AdrianLangemar skrev:Anledningen till att bussarna från Värmdö ska fortsätta till Slussen, men inte bussarna från Orminge, är för att politikerna i Värmdö kommun hade protesterat annars. Politikerna i Nacka kommun kommer ju ändå att se tunnelbaneförlängningen som en förbättring, även om vissa får ett extra byte. Det är den enda rimliga förklaringen. Hade kommungränsen gått vid Skurusundet hade nog bussarna från Orminge också fått fortsätta till Slussen.
Både ja och nej. Visst det bestämdes ju i avtalet (för att Värmdö skulle gå med på att delfinansiera tunnelbanan), att Värmdöbussarna skulle fortsätta - men det har ju föreslagits också i tidigare utredningar, eftersom det blir för stor restidsförlust annars. Naturligtvis kommer motorvägsbussarna från Orminge i högtrafik att fortsätta gå till Slussen. I praktiken blir ju alltså minskningen av trafikanter till/från Slussen ganska marginell mot idag. Egentligen är det ju bara några lokallinjer i Nacka som försvinner från Slussen + den stomlinje från Orminge som ju är tänkt att bli en tvärförbindelse enligt stomnätsstrategin. å andra sidan går inte den in på Värmdövägen mellan Skuru och Forum Nacka, så restidsmässigt blir det ingen försämring. Är väl egentligen 444 utanför högtrafik som försvinner.
Det är ju också anledningen till att dra tunnelbanan till Orminge, eftersom fler då får kortare restid med tunnelbana och att man då kan dra in direktbussarna. Det är ju i Orminge/Boo som den stora befolkningen i Nacka egentligen bor.
Sedan skulle jag nog säga att det finns en ganska beprövad tanke att man när det gäller busslinjer som går längre sträcka är mer noga med att undvika byten "mitt i resan" än för korta linjer. En orsak är att restidens längd som sådan gör alternativet att åka kollektivt så mycket sämre än på korta avstånd (restidskvoten). Samtidigt som man i närförort ofta kan ha hög turtäthet, vilket gör att det inte gör så mycket om man missar en avgång vid försening etc.
Genom att blåa linjen inte stannar vid Slussen och det därmed går fortare med buss än med tunnelbana dit, så kommer det fortfarande ge bra med restidsvinster.
Sedan - i och med att man valde en avgrening också till Hagsätra, så klarar ju inte tunnelbanan till Nacka det resandeunderlag som skulle bli om alla bussar vände vid Nacka (med god standard). Bara nybyggnationen som planeras i Nacka motsvarar väl ca 3 000 resenärer i maxtimmen. I sammanhanget får man väl säga att det är en stor miss att man verkar vara inställda på att begränsa plattformslängden till 145-meters.
Givetvis gör man beräkningar och det blir ju naturligt att man anpassar utbudet till Slussen efter resandeunderlag. Det blir ju ganska lätt egentligen. Är det bara 10-15 procent som fortsätter gör man väl som på andra håll - det vill säga har turer som bara utgår från Nacka som förstärker.
Sedan kommer säkert tider då man kommer ifrågasätta om man har råd med denna dubbeltrafik. Att det är samhällsekonomiskt motiverat, innebär ju inte detsamma som att man har pengar till trafiken.
Däremot behövs ju ändå en terminal vid Slussen och den vid Nacka är ju för liten för att ta all trafik i framtiden. Nu har man ju också minskat terminalen något vid Slussen. Blir fortfarande lite väl ont om uppställningsplatser/platser för tidsreglering, men annars kommer den att räcka rätt bra för behovet.