twr skrev:Inge jämför ständigt med en enorm utbyggnad av tunnelbana som inte är i närheten av att planeras.
Ni andra, jag tror det redan har diskuterats. Finns det några problem med att Roslagsbanan tar över matarbussarna? Det handlar väl inte om kapacitet utan om antal byten att de går till Danderyds sjukhus. Eftersom Inge inte vill redovisa sina resonemang är det svårt att bedöma om jan har rätt.
Idag finns det förstås ett kapacitetsproblem. Men det är ju en av orsakerna till att köpa nya vagnar och att trafiken på Roslagsbanan bör byggas ut. De flesta tåg har ju 3-vagnarssätt även i högtrafik idag, på grund av att det bara finns drygt ett trettiotal trevagnarståg att sätta ut.
Räknar man in alla avstigande i busstrafiken vid Mörby, Danderyd, Tekniska och Stureplan - så kommer vi upp i omkring 4 300 resenärer i maxtimmen - även om jag inte förstår vitsen varför alla skulle kopplas till Roslagsbanan - men det kan vi bortse från här - Roslagsbanan har idag omkring 2 300 på dimensionerande sträcka i maxtimmen.
Alltså får vi 6 500 passagerare totalt på dim sträcka om alla bussar i Norrort skulle mata till Roslagsbanan mot stan istället - då inkluderas även resande från Solna/Kista som troligen har annan målpunkt. Alla avstigande vid Mörby/Danderyd ska ju rimligen inte in till stan.
Det teoretiska kapaciteten med 26 xp15 i 3-vagnarssätt (180-meter) i maxtimmen (tänker fortfarande att man har kvartstrafik till Näsby Park), ger en total kapacitet på 27 300 resande i maxtimmen. Tänker man häften som rimligt för den praktiska kapaciteten hamnar man på 13 650. Alltså har man möjlighet för en tillväxt med omkring 7 000 passagerare, vilket då motsvarar att det byggs omkring 35 000 bostäder i Norrort kring Roslagsbanans influensområde, men troligen finns utrymme av ovanstående nämnda skäl kanske snarare för 8 000 resande till, eller 40 000 bostäder.
Nu säger kanske vän av ordningen att den kapaciteten planeras det inte för. Men det behöver man ju inte heller göra förrän det är aktuellt, det viktiga är att kapaciteten är möjlig. 8 500 resande i maxtimmen är väl dock ett bra mått att planera efter, vilket motsvarar en teoretisk kapacitet på 17 000, vilket motsvarar 48 xp15 tåg i timmen. 24 tåg i timmen då om man räknar med 2-vagnarståg (120-meters), eller 16 tåg i timmen om man räknar med 3-vagnarståg (180-meters)