Sida 1 av 3

T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: torsdag 07 april 2016 22:27
av LÅ1
Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: torsdag 07 april 2016 23:28
av LÅ1
Inge skrev:
LÅ1 skrev:Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!
Man grävde upp och förlängde stationerna i slutet av 40-talet. Sedan dess har den nog inte varit uppgrävd bortsett från i korsningen med Ringvägen samt för den nya uppgången vid Björns trädgård. Och vid skatteskapan kom jag på. Humm, det har med andra ord varit uppgrävt en hel del !
ja, men långa sträckor är alltså orörda sedan 1930-talet. Fast man har haft tillfälle att besiktiga betongen på några ställen.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 19:01
av LÅ1
Snart är det dags enligt Stockholm Direkt: "Götgatan kan grävas upp – redan nästa år".

Undra om Götgatan kommer att bli som Klarabergsgatan och Hamngatan varit i några år, eller om man måste stänga av trafiken på gatan helt. Men man får väl ta fram den förtröstansfulla klyschan "det blir nog bra när det är färdigt".

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 20:40
av TKO
Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 21:14
av LÅ1
TKO skrev:Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO
Jag läste följande stycke i artikeln...
De tunnelbanetunnlar som måste renoveras ligger under Götgatan, mellan stationerna Medborgarplatsen och Skanstull. Exakt hur stort hålet i gatan kommer att bli - eller hur trafiken kommer påverkas - är ännu inte klart.
... och tolkade vid en snabbläsning att det var T-banetrafiken som avsågs i passusen "hur trafiken kommer påverkas". Men inser nu att det var trafiken Götgatan som avsågs, inte trafiken under den.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 21:20
av TKO
Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.

/TKO

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 21:38
av twr
Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 22:18
av daniel_s
twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: måndag 15 augusti 2016 22:20
av LÅ1
TKO skrev:Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.
Man lyckades överdäcka T-Liljeholmen utan stora och långa avstängningar om jag kommer ihåg rätt. Men det är ju värre att riva ett tunneltak. Fast det är kanske inte aktuellt?

twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Före!
Två meningar ur artikeln:
"Enligt ett nytt förslag till beslut i trafiknämnden är tunnlarna så risiga att de måste bytas före 2022."
"Arbetet beräknas kunna påbörjas under 2017 och det är ännu inte utrett under hur lång tid arbetet kommer behöva pågå."

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 1:55
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:
twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?
Visst ska den gå via Gullmarsplan med plattform i djupläge, sedan blir det ny station i Slakthusområdet som ersätter stationerna Globen och Enskede Gård därefter nuvarande sträckning.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 8:02
av AGR
Man får väl åter börja med Linje 16 igen. (Råcksta) Åkeshov- Liljeholmen NAH under morgonrusningen- NAH- LIH- Åkeshov och in i depån. På eftermiddagen.
Med vänlig hälsning AGR

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 8:35
av Lars_L
Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.

Den andra saken som nämns i tråden här - utbyggnad av blåa linjen till Hagsätra kommer ju dock innebära en hel del avstängningar, så det är snarare det som kommer bli problemet för Söderort än det omvända.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 10:34
av Lars_L
Inge skrev:Jo, till och med journalisten har ju fått med att tunnelbaneresenärerna inte förväntas påverkas särskilt mycket. Annars hade man förstås väntat, med hjälp av tillfälliga åtgärder.

Angående Hagsätragrenen är knutpunkten vid Gullmarsplan en av skillnaderna jämfört med 60-talets plan, som antog Skärmarbrink som knutpunkt. Jag antar att förändringen gjorts på grund av att det tillkommit en bussterminal vid Gullmarsplan.

Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.
Nej någon direkt utredning av de olika alternativen har ju inte gjorts och som sagt tanken var ju att gå via Skärmarbrink - därmed skulle förbindelse finnas från samtliga t-banor. Avståndet är ju dock så kort mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, att frågan är om man inte borde lägga stationen mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, så att man med varsin uppgång från den underjordiska stationen kan nå båda? Det är kanske så planen är också. Finns ju liten anledning att dra banan över en båge längs Gullmarsplan. Då skulle uppgången kunna vara i anslutning till södra delen av bussterminalen (utan att ha detaljstuderat frågan).

I 1960-talsidén var ju tanken att lägga en ny depå vid Skarpnäck. Skulle man "klippa av" 18, så skulle man ju då ändå behöva ha det ökade depåbehovet någon annanstans, eller samma lösning som nu föreslås.

En orsak till att bygga om Hagsätragrenen till blå är väl också att Farstagrenen redan har kontakt via pendeltåget med Solna/Sundbyberg och målpunkterna längs blåa linjen. Det gör att man ändå spar restid på att ta pendeltåget från Farsta, eller iaf borde restidsvinsten inte bli lika stor som från Hagsätragrenen, där resan till Alvsjö tar betydligt längre tid, eller kräver ytterligare ett byte.

Men problemet är väl som sagt vad som krävs för att bygga stationen under Gullmarsplan. Den lär ju kräva iaf en del mindre avstängningar. Blåa linjen fick ju stängas av rätt frekvent under sommarmånaderna för arbetet vid T-centralen, medan det gick bra att i huvudsak köra Gröna linjen under byggprocessen vid Odenplan, förutom kortare "sprängstopp".

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 11:43
av /jes
Egentligen borde tunneln under Götgatan vidgas. Jag brukar tänka på det när man åker där, att det är svårt att evakuera i denna smala spårvägstunnel. Brandförsvaret har tidigare uttryckt sin oro för denna sträcka. Teoretiskt skulle man väl kunna klara en sådan utvidgning genom enkelspårstrafik under många år.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 11:54
av TKO
Inge skrev:---klipp---
Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.
Det är mycket möjligt att detta är en fråga som är intressant att diskutera vidare, men den har knappast med ämnet "T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras" att göra. En egen tråd tack!

/TKO

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 12:04
av twr
Inge skrev: Sedan vore det förstås bra om den nya stationen vid Gullmarsplan kunde få uppgångar mot både Skärmarbrink och bussterminalen i norra änden och mot Mårtensdal i den södra. Men jag undrar om det verkligen är det man planerar? Det är trots allt ganska långt mellan Mårtensdal och Skärmarbrink.
En uppgång (troligen hiss) mot en bred mittplattform i Gullmarsplan, motsvarande båda nuvarande plattformarna. Och en uppgång vid ny bebyggelse nära Mårtensdal. Det är det som planeras.

Skulle en uppgång mot Skärmarbrink verkligen göra så stor nytta?

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 13:16
av LÅ1
Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 20:19
av Lars_L
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Enligt trafikförvaltningens ärende är det bara tätskiktet som behöver bytas. Problemet är väl just att det regnar in vatten i tunneln, men det gör ju egentligen inte så mycket för tågtrafiken - men mer för en butik kan man tänka sig.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 21:22
av LÅ1
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.
Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Enligt trafikförvaltningens ärende är det bara tätskiktet som behöver bytas. Problemet är väl just att det regnar in vatten i tunneln, men det gör ju egentligen inte så mycket för tågtrafiken - men mer för en butik kan man tänka sig.
Jämförelsen med Sergels torg var mer att man kanske behöver komma åt betongen även från undersidan om det läcker. Butikerna levde ju med otäta tak under lång tid före arbetet påbörjades. Men visst är det skillnad på butiker och T-banespår. Men jag vet inte varför butikerna utrymdes. Kan ju ha med oljud eller något annat att göra.

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Postat: tisdag 16 augusti 2016 22:06
av TKO
Enligt tidningsartikeln - som säkert kan vara felaktig - håller man just nu på att utreda vad som behöver göras. 'Huru med detta?'

undrar
Thomas K Ohlsson