Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Just nu finns det väl inget beslut om var och hur denna terminal skall byggas. Men det tycks inte hindra att man bygger entrén till en eventuell bussterminal i Katarinaberget.
"Här ska entrén till Slussens nya bussterminal börja byggas".

Först några frågor om bilden.
Bildtexten säger att man skall riva huset till vänster. Men det slår man väl ner på en kafferast? Man menar väl huset till höger. Är detta polisens lokaler nu? Jag trodde det var lokaler för innerstadsbussarnas förare.
Är det någon som vet vad det är i den lite konstnärligt utsmyckade gången, eller vad man ska kalla den, överst i bilden? Jag har gissat att det är en kabeltrumma för omlagda ledningar?


Rivningen av huset kommer att göras i sommar "om stadsbyggnadsnämnden godkänner Slussensprojektets bygglovsansökan för den nya entrén". Enligt artikeln. Är det inte lite kostigt att ge byggnadslov för en entré till något som man inte vet om man kommer att få bygga? Men jag antar att entrén kommer att mynna ut i den gång som finns över T-banespåren i stationens södra ände och som går fram till rulltrapporna för utgången mot Götgatan. Så man kan kanske ha användning av den även om bussterminalen aldrig blir verklighet i berget? (Om inte annat som en extra nödutgång.)


Min tanke är att den här tråden handlar allmänt om bussterminalen. Det finns redan trådar om terminalen med specifika infallsvinklar.
En om säkerheten i en eventuell bussterminal i berget: Blir Katarinaterminalen tillräckligt säker?
Och en om bussterminalen behövs eller inte: Behövs bussterminalen i Slussen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Det är väl bra att man är lite förutseende om det underlättar den senare processen. Men beslut finns ju om att bygga - däremot finns det överklagandeärenden. Såvida inte dessa går emot staden, innebär det ju dock inte att besluten måste fattas på nytt. Utan då kan man bara köra på. Givetvis finns det en risk att man får göra ändringar, men det kommer i sådana fall knappast att beröra entrén.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av bark »

LÅ1 skrev:Är det någon som vet vad det är i den lite konstnärligt utsmyckade gången, eller vad man ska kalla den, överst i bilden? Jag har gissat att det är en kabeltrumma för omlagda ledningar?
Andra svaret och tråden glider redan iväg från ditt önskade ämne men... "Gången" är just en gång för byggarbetarna så de kan komma till de baracker som står ovanpå tunnelbaneentrén?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av BSB101 »

Bara för att man ansöker och får ett bygglov behöver man inte bygga. Bättre att söka och ha ett bygglov klart så man slipper förseningar senare i projektet. Om entrén mot all förmodan inte skulle behövas är det bara att låta bli att bygga den.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:Andra svaret och tråden glider redan iväg från ditt önskade ämne men... "Gången" är just en gång för byggarbetarna så de kan komma till de baracker som står ovanpå tunnelbaneentrén?
Men jag ställde ju frågorna! :wink:
Jaha, jag har tyckt att det ser ut som en gång, men så såg det ut som om man hängde upp kablar på väggen. Och Placeringen gjorde att den inte verkade vara för allmänheten. Så för mig blev den lite av ett mysterium!

BSB101 skrev:Bara för att man ansöker och får ett bygglov behöver man inte bygga. Bättre att söka och ha ett bygglov klart så man slipper förseningar senare i projektet. Om entrén mot all förmodan inte skulle behövas är det bara att låta bli att bygga den.
Sant!
Men när man läser artikeln lite snabbt så får man för sig att entrén skall byggas i sommar. Men det står nog bara att rivningarna skall ske i sommar. Å andra sidan brukar ju antal sakfel i vilken slumpvis vald tidningsartikel som helst vara större än noll.

Det är kanske så att ett bygglov kan vara villkorat? I det här fallet skulle då villkoret vara att man inte får bygga entrén för än man vet att man skall bygga bussterminalen i berget här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

Den utsmyckade "gången" är mycket riktigt en tillfällig ledningskulvert för de kablar som normalt går under Katarinavägen.

Inget tyder på att det kombinerade rivnings- och bygglovet är villkorat. Enligt ritningarna i SBKs webbdiarium ska rulltrapporna från den nya entrén mynna ut i den nya handelsplatsens huvudkorridor under Katarinavägen, som ändå kommer att börja byggas i år oavsett hur det blir med bussterminalen. Det är nog lättare att bygga entrén nu än ta upp ett hål i Katarinavägen igen år 2020 när den åter är öppen för all trafik. Den exakta utformningen under jord kommer tydligen att presenteras i juni.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en artikel till om bussterminalen. Med många bilder.
"Så blir bussterminalen vid Slussen – här är detaljerna om nya förslaget"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:Just nu finns det väl inget beslut om var och hur denna terminal skall byggas. Men det tycks inte hindra att man bygger entrén till en eventuell bussterminal i Katarinaberget.
"Här ska entrén till Slussens nya bussterminal börja byggas".

Först några frågor om bilden.
Bildtexten säger att man skall riva huset till vänster. Men det slår man väl ner på en kafferast? Man menar väl huset till höger. Är detta polisens lokaler nu? Jag trodde det var lokaler för innerstadsbussarnas förare.
Är det någon som vet vad det är i den lite konstnärligt utsmyckade gången, eller vad man ska kalla den, överst i bilden? Jag har gissat att det är en kabeltrumma för omlagda ledningar?[/url]
Det är ju ingången till gamla markan, har käkat där några gånger.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

Inge skrev: Förhoppningsvis orkar domstolarna att lyfta sig ur sin politiserade tvångströja, så att man tydligt ser igenom falskspelet och avslår expropiering.
Och hur skulle det förbättra situtionen? Överklaganden av Settergren & co kan rimligen endast ha tre möjliga resultat:
  1. 1. Bussterminalen förläggs fortfarande i Katarinaberget, men försenas i ett par år tillsammans med de östra delarna av Nya Slussen. Skattebetalarna betalar ett par hundra miljoner extra.
  • 2. Det blir ingen bussterminal alls i anslutning till Slussen.
  • 3. Efter flera års försening blir det någon slags terminal på Stadsgården, möjligen även genom permanentering av den tillfälliga terminalen. De östra delarna av Nya Slussen (inklusive Katarinaparken, som troligen är den trevligaste delen av projektet) blir antigen inte av eller modifieras och försenas ytterligare i några år.
Vad vill Settergren egentligen uppnå? Protester mot bergterminalen var mer förståeliga för några år sedan, då hela Nya Slussenprojektets framtid var osäker. Men just nu verkar det som om han vill fördröja, sabotera, och lära läxor åt politikerna på varje möjligt vis, bara för att uttrycka sitt missnöje med hanteringen av projektet och utan att bry sig om det faktiska resultatet.

Jag skulle förstå honom mycket bättre om han helt enkelt sade att riskanalyserna som gjorts för gasbussbränder i terminalen är otillräckliga.
Senast redigerad av C30 den torsdag 02 juni 2016 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

"Rimligen" var kanske inte det bästa ordvalet. Men jag har väldigt svårt att se ett fjärde sannolikt resultat av bussterminalprocessen. Kan du kanske upplysa mig? På vilket sätt kan Settergren & co vid den här tidpunkten "minimera skadorna"? Allt tyder på att under våren 2017, då detaljplanen troligen antas, kommer halva nuvarande Slussen att vara riven och grundläggningen och kajarbetena för den nya anläggningen att vara i full gång.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

Inge skrev:Ingen bussterminal medger mindre skada än en bussterminal.
Ja, den synvinkeln kan jag förstå och respektera. Även om det är lite konstigt att se Nacka- och Värmdöbor stödja protesterna, om utfallet blir ingen terminal alls.
Inge skrev:Ett rimligt utfall är dock att man gör om detaljplanen som antagits. Bla för att få ha kvar den tillfälliga bussterminalen tills tunnelbanan står färdig.
Det krävs ens ingen ändring av detaljplanen, bara en förlängning av det tidsbegränsade bygglovet, som är en förhållandevis enkel process. Så det skulle nog lätt gå att ordna, och den tillfälliga terminalen är planerad att bli kvar fram till 2023 ändå.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

Där får jag nog medstämma: om man vara helt säker på att man kan ha terminalen kvar fram till 2015, så borde man snarast ta fram en detaljplan för östra delen som är närmast identisk med den nuvarande planen, men med tillfälliga markanvändningsbestämmelser åt terminalen. Fast även den hypotetiska planen skulle väl överklagas i åratal, så snabbt och billigt kommer det inte att bli.

Jag antar att staden i så fall skulle göra bedömningen att det är lättare att övertyga domstolen om att en förlängning på några år är berättigad.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

C30 skrev:Där får jag nog medstämma: om man vara helt säker på att man kan ha terminalen kvar fram till 2015, så borde man snarast ta fram en detaljplan för östra delen som är närmast identisk med den nuvarande planen, men med tillfälliga markanvändningsbestämmelser åt terminalen. Fast även den hypotetiska planen skulle väl överklagas i åratal, så snabbt och billigt kommer det inte att bli.

Jag antar att staden i så fall skulle göra bedömningen att det är lättare att övertyga domstolen om att en förlängning på några år är berättigad.
"fram till 2015"? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Vad är terminalen kostnadsberäknad till? Vad skulle det kosta med tunnelbana till Ektorp, Björknäs, Orminge, och en bussterminal i Björknäs?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av hgsldf »

twr skrev:Vad är terminalen kostnadsberäknad till? Vad skulle det kosta med tunnelbana till Ektorp, Björknäs, Orminge, och en bussterminal i Björknäs?
Och då behövs det måhända inte en tredje Skurubro, vad kostar den?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Vad är terminalen kostnadsberäknad till? Vad skulle det kosta med tunnelbana till Ektorp, Björknäs, Orminge, och en bussterminal i Björknäs?
Man har ju räknat på det där....Finns ju med i underlaget till Sverigeförhandlingen. Ca 4,2 miljarder delvis ovan mark och 5,9 miljarder i tunnel. Slussenterminalen var beräknad kring 1,4 miljarder.

Dock blev restidsvinsterna i den här mycket grunda analysen ganska låga, vilket är något förvånande om man jämför med de utredningar som gjorts tidigare. Men som alltid i detta sammanhang hänger det ju lite på hur JA-alternativet ser ut - eftersom bussarna går så pass fort och går direkt från Orminge idag, blir tidsvinsten med tunnelbana i jämförelse med dagens lösning ganska liten, såvida man inte tänker att alternativet skulle vara att Ormingeborna skulle få byta till tunnelbana från buss i Nacka. Då har jag svårt att se att restidsvinsterna blir så små som här anges.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars Ödlund »

Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:Problemet med de flesta tunnelbanevarianter där Värmdö/Orminge/Nacka/Älta/Tyresö är inblandat är att restiden förlängs för det stora flertalet genom ytterligare ett byte samt att turtätheten främst under mellan och lågtrafik kommer att bli avsevärt mycket lägre än idag
Så är det ju. Men den sträcka som jag ser med stråket förbi Ektorps Centrum, Björknäs och Orminge är byggd ganska "tunnelbanemässigt". De flesta i högtrafik byter ju också buss vid Orminge till 446 (direktbussen), så det bytet måste man ju räkna in ändå. Vid Långsjön bor ju inte så många, utan flertalet bor ju kring Ektorp, Björknäs och Orminge. Busstrafiken är ju ganska fokuserad kring några tunga stråk, där ju exempelvis antalet avgångar på 410 ner till Saltängen är ytterst begränsad. Även ner till Skuru (Duvnäs Utskog) är det ju också rätt gles trafik.

Den rapport som gjordes 2008, visade på ganska bra värde för t-bana till Orminge, men däremot av detta skäl mycket dåligt resultat för att dra vidare till Gustavsberg. De som främst skulle få en försämring var väl boende i Duvnäs Utskog (Skuru) och boende längs Värmdövägen, men dessa beräknades ju få sämre restid då även med t-bana till Nacka. Så en fråga är ju - oavsett lösning - hur man löser det för dessa? Med t-bana till Orminge skulle däremot många slippa ett byte (eftersom man ändå byter buss vid Orminge) och därmed göra en restidsvinst, något också beroende på hur många som når sitt mål med blåa linjen, och ändå inte behöver göra ytterligare ett byte. I det senare fallet blir ju vinsten bara några få minuter per resa.

Därför sett till existerande bebyggelse skulle det ändå restidsmässigt vara en vinst att dra just till Orminge. Tunnelbana till Nacka ger ju flertalet som bor där idag längre restid med den planerade tunnelbaneutbyggnaden. Men allt beror lite på vad man jämför med. För Ormingeborna blir det ju en stor nackdel om tunnelbanan till Nacka innebär att direktbussarna dras in - samtidigt då som vinsten av att dra den vidare t-banan till Orminge blir desto större.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Frågan som bör ställas för att utvärdera en förlängning utanför Nacka är snarare vad busskilometrarna kostar samhället, än om det blir någon restidsvinst.
Det räknas ju givetvis in i driftkostnaderna och är en del av analysen, Men som vi varit inne på tidigare så kan vi aldrig bygga ut tunnelbana för spara in busskilometrar. Om utbyggnaden kostar 15 miljarder till Nacka, ska detta jämföras med att dagens busstrafik i hela N/V ligger på omkring 500 miljoner per år. I detta ingår förstås att mycket av busstrafiken går på landsbygd och att sträckan mellan Nacka (eller Orminge) och Slussen är en relativt kort del av områdets totala trafikproduktion.

Bara den genomsnittliga räntekostnaderna för en t-baneutbyggnad till Nacka ligger på 300 miljoner per år (ca), och avskrivningarna på ungefär lika mycket. Alltså är investeringen dyrare som sådan för tunnelbana än dagens totala busstrafik. Och då har vi ju inte räknat med driftkostnaderna på ca 200 miljoner per år, den senare siffran ska för ärligheten skull medges att den inkluderar hyra för vagnar - och marginell depåhyra.

Ser vi bara till insparade busskilometer ska vi väl alltså inte bygga någon tunnelbana alls, däremot kan det ju vara en del för att få ekonomi i projektet, eller det är väl snarare en förutsättning för att få en rimlig driftsekonomi om man nu bygger t-bana. Men det är därför restidsvinsterna alltid är så viktiga för att bedöma vad som är värt att satsa på.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar