Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 27 februari 2023 15:12
twr skrev: måndag 27 februari 2023 14:10 En bussterminal i Slussen är motiverad eftersom spårtrafiken endast går till Nacka centrum. Det är inte möjligt för en gren av Blå linjen att hantera alla matarbussar från Ormningelandet och Värmdö och därför behövs en bussterminal vid Gröna och Röda linjen i Slussen.
Vilka trafikbehov ska lösas? Tunnelbana till Nacka samt fördubblad trafik på Saltsjöbanan kan i princip ersätta nuvarande busstrafik till Slussen. Visserligen har tunnelbanan ett större upptagningsområde än bara Ostsektorn, och dessutom växer Ostsektorn, men utökad busstrafik till City/Karolinska kan vara en tillfällig lösning.

På längre sikt försvinner behovet av busstrafik till Slussen med exempelvis Roslagsbana till Värmdö och Älta samt Östlig förbindelse. Den gigantiska Slussenterminalen är en gigantisk felsatsning. Långa plattformar på blå linjen samt en förlängning till Orminge hade gett större nytta för pengarna...
Nu byggs ju inte långa plattformar på Blå linjen. Tunnelbana till Orminge finns det inga beslut om. Roslagsbanans utbyggnad ligger åtminstone bortom 2040 och är inte heller beslutad Fördubblad trafik på Saltsjöbanan kräver nya dubbelspår som inte är beslutade. Östlig förbindelse är osäkert om den någonsin kommer att byggas och om det är en bra idé. Trafikuppgiften är alltså precis det jag beskrev, att mata Orminge och Värmdölandet till tunnelbana. Blå linjens gren till Nacka kan inte hantera detta.

Förutom att Nackagrenen inte har tillräcklig kapacitet motiveras bussterminalen i Slussen även av restidsnytta. Det långväga resandet från Värmdölandet behöver snabb busstrafik till Slussen snarare än långsam tunnelbana från Nacka.

"Den gigantiska bussterminalen" är en felsatsning i den här formen eftersom den är så dyr. Det var därför jag ställde frågan om billigare alternativ har övervägts.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 27 februari 2023 15:44 Nu byggs ju inte långa plattformar på Blå linjen. Tunnelbana till Orminge finns det inga beslut om. Roslagsbanans utbyggnad ligger åtminstone bortom 2040 och är inte heller beslutad Fördubblad trafik på Saltsjöbanan kräver nya dubbelspår som inte är beslutade. Östlig förbindelse är osäkert om den någonsin kommer att byggas och om det är en bra idé. Trafikuppgiften är alltså precis det jag beskrev, att mata Orminge och Värmdölandet till tunnelbana. Blå linjens gren till Nacka kan inte hantera detta.

Förutom att Nackagrenen inte har tillräcklig kapacitet motiveras bussterminalen i Slussen även av restidsnytta. Det långväga resandet från Värmdölandet behöver snabb busstrafik till Slussen snarare än långsam tunnelbana från Nacka.
Kapacitet och restid är två skilda aspekter. Saltsjöbanan ska få nya tåg samt mötesstationer. Planen är att börja köra 12-minuterstrafik med långa tåg. Ett 6-vagnarståg med C10/C11 har 432 sittplatser (och lika många ståplatser). Därmed tillkommer drygt 800 sittplatser per timme jämfört med idag.

Enligt "Fakta om SL och regionen 2019" hade Slussen 5 000 avstigande med buss i maxtimmen (exklusive Saltsjöbanans ersättningstrafik; se sidan 47). Vidare hade Saltsjöbanans ersättningstrafik betydligt färre resenärer än Saltsjöbanans ordinarie trafik, vilket tyder på en överflyttning. Däremot hade en del av bussarna omdirigerats till Medborgarplatsen. De flesta tunnelbanegrenar har drygt 6 000 resande i maxtimmen.

Satsningarna på tunnelbanan och Saltsjöbanan, tillsammans med utökad busstrafik till andra platser i Stockholms innerstad, borde kraftigt minska behovet av busstrafik till Slussen. Ostsektorn växer, men det växande behovet av kapacitet kan mötas på annat sätt. Oavsett om det är Roslagsbana till Ostsektorn, Östlig förbindelse eller spårväg till centrala Nacka så ökar den totala kapaciteten i systemet, och något av dessa projekt kommer definitivt att bli av.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Fyrgeit »

(Skrev detta innan Enceladus senaste inlägg)
Jag tycker det är väldigt mycket snack och antaganden utan någon som helst bas, så jag räknade lite.

Avstigande med buss en vintervardag i Slussen 06-09 var:
år 2019: 12700
år 2020: 7500

Säg att det blir 13000 i år. Det blir 4333 per timme och förutsatt 6-minuters-trafik blir det 433 resenärer per tåg. Ett C30-tåg tar 280 sittande resenärer och 980 stående, så helt hanterbart i nuläget, men Roslagsbana kommer definitivt behövas i framtiden.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev: måndag 27 februari 2023 17:20 ....
Säg att det blir 13000 i år. Det blir 4333 per timme och förutsatt 6-minuters-trafik blir det 433 resenärer per tåg. Ett C30-tåg tar 280 sittande resenärer och 980 stående, så helt hanterbart i nuläget, men Roslagsbana kommer definitivt behövas i framtiden.
Jag förstår inte riktigt var Roslagsbanan kommer in i bilden? Menar du specifikt smalspårig järnvägstrafik eller menar du att det är spårtrafiken som behöver byggas ut?

Roslagsbanan går f ö norr om Stockholm, från Östra Station och norrut. Den nu planerade utbyggnaden går från Centralstationen och norrut. Slussen/Nacka/Värmdö har aldrig, så vitt jag vet, varit på tal för en Roslagsbaneutbyggnad mer än lite önskemål här på forumet.

Egentligen ser jag två realistiska alternativ till att behålla Saltsjöbanan, och det är att antingen integrera det i pendeltågsnätet, där vagnar regelbundet cirkuleras med befintlig vagnpark via den nästan nedlagda förbindelsen via Södermalm, eller att det integreras i tunnelbanenätet och på så sätt delar fordonsomlopp med tunnelbana 3.

Sen finns det ett, enligt mig, mindre rimligt alternativ och det är att Tvärbanan integreras med Saltsjöbanan. Det finns ju fortfarande möjligheter med varianter, exempelvis att om Saltsjöbanan integreras med Tunnelbana 3 så hindrar inte det att vissa sträckor samtrafikeras med Tvärbanan.

Sen finns det miljoner varianter däremellan, men jag ser inget rimligt i att just Roslagsbanan skulle vara en del av lösningen här.
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Fyrgeit »

Nej, att det just är Roslagsbanan som går dit är inte relevant. Det är bara den mest rimliga utbyggnaden om man vill ha pendeltågsliknande trafik österut.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av ADDE »

Jag tycker så här:
-Saltsjöbanan delas upp i 2 delar och intergreras i andra system. Yttre delen av Saltsjöbanan blir en del av Blåa linjens nackagren, som förlängs från Nacka Centrum till Saltsjö-Duvnäs och sedan tar över den befintliga banan därifrån och utåt mot Saltsjöbaden och Solsidan. Dubbelspårsutbyggnad behövs så långt en stadig 4-5-minuterstrafikering krävs ända ut. Jag kan tänka mig att Fisksätra blir en bra slutpunkt för tåg som kortvänder. Att köra matartåg som nu tycker jag däremot inte är en bra lösning utan försöka få genomgående tåg där man växlar antingen mellan Saltsjöbaden och Solsidan eller mellan Saltsjöbaden/Solsidan/Fisksätra.

-Inre delen av saltsjöbanan skulle kunna vara del av en pendeltågslinje, eller en "Roslagsbana" om man så vill som går vidare mot Värmdö. Jag tänker mig att sträckan Henriksdal-Lillängen behålls, och att stationerna Henriksdal och Sickla behålls för pendeltågstrafiken. Storängen kan anläggas som en sista bytespunkt mellan Pendeln och Blåa linjen innan de går åt varsitt håll.

Skulle en pendeltågsgren inte funka (t.ex. pga. lutningar för en tunnel mellan Stockholm City och stadsgården/Danviksbron) så skulle resterande del av Saltsjöbanan kunna göras om som spårväg. Tvärbanan förlängs till Storängen eller Satsjö-duvnäs som slutstation medan en ny spårväg skulle kunna upprättas mellan Slussen och Storängen/Saltsjö-Duvnäs för att behålla denna förbindelse. En sådan spårvägslinje skulle kunna förlängas till Stockholm Södra på något vis.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Odd, att Roslagsbanan är en rimlig lösning för Värmdö har motiverats flera gånger här på forum. Det är också den lösning som SL beskriver som en utblick efter 2050 i Kollektivtrafikplan 2050. Så det är en väl genomtänkt och relativt förankrad lösning.
Senast redigerad av twr den måndag 27 februari 2023 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: måndag 27 februari 2023 17:20 (Skrev detta innan Enceladus senaste inlägg)
Jag tycker det är väldigt mycket snack och antaganden utan någon som helst bas, så jag räknade lite.

Avstigande med buss en vintervardag i Slussen 06-09 var:
år 2019: 12700
år 2020: 7500

Säg att det blir 13000 i år. Det blir 4333 per timme och förutsatt 6-minuters-trafik blir det 433 resenärer per tåg. Ett C30-tåg tar 280 sittande resenärer och 980 stående, så helt hanterbart i nuläget, men Roslagsbana kommer definitivt behövas i framtiden.
Jag vet inte vad du vill säga med din uträkning? Slussenbussarna skulle säkert kunna ersättas av en tunnelbanegren om det bara handlade om bussresenärer. Men Nackatunnelbanan är ju till stor del till för nya bostäder som inte finns idag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

ADDE skrev: måndag 27 februari 2023 20:11 Jag tycker så här:
-Saltsjöbanan delas upp i 2 delar och intergreras i andra system. Yttre delen av Saltsjöbanan blir en del av Blåa linjens nackagren, som förlängs från Nacka Centrum till Saltsjö-Duvnäs och sedan tar över den befintliga banan därifrån och utåt mot Saltsjöbaden och Solsidan. Dubbelspårsutbyggnad behövs så långt en stadig 4-5-minuterstrafikering krävs ända ut. Jag kan tänka mig att Fisksätra blir en bra slutpunkt för tåg som kortvänder. Att köra matartåg som nu tycker jag däremot inte är en bra lösning utan försöka få genomgående tåg där man växlar antingen mellan Saltsjöbaden och Solsidan eller mellan Saltsjöbaden/Solsidan/Fisksätra.

-Inre delen av saltsjöbanan skulle kunna vara del av en pendeltågslinje, eller en "Roslagsbana" om man så vill som går vidare mot Värmdö. Jag tänker mig att sträckan Henriksdal-Lillängen behålls, och att stationerna Henriksdal och Sickla behålls för pendeltågstrafiken. Storängen kan anläggas som en sista bytespunkt mellan Pendeln och Blåa linjen innan de går åt varsitt håll.

Skulle en pendeltågsgren inte funka (t.ex. pga. lutningar för en tunnel mellan Stockholm City och stadsgården/Danviksbron) så skulle resterande del av Saltsjöbanan kunna göras om som spårväg. Tvärbanan förlängs till Storängen eller Satsjö-duvnäs som slutstation medan en ny spårväg skulle kunna upprättas mellan Slussen och Storängen/Saltsjö-Duvnäs för att behålla denna förbindelse. En sådan spårvägslinje skulle kunna förlängas till Stockholm Södra på något vis.
Vad är syftet? Att behålla Saltsjöbanan är betydligt enklare och bättre på flera sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Odd »

Missförstå mig rätt nu. Smalspår är superdiggabelt och trevligt på alla sätt och vis. Men nya smalspår är inte framtiden i Stockholm, med ett undantag, nämligen att Roslagsbanan i kraft av sitt redan långa (ca 65 km), etablerade, nät som är längre än något av de tre tunnelbanesystemen (som mest 42 km). Men det är smalspår, ett udda sådant dessutom, som är smalare än de allra flesta andra smalspår i världen med sina 891 mm jämfört "normalt" smalspår på 1000 mm. Det finns inte någon rimligt med att bygga smalspår på andra ställen än redan befintliga utbyggnader.

Med den stora upprustning som skett av Roslagsbanan så hade man en möjlighet att på, låt säga, en 50- eller 100-årsplan, förbereda banvall och infrastruktur för normalspår genom att succesivt anpassa broar, tunnlar, viadukter, stationer och fria utrymmen, för en framtida utspikning till 1435 mm. Rätt var det är så kommer man i framtiden att ha en förutsättning för att kanske först bygga 3-skensspår under en period, för att gradvis helt gå över till normalspår och vips, så har det skett en harmonisering som kommer att gagna hela nordostsektorn.

Att då etablera ett nytt smalspårssystem söder om Stockholm är ju rätt dumt, särskilt med den udda spårvidd som vi har i Sverige. Då är det ju betydligt bättre att ansluta sådana spårförbindelser med något av de befintliga näten, exempelvis det nationella järnvägsnätet, och därmed hålla ner floran av olika system.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: måndag 27 februari 2023 18:11 Nej, att det just är Roslagsbanan som går dit är inte relevant. Det är bara den mest rimliga utbyggnaden om man vill ha pendeltågsliknande trafik österut.
Precis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Odd, hela din argumentation bygger på att du ser smalspår som ett problem, men det finns inga konkreta argument för varför det skulle vara ett problem. Intrycket är att du tycker att standardisering är viktigare än att få mest nytta för pengarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av ADDE »

twr skrev: måndag 27 februari 2023 21:22 Vad är syftet? Att behålla Saltsjöbanan är betydligt enklare och bättre på flera sätt.
Syftet är att underlätta för pendlare att ta sig från en station till en annan på ett snabbt och effektivt sätt, och med ett enda byte mellan 2 spårtrafiklinjer, samt presentera en billig lösning för en vidare förlägning av TUB3 som inte slutar vid Orminge C, och istället ge incitament till att bygga en snabb pendeltågslinje ut i värmdölandet som då kan växa, utan att behöva spränga en lång och dyr järnvägstunnel under sicklahalvön.

Både Roslagsbanan och Saltsjöbanan krävs det i vissa relationer att man behöver byta mer än en gång för att nå övriga spårtrafiksystemet. När Roslagsbanan förlängs till T-centralen så når resenärerna i nordost hela tunnelbanenätet och pendeltågsnätet utan ett extra byte vid Tekniska högskolan. För boende ute i Saltsjöbaden så kan de byta en gång till Röda och Gröna linjen idag och ett av blåa linjens linjer i framtiden, men man behöver fortsatt göra ett till byte för att nå Hagsätragrenen eller Pendeltågsnätet och det blir inte särskilt effektivt, anser jag.

Vidare så vill jag undvika parallella spårsystem. Att ha både Tunnelbana och pendeltåg som trafikerar samma områden (Sickla-Nacka-Orminge) är helt onödigt när man kan sprida på resurserna och låta en gren täcka ett område i taget.

Sen är jag som Odd, som ser Saltsjöbanan som en udda bana som behöver en speciell vagnpark för sin speciella anläggning, men det är mindre viktigt.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: måndag 27 februari 2023 20:11 Skulle en pendeltågsgren inte funka (t.ex. pga. lutningar för en tunnel mellan Stockholm City och stadsgården/Danviksbron) så skulle resterande del av Saltsjöbanan kunna göras om som spårväg. Tvärbanan förlängs till Storängen eller Satsjö-duvnäs som slutstation medan en ny spårväg skulle kunna upprättas mellan Slussen och Storängen/Saltsjö-Duvnäs för att behålla denna förbindelse. En sådan spårvägslinje skulle kunna förlängas till Stockholm Södra på något vis.
I Stockholm är pendeltåg namnet på det trafiksystem som har Citybanan som stam och går mellan Södertälje/Nynäshamn och Uppsala/Bålsta. Det tycks råda konsensus om att två grenar per trafiksystem är det optimala antalet. År 2030 kommer tunnelbanans samtliga tre trafiksystem att ha två grenar.

I nuläget har pendeltågen marginellt fler resenärer än röda linjen, men kan mycket väl bli Stockholms största trafiksystem när Hagsätragrenen kopplas loss från gröna linjen. Vidare är folkökningen störst där. Det trafiksystem som har Citybanan som stam kommer inte att få en tredje gren till Nacka och Värmdö!
ADDE skrev: måndag 27 februari 2023 22:48 Både Roslagsbanan och Saltsjöbanan krävs det i vissa relationer att man behöver byta mer än en gång för att nå övriga spårtrafiksystemet. När Roslagsbanan förlängs till T-centralen så når resenärerna i nordost hela tunnelbanenätet och pendeltågsnätet utan ett extra byte vid Tekniska högskolan. För boende ute i Saltsjöbaden så kan de byta en gång till Röda och Gröna linjen idag och ett av blåa linjens linjer i framtiden, men man behöver fortsatt göra ett till byte för att nå Hagsätragrenen eller Pendeltågsnätet och det blir inte särskilt effektivt, anser jag.
Här finns information om Nackas fyra kommundelar. Sicklaön har 40 607 invånare och växer snabbt. Boo har 35 639 invånare och växer snabbt. Fisksätra-Saltsjöbaden har 18 676 invånare och minskar långsamt. Älta har 13 129 invånare och växer långsamt. Glöm Saltsjöbaden. Stockholm är för stort för det.

Stråket Orminge-Gustavsberg-Hemmesta har drygt 80 000 invånare och är ett av Sveriges största områden utan spårtrafik (Värmdö är faktiskt Sveriges tredje största ö efter folkmängd). Fisksätra-Saltsjöbaden har betydligt färre invånare än Trollbäcken-Vendelsö-Brandbergen som inte ens har stomtrafik.
Odd skrev: måndag 27 februari 2023 17:33 Jag förstår inte riktigt var Roslagsbanan kommer in i bilden? Menar du specifikt smalspårig järnvägstrafik eller menar du att det är spårtrafiken som behöver byggas ut?
Roslagsbanan ska få en tunnel under centrala Stockholm. Det skulle vara fruktansvärt dyrt att bygga ytterligare en tunnel för en normalspårig järnväg. Saltsjöbanans befintliga dubbelspår kan med fördel samtrafikeras med Tvärbanan. De enkelspåriga delarna är tillräckliga för Fisksätra-Saltsjöbaden.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Per Lind »

Ett byte innebär färre passagerare då det dels tar tid och dels är jobbigt.
De flesta föredrar lite längre restid mot att man kan sitta kvar.
Dubbla spårsystem på samma sträcka är inte negativt. Allt beroende på var de tar vägen där de skiljs från varandra.
T.ex spår på Ytan i Hornsgatan Hornstull-Slussen och spår under jorden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

ADDE skrev: måndag 27 februari 2023 22:48 Vidare så vill jag undvika parallella spårsystem. Att ha både Tunnelbana och pendeltåg som trafikerar samma områden (Sickla-Nacka-Orminge) är helt onödigt när man kan sprida på resurserna och låta en gren täcka ett område i taget.
Ditt förslag innebär ju också dubbla spårsystem på Sicklaön.

I övrigt instämmer jag med Enceladus senaste inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Enceladus »

Nödrop: Slussenbygget blir ytterligare försenat
SvD skrev:Den senaste prognosen om en fördubbling av kostnaden för bussterminalen vid Slussen till nära 6 miljarder är redan överspelad, enligt interna rapporter som SvD tagit del av. Byggtempot är ”fortsatt lågt”, larmar en entreprenör.
Är det dags att kasta in handduken?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Odd »

I varje fall är det dags att hänga handduken på tork ett tag, stoppa eländet och göra en ny utvärdering, lista ut vilka värden som kan behållas och vilka som måste avskrivas. Så gör privata företag när projekt håller på att bli pengaslukande svarta hål. Varför skall inte samma sak gälla för offentligt finansierade projekt?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Enceladus »

Nya chocknotan för Slussen: 21 miljarder
SvD skrev:Det sägs vara världens dyraste bussterminal, den som just nu sprängs in i Katarinaberget på Södermalm i Stockholm. Terminalen fick nyligen en ny prislapp på 5,7 miljarder kronor, men terminalen är endast ett av flera stora byggprojekt kring Slussen.

Stockholms stad har nu tagit fram en ny kostnadsprognos för hela Slussen: 20,77 miljarder kronor landar den på. Det ska jämföras med 15,8 miljarder kronor i den senaste prognosen från juni 2020, och 12 miljarder kronor i det så kallade genomförandebeslutet som togs i stadshuset 2015.
Dessutom försenas bygget av den gigantiska Slussenterminalen med minst två år. Vilket misslyckande...
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

SvD skrev:Det sägs vara världens dyraste bussterminal, den som just nu sprängs in i Katarinaberget på Södermalm i Stockholm. Terminalen fick nyligen en ny prislapp på 5,7 miljarder kronor, men terminalen är endast ett av flera stora byggprojekt kring Slussen.

Stockholms stad har nu tagit fram en ny kostnadsprognos för hela Slussen: 20,77 miljarder kronor landar den på. Det ska jämföras med 15,8 miljarder kronor i den senaste prognosen från juni 2020, och 12 miljarder kronor i det så kallade genomförandebeslutet som togs i stadshuset 2015.
Hur kan projektet vara så dyrt? Halva Förbifarten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar