Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
På sidan 40 visas den föreslagna utformningen av Roslagsbanans station i Odenplan. Jag noterar speciellt att pendeltågens förberedda andra plattform ligger öster om den befintliga. En eventuell utbyggnad av denna plattform skulle alltså kunna ha stor påverkan på utformningen av Roslagsbanans station, eller åtminstone anslutningarna. Det skulle vara bra om den förberedda plattformens öde var bestämt när Roslagsbanans station byggs!twr skrev:Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja, det skulle vara bra. Allra klokast hade kunnat vara att bygga dem samtidigt. Huvudsaken är att förslaget inte omöjliggör en andra plattform för Citybanan.Enceladus skrev:På sidan 40 visas den föreslagna utformningen av Roslagsbanans station i Odenplan. Jag noterar speciellt att pendeltågens förberedda andra plattform ligger öster om den befintliga. En eventuell utbyggnad av denna plattform skulle alltså kunna ha stor påverkan på utformningen av Roslagsbanans station, eller åtminstone anslutningarna. Det skulle vara bra om den förberedda plattformens öde var bestämt när Roslagsbanans station byggs!twr skrev:Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Spännande läsning. Ser att de räknar med 24 tåg i maxtimmen. Det som inte går på Citybanan - där tre stationer är tvåspåriga och huvudstationen är fyrspårig - ska alltså fungera när huvudstationen - fortfarande fyrspårig - är säckstation. Är det realistiskt?twr skrev:Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja det tror jag. För ändstationen kan det vara 6 tåg/h per spår viilket borde kunna ge 6-7 minuters vändtid. Man skulle kunna ha planskilda in- oh utfarter så att alla spår kan användas lika mycket. För stationen Odenplan blir det viktigt att fördela resenärerna längs plattformens längd. Att klaa 24 tåg tåg/h borde gå med tanke på att många tunnelbanestationer har 30 tåg/h.Kantorn skrev:Spännande läsning. Ser att de räknar med 24 tåg i maxtimmen. Det som inte går på Citybanan - där tre stationer är tvåspåriga och huvudstationen är fyrspårig - ska alltså fungera när huvudstationen - fortfarande fyrspårig - är säckstation. Är det realistiskt?twr skrev:Jag vet inte om denna länk har lagts upp här tidigare:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... I7zGLYqJpZ
Säkert har mycket ändrats i och med den nu pågående lokaliseringsutredningen, men här finns iallafall mycket som är intressant. På sidan 80 till 83 beskrivs till exempel den tänkta fortsättningen söderut via Mariatorget/Södra station och Gullmarsplan vidare mot Värmdö, Tyresö och Handen. Det kommenterar jag i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42631
På sidan 70 finns ett intressant förslag på en bytespunkt vid Universitetet. Som texten konstaterar blir det troligen dyrare än vad som är motiverat, men det är ett intressant förslag, som kan jämföras med hur Slussen och Gamla stan fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det går inte att jämföra olika trafikslag rakt av. Tunnelbanan är helt trafikseparerad och har dubbelspår på alla sträckor. Roslagsbanan har många enkelspåriga sträckor och plankorsningar. Pendeltågen delar dessutom spår med annan trafik som regionaltåg och godståg. Ett tåg som hamnar ur fas kan lätt få stora följdförseningar. Tunnelbanan har inte detta problem.
Roslagsbanans infrastruktur behöver rejäla uppgraderingar för att tillförlitligt hantera 24 tåg/h. De förbättringar i form av mer dubbelspår, fler mötesstationer och planskilda korsningar som föreslås i samband med förlängningen till T-Centralen är ett absolut minimum. Roslagsbanan har dock fördelen att den saknar annan trafik.
En annan aspekt är tågen som trafikerar banan. Ju fler resenärer, desto större risk för långa uppehåll. Med 180 meter långa tåg får Roslagsbanan andra förutsättningar än tunnelbanan. Beläggningen, antalet dörrar, dörrarnas bredd och snabbhet påverkar förstås också.
Vidare blir det en utmaning att vända så många tåg på en station med ett massivt resandeflöde. Blå linjen kommer undan med att Kungsträdgården har förhållandevis få resenärer. Ingen annan station hanterar fler än 12 vändande tåg/h. Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell. Det kan bli mycket spring.
Roslagsbanans infrastruktur behöver rejäla uppgraderingar för att tillförlitligt hantera 24 tåg/h. De förbättringar i form av mer dubbelspår, fler mötesstationer och planskilda korsningar som föreslås i samband med förlängningen till T-Centralen är ett absolut minimum. Roslagsbanan har dock fördelen att den saknar annan trafik.
En annan aspekt är tågen som trafikerar banan. Ju fler resenärer, desto större risk för långa uppehåll. Med 180 meter långa tåg får Roslagsbanan andra förutsättningar än tunnelbanan. Beläggningen, antalet dörrar, dörrarnas bredd och snabbhet påverkar förstås också.
Vidare blir det en utmaning att vända så många tåg på en station med ett massivt resandeflöde. Blå linjen kommer undan med att Kungsträdgården har förhållandevis få resenärer. Ingen annan station hanterar fler än 12 vändande tåg/h. Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell. Det kan bli mycket spring.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Visst, det jag skrev var bara ett exempel, inte en uttömmande motivering. Allt det här utreds förstås inom projektet.Enceladus skrev:Det går inte att jämföra olika trafikslag rakt av. Tunnelbanan är helt trafikseparerad och har dubbelspår på alla sträckor. Roslagsbanan har många enkelspåriga sträckor och plankorsningar. Pendeltågen delar dessutom spår med annan trafik som regionaltåg och godståg. Ett tåg som hamnar ur fas kan lätt få stora följdförseningar. Tunnelbanan har inte detta problem.
Roslagsbanans infrastruktur behöver rejäla uppgraderingar för att tillförlitligt hantera 24 tåg/h. De förbättringar i form av mer dubbelspår, fler mötesstationer och planskilda korsningar som föreslås i samband med förlängningen till T-Centralen är ett absolut minimum. Roslagsbanan har dock fördelen att den saknar annan trafik.
En annan aspekt är tågen som trafikerar banan. Ju fler resenärer, desto större risk för långa uppehåll. Med 180 meter långa tåg får Roslagsbanan andra förutsättningar än tunnelbanan. Beläggningen, antalet dörrar, dörrarnas bredd och snabbhet påverkar förstås också.
Vidare blir det en utmaning att vända så många tåg på en station med ett massivt resandeflöde. Blå linjen kommer undan med att Kungsträdgården har förhållandevis få resenärer. Ingen annan station hanterar fler än 12 vändande tåg/h. Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell. Det kan bli mycket spring.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Vad finns det för åtgärder man kan göra för att optimera ett flöde in på en säckstation med, låt säga, tre spår, eller fyra spår, utan planfri korsning?
Hoppalag? Assisterad approach? Förlängd tunnel bakom stationen för snabbare infart?
Hur kan man optimera med planfria korsningar? Något sånt här, där ankomst till stationen sker planfritt från avgångarna? RBS i Bern kör i varje fall 15 tåg i timmen i vardera riktning till och från centralstationen med säckvändning. Jag minns inte hur eventuellt arrangemang med planfrihet eller ej var där. Om jag är rätt informerad så har de dessutom bytt ut den gamla stationen mot en ny sedan jag var där senast.
Hoppalag? Assisterad approach? Förlängd tunnel bakom stationen för snabbare infart?
Hur kan man optimera med planfria korsningar? Något sånt här, där ankomst till stationen sker planfritt från avgångarna? RBS i Bern kör i varje fall 15 tåg i timmen i vardera riktning till och från centralstationen med säckvändning. Jag minns inte hur eventuellt arrangemang med planfrihet eller ej var där. Om jag är rätt informerad så har de dessutom bytt ut den gamla stationen mot en ny sedan jag var där senast.
Genius on call
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Genom att banan dras via Odenplan så kliver ca hälften av resenärerna av där och minskar därmed resandeflödena på vändstationen vilket bidrar till att kunna hantera vändningarna.Enceladus skrev:Det går inte att jämföra olika trafikslag rakt av. Tunnelbanan är helt trafikseparerad och har dubbelspår på alla sträckor. Roslagsbanan har många enkelspåriga sträckor och plankorsningar. Pendeltågen delar dessutom spår med annan trafik som regionaltåg och godståg. Ett tåg som hamnar ur fas kan lätt få stora följdförseningar. Tunnelbanan har inte detta problem.
Roslagsbanans infrastruktur behöver rejäla uppgraderingar för att tillförlitligt hantera 24 tåg/h. De förbättringar i form av mer dubbelspår, fler mötesstationer och planskilda korsningar som föreslås i samband med förlängningen till T-Centralen är ett absolut minimum. Roslagsbanan har dock fördelen att den saknar annan trafik.
En annan aspekt är tågen som trafikerar banan. Ju fler resenärer, desto större risk för långa uppehåll. Med 180 meter långa tåg får Roslagsbanan andra förutsättningar än tunnelbanan. Beläggningen, antalet dörrar, dörrarnas bredd och snabbhet påverkar förstås också.
Vidare blir det en utmaning att vända så många tåg på en station med ett massivt resandeflöde. Blå linjen kommer undan med att Kungsträdgården har förhållandevis få resenärer. Ingen annan station hanterar fler än 12 vändande tåg/h. Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell. Det kan bli mycket spring.
Plankorsnignarna på Roslagsbanan är till största delen bortbyggda i och med slutförandet av RBU (Roslagsbanans utbyggnad med dubbelspår, nya tåg, ny depå och bullerisolering). Sedan bör man nog inse att plankorsningar av järnvägstyp främst stör vägtrafiken och inte tågtrafiken. Den plankorsning som återstår efter utbyggnadsprogrammet är Danderydsvägen vilket Danderyds kommun inte ville göra nödvändig detaljplanläggning för för ca 5 år sedan. Regionen strök då planskildheten i ur investeringsbudgeten. Konsekvensen är att bilisterna på Danderydsvägen får sämre framkomlighet. Numera lär Danderyds kommun ha ändra ståndpunkt och angett planskildheten som ett behov i pågående länstransportplaneomgång.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Praktiskt vore kanske även om man bygger ett vändspår söder om Odenplan.CS skrev:Genom att banan dras via Odenplan så kliver ca hälften av resenärerna av där och minskar därmed resandeflödena på vändstationen vilket bidrar till att kunna hantera vändningarna.Enceladus skrev:Det går inte att jämföra olika trafikslag rakt av. Tunnelbanan är helt trafikseparerad och har dubbelspår på alla sträckor. Roslagsbanan har många enkelspåriga sträckor och plankorsningar. Pendeltågen delar dessutom spår med annan trafik som regionaltåg och godståg. Ett tåg som hamnar ur fas kan lätt få stora följdförseningar. Tunnelbanan har inte detta problem.
Roslagsbanans infrastruktur behöver rejäla uppgraderingar för att tillförlitligt hantera 24 tåg/h. De förbättringar i form av mer dubbelspår, fler mötesstationer och planskilda korsningar som föreslås i samband med förlängningen till T-Centralen är ett absolut minimum. Roslagsbanan har dock fördelen att den saknar annan trafik.
En annan aspekt är tågen som trafikerar banan. Ju fler resenärer, desto större risk för långa uppehåll. Med 180 meter långa tåg får Roslagsbanan andra förutsättningar än tunnelbanan. Beläggningen, antalet dörrar, dörrarnas bredd och snabbhet påverkar förstås också.
Vidare blir det en utmaning att vända så många tåg på en station med ett massivt resandeflöde. Blå linjen kommer undan med att Kungsträdgården har förhållandevis få resenärer. Ingen annan station hanterar fler än 12 vändande tåg/h. Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell. Det kan bli mycket spring.
.
Tåg som är i otakt kan ju då kortvändas och från Odenplan finns ju alla möjligheter att ta sig vidare.
Kanske lite önsketänkande men vore det inte fint om man tunnlade ner sig före Universitetet och anlade gemensam station med T-banan, typ omstigning vid samma plattform.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Med tanke på att hälften av tågen ska gå på Österskärsgrenen, är det inte logiskt att låta en plattform (två spår) reserveras dit? Åtminstone under maxtimmen?Enceladus skrev:Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell.
Jag fick bilden av Jacques Tatis Semestersabotören - stationsscenen - framför näthinnanEnceladus skrev:Det kan bli mycket spring.
https://www.youtube.com/watch?v=0n0g8S3aA0o
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja, det är ju en bra tanke. Då är det bara några få stationer som har båda plattformarna att välja på. Och till de stationerna går tågen så tätt att det inte gör så mycket om man råkar gå ner på fel plattform.Kantorn skrev:Med tanke på att hälften av tågen ska gå på Österskärsgrenen, är det inte logiskt att låta en plattform (två spår) reserveras dit? Åtminstone under maxtimmen?Enceladus skrev:Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell.
För att göra det ännu mer orienterbart kan Kårstagrenen få den västra plattformen och Österskärsgrenen den östra. Näsbyparksgrenen får dela den västra med Kårstagrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Något sådant ja.twr skrev:Ja, det är ju en bra tanke. Då är det bara några få stationer som har båda plattformarna att välja på. Och till de stationerna går tågen så tätt att det inte gör så mycket om man råkar gå ner på fel plattform.Kantorn skrev:Med tanke på att hälften av tågen ska gå på Österskärsgrenen, är det inte logiskt att låta en plattform (två spår) reserveras dit? Åtminstone under maxtimmen?Enceladus skrev:Med fyra spår och två plattformar måste resenärerna veta vilken plattform som är aktuell.
För att göra det ännu mer orienterbart kan Kårstagrenen få den västra plattformen och Österskärsgrenen den östra. Näsbyparksgrenen får dela den västra med Kårstagrenen.
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
RBS stationer, både den gamla och den nya, saknar planskildheter.Odd skrev:RBS i Bern kör i varje fall 15 tåg i timmen i vardera riktning till och från centralstationen med säckvändning. Jag minns inte hur eventuellt arrangemang med planfrihet eller ej var där. Om jag är rätt informerad så har de dessutom bytt ut den gamla stationen mot en ny sedan jag var där senast.
Jag har tidigare visat denna skiss jag gjort av RBS båda stationer: https://www.bildtagg.se/bild/a8xbugwxaldrvvz3kpkb1c8m
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Tyck till om Roslagsbanan till city!
Nu har samrådsunderlaget publicerats. Tydligen finns det flera möjliga sträckningar och stationer:
Alternativ Grön: Västlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Odenplan.
Alternativ Orange: Central sträckning från Universitet till T-Centralen via Rådmansgatan.
Alternativ Blå: Östlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Tekniska högskolan.
Alternativ Gul (bortvalt): Universitetet-Tekniska Högskolan-Odenplan (för låg resenärsnytta).
Alternativ Grön, Alternativ Blå och Alternativ Gul har diskuterats tidigare på forumet, men Alternativ Orange verkar vara något nytt.
Nu har samrådsunderlaget publicerats. Tydligen finns det flera möjliga sträckningar och stationer:
Alternativ Grön: Västlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Odenplan.
Alternativ Orange: Central sträckning från Universitet till T-Centralen via Rådmansgatan.
Alternativ Blå: Östlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Tekniska högskolan.
Alternativ Gul (bortvalt): Universitetet-Tekniska Högskolan-Odenplan (för låg resenärsnytta).
Alternativ Grön, Alternativ Blå och Alternativ Gul har diskuterats tidigare på forumet, men Alternativ Orange verkar vara något nytt.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Vad menas med ”via Rådmansgatan”? Den går ju från Valhallavägen till Dalagatan, så banan kommer att passera Rådmansgatan oavsett om man drar banan via Tekniska eller via Odenplan eller vilken väg som helst däremellan!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Rådmansgatan avser förstås stationen på gröna linjen, inte gatan.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Då hade "via Sveavägen" varit mer entydigt. Eller varför inte "via Handelshögskolan" eller någon annan punktformig referens.
Att använda en lång tvärgående gata som referens är ju bara klandervärt
Att använda en lång tvärgående gata som referens är ju bara klandervärt
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Rådmansgatan är en punktformig referens. Att det råkar finnas en gata med samma namn är en kuriositet, men inget som de flesta fäster avseende vid.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Jaha och man borde förstås byta namn på gatan, så att folk slutar blanda ihop den med vad det nu är för punkt du tänker på.