Sida 29 av 30

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 07 juni 2022 13:54
av Enceladus
twr skrev: tisdag 07 juni 2022 13:46 Framtida trafik på Roslagsbanan i centrala Täby jämfört med Mörbygrenen.

Från ca 2025 införs 4+4S på Roslagsbanan. Investeringar i fordon, depå och bana är redan gjorda och trafiken kan därför starta så snart de redan beställda fordonen är levererade. Omkring 2030 införs 4+4S även i mellantrafiken enligt nuvarande planering. Infrastrukturen på Röda linjens centrala sträcka begränsar möjligt utbud på Mörbygrenen.

Roslags Näsby: Högtrafik 16 tåg per timme, Mellantrafik 16 tåg per timme (från cirka 2030).
Täby centrum: Högtrafik 8 tåg per timme, Mellantrafik 8 tåg per timme (från cirka 2030).
Mörbygrenen. Högtrafik storleksordning 12-14 tåg per timme. Mellantrafik 6 tåg per timme, tidvis tätare.

Omkring 2035 startar Roslagsbanan till city. Den starkt ökade befolkningen bland annat på Galoppfältet och bussmatning överförd från tunnelbanan kräver tätare trafik. På Röda linjens begränsas utbudet fortfarande av den centrala sträckan på Röda linjen.

Roslags Näsby: Högtrafik 20 tåg per timme, Mellantrafik 16 tåg per timme (från cirka 2030).
Täby centrum: Högtrafik 12 tåg per timme, Mellantrafik 8 tåg per timme (från cirka 2030).
Mörbygrenen. Högtrafik storleksordning 12-14 tåg per timme. Mellantrafik 6 tåg per timme, tidvis tätare.
Mörbygrenen har dock 12 tåg/h under Roslagsbanans mellantrafik. Visserligen har Mörbygrenen endast 6 tåg/h under tunnelbanans unika mellantrafik på helger, men då har Roslagsbanan bara 2 tåg/h, och på sin höjd får Roslagsbanan 4 tåg/h. Det finns inga tecken på att tunnelbanan förlorar sin unika status.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 07 juni 2022 17:27
av Lennart Petersen
Det har nämnts i debatten, och jag tror på det. Nämligen att det i framtiden kommer att behövas både T-bana till Täby och Roslagsbana som självklart ska gå till T-Centralen. Möjliggör utbyggnad til Rimbo evt. även Norrtälje och kanske Arlanda.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 07 juni 2022 18:01
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 17:27 Det har nämnts i debatten, och jag tror på det. Nämligen att det i framtiden kommer att behövas både T-bana till Täby och Roslagsbana som självklart ska gå till T-Centralen. Möjliggör utbyggnad til Rimbo evt. även Norrtälje och kanske Arlanda.
Det beror väl på Täbys ambitionsnivå. Det finns ju ett helt spektrum mellan Arenastaden och Bogesundslandet, och det återstår att se var Täby hamnar.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 07 juni 2022 21:30
av kildor
twr skrev: tisdag 07 juni 2022 13:19
kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 12:26
twr skrev: tisdag 07 juni 2022 10:27 Det du skriver stämmer inte. Mörbygrenenr bara en gren, självklart kommer Roslagsbanan ha tätare trafik än så. Betydligt tätare trafik än idag är redan planerad, till skillnad från tunnelbanan där kapaciteten på den centrala sträckan begränsar.
Jovisst, jag har också sett planen på 4+4S på Roslagsbanan som innebär totalt 24 tåg i timmen i högtrafik. Jämför det med t.ex. pendeltågen som idag har 16, där det också har funnits fina skisser på betydligt mer trafik än så. Men ännu saknas konkreta beslut på investeringar i depå och fordon för att det ska bli verklighet. Så frågan är om och när en utökad trafik på Roslagsbanan kan bli verklighet?
Depån är redan byggd och fordonen är beställda. 22 fordon av typ X15p är beställda och levereras till 2024, och ytterligare 4 är på gång. Vallentunadepån stod färdig redan 2020. Både fordon och depå är dimensionerade just med tanke på att införa 4+4S.
Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte nog på 4+4S+I som är det trafikupplägget som anges för Roslagsbanans förlängning till T-Centralen. För det krävs det fler fordon plus ytterligare en depå för att ersätta de uppställningsplatser som försvinner vid Stockholms östra.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 07 juni 2022 21:43
av twr
kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 21:30
twr skrev: tisdag 07 juni 2022 13:19
kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 12:26 Jovisst, jag har också sett planen på 4+4S på Roslagsbanan som innebär totalt 24 tåg i timmen i högtrafik. Jämför det med t.ex. pendeltågen som idag har 16, där det också har funnits fina skisser på betydligt mer trafik än så. Men ännu saknas konkreta beslut på investeringar i depå och fordon för att det ska bli verklighet. Så frågan är om och när en utökad trafik på Roslagsbanan kan bli verklighet?
Depån är redan byggd och fordonen är beställda. 22 fordon av typ X15p är beställda och levereras till 2024, och ytterligare 4 är på gång. Vallentunadepån stod färdig redan 2020. Både fordon och depå är dimensionerade just med tanke på att införa 4+4S.
Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte nog på 4+4S+I som är det trafikupplägget som anges för Roslagsbanans förlängning till T-Centralen. För det krävs det fler fordon plus ytterligare en depå för att ersätta de uppställningsplatser som försvinner vid Stockholms östra.
Ja, så är det. En depå längs Österskärsgrenen och 12 fordon ingår i regionens åtagande enligt avtalet från 2017.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 14 juni 2022 11:00
av Enceladus
Tyck till om Roslagsbanan till city
Mitt i skrev:Tunnel via Odenplan, KTH eller Rådmansgatan? Och var ska tunneln börja? Nu kan du tycka till om planerna på att förlänga Roslagsbanan ända till T-centralen.

[...]

– Efter första dagen hade vi fått in 200 svar. Vi tycker att det är jättespännande att det är ett så stort intresse för det här.
Tunnel via Rådmansgatan har väl inte särskilt många fördelar jämfört med tunnel via Odenplan. Tunnel via KTH har fördelen att det inte blir någon försämring.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 14 juni 2022 13:05
av twr
Enceladus skrev: tisdag 14 juni 2022 11:00 Tyck till om Roslagsbanan till city
Mitt i skrev:Tunnel via Odenplan, KTH eller Rådmansgatan? Och var ska tunneln börja? Nu kan du tycka till om planerna på att förlänga Roslagsbanan ända till T-centralen.

[...]

– Efter första dagen hade vi fått in 200 svar. Vi tycker att det är jättespännande att det är ett så stort intresse för det här.
Tunnel via Rådmansgatan har väl inte särskilt många fördelar jämfört med tunnel via Odenplan. Tunnel via KTH har fördelen att det inte blir någon försämring.
Rådmansgatan är förstås bara påhittat för att få fler alternativ. Kan inte vara någon som tar det på allvar.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 14 juni 2022 17:53
av Kristofer
Det är synd att Citybanan ligger "i vägen" för Roslagsbanan. Annars hade man kunnat lägga Roslagsbanans station vid Odenplan i ett sydligare läge så att den norra utgången blir vid själva Odenplan med koppling till TUB 1 och pendeltågen. Då kunde man få en södra utgång någonstans närmare Sabbatsberg, kanske i korsningen Västmannagatan / Kungstensgatan. Området kring Sabbatsbergs sjukhus och Adolf Fredriks skola ligger lite för långt från alla tunnelbanestationer i närområdet. Beroende på målpunkt kan man gå ifrån S:t Eriksplan, Odenplan, Rådmansgatan, Hötorget eller T-Centralen, men nära är det aldrig. En del resenärer (inte alla) skulle få kortare gångvägar om det fanns en sådan utgång.

Men nu är det ju inte möjligt, tyvärr. Trots det röstar jag för dragningen via Odenplan, gärna i kombination med en gångtunnel med rullband mellan Universitetet och Universitetet så att man får en bra koppling mellan Roslagsbanan och TUB 2. (Det borde väl inte vara så svårt att få till, bara spränga lite och så trappor neråt från Roslagsbanans plattformar till gångtunneln?)

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: onsdag 15 juni 2022 16:24
av Kantorn
Jag tycker personligen att det är fel att folk ska tycka till. Antingen invaggar man folk i en falsk "ni får vara med och bestämma" och gör sedan som man redan bestämt, eller också så gör man faktiskt vad folk vill - och folk i allmänhet ser bara till sitt eget bästa och inte till regionens bästa. Det är det som är dåligt med folkomröstningar.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: onsdag 15 juni 2022 17:04
av daniel_s
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:24 Jag tycker personligen att det är fel att folk ska tycka till. Antingen invaggar man folk i en falsk "ni får vara med och bestämma" och gör sedan som man redan bestämt, eller också så gör man faktiskt vad folk vill - och folk i allmänhet ser bara till sitt eget bästa och inte till regionens bästa. Det är det som är dåligt med folkomröstningar.
Håller med! För övrigt anser jag att det är dåligt när folk har åsikter!

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 11:38
av Kantorn
daniel_s skrev: onsdag 15 juni 2022 17:04
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:24 Jag tycker personligen att det är fel att folk ska tycka till. Antingen invaggar man folk i en falsk "ni får vara med och bestämma" och gör sedan som man redan bestämt, eller också så gör man faktiskt vad folk vill - och folk i allmänhet ser bara till sitt eget bästa och inte till regionens bästa. Det är det som är dåligt med folkomröstningar.
Håller med! För övrigt anser jag att det är dåligt när folk har åsikter!
Inte så. Men folkomröstningar om sådant som kräver expertis för att ta rättvis ställning är inte jättelyckat.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:12
av kildor
twr skrev: tisdag 14 juni 2022 13:05 Rådmansgatan är förstås bara påhittat för att få fler alternativ. Kan inte vara någon som tar det på allvar.
Det är väl ett rimligt alternativ att presentera och överväga. Om tunnelmynningen kan förläggas i läge D (Albano) så blir det ju en kortare tunnel och därmed lägre kostnader. Och om man dessutom slopar stationen vid Rådmansgatan kapas ytterligare kostnader och restiden till T-Centralen minskar. I projektet tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så rationaliserade man bort anslutningen till röda linjen av kostnadsskäl, så det är ju inte omöjligt att liknande resonemang kommer föras när det gäller Roslagsbanan.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:16
av twr
kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 12:12
twr skrev: tisdag 14 juni 2022 13:05 Rådmansgatan är förstås bara påhittat för att få fler alternativ. Kan inte vara någon som tar det på allvar.
Det är väl ett rimligt alternativ att presentera och överväga. Om tunnelmynningen kan förläggas i läge D (Albano) så blir det ju en kortare tunnel och därmed lägre kostnader. Och om man dessutom slopar stationen vid Rådmansgatan kapas ytterligare kostnader och restiden till T-Centralen minskar. I projektet tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så rationaliserade man bort anslutningen till röda linjen av kostnadsskäl, så det är ju inte omöjligt att liknande resonemang kommer föras när det gäller Roslagsbanan.
Jag syftade på att ha en station vid Rådmansgatan, så som alternativet är definierat.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:29
av kildor
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:16 Jag syftade på att ha en station vid Rådmansgatan, så som alternativet är definierat.
Alternativet presenteras även med en variant utan station, liksom det har olika varianter för tunnelmynning:
Alternativ Orange innebär en central sträckning från Universitet till T-Centralen med en ny station vid Rådmansgatan. En direktlinje utan station vid Rådmansgatan är också möjlig. Befintlig Roslagsbana i markläge går ner i tunnel vid läge B, C eller D.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:34
av twr
kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 12:29
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:16 Jag syftade på att ha en station vid Rådmansgatan, så som alternativet är definierat.
Alternativet presenteras även med en variant utan station, liksom det har olika varianter för tunnelmynning:
Alternativ Orange innebär en central sträckning från Universitet till T-Centralen med en ny station vid Rådmansgatan. En direktlinje utan station vid Rådmansgatan är också möjlig. Befintlig Roslagsbana i markläge går ner i tunnel vid läge B, C eller D.
Jo, jag vet, men ”varianten” är ju något helt annat. Vilket bara förstärker intrycket att alternativet inte är seriöst menat.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:43
av kildor
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:34 Jo, jag vet, men ”varianten” är ju något helt annat. Vilket bara förstärker intrycket att alternativet inte är seriöst menat.
Jag tycker inte det verkar oseriöst. Tvärtom är det rimligt att utvärdera alternativ som kanske kan genomföras till en betydligt lägre kostnad om det fortfarande ger en rimligt hög resenärsnytta. Återigen - se på exemplet med tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så blir det lättare att inse att det inte alltid blir det alternativ som ger högst resenärsnytta som beslutas.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 12:58
av twr
kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 12:43
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:34 Jo, jag vet, men ”varianten” är ju något helt annat. Vilket bara förstärker intrycket att alternativet inte är seriöst menat.
Jag tycker inte det verkar oseriöst. Tvärtom är det rimligt att utvärdera alternativ som kanske kan genomföras till en betydligt lägre kostnad om det fortfarande ger en rimligt hög resenärsnytta. Återigen - se på exemplet med tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så blir det lättare att inse att det inte alltid blir det alternativ som ger högst resenärsnytta som beslutas.
Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 13:17
av Kantorn
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:58
kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 12:43
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:34 Jo, jag vet, men ”varianten” är ju något helt annat. Vilket bara förstärker intrycket att alternativet inte är seriöst menat.
Jag tycker inte det verkar oseriöst. Tvärtom är det rimligt att utvärdera alternativ som kanske kan genomföras till en betydligt lägre kostnad om det fortfarande ger en rimligt hög resenärsnytta. Återigen - se på exemplet med tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så blir det lättare att inse att det inte alltid blir det alternativ som ger högst resenärsnytta som beslutas.
Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.
Jag tycker diskussionen går runt. Om jag uppfattat twr rätt så menar du alternativet med en station vid Rådmansgatan till skillnad från samma sträckning utan station vid Rådmansgatan. Och jag håller med.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 13:19
av kildor
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:58 Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.
Jag syftar på alternativ Orange enligt samrådsunderlaget. Som alltså kan genomföras med eller utan station vid Rådmansgatan.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: torsdag 16 juni 2022 13:52
av kildor
Kristofer skrev: tisdag 14 juni 2022 17:53 ...gärna i kombination med en gångtunnel med rullband mellan Universitetet och Universitetet så att man får en bra koppling mellan Roslagsbanan och TUB 2. (Det borde väl inte vara så svårt att få till, bara spränga lite och så trappor neråt från Roslagsbanans plattformar till gångtunneln?)
Det är en bra idé! Gångtunneln borde kunna starta direkt till höger när man kommer upp för rulltrappan från tunnelbanan. Det blir en kortare väg, och med rullband och tak så får man en betydligt mer attraktiv bytesförbindelse, som bättre kompenserar för bortfallet av Stockholms östra.