Sida 1 av 2
Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 10:13
av twr
Angående djupt liggande tunnelbanestationer eller annat. Är det möjligt att lägga hissarna direkt på plattformen? Detta borde ju vara bäst för resenärerna. Eller finns det skäl som talar för ett mellanplan? Hisspaketets storlek? Någon form av säkerhetsskäl? Finns internationella exempel?
Om det handlar om att paketet tar för mycket plats borde sidoplattformar kunna övervägas, för då kan det ligga direkt på plattformen, eftersom det bara är en kortare del av plattformen som behöver extra bredd. Risken är att en sidoplattform behöver mer än hälften av vad en mittplattform kräver, och att det totala antalet hissar "åker upp".
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 11:45
av C12C3C3C12
London har hissarna på dom djupaste stationerna från plattform till gatunivå om jag kommer ihåg rätt, var ungefär 30 år sedan

Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 11:47
av twr
C12C3C3C12 skrev:London har hissarna på dom djupaste stationerna från plattform till gatunivå om jag kommer ihåg rätt, var ungefär 30 år sedan

Är det stationer som har enbart hissar, alltså inga rulltrappor?
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 12:27
av Lars_L
twr skrev:Angående djupt liggande tunnelbanestationer eller annat. Är det möjligt att lägga hissarna direkt på plattformen? Detta borde ju vara bäst för resenärerna. Eller finns det skäl som talar för ett mellanplan? Hisspaketets storlek? Någon form av säkerhetsskäl? Finns internationella exempel?
Om det handlar om att paketet tar för mycket plats borde sidoplattformar kunna övervägas, för då kan det ligga direkt på plattformen, eftersom det bara är en kortare del av plattformen som behöver extra bredd. Risken är att en sidoplattform behöver mer än hälften av vad en mittplattform kräver, och att det totala antalet hissar "åker upp".
Det finns ju sådana hissar i Stockholm redan idag - det är väl en sådan lösning (om än det är en hiss som går sidledes) vid exempelvis Västra skogen, som ju också är en av de djupaste stationerna idag.
Snarare handlar det väl om att man vill koncentrera hissarna - vilket blir svårt om man ska ha dem på plattformen (såvida det inte är ändstation). För att klara kapaciteten - särskilt om det är djupt och hissfärden därmed tar en liten stund, behövs ju rätt många hissar. Den billigaste lösningen torde väl därför vara att ha en rulltrappa upp till en gemensam plattform för hissarna, så att inte biljetthallen behöver bli för stor, och för den delen borde det väl samtidigt kanske vara möjligt att göra fler hisschakt samtidigt om de ligger bredvid varandra?
Skulle väl alltså tro att det främst är ekonomiska skäl. Ur säkerhetssynpunkt antar jag väl att man ändå behöver trappor som nödutgång.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 12:39
av twr
Lars_L skrev:twr skrev:Angående djupt liggande tunnelbanestationer eller annat. Är det möjligt att lägga hissarna direkt på plattformen? Detta borde ju vara bäst för resenärerna. Eller finns det skäl som talar för ett mellanplan? Hisspaketets storlek? Någon form av säkerhetsskäl? Finns internationella exempel?
Om det handlar om att paketet tar för mycket plats borde sidoplattformar kunna övervägas, för då kan det ligga direkt på plattformen, eftersom det bara är en kortare del av plattformen som behöver extra bredd. Risken är att en sidoplattform behöver mer än hälften av vad en mittplattform kräver, och att det totala antalet hissar "åker upp".
Det finns ju sådana hissar i Stockholm redan idag - det är väl en sådan lösning (om än det är en hiss som går sidledes) vid exempelvis Västra skogen, som ju också är en av de djupaste stationerna idag.
Snarare handlar det väl om att man vill koncentrera hissarna - vilket blir svårt om man ska ha dem på plattformen (såvida det inte är ändstation). För att klara kapaciteten - särskilt om det är djupt och hissfärden därmed tar en liten stund, behövs ju rätt många hissar. Den billigaste lösningen torde väl därför vara att ha en rulltrappa upp till en gemensam plattform för hissarna, så att inte biljetthallen behöver bli för stor, och för den delen borde det väl samtidigt kanske vara möjligt att göra fler hisschakt samtidigt om de ligger bredvid varandra?
Skulle väl alltså tro att det främst är ekonomiska skäl. Ur säkerhetssynpunkt antar jag väl att man ändå behöver trappor som nödutgång.
Jag menar alltså stationer som till exempel Sofia, mycket djupare än Västra skogen, och utan rulltrappor. Dvs alla resenärer måste åka i hissarna.
Frågan är då hur många hissar som krävs och hur mycket plats de tar. Man kan till exempel ha en station med bergmittpelare, vilket ger gott om plats för hissarna. Är detta mindre ekonomiskt än att ha dem på ett mellanplan? För resenärerna är ju varje extra nivåförflyttning en olägenhet.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 15:32
av C12C3C3C12
twr skrev:C12C3C3C12 skrev:London har hissarna på dom djupaste stationerna från plattform till gatunivå om jag kommer ihåg rätt, var ungefär 30 år sedan

Är det stationer som har enbart hissar, alltså inga rulltrappor?
Den stationen jag kommer ihåg hade stora bemannade hissar, det kan ha varit denna station:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hampstead_tube_station
Försökte hitta bilder utan framgång, tror att det fanns 2 typer, cirkulär hela eller halva hissar.
Engelsk forum som lyfter upp frågan till ytan:
http://www.railforums.co.uk/showthread.php?t=60033
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 21:50
av daniel_s
twr, vart vill du komma med det här egentligen?
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 22:41
av twr
daniel_s skrev:twr, vart vill du komma med det här egentligen?
Jag förstår inte riktigt frågan?
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 10 april 2016 22:56
av daniel_s
twr skrev:daniel_s skrev:twr, vart vill du komma med det här egentligen?
Jag förstår inte riktigt frågan?
Och jag förstår inte din. Jag har läst dina frågor och förtydliganden, men jag förstår fortfarande inte vad det är du vill göra.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 8:06
av twr
daniel_s skrev:twr skrev:daniel_s skrev:twr, vart vill du komma med det här egentligen?
Jag förstår inte riktigt frågan?
Och jag förstår inte din. Jag har läst dina frågor och förtydliganden, men jag förstår fortfarande inte vad det är du vill göra.
Jag vill ha hissar som börjar direkt på plattformen, hellre än rulltrappor upp till ett mellanplan där hissarna går.
Går det/vad får det för konsekvenser?
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 14:23
av BSB101
Går gör det. Det kommer dock innebära att vid mittplattform måste man ha en bredare plattform för hisschaktet. Vid sidoplattformar skulle det innebära en dubblering av antalet hissar. Hissar direkt till plattformen skulle även innebära mer trängsel och köbildning på plattformen. med ett mellanplan får man en större spridning på resenärerna.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 15:21
av LÅ1
Om hissarna skall gå ända upp till ytan, utan "övre mellanplan", så ställer förhållandet i markplan krav på hissarnas, och därmed biljetthallens, placering, som kan vara oförenliga med en lämplig placering av stationen.
Alltså, man får lättare att jämka ihop biljetthallens och stationens lämpliga lägen om man har ett, eller kanske rent av två, mellanplan. Mellanplan ger ju möjlighet till förskjutning i sidled.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 16:20
av twr
LÅ1 skrev:Om hissarna skall gå ända upp till ytan, utan "övre mellanplan", så ställer förhållandet i markplan krav på hissarnas, och därmed biljetthallens, placering, som kan vara oförenliga med en lämplig placering av stationen.
Alltså, man får lättare att jämka ihop biljetthallens och stationens lämpliga lägen om man har ett, eller kanske rent av två, mellanplan. Mellanplan ger ju möjlighet till förskjutning i sidled.
Ja, det stämmer förstås. Men det behöver inte vara så i det enskilda fallet.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 16:21
av twr
BSB101 skrev:Går gör det. Det kommer dock innebära att vid mittplattform måste man ha en bredare plattform för hisschaktet. Vid sidoplattformar skulle det innebära en dubblering av antalet hissar. Hissar direkt till plattformen skulle även innebära mer trängsel och köbildning på plattformen. med ett mellanplan får man en större spridning på resenärerna.
En mittplattform med bergpelare i mitten kan ju vara bred.
Hissarna borde väl vara dimensionerade efter att två tåg kommer samtidigt. Så antalet hissar blir säkert något fler, men kanske inte dubbelt så många, med sidoplattformar?
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 21:42
av daniel_s
twr skrev:Jag vill ha hissar som börjar direkt på plattformen, hellre än rulltrappor upp till ett mellanplan där hissarna går.
Går det/vad får det för konsekvenser?
Aha. Ja bl a så tenderar det väl att bli folksamling på plattformen. Om man har ett mellanplan, så fungerar det som ett magasin där folk kan lagras en stund, men nu blir i stället alla kvar på plattformen tills en plats blir ledig i en hiss, och det kan ju vara en nackdel.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 22:13
av AdrianLangemar
daniel_s skrev:twr skrev:Jag vill ha hissar som börjar direkt på plattformen, hellre än rulltrappor upp till ett mellanplan där hissarna går.
Går det/vad får det för konsekvenser?
Aha. Ja bl a så tenderar det väl att bli folksamling på plattformen. Om man har ett mellanplan, så fungerar det som ett magasin där folk kan lagras en stund, men nu blir i stället alla kvar på plattformen tills en plats blir ledig i en hiss, och det kan ju vara en nackdel.
Det är ingen nackdel eftersom tiden från att man går av tåget till att man kommer upp på ytan aldrig kan bli längre med hissar från plattformen än med hissar från mellanplan, förutsatt att man har lika många hissar (bortsett från den försumbara effekten att hissarnas turtäthet blir obetydligt sämre när de ska gå ända ner till plattformen).
Det är samma sak som när MTR skryter med att de har bättre punktlighet än SJ, det är helt irrelevant eftersom sannolikheten att komma fram inom tiden x är högre med SJ än med MTR oavsett vilket värde på x man väljer (möjligen är MTR bättre om man väljer ett så högt värde på x att det statistiska underlaget blir för litet)
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: måndag 11 april 2016 23:10
av twr
AdrianLangemar skrev:daniel_s skrev:twr skrev:Jag vill ha hissar som börjar direkt på plattformen, hellre än rulltrappor upp till ett mellanplan där hissarna går.
Går det/vad får det för konsekvenser?
Aha. Ja bl a så tenderar det väl att bli folksamling på plattformen. Om man har ett mellanplan, så fungerar det som ett magasin där folk kan lagras en stund, men nu blir i stället alla kvar på plattformen tills en plats blir ledig i en hiss, och det kan ju vara en nackdel.
Det är ingen nackdel eftersom tiden från att man går av tåget till att man kommer upp på ytan aldrig kan bli längre med hissar från plattformen än med hissar från mellanplan, förutsatt att man har lika många hissar (bortsett från den försumbara effekten att hissarnas turtäthet blir obetydligt sämre när de ska gå ända ner till plattformen).
Tycker du alltså att hissar från plattformen är en bra idé? Ingen annan här verkar hålla med mig om det...

Re: Djupa stationer med hiss
Postat: tisdag 12 april 2016 10:27
av Nils Carl Aspenberg
Frågan er hvor mange passasjerer som reiser til/fra en stasjon. Noen stasjoner har ti ganger mer trafikk enn andre. På mindre stasjoner trenger man ikke så mange heiser som på store stasjoner. Nye stasjoner i Oslo er blitt bygd med midtplattform og heis direkte fra plattform og det er en god løsning.
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: tisdag 12 april 2016 23:38
av twr
Nils Carl Aspenberg skrev:Frågan er hvor mange passasjerer som reiser til/fra en stasjon. Noen stasjoner har ti ganger mer trafikk enn andre. På mindre stasjoner trenger man ikke så mange heiser som på store stasjoner. Nye stasjoner i Oslo er blitt bygd med midtplattform og heis direkte fra plattform og det er en god løsning.
Då borde vi sträva efter det även i Stockholm tycker jag!
Re: Djupa stationer med hiss
Postat: söndag 01 april 2018 11:31
av twr
Hur snabbt går höghastighetshissar? (Acceleration, maxhastighet, retardation?) Station Sofia hamnar ungefär 100 meter under mark? Hur långt blir ett omlopp för en hiss? (Körtid gånger två, uppehållstid gånger två?) Hur lång tid kan passagerarutbytet tänkas ta? Det blir väl avstigning åt ett håll och påstigning från andra?
Hur många resenärer tar hissarna? Hissar planeras i Sofia (enda uppgången, ca 100 meter), Gullmarsplan (den högst belastade uppgången, ca 70 meter) och Nacka (den mindre belastade uppgången, ca 40 meter).