Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev: torsdag 26 maj 2022 10:41
Enceladus skrev: torsdag 26 maj 2022 10:13 Rådmansgatan är en punktformig referens. Att det råkar finnas en gata med samma namn är en kuriositet, men inget som de flesta fäster avseende vid.
Jaha och man borde förstås byta namn på gatan, så att folk slutar blanda ihop den med vad det nu är för punkt du tänker på. :roll:
Tunnelbanestationen Rådmansgatan kanske borde bytas namn. Handelshögskolan eller Observatorielunden är 2 kandidater om ni frågar mig :mrgreen:

Alternativ grön, Västlig sträckning via Odenplan står jag klart bakom. Med denna alternativ så kan resenärerna byta till Röda linjens mörbygren vid Universitetet och sedan åka in till Östermalm med Tunnelbanan och buss. Bytet vid Odenplan gör att det blir betydligt snababre och enklare att pendla mellan Nordost och Västerort då både Gröna linjen och Pendeltågen stannar här.

Om man dessutom anlägger Universitetets station under mark så finns det möjlighet att bygga bättre gångförbindelser mellan Roslagsbanan och Tunnelbanan där, med tanke på att dagens bytespunkt är rätt så undermålig.

Mitt andrahandsval blir Alternativ orange men utan stopp vid Rådmansgatan. En rak och snabb inkörning till T-centralen från Nordost vore en klart fördel för de som framförallt vill fortsätta söderut.

Att köra Roslagsbanan via Tekniska högskolan till T-c, speciellt med en station vid Universitetet på plats och möjligheten att byta vid Mörby-Danderyds sjukhus, anser jag att det är en dålig idé då roslagsbanan går parallellt med röda linjens mörbygren. Möjligen att man lägger ner Universitetet och bygger Tekniska högskolan istället så hade jag nog gått med på en sådan kompromiss.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev: torsdag 26 maj 2022 13:18
daniel_s skrev: torsdag 26 maj 2022 10:41
Enceladus skrev: torsdag 26 maj 2022 10:13 Rådmansgatan är en punktformig referens. Att det råkar finnas en gata med samma namn är en kuriositet, men inget som de flesta fäster avseende vid.
Jaha och man borde förstås byta namn på gatan, så att folk slutar blanda ihop den med vad det nu är för punkt du tänker på. :roll:
Tunnelbanestationen Rådmansgatan kanske borde bytas namn. Handelshögskolan eller Observatorielunden är 2 kandidater om ni frågar mig :mrgreen:
Förutom Handelshögskolan och Observatorielunden så är Stadsbiblioteket ett alternativ till nytt namn på station Rådmansgatan. Men Observatorielunden är nog det bästa och säkraste. De andra två är ju institutioner som skulle kunna flytta till anda platser. Observatorielunden flyttar man inte på. :D
Det finns nog flera trådar som handlar om olämpliga stationsnamn, och där just Rådmansgatan har diskuterats.

När det gäller Roslagsbanans dragning så tycker jag inte Rådmansgatan är så lämplig station när Odenplan alldeles nästgårds har så många fler bytesmöjligheter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: onsdag 25 maj 2022 18:32 Tyck till om Roslagsbanan till city!

Nu har samrådsunderlaget publicerats. Tydligen finns det flera möjliga sträckningar och stationer:

Alternativ Grön: Västlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Odenplan.
Alternativ Orange: Central sträckning från Universitet till T-Centralen via Rådmansgatan.
Alternativ Blå: Östlig sträckning från Universitetet till T-Centralen via Tekniska högskolan.
Alternativ Gul (bortvalt): Universitetet-Tekniska Högskolan-Odenplan (för låg resenärsnytta).

Alternativ Grön, Alternativ Blå och Alternativ Gul har diskuterats tidigare på forumet, men Alternativ Orange verkar vara något nytt.
Intressant. Jag trodde att det redan var beslutat att den skulle gå ner under jord precis efter Universitetet (läge C) och sen via Odenplan till T-Centralen (alternativ grön). Men det finns alltså två andra alternativ som övervägs, samt tre olika lägen för tunnelmynning.

Det gröna alternativet ger troligen störst resenärsnytta. Men jag tror det kommer bli besvärligt att hitta ett bra stationsläge vid Odenplan eftersom Citybanan där går i nordväst-sydostlig riktning och Roslagsbanan behöver gå parallellt, vilket innebär en rejäl böj norr om Odenplan. Dessutom finns ju förberett för en till plattform för pendeltågen öster om den befintliga vilket gör att Roslagsbanans plattform förmodligen tvingas rätt så långt bort från nuvarande pendeltågsplattform, vilket försvårar en smidig byteslösning.

Precis som Adde säger så tror jag att alternativ orange utan station vid Rådmansgatan skulle kunna vara ett rimligt alternativ, i synnerhet om läge D för tunnelmynning kan användas. I så fall får man en betydligt kortare tunnel samt en genare väg till T-Centralen. Och utan en mellanliggande station så blir restiden lite kortare för flertalet resenärer. Det kan också vara en liten fördel att tillkommande byten mellan pendeltåg och Roslagsbanan hamnar vid Stockholm City än Odenplan eftersom citystationen har två plattformar. Uppehållstiden vid Odenplan är sannolikt dimensionerande för Citybanans kapacitet så bättre att fylla på vid citystationen istället. (Å andra sidan så har T-Centralen motsvarande svaghet när det gäller tunnelbanans kapacitet).

Oavsett vilket alternativ som väljs så kommer det bli hyffsat komplicerat att hitta en bra stationslösning vid Stockholm City/T-Centralen. Det blir spännande att följa den här processen.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Breitspurbahn »

Alternativ Blå får min röst då det blir två knutpunkter i Vasastan; en i nordväst och en i nordöst. KTH-området bör ha en tågstation.

Vad gäller stationsnamn så gillar jag gatunamn. Att ha uppkallat efter en sak/ett område hör förorterna till.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: måndag 30 maj 2022 12:40 Alternativ Blå får min röst då det blir två knutpunkter i Vasastan; en i nordväst och en i nordöst. KTH-området bör ha en tågstation.

Vad gäller stationsnamn så gillar jag gatunamn. Att ha uppkallat efter en sak/ett område hör förorterna till.
KTH har en tunnelbanestation och det räcker gott.

Poängen med knutpunkter är bytena, därför är det oftast bra med många byten på samma plats. Det är därför som sträckningen via Odenplan har överlägset bättre restidsnytta än andra sträckningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: måndag 30 maj 2022 12:40 Alternativ Blå får min röst då det blir två knutpunkter i Vasastan; en i nordväst och en i nordöst. KTH-området bör ha en tågstation.

Vad gäller stationsnamn så gillar jag gatunamn. Att ha uppkallat efter en sak/ett område hör förorterna till.
Problemet med att ha stationsnamn uppkallade efter gatunamn är ju just det att gatan är så mycket mer än den punkten som tunnelbanestationens ena uppgång (i det här fallet) är. Och tunnelbanestationen är så mycket mer än bara en uppgång till en gata. Bättre att ta något stort i närheten. Observatorielunden tycker jag låter utmärkt.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: onsdag 01 juni 2022 11:50
Breitspurbahn skrev: måndag 30 maj 2022 12:40 Alternativ Blå får min röst då det blir två knutpunkter i Vasastan; en i nordväst och en i nordöst. KTH-området bör ha en tågstation.

Vad gäller stationsnamn så gillar jag gatunamn. Att ha uppkallat efter en sak/ett område hör förorterna till.
Problemet med att ha stationsnamn uppkallade efter gatunamn är ju just det att gatan är så mycket mer än den punkten som tunnelbanestationens ena uppgång (i det här fallet) är. Och tunnelbanestationen är så mycket mer än bara en uppgång till en gata. Bättre att ta något stort i närheten. Observatorielunden tycker jag låter utmärkt.
Det tåget har nog redan gått. Jag har hört folk säga att Observatorielunden ligger i Rådmansgatan. Numera ses Rådmansgatan som ett område, inte en gata.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av daniel_s »

Nej då. Sånt där har folk från förorterna sagt så länge tunnelbanan funnits, kanske längre. ”Han bor i karlaplan”. Visst, tjena. Stort badkar ska man ha!

(Och ungdomar som bor på Östermalm som säger ”Vi ses på östermalm” [läs: Östermalmstorg, antar jag] har också varit vanligt i många år!)
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Breitspurbahn »

daniel_s skrev: onsdag 01 juni 2022 12:29 Nej då. Sånt där har folk från förorterna sagt så länge tunnelbanan funnits, kanske längre. ”Han bor i karlaplan”. Visst, tjena. Stort badkar ska man ha!

(Och ungdomar som bor på Östermalm som säger ”Vi ses på östermalm” [läs: Östermalmstorg, antar jag] har också varit vanligt i många år!)
I och på är ganska intressant. En del säger ju "På Djursholm" medan ingen säger "På Liljeholmen".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

Breitspurbahn skrev: onsdag 01 juni 2022 13:21
daniel_s skrev: onsdag 01 juni 2022 12:29 Nej då. Sånt där har folk från förorterna sagt så länge tunnelbanan funnits, kanske längre. ”Han bor i karlaplan”. Visst, tjena. Stort badkar ska man ha!

(Och ungdomar som bor på Östermalm som säger ”Vi ses på östermalm” [läs: Östermalmstorg, antar jag] har också varit vanligt i många år!)
I och på är ganska intressant. En del säger ju "På Djursholm" medan ingen säger "På Liljeholmen".
Det är också intressant att man säger "i xxxx" när man borde säga "nära xxx". T.e.x. i Telefonplan, som ju är ett torg. Men säger man att man bor i Stadion eller i Tekniska högskolan för att man bor nära någon av de T-banestationerna? Knappast.

Även stadsdelar kan tänjas på. Träffade en tjej (i jobbet) som påstod att hon bodde på Östermalm. Men det var på fel sida om Birger Jarlsgatan, så om man ska va noga så bodde hon i Norrmalm.

När det gäller Roslagsbanan så är det nog bra om det finns en bytesmöjlighet till Gröna linjen före T-centralen. Det är trångt nog där på de två äldsta perrongerna. Och hur man än löser stationslägena så borde det rimligen bli kortare gångväg (och gångtid) mellan Roslagsbanan och Tunnelbanan vid Odenplan eller Rådmansgatan än vad det blir vid T-centralen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: onsdag 01 juni 2022 14:09 När det gäller Roslagsbanan så är det nog bra om det finns en bytesmöjlighet till Gröna linjen före T-centralen. Det är trångt nog där på de två äldsta perrongerna. Och hur man än löser stationslägena så borde det rimligen bli kortare gångväg (och gångtid) mellan Roslagsbanan och Tunnelbanan vid Odenplan eller Rådmansgatan än vad det blir vid T-centralen.
Stationen vid Odenplan behövs för byten både till tunnelbana och pendeltåg, så att resenärer inte i onödan behöver åka hela vägen in till city och sen tillbaka. Det är därför sträckningen via Odenplan har överlägset störst restidsnytta och det är därför det är den sträckningen som är avtalad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev: onsdag 01 juni 2022 16:16
Stationen vid Odenplan behövs för byten både till tunnelbana och pendeltåg, så att resenärer inte i onödan behöver åka hela vägen in till city och sen tillbaka. Det är därför sträckningen via Odenplan har överlägset störst restidsnytta och det är därför det är den sträckningen som är avtalad.
Absolut Odenplan som ju ger en rad nyttiga bytesmöjligheter.
Kanske kan man också öppna till Odenplan som en första etapp och sedan fortsätta till T-Centralen-City (vad nu RB stationen ska heta.
Lite önsketänkande kanske men om man tunnlar sig ner redan före T-Universitet så kunde man anlägga plattformar för byte mellan T-bana och RB med bekvämt byte rakt över plattform .
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: torsdag 02 juni 2022 2:22
twr skrev: onsdag 01 juni 2022 16:16
Stationen vid Odenplan behövs för byten både till tunnelbana och pendeltåg, så att resenärer inte i onödan behöver åka hela vägen in till city och sen tillbaka. Det är därför sträckningen via Odenplan har överlägset störst restidsnytta och det är därför det är den sträckningen som är avtalad.
Absolut Odenplan som ju ger en rad nyttiga bytesmöjligheter.
Kanske kan man också öppna till Odenplan som en första etapp och sedan fortsätta till T-Centralen-City (vad nu RB stationen ska heta.
Lite önsketänkande kanske men om man tunnlar sig ner redan före T-Universitet så kunde man anlägga plattformar för byte mellan T-bana och RB med bekvämt byte rakt över plattform .
Stationen ska heta T-Centralen, det är bestämt sedan flera år. Det är ju bytespunkterna som har namn, inte enskilda plattformar. Precis som till exempel Blå linjens station i Gullmarsplan heter just så och inte något helt nytt namn, så heter Roslagsbanans station T-Centralen.

Ändstationen behöver ha fyra plattformsspår för att vända alla tåg. Därför vill man bygga rätt ändstation från början, annars skulle man behöva bygga fyra spår i Odenplan också. Dessutom skulle knappast Gröna linjen klara av att ta hand om alla resenärer från Roslagsbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

twr skrev: torsdag 02 juni 2022 11:09...
Det är ju bytespunkterna som har namn, inte enskilda plattformar. Precis som till exempel Blå linjens station i Gullmarsplan heter just så och inte något helt nytt namn, så heter Roslagsbanans station T-Centralen.
...
Med undantag av just T-centralen/Stockholm Central/Stockholm City.... "bytespunkten" har ju redan tre namn, eller fyra, om man räknar Sergels Torg, så varför inte ett till så att man inte bryter traditionen?
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 02 juni 2022 15:07
twr skrev: torsdag 02 juni 2022 11:09...
Det är ju bytespunkterna som har namn, inte enskilda plattformar. Precis som till exempel Blå linjens station i Gullmarsplan heter just så och inte något helt nytt namn, så heter Roslagsbanans station T-Centralen.
...
Med undantag av just T-centralen/Stockholm Central/Stockholm City.... "bytespunkten" har ju redan tre namn, eller fyra, om man räknar Sergels Torg, så varför inte ett till så att man inte bryter traditionen?
Pendeltågsstationen är en avvikelse. Den borde heta T-Centralen.

Även om det finns enstaka undantag så är den generella regeln att bytespunkter har ett namn och det finns självklart ingen anledning att göra annorlunda här.

Till exempel är det tänkt att Älvsjö ska ha tre olika trafikslag på sikt. Jag har aldrig hört frågan "vad ska tunnelbanestationen heta?"
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev: torsdag 02 juni 2022 15:28
Odd skrev: torsdag 02 juni 2022 15:07
twr skrev: torsdag 02 juni 2022 11:09...
Det är ju bytespunkterna som har namn, inte enskilda plattformar. Precis som till exempel Blå linjens station i Gullmarsplan heter just så och inte något helt nytt namn, så heter Roslagsbanans station T-Centralen.
...
Med undantag av just T-centralen/Stockholm Central/Stockholm City.... "bytespunkten" har ju redan tre namn, eller fyra, om man räknar Sergels Torg, så varför inte ett till så att man inte bryter traditionen?
Pendeltågsstationen är en avvikelse. Den borde heta T-Centralen.

Även om det finns enstaka undantag så är den generella regeln att bytespunkter har ett namn och det finns självklart ingen anledning att göra annorlunda här.

Till exempel är det tänkt att Älvsjö ska ha tre olika trafikslag på sikt. Jag har aldrig hört frågan "vad ska tunnelbanestationen heta?"
Trafikverket, som väl äger infrastrukturen för station Stockholm City, vill alltid ha med ortsnamnet, i det här fallet Stockholm. Men varför kunde stationen då inte få heta Stockholm T-centralen?

När det gäller Stockholm Centralstation är det nog bra att den har ett eget namn och blir så lite förväxlad med T-centralen som möjligt.

Sergels Torg är det väl bara busshållplatser som heter. De ligger på Sveavägen, närmare nergångarna till Hötorgets T-banestation än T-centralen. Jag vet inte vad jag ska tycka om det namnet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av kildor »

twr skrev: torsdag 02 juni 2022 11:09 Stationen ska heta T-Centralen, det är bestämt sedan flera år.
Bestämt, hur? Är det lika "bestämt" som att tunnelbanan till Älvsjö skulle förbindas med röda linjen? Eller att det skulle vara bestämt att Roslagsbanans förlängning ska gå via Odenplan?
twr skrev: torsdag 02 juni 2022 15:28 Även om det finns enstaka undantag så är den generella regeln att bytespunkter har ett namn och det finns självklart ingen anledning att göra annorlunda här.
I just det här fallet kommer det ju att förbli ett undantag, eftersom knutpunkten redan har 3-4 olika namn.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

kildor skrev: torsdag 02 juni 2022 17:02
twr skrev: torsdag 02 juni 2022 11:09 Stationen ska heta T-Centralen, det är bestämt sedan flera år.
Bestämt, hur? Är det lika "bestämt" som att tunnelbanan till Älvsjö skulle förbindas med röda linjen? Eller att det skulle vara bestämt att Roslagsbanans förlängning ska gå via Odenplan?
twr skrev: torsdag 02 juni 2022 15:28 Även om det finns enstaka undantag så är den generella regeln att bytespunkter har ett namn och det finns självklart ingen anledning att göra annorlunda här.
I just det här fallet kommer det ju att förbli ett undantag, eftersom knutpunkten redan har 3-4 olika namn.
Knutpunkten har tre tunnelbanor och en spårväg som alla heter T-Centralen. Pendeltåget avviker. Knutpunkten har alltså två olika namn. Centralen är en annan plats, även om det ligger i närheten.

Roslagsbanans station heter T-Centralen i alla sammanhang sedan cirka 2016. Det är kanske inte formellt fastslaget ännu, men det är det namn som man har valt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Tre alternativa spår för hur Roslagsbanan kan dras till T-Centralen

DN har en artikel om den politiskt kontroversiella förlängningen av Roslagsbanan till T-Centralen. Det finns röster som istället vill förlänga tunnelbanan till Täby och därefter förlänga Roslagsbanan till Rimbo. Överlever projektet nästa mandatperiod?
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: torsdag 26 maj 2022 13:18 Att köra Roslagsbanan via Tekniska högskolan till T-c, speciellt med en station vid Universitetet på plats och möjligheten att byta vid Mörby-Danderyds sjukhus, anser jag att det är en dålig idé då roslagsbanan går parallellt med röda linjens mörbygren. Möjligen att man lägger ner Universitetet och bygger Tekniska högskolan istället så hade jag nog gått med på en sådan kompromiss.
I en av varianterna av Alternativ Grön övergår Roslagsbanan från markläge till tunnel innan station Universitetet. Blir det då möjligt att anordna ett bättre byte där?
Skriv svar