Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 14:46
ADDE skrev: torsdag 26 maj 2022 13:18 Att köra Roslagsbanan via Tekniska högskolan till T-c, speciellt med en station vid Universitetet på plats och möjligheten att byta vid Mörby-Danderyds sjukhus, anser jag att det är en dålig idé då roslagsbanan går parallellt med röda linjens mörbygren. Möjligen att man lägger ner Universitetet och bygger Tekniska högskolan istället så hade jag nog gått med på en sådan kompromiss.
I en av varianterna av Alternativ Grön övergår Roslagsbanan från markläge till tunnel innan station Universitetet. Blir det då möjligt att anordna ett bättre byte där?
Man ska nog inte ta det som så konkret. Det blir nog betydligt dyrare om man ska bygga en ny station, så det är nog inte så sannolikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: söndag 05 juni 2022 17:04
Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 14:46
ADDE skrev: torsdag 26 maj 2022 13:18 Att köra Roslagsbanan via Tekniska högskolan till T-c, speciellt med en station vid Universitetet på plats och möjligheten att byta vid Mörby-Danderyds sjukhus, anser jag att det är en dålig idé då roslagsbanan går parallellt med röda linjens mörbygren. Möjligen att man lägger ner Universitetet och bygger Tekniska högskolan istället så hade jag nog gått med på en sådan kompromiss.
I en av varianterna av Alternativ Grön övergår Roslagsbanan från markläge till tunnel innan station Universitetet. Blir det då möjligt att anordna ett bättre byte där?
Man ska nog inte ta det som så konkret. Det blir nog betydligt dyrare om man ska bygga en ny station, så det är nog inte så sannolikt.
Frågan är dock om det är meningsfullt att satsa på Alternativ Grön utan en bra bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen (antingen Universitetet eller Danderyds sjukhus). Varken T-Centralens plattformar eller själva tågen mot Östermalmstorg kan hantera särskilt många fler resenärer.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 18:51
twr skrev: söndag 05 juni 2022 17:04
Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 14:46

I en av varianterna av Alternativ Grön övergår Roslagsbanan från markläge till tunnel innan station Universitetet. Blir det då möjligt att anordna ett bättre byte där?
Man ska nog inte ta det som så konkret. Det blir nog betydligt dyrare om man ska bygga en ny station, så det är nog inte så sannolikt.
Frågan är dock om det är meningsfullt att satsa på Alternativ Grön utan en bra bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen (antingen Universitetet eller Danderyds sjukhus). Varken T-Centralens plattformar eller själva tågen mot Östermalmstorg kan hantera särskilt många fler resenärer.
Det blir färre resenärer på de grönröda plattformarna på T-Centralen tack vare utbyggnaden av Roslagsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Jag har noterat att Vänsterpartiet är motståndare till Roslagsbanans utbyggnad av endast två anledningar:
1. Den går inte till Vänsterpartiets kärnväljarbostadsområden.
2. Den kallas inte för tunnelbana.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: söndag 05 juni 2022 18:57
Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 18:51 Frågan är dock om det är meningsfullt att satsa på Alternativ Grön utan en bra bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen (antingen Universitetet eller Danderyds sjukhus). Varken T-Centralens plattformar eller själva tågen mot Östermalmstorg kan hantera särskilt många fler resenärer.
Det blir färre resenärer på de grönröda plattformarna på T-Centralen tack vare utbyggnaden av Roslagsbanan.
Om förlängningen går via Odenplan, men då blir det istället kanske fler resenärer från T-Centralen till Östermalmstorg. För att motverka detta, och dessutom göra kollektivtrafiken attraktivare mer generellt, behövs en bra bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Var den bytespunkten ska finnas måste alltså bestämmas innan förlängningens sträckning beslutas.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:07 Jag har noterat att Vänsterpartiet är motståndare till Roslagsbanans utbyggnad av endast två anledningar:
1. Den går inte till Vänsterpartiets kärnväljarbostadsområden.
2. Den kallas inte för tunnelbana.
1. Vänsterpartiet föreslår en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo.
2. Tunnelbana har ett mycket bättre trafikutbud.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 19:24
Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:07 Jag har noterat att Vänsterpartiet är motståndare till Roslagsbanans utbyggnad av endast två anledningar:
1. Den går inte till Vänsterpartiets kärnväljarbostadsområden.
2. Den kallas inte för tunnelbana.
1. Vänsterpartiet föreslår en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo.
2. Tunnelbana har ett mycket bättre trafikutbud.
1. Rimbo utgör väl inget hot mot Vänsterpartiet.
2. Det är inte vad trafikslaget kallas som är till grund för turtäthet. Alltså är det irrelevant.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:41
Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 19:24
Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:07 Jag har noterat att Vänsterpartiet är motståndare till Roslagsbanans utbyggnad av endast två anledningar:
1. Den går inte till Vänsterpartiets kärnväljarbostadsområden.
2. Den kallas inte för tunnelbana.
1. Vänsterpartiet föreslår en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo.
2. Tunnelbana har ett mycket bättre trafikutbud.
1. Rimbo utgör väl inget hot mot Vänsterpartiet.
2. Det är inte vad trafikslaget kallas som är till grund för turtäthet. Alltså är det irrelevant.
Knappast. Roslagsbanan är det bästa Rimbo kan få, men Täby kan få det bästa regionen har att erbjuda.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 19:24
Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:07 Jag har noterat att Vänsterpartiet är motståndare till Roslagsbanans utbyggnad av endast två anledningar:
1. Den går inte till Vänsterpartiets kärnväljarbostadsområden.
2. Den kallas inte för tunnelbana.
1. Vänsterpartiet föreslår en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo.
2. Tunnelbana har ett mycket bättre trafikutbud.
Roslagsbanan kommer vara snabbare och mer kapacitetsstark än tunnelbana och åtminstone från Roslags Näsby ha bättre trafikutbud än tunnelbanans Mörbygren. Det är uppenbart att Vänsterpartiet i det här fallet bortser från hur det ligger till och istället agerar faktaresistent.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 21:57
Odd skrev: söndag 05 juni 2022 19:41
Enceladus skrev: söndag 05 juni 2022 19:24

1. Vänsterpartiet föreslår en utbyggnad av Roslagsbanan till Rimbo.
2. Tunnelbana har ett mycket bättre trafikutbud.
1. Rimbo utgör väl inget hot mot Vänsterpartiet.
2. Det är inte vad trafikslaget kallas som är till grund för turtäthet. Alltså är det irrelevant.
Knappast. Roslagsbanan är det bästa Rimbo kan få, men Täby kan få det bästa regionen har att erbjuda.
Roslagsbanan till city är mycket bättre för Täby än tunnelbana skulle vara. Ditt envisa upprepande av slagorden som du själv har hittat på bidrar inte till en seriös diskussion.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: söndag 05 juni 2022 22:06 Roslagsbanan kommer vara snabbare och mer kapacitetsstark än tunnelbana och åtminstone från Roslags Näsby ha bättre trafikutbud än tunnelbanans Mörbygren. Det är uppenbart att Vänsterpartiet i det här fallet bortser från hur det ligger till och istället agerar faktaresistent.
Mörbygrenen har 5-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik i nattrafik. Roslagsbanan har 15-minuterstrafik i mellantrafik, 30-minuterstrafik i lågtrafik och ingen nattrafik. Roslags Näsby har det dubbla utbudet. Således har inte ens Roslags Näsby ett bättre trafikutbud. För Arninge är skillnaden kolossal.
twr skrev: söndag 05 juni 2022 22:10 Roslagsbanan till city är mycket bättre för Täby än tunnelbana skulle vara. Ditt envisa upprepande av slagorden som du själv har hittat på bidrar inte till en seriös diskussion.
Det går dock inte att ignorera att många politiker - från flera partier - anser att tunnelbana är bättre. Innan spaden sätts i marken lever projektet i ovisshet.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 06 juni 2022 12:38
twr skrev: söndag 05 juni 2022 22:06 Roslagsbanan kommer vara snabbare och mer kapacitetsstark än tunnelbana och åtminstone från Roslags Näsby ha bättre trafikutbud än tunnelbanans Mörbygren. Det är uppenbart att Vänsterpartiet i det här fallet bortser från hur det ligger till och istället agerar faktaresistent.
Mörbygrenen har 5-minuterstrafik i mellantrafik, 15-minuterstrafik i lågtrafik och 30-minuterstrafik i nattrafik. Roslagsbanan har 15-minuterstrafik i mellantrafik, 30-minuterstrafik i lågtrafik och ingen nattrafik. Roslags Näsby har det dubbla utbudet. Således har inte ens Roslags Näsby ett bättre trafikutbud. För Arninge är skillnaden kolossal.
twr skrev: söndag 05 juni 2022 22:10 Roslagsbanan till city är mycket bättre för Täby än tunnelbana skulle vara. Ditt envisa upprepande av slagorden som du själv har hittat på bidrar inte till en seriös diskussion.
Det går dock inte att ignorera att många politiker - från flera partier - anser att tunnelbana är bättre. Innan spaden sätts i marken lever projektet i ovisshet.
Roslagsbanan kommer ha tätare trafik än så under mellantrafiktabell, du kan inte jämföra med dagens utbud.

Och på vilket sätt skulle okunniga politiker vara en ursäkt för dig att göra oseriösa inlägg menar du?.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 06 juni 2022 15:25 Roslagsbanan kommer ha tätare trafik än så under mellantrafiktabell, du kan inte jämföra med dagens utbud.

Och på vilket sätt skulle okunniga politiker vara en ursäkt för dig att göra oseriösa inlägg menar du?.
Trafikförändringsprocessen fungerar inte längre på det sättet. Numera prioriteras befintlig trafik framför utökad trafik. Både pendeltågen och Tvärbanan har gått om tunnelbanan i antalet resenärer per linje, men trafikutbudet är fortfarande anpassat efter hur resandet såg ut för cirka åtta år sedan (ungefär när Tamsons tog över). Det spelar alltså ingen roll om Roslagsbanans resande fördubblas. Utbudet kommer ändå att härröra från den tid då det var relativt få resenärer.

Det är viktigt att utgå ifrån verkligheten och inte någon utopi som inte existerar. Roslagsbanan kommer inte att ha tunnelbanans minimiutbud eller unika definition av mellantrafik på helger. På sin höjd får Roslags Näsby samma utbud som Mörbygrenen vissa tider på dygnet, och i övrigt sämre.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 7:55
twr skrev: måndag 06 juni 2022 15:25 Roslagsbanan kommer ha tätare trafik än så under mellantrafiktabell, du kan inte jämföra med dagens utbud.

Och på vilket sätt skulle okunniga politiker vara en ursäkt för dig att göra oseriösa inlägg menar du?.
Trafikförändringsprocessen fungerar inte längre på det sättet. Numera prioriteras befintlig trafik framför utökad trafik. Både pendeltågen och Tvärbanan har gått om tunnelbanan i antalet resenärer per linje, men trafikutbudet är fortfarande anpassat efter hur resandet såg ut för cirka åtta år sedan (ungefär när Tamsons tog över). Det spelar alltså ingen roll om Roslagsbanans resande fördubblas. Utbudet kommer ändå att härröra från den tid då det var relativt få resenärer.

Det är viktigt att utgå ifrån verkligheten och inte någon utopi som inte existerar. Roslagsbanan kommer inte att ha tunnelbanans minimiutbud eller unika definition av mellantrafik på helger. På sin höjd får Roslags Näsby samma utbud som Mörbygrenen vissa tider på dygnet, och i övrigt sämre.
Och du har en spåkula som säger att det kommer att vara så för all framtid?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 7:55
twr skrev: måndag 06 juni 2022 15:25 Roslagsbanan kommer ha tätare trafik än så under mellantrafiktabell, du kan inte jämföra med dagens utbud.

Och på vilket sätt skulle okunniga politiker vara en ursäkt för dig att göra oseriösa inlägg menar du?.
Trafikförändringsprocessen fungerar inte längre på det sättet. Numera prioriteras befintlig trafik framför utökad trafik. Både pendeltågen och Tvärbanan har gått om tunnelbanan i antalet resenärer per linje, men trafikutbudet är fortfarande anpassat efter hur resandet såg ut för cirka åtta år sedan (ungefär när Tamsons tog över). Det spelar alltså ingen roll om Roslagsbanans resande fördubblas. Utbudet kommer ändå att härröra från den tid då det var relativt få resenärer.

Det är viktigt att utgå ifrån verkligheten och inte någon utopi som inte existerar. Roslagsbanan kommer inte att ha tunnelbanans minimiutbud eller unika definition av mellantrafik på helger. På sin höjd får Roslags Näsby samma utbud som Mörbygrenen vissa tider på dygnet, och i övrigt sämre.
Det du skriver stämmer inte. Mörbygrenenr bara en gren, självklart kommer Roslagsbanan ha tätare trafik än så. Betydligt tätare trafik än idag är redan planerad, till skillnad från tunnelbanan där kapaciteten på den centrala sträckan begränsar.

Som du skriver är det viktigt att utgå från verkligheten, det borde du också göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Busslinjer som trafikerar nybyggnationsområden är ofta överfulla eftersom efterfrågan har ökat samtidigt som utbudet är i princip oförändrat. Busslinjer som går parallellt med ny spårtrafik är ofta tomma eftersom efterfrågan har minskat samtidigt som utbudet är i princip oförändrat. Eftersom nedskärningar är opopulära har Tamsons beslutat att prioritera befintlig trafik framför utökad trafik, vilket innebär att inte heller Roslagsbanan får nämnvärt utökad trafik. Annat är fantasier.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 07 juni 2022 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av kildor »

twr skrev: tisdag 07 juni 2022 10:27 Det du skriver stämmer inte. Mörbygrenenr bara en gren, självklart kommer Roslagsbanan ha tätare trafik än så. Betydligt tätare trafik än idag är redan planerad, till skillnad från tunnelbanan där kapaciteten på den centrala sträckan begränsar.
Jovisst, jag har också sett planen på 4+4S på Roslagsbanan som innebär totalt 24 tåg i timmen i högtrafik. Jämför det med t.ex. pendeltågen som idag har 16, där det också har funnits fina skisser på betydligt mer trafik än så. Men ännu saknas konkreta beslut på investeringar i depå och fordon för att det ska bli verklighet. Så frågan är om och när en utökad trafik på Roslagsbanan kan bli verklighet?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 12:26 Busslinjer som trafikerar nybyggnationsområden är ofta överfulla eftersom efterfrågan har ökat samtidigt som utbudet är i princip oförändrat. Busslinjer som går parallellt med ny spårtrafik är ofta tomma eftersom efterfrågan har minskat samtidigt som utbudet är i princip oförändrat. Eftersom nedskärningar är opopulära har Tamsons beslutat att prioritera befintlig trafik framför utökad trafik, vilket innebär att inte heller Roslagsbanan får nämnvärt utökad trafik. Annat är fantasier.
Du har fel, som så ofta förut. Även om det finns en tendens till det du skriver är det inte sant i vartenda fall och det vet du. Lidingöbanan har till exempel tätare trafik nu än den hade före avstängningen. Saltsjöbanan får nya fordon för utökad trafik. Och så vidare.

Du har helt enkelt ingen koll i det här fallet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 12:26
twr skrev: tisdag 07 juni 2022 10:27 Det du skriver stämmer inte. Mörbygrenenr bara en gren, självklart kommer Roslagsbanan ha tätare trafik än så. Betydligt tätare trafik än idag är redan planerad, till skillnad från tunnelbanan där kapaciteten på den centrala sträckan begränsar.
Jovisst, jag har också sett planen på 4+4S på Roslagsbanan som innebär totalt 24 tåg i timmen i högtrafik. Jämför det med t.ex. pendeltågen som idag har 16, där det också har funnits fina skisser på betydligt mer trafik än så. Men ännu saknas konkreta beslut på investeringar i depå och fordon för att det ska bli verklighet. Så frågan är om och när en utökad trafik på Roslagsbanan kan bli verklighet?
Depån är redan byggd och fordonen är beställda. 22 fordon av typ X15p är beställda och levereras till 2024, och ytterligare 4 är på gång. Vallentunadepån stod färdig redan 2020. Både fordon och depå är dimensionerade just med tanke på att införa 4+4S.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Framtida trafik på Roslagsbanan i centrala Täby jämfört med Mörbygrenen.

Från ca 2025 införs 4+4S på Roslagsbanan. Investeringar i fordon, depå och bana är redan gjorda och trafiken kan därför starta så snart de redan beställda fordonen är levererade. Omkring 2030 införs 4+4S även i mellantrafiken enligt nuvarande planering. Infrastrukturen på Röda linjens centrala sträcka begränsar möjligt utbud på Mörbygrenen.

Roslags Näsby: Högtrafik 16 tåg per timme, Mellantrafik 16 tåg per timme (från cirka 2030).
Täby centrum: Högtrafik 8 tåg per timme, Mellantrafik 8 tåg per timme (från cirka 2030).
Mörbygrenen. Högtrafik storleksordning 12-14 tåg per timme. Mellantrafik 6 tåg per timme, tidvis tätare.

Omkring 2035 startar Roslagsbanan till city. Den starkt ökade befolkningen bland annat på Galoppfältet och bussmatning överförd från tunnelbanan kräver tätare trafik. På Röda linjens begränsas utbudet fortfarande av den centrala sträckan på Röda linjen.

Roslags Näsby: Högtrafik 20 tåg per timme, Mellantrafik 16 tåg per timme (från cirka 2030).
Täby centrum: Högtrafik 12 tåg per timme, Mellantrafik 8 tåg per timme (från cirka 2030).
Mörbygrenen. Högtrafik storleksordning 12-14 tåg per timme. Mellantrafik 6 tåg per timme, tidvis tätare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar