När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Problemet med det är ju att alla pengar som hittills har satsats blir förgäves.Enceladus skrev: ↑torsdag 01 februari 2024 11:30 Oppositionen: Inga nya miljarder till Slussenterminalen
När börjar det bli rimligt att fimpa den gigantiska terminalen? För dessa pengar hade det gått att bygga tunnelbana till Orminge!Mitt i skrev:Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.
[...]
Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
25 procent av bussarna till Slussen kan behöva dras om
Slussenprojektet fortsätter att leverera. Lokaltidningen Mitt i rapporterar att SL i gengäld sätter in fler avgångar på pendelbåtslinje 80 från Nacka.DN skrev:Tanken var att den nuvarande temporära bussterminalen vid Slussen skulle vara i drift fram till att terminalen i Katarinaberget blir klar. Men stationen i berget är försenad och kommer inte att öppna förrän i augusti 2025. Därför har en annan tillfällig lösning klurats ut.
I samband med SL:s tabellskifte den 19 augusti kommer en flytande terminal att tas i drift. Den består av tre pontoner som sitter ihop, den sammanlagda ytan är 5 400 kvadratmeter och här får 12 bussar plats.
– Den är så pass stabil att om du ställer 50 bussar på ena änden så blir lutningen en grad. Som bussförare kommer man alltså inte att bli sjösjuk, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för projekt Slussen.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Nacka stoppar överdäckningen av Värmdöleden
Kostnaderna för Nackas bussterminal skenar, och Nacka kommun måste stå för kalaset. Men kommunen badar inte i pengar som Stockholms kommun gör. Annars hade tunnelbanan förlängts till Orminge från första början, och då skulle ju ingen av de gigantiska bussterminalerna vid Slussen och Nacka behövas...Mitt i skrev:– Det blir ingen bussterminal och vi flyttar inte motorvägen. Nu får vi hitta mer av en Odenplanlösning där bussarna kan ha en bytespunkt i vägnätet på Vikdalsvägen och möjligen Skönviksvägen utanför tunnelbaneutgångarna, säger Mats Gerdau.
[...]
– Moderaternas urusla affärer som att sälja kommunens välfärdsfastigheter och mark samtidigt som man sänkt skatten verkar ha lett till att vi inte har råd att genomföra den här viktiga kollektivtrafikknutpunkten.
[...]
– För oss är det grundläggande att få till en bra lösning där bussarna ligger nära tunnelbanan och att det inte omöjliggör för en överdäckning i framtiden.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
780 meter att gå till Nacka- och Värmdöbussarna
Den gigantiska Slussenterminalen bara fortsätter att leverera. Bussresenärerna får i praktiken en extra arbetsdag i månaden:Mitt i skrev:Det har talats om 400, 500 och 600 meter – men det blir 780 meter att gå för den som vill stiga på bussarna till Nacka och Värmdö när den tillfälliga bussterminalen på pontonen vid Stadsgårdsterminalen sjösätts i augusti. SL sätter in en extra tillgänglighetsbuss.
[...]
– I maxtimmen på morgonen är det upp till 180 bussar som trafikerar Slussenterminalen. Trafiksituationen runt Stadsgårdsterminalen gör att några busslinjer behöver dras om för att det inte ska bli stopp i trafiken i rusningstid, säger Erik Norling, trafikdirektör vid SL i ett uttalande.
[...]
Busspontonen behövs för att inte försena Slussenbygget ytterligare och eftersom den underjordiska bussterminalen i Katarinaberget är försenad. Den tillfälliga terminalen ska användas tills terminalen i Katarinaberget är klar hösten 2025.
Kan detta vara alla tiders sämsta kollektivtrafikprojekt i Stockholm?DN skrev:– Vi är fullt medvetna om att många kommer att uppleva att det är väldigt långt att gå när man ska byta till tunnelbanan vid Slussen. Tillsammans med Stockholms stad har vi utifrån de förutsättningar som finns gjort allt vi kunnat för att underlätta så mycket vi kan, säger Erik Norling.
Resenärer från Nacka och Värmdö kommer att drabbas särskilt hårt av krånglet. Carl Kangas, kommunstyrelsens ordförande (S) i Värmdö kommun, är bekymrad.
– Vår situation är att Värmdöborna med den tillfälliga terminalens placering får en ökad pendlingsväg med cirka 1,5 timme per vecka. Det är sex timmar i månaden, nästan en hel arbetsdag extra som ska läggas på pendling, säger han.
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
Den diskussionen har redan tagits upp. Det finns ett kollektivtrafikprojekt i Stockholm som är sämre, men annars stämmer det nog.Enceladus skrev: ↑söndag 19 maj 2024 12:49 780 meter att gå till Nacka- och Värmdöbussarna...
Kan detta vara alla tiders sämsta kollektivtrafikprojekt i Stockholm?
Genius on call
Re: Bussterminalen vid Slussen (för Nacka- o Värmdöbussarna)
(Nya) Gula linjen är definitivt betydligt värre än Arenastaden.Odd skrev: ↑söndag 19 maj 2024 22:39Den diskussionen har redan tagits upp. Det finns ett kollektivtrafikprojekt i Stockholm som är sämre, men annars stämmer det nog.Enceladus skrev: ↑söndag 19 maj 2024 12:49 780 meter att gå till Nacka- och Värmdöbussarna...
Kan detta vara alla tiders sämsta kollektivtrafikprojekt i Stockholm?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.