När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Problemet med det är ju att alla pengar som hittills har satsats blir förgäves.Enceladus skrev: ↑torsdag 01 februari 2024 11:30 Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
25 procent av bussarna till Slussen kan behöva dras om
Slussenprojektet fortsätter att leverera. Lokaltidningen Mitt i rapporterar att SL i gengäld sätter in fler avgångar på pendelbåtslinje 80 från Nacka.DN skrev:Tanken var att den nuvarande temporära bussterminalen vid Slussen skulle vara i drift fram till att terminalen i Katarinaberget blir klar. Men stationen i berget är försenad och kommer inte att öppna förrän i augusti 2025. Därför har en annan tillfällig lösning klurats ut.
I samband med SL:s tabellskifte den 19 augusti kommer en flytande terminal att tas i drift. Den består av tre pontoner som sitter ihop, den sammanlagda ytan är 5 400 kvadratmeter och här får 12 bussar plats.
– Den är så pass stabil att om du ställer 50 bussar på ena änden så blir lutningen en grad. Som bussförare kommer man alltså inte att bli sjösjuk, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för projekt Slussen.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Nacka stoppar överdäckningen av Värmdöleden
Kostnaderna för Nackas bussterminal skenar, och Nacka kommun måste stå för kalaset. Men kommunen badar inte i pengar som Stockholms kommun gör. Annars hade tunnelbanan förlängts till Orminge från första början, och då skulle ju ingen av de gigantiska bussterminalerna vid Slussen och Nacka behövas...Mitt i skrev:– Det blir ingen bussterminal och vi flyttar inte motorvägen. Nu får vi hitta mer av en Odenplanlösning där bussarna kan ha en bytespunkt i vägnätet på Vikdalsvägen och möjligen Skönviksvägen utanför tunnelbaneutgångarna, säger Mats Gerdau.
[...]
– Moderaternas urusla affärer som att sälja kommunens välfärdsfastigheter och mark samtidigt som man sänkt skatten verkar ha lett till att vi inte har råd att genomföra den här viktiga kollektivtrafikknutpunkten.
[...]
– För oss är det grundläggande att få till en bra lösning där bussarna ligger nära tunnelbanan och att det inte omöjliggör för en överdäckning i framtiden.