Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Men det är väl ändå lite tidigt att räkna på hur mycket kapacitet som finns, när det enda man har är skisser?

Bussterminalen vid Slussen har redan fälts en gång och blir förhoppningsvis aldrig av.
Kapaciteten är ju utgångspunkten. Så det är väl inte så konstigt att räkna på det?

Bussterminalen fälldes ju p.g.a formella skäl - att inte detaljplanen varit ute på samråd. Det var ju inget i själva lösningen som fälldes.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev: Skulle nog vilja påstå att 676 har betydligt bättre förutsättningar, även om också den är onödig som parallellinje. 676 går ju åtminstone i samma riktning, dit de flesta ska. Den som sitter bekvämt väljer kanske att sitta kvar.

Från Nacka skall de flesta in till stan. För den överväldigande majoriteten blir det en genväg med tunnelbanan under Saltsjön. De kommer inte att sitta kvar hur bekvämt de än suttit på bussen.
Jag skulle säga tvärtom, utifrån målpunkter, restid och väntetid vid byte mellan buss och tunnelbana, vilket gör att det går fortare för flertalet att byta vid Slussen än att ta blåa linjen till T-centralen.

Det är ju väldigt få som har målpunkten T-centralen. Många ska alltså vidare med röda- och eller gröna linjen. För dessa borde bytet vid Slussen gå fortare än att gå från blåa tunnelbanan vid T-centralen.

Den upplevda restiden. för exempelvis 446, från Orminge centrum, torde bli ca 9-minuter till Nacka och 20-minuter till Slussen. Genomsnittliga gångtiden från trafikplatsen till tunnelbanan räknas här till 3-minuter, väntetiden i regel 2,5-minuter och restiden 12-minuter.

Den totala upplevda restiden med byte till T-centralen blir alltså, med vikten 2,5 - alltså 34,45 minuter.
Till Slussen blir motsvarande restid 20-minuter, gångtid 4-minuter, väntetid 0,5-minuter- restid 3-minuter -
Den totala upplevda restiden med byte vid Slussen till T-centralen blir alltså, med vikten 2,5 -alltså 34,25 minuter. Alltså ganska likvärdig - obeaktat att man kan diskutera vilka exakta tidsberäkningar man ska använda.

De som har målpunkt/bytespunkt längs blåa linjens övriga stationer, eller har T-centralen som målpunkt, kommer alltså givetvis att byta vid Nacka. Alla andra vinner på att byta vid Slussen. Hur stor andelen av resenärerna dessa är, ter sig givetvis mycket svårt att utreda på denna hobbynivå - men det borde åtminstone vara mer än hälften.

På rak arm är det väl också lite svårt att avgöra var ifrån det är bäst att byta till pendeln (från gröna/röda linjen eller blåa) - det påverkar väl givetvis också andelen något).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Förutom tid, upplevd eller verklig, så har förstås komfort också betydelse. Trängseln på T-banan mellan Slussen och T-centralen är väl också en faktor att ta hänsyn till. Liksom tågens komfort jämfört med bussens.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev: Folk är inte så korkade att de inte tittar på klockan. Det går ju fortare att byta vid Nacka. "Upplevd resetid" är alltid lite hokus pokus, när den används för att jämföra omedelbara alternativ direkt fel.

Man kommer snart att inse, genom att titta på klockan att det går fortare om man byter vid Nacka. Sedan spelar de mindre roll om någon påstår att resenären borde uppleva en känsla av långsammare tid på det viset.....
Nu svarade jag lite i andra tråden kring detta också.

Det är ju ganska vedertagen forskning att folk upplever väntetid som mer besvärande än åktid. Personligen - ej verifierat - anser jag nog att stillastående tid på tåg (exempelvis stationsuppehåll) också bör räknas dit. Var exakt viktningen ska ligga kan ju förstås diskuteras. Om den ska vara 2 eller 2,5, eller t.o.m. 3 skiljer sig ju också i olika modeller. Den SL använder nyttjar väl multiplikatorn 3.

Däremot är ju inte tiden den enda faktorn. Möjlighet till sittplats är ju också en faktor och trängsel etc. Nu kommer det ju bli rätt trångt på blåa linjen också, så det är ju inte något som försvinner med bytet till blå.

Men ibland verkar en del tro att T-centralen har så där väldigt många avstigande. Framförallt är det ju en bytesstation. Mellan 8-9 är det till Norra utgången (Sergels torg), omkring 5000- 6000 avstigande. Det motsvarar väl ca 10 procent av t-baneresenärerna som passerar innerstan under maxtimmen. Dessa föredrar möjligen blåa linjen, lite beroende på hur man tycker bytet fungerar i Nacka. Men för alla som ska byta till röda eller gröna vid T-centralen kommer det ju vara mycket attraktivare att byta vid Slussen - obeaktat att många ändå ska söderut. Då kommer du ju på rätt tunnelbana direkt och slipper ett byte och därtill en ganska lång promenad från blåa linjen upp till de andra. Pendeln kan det väl vara något mer jämt fördelat däremot. Det är möjligt att en del föredrar att byta från blåa linjen.

Att folk ser till hela resan är ju sådant som är inbakat i den upplevda restiden. Dåligt fungerande byten med väntetider hör ju till en av de saker som upplevs som mest negativt. Det finns ju ett skäl till varför de mest missnöjda bussresenärerna återfinns i områden som Järfälla och Södertälje.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Lars_L skrev:Men ibland verkar en del tro att T-centralen har så där väldigt många avstigande. Framförallt är det ju en bytesstation. Mellan 8-9 är det till Norra utgången (Sergels torg), omkring 5000- 6000 avstigande. Det motsvarar väl ca 10 procent av t-baneresenärerna som passerar innerstan under maxtimmen.
Ja det är ju fel. Att byta vid Nacka innebär också en stor fördel för många av de som idag använder sig av stationerna vid Östermalmstorg och Hötorget, men lika väl kunde använt blå linjens stationer. Här blir ju tidsvinsten dessutom större för de som kommer via Nacka eftersom blå linjen kommer att komma in från rätt håll.
Din tro på fördelarna med att byta vid Nacka tycks vara orubblig. Men visst det finns givetvis en zon där Östermalmstorg och Kungsträdgården försörjer samma område. Samtidigt är det många som ska till Gamla stan, och för dem blir det nog mer attraktivt att slippa byten och gå från Slussen.

För station Hötorget ser jag väl dock ingen direkt nytta med att åka blåa linjen och gå av vid T-centralen istället. Uppgången på Vasagatan tror jag inte har så stort upptagningsområde som är gemensamt med Hötorgets station. Men givetvis kommer väl alla som har närmare till blåa linjens t-banestationer att välja den lösningen, eftersom ökad gångtid viktas lika som ökad bytestid.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Men ibland verkar en del tro att T-centralen har så där väldigt många avstigande. Framförallt är det ju en bytesstation. Mellan 8-9 är det till Norra utgången (Sergels torg), omkring 5000- 6000 avstigande. Det motsvarar väl ca 10 procent av t-baneresenärerna som passerar innerstan under maxtimmen.
Ja det är ju fel. Att byta vid Nacka innebär också en stor fördel för många av de som idag använder sig av stationerna vid Östermalmstorg och Hötorget, men lika väl kunde använt blå linjens stationer. Här blir ju tidsvinsten dessutom större för de som kommer via Nacka eftersom blå linjen kommer att komma in från rätt håll.
Din tro på fördelarna med att byta vid Nacka tycks vara orubblig. Men visst det finns givetvis en zon där Östermalmstorg och Kungsträdgården försörjer samma område. Samtidigt är det många som ska till Gamla stan, och för dem blir det nog mer attraktivt att slippa byten och gå från Slussen.

För station Hötorget ser jag väl dock ingen direkt nytta med att åka blåa linjen och gå av vid T-centralen istället. Uppgången på Vasagatan tror jag inte har så stort upptagningsområde som är gemensamt med Hötorgets station. Men givetvis kommer väl alla som har närmare till blåa linjens t-banestationer att välja den lösningen, eftersom ökad gångtid viktas lika som ökad bytestid.
Enligt Inge är kombinationen matarbuss/tunnelbana alltid bättre än alla alternativ, oavsett de specifika förutsättningarna. Det går inte att övertyga honom att direktbussar till Slussen eller Roslagsbanan till city kan ha någon funktion. Det är ingen idé att försöka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av C30 »

Ledningsrätt för en ersättningsavloppstunnel finns med i planen redan nu i samrådsskedet, i den södra delen av planområdet!

Ingenstans i remissvaret står det att Stockholm Vatten inte kan hitta en ny avloppstunnel i planhandlingarna, bara att de tycker att den färdiga planen borde möjliggöra uppförande av sådan. Det är så remissvar från den offentliga sektorn brukar se ut, de nämner ofta allt som angår myndigheten/bolaget, även det som kan kännas uppenbart.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Expert om Nya Slussens bussterminal: ”En stor fejk”

Citat "Riskanalysen är en stor fejk. Ventilation av brand- och rökgaser har ett uppenbart behov av att granskas av en oberoende instans."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av TKO »

Det är möjligt att jag missat någon ändring i PBL, men jag hade ingen aning om att detta var något som skall prövas på detaljplanenivå.

Personsäkerheten är snarare en fråga för bygglovsgivningen, det borde "experten" tillika professor Harms-Ringdahl också känna till. Jag gissar att han inte har något samarbete med WSP, utan med någon konkurrerande konsultfirma...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2975
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av BSB101 »

Alla dessa experter och sakkunniga. Så fort en person använder något av dessa titlar blir jag misstänksam. Samma gäller när någon använder titeln professor utan att ange vad man är professor i.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av TKO »

I denna fråga torde den värderade skribenten "BSB101" och jag vara helt överens!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars Ödlund »

Professorn är adjungerad professor vid KTH i ämnet riskhantering.

Ska man anta att även terminalen i Liljeholmen samt Cityterminalen snarast bör avvecklas av liknande orsaker? Där skulle avsevärt många fler kunna påverkas.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Professorn är adjungerad professor vid KTH i ämnet riskhantering.

Ska man anta att även terminalen i Liljeholmen samt Cityterminalen snarast bör avvecklas av liknande orsaker? Där skulle avsevärt många fler kunna påverkas.
Farliga nybyggen bör väl alltid undvikas. Det är inte riktigt samma sak som att man omedelbart måste upphöra att använda befintliga anläggningar med motsvarande risker.

Sen inser jag inte omedelbart varför fler skulle påverkas vid Liljeholmen och/eller Cityterminalen. Det är ju en helt annan arkitektur på de anläggningarna, och vid Liljeholmen är det dessutom avsevärt mindre trafik än vid Slussen. Jag skulle tro att Slussen får den absolut värsta riskbilden av alla såna här terminaler. Som T-Zinkensdamm fast med gasbussar...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av TKO »

Jag - som inte är adjungerad professor i riskhantering - förstår fortfarande inte varför detta är en detaljplanefråga... jag får väl läsa igenom PBL i morgon!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av hgsldf »

Om man nu nödvändigtvis måste bygga terminal för Nacka och Värmdöbussarna på Södermalm (vilket jag nog aldrig kommer att förstå), återstår väl om riskerna för brand skall minimeras, att köra med vanliga dieselbussar och om någon tycker att resenärernas säkerhet är något man kan leka med, ja då behöver man inte stanna vid metan-bussar utan då bör man införa vätgasbussar!
/Göran
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av Lars Ödlund »

hgsldf skrev:
Om man nu nödvändigtvis måste bygga terminal för Nacka och Värmdöbussarna på Södermalm (vilket jag nog aldrig kommer att förstå), återstår väl om riskerna för brand skall minimeras, att köra med vanliga dieselbussar och om någon tycker att resenärernas säkerhet är något man kan leka med, ja då behöver man inte stanna vid metan-bussar utan då bör man införa vätgasbussar!
/Göran
Ja, Varför man överhuvudtaget ska köra med gas kan man ju fråga sig, en del av gasen är ju naturgas och inte biogas.
HVO vore givetvis det ultimata, fungerar i 99% av de vanliga dieselmotorer, består av enbart återvunnen naturlig råvara etc.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Jag - som inte är adjungerad professor i riskhantering - förstår fortfarande inte varför detta är en detaljplanefråga... jag får väl läsa igenom PBL i morgon!

/TKO
Det kan du väl ägna dig åt om du vill. Men det vore förmodligen mer givande för din förståelse att läsa igenom miljöbalkens 6:te kapitels 11:te till 14:de samt 16:de paragraf.
Det orkar jag inte göra just nu. Men då handlar det alltså inte om att detaljplaneförslaget är på utställning utan om MKB? Det är en helt annan sak.

Fast det som verkar diskuteras både här och av expertprofessorn är väl personskyddet vid en eventuell stor olycka i terminalen. Och det torde trots allt vara en bygglovsfråga. Men jag har inte läst handlingarna och inte tänker jag göra det heller, eftersom hela projektet är korkat!

Så nu får snillena fortsätta spekulera...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar