svarar på något helt annat. Och försök gärna förstå hur Stockholms kollektivtrafik fungerar innan du kommer med ogrundade spekulationer.

En bra början kan vara att läsa igenom de senaste inläggen från TKO i den här tråden, så kan du få en uppfattning om hur kolleltivtrafikplanering går till.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 8:56
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Ja, det vore ju trevligt om Enceladus kunde svara på frågor i stället för att svara på en annan fråga. Det finns inger lika stort område som Boo + Värmdö som matar till pendeltåg.
Varken Boo eller Värmdö är ett område, och speciellt inte tillsammans. Jag förstår inte vad du är ute efter. Det är bestämt att Värmdös direktbussar ska bli kvar, så den diskussionen är bara onödig. Flera av pendeltågslinjerna har större matarunderlag än Boo. Det är inte beslutat hur det blir med Boos direktbussar, men i ett av utredningsalternativen försvinner alla förutom en högtrafiklinje. En rimlig prioritering utifrån rådande förhållanden.
Så du har ensamrätt på att definiera vad "område" betyder? Försök gärna förstå innan du svarar på något helt annat. Och försök gärna förstå hur Stockholms kollektivtrafik fungerar innan du kommer med ogrundade spekulationer.
Vi får se hur det blir med Boos direktbusstrafik, men jag tippar faktiskt på att den till större del kommer att dras in av ovanstående skäl. Lägg ner snacket om att förstå hur Stockholms kollektivtrafik fungerar. Det är inte första gången du använder den argumentationstekniken. Baserat på dina inlägg, speciellt om tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, verkar du inte vara rätt person att tala om spekulationer. De linjer som avses behållas är linje 401 från Älta och linje 446 från Orminge. Resten hänger löst. Samtliga linjer från Björknäs, som ligger i Boo, föreslås avkortas.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 8:59
av twr
Enceladus, jag önskar att jag inte behövde skriva så till dig, men eftersom du ständigt missförstår andras inlägg, för helt andra diskussioner, och tolkar allt partipolitiskt är det svårt att undvika.

Olika åsikter kan vi naturligtvis ha. Men det kan vara bra att ha en viss ödmjukhet, och att vara beredd att lyssna på andra och lära av andra.

Jag har till exempel lärt mig en del av några av dina inlägg!

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 9:13
av Enceladus
twr skrev:Enceladus, jag önskar att jag inte behövde skriva så till dig, men eftersom du ständigt missförstår andras inlägg, för helt andra diskussioner, och tolkar allt partipolitiskt är det svårt att undvika.

Olika åsikter kan vi naturligtvis ha. Men det kan vara bra att ha en viss ödmjukhet, och att vara beredd att lyssna på andra och lära av andra.

Jag har till exempel lärt mig en del av några av dina inlägg!
Jag använder samma definition av "område" som de relevanta förstudierna (se ex.vis sidan 73 här och sidan 35 här). Orminge utmärks som ett eget område som får behålla viss direktbusstrafik, till skillnad från Björknäs och Boo gård. Samtliga ligger i Boo.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 9:23
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Enceladus, jag önskar att jag inte behövde skriva så till dig, men eftersom du ständigt missförstår andras inlägg, för helt andra diskussioner, och tolkar allt partipolitiskt är det svårt att undvika.

Olika åsikter kan vi naturligtvis ha. Men det kan vara bra att ha en viss ödmjukhet, och att vara beredd att lyssna på andra och lära av andra.

Jag har till exempel lärt mig en del av några av dina inlägg!
Jag använder samma definition av "område" som de relevanta förstudierna (se ex.vis sidan 73 här och sidan 35 här). Orminge utmärks som ett eget område som får behålla viss direktbusstrafik, till skillnad från Björknäs och Boo gård. Samtliga ligger i Boo.
Tack för förtydligande!

Vad jag skrev från början hade inget med dig att göra, och inget specifikt med Boo att göra. Det handlade om varför det kan vara vettigt med en bussterminal i Slussen. Kanske skulle jag valt ett annat ord, men vilket ord borde jag ha valt för att inte missförstås. Från Nacka centrum till havsbandet finns (i framtiden när Blå linjen är byggd) en stor sammanhängande yta/område/områden/region/sektor som saknar spårtrafik. Helt klart, mätt i befolkning, ett av de största "områdena" i Storstockholm som saknar spårtrafik.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 11:47
av Enceladus
twr skrev:Tack för förtydligande!

Vad jag skrev från början hade inget med dig att göra, och inget specifikt med Boo att göra. Det handlade om varför det kan vara vettigt med en bussterminal i Slussen. Kanske skulle jag valt ett annat ord, men vilket ord borde jag ha valt för att inte missförstås. Från Nacka centrum till havsbandet finns (i framtiden när Blå linjen är byggd) en stor sammanhängande yta/område/områden/region/sektor som saknar spårtrafik. Helt klart, mätt i befolkning, ett av de största "områdena" i Storstockholm som saknar spårtrafik.
Det är därför Roslagsbanan borde förberedas för en förlängning åt det hållet. Orminge anser jag faktiskt borde få både tunnelbana och Roslagsbanan. Det blir bättre spridning på det sättet (tunnelbana väster om Orminge och Roslagsbanan öster om Orminge plus någon station i centrala Nacka). Att Orminge får båda trafikslagen innebär också att Ektorp och Björknäs får en attraktiv och kostnadseffektiv kollektivtrafik med bra bytesmöjligheter åt båda hållen. Dessutom kommer tunnelbanan innan Roslagsbanan, om dessa vaga planer realiseras.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: fredag 05 oktober 2018 12:20
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Tack för förtydligande!

Vad jag skrev från början hade inget med dig att göra, och inget specifikt med Boo att göra. Det handlade om varför det kan vara vettigt med en bussterminal i Slussen. Kanske skulle jag valt ett annat ord, men vilket ord borde jag ha valt för att inte missförstås. Från Nacka centrum till havsbandet finns (i framtiden när Blå linjen är byggd) en stor sammanhängande yta/område/områden/region/sektor som saknar spårtrafik. Helt klart, mätt i befolkning, ett av de största "områdena" i Storstockholm som saknar spårtrafik.
Det är därför Roslagsbanan borde förberedas för en förlängning åt det hållet. Orminge anser jag faktiskt borde få både tunnelbana och Roslagsbanan. Det blir bättre spridning på det sättet (tunnelbana väster om Orminge och Roslagsbanan öster om Orminge plus någon station i centrala Nacka). Att Orminge får båda trafikslagen innebär också att Ektorp och Björknäs får en attraktiv och kostnadseffektiv kollektivtrafik med bra bytesmöjligheter åt båda hållen. Dessutom kommer tunnelbanan innan Roslagsbanan, om dessa vaga planer realiseras.
Jag håller med dig om denna princip. Men har hittills tänkt att "brytpunkten" borde ligga i Nacka centrum snarare än Orminge som du beskriver. Då ska alltså Roslagsbanan ha stationer även i Ektorp och Björknäs.

En tänkbar möjlighet (kompromisslösning?) skulle vara att i närtid bygga ut Nacka centrum - Orminge, men utforma tunnelsektionen så att en senare konvertering till Roslagsbanan lätt kan göras. Det förutsätter då även (utrymme för) 190 meter långa plattformar.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 11 mars 2019 22:25
av LÅ1

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 08 april 2019 13:10
av Enceladus
Ny terminal orsak till röda siffror
NVP skrev:Det påverkar kommunens resultat, och gör att Värmdö inte heller når upp till det lagstadgade balanskravet på ett nollresultat. Normalt sett ska ett minusresultat betas av under de följande tre åren. Nu kommer kommunen att åberopa synnerliga skäl för att slippa det.
Hade det inte varit klokare att vänta några år på tunnelbanan till Nacka och bygga en betydligt mindre terminal? :roll:

(Då talar vi inte ens om Saltsjöbanans fördubblade kapacitet, Östlig förbindelse eller linje 474 till Norrtälje...)

Samtidigt en positiv nyhet för Ostsektorns pendlare: Han bjuder på historielektion på bussturen

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: tisdag 09 april 2019 17:14
av twr
Enceladus skrev:...linje 474 till Norrtälje...
Denna tanke, stomlinje G, är numera slopad. Linjen behöver även i fortsättningen terminera i Slussen.

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 15 april 2019 16:29
av Per Lind
I Portugal är det förbjudet att parkera elbilar och gasdrivna bilar inomhus i parkeringsgarage. Säger kanske något om farligheten.
-Per Lind

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 27 februari 2023 14:10
av twr
https://www.dn.se/sverige/slussenprojek ... -forsenat/

En bussterminal i Slussen är motiverad eftersom spårtrafiken endast går till Nacka centrum. Det är inte möjligt för en gren av Blå linjen att hantera alla matarbussar från Ormningelandet och Värmdö och därför behövs en bussterminal vid Gröna och Röda linjen i Slussen.

Men varför byggs bussterminalen i Katarinaberget? Utredde man ordentligt alternativa lägen, till exempel ett läge motsvarande där terminalen låg tidigare. Har kollektivtrafiken fått en onödigt dyr lösning på grund av att annat har prioriterat i Slussen?

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Postat: måndag 27 februari 2023 15:12
av Enceladus
twr skrev: måndag 27 februari 2023 14:10 En bussterminal i Slussen är motiverad eftersom spårtrafiken endast går till Nacka centrum. Det är inte möjligt för en gren av Blå linjen att hantera alla matarbussar från Ormningelandet och Värmdö och därför behövs en bussterminal vid Gröna och Röda linjen i Slussen.
Vilka trafikbehov ska lösas? Tunnelbana till Nacka samt fördubblad trafik på Saltsjöbanan kan i princip ersätta nuvarande busstrafik till Slussen. Visserligen har tunnelbanan ett större upptagningsområde än bara Ostsektorn, och dessutom växer Ostsektorn, men utökad busstrafik till City/Karolinska kan vara en tillfällig lösning.

På längre sikt försvinner behovet av busstrafik till Slussen med exempelvis Roslagsbana till Värmdö och Älta samt Östlig förbindelse. Den gigantiska Slussenterminalen är en gigantisk felsatsning. Långa plattformar på blå linjen samt en förlängning till Orminge hade gett större nytta för pengarna...