Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 13:19
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:58 Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.
Jag syftar på alternativ Orange enligt samrådsunderlaget. Som alltså kan genomföras med eller utan station vid Rådmansgatan.
Och jag menar alltså att "utan Rådmansgatan" inte bör beskrivas som samma alternativ, det är något helt annat. Men att det presenteras som en variant talar för att ingen på allvar tycker att en station vid Rådmansgatan är något att överväga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: torsdag 16 juni 2022 13:17
twr skrev: torsdag 16 juni 2022 12:58
kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 12:43
Jag tycker inte det verkar oseriöst. Tvärtom är det rimligt att utvärdera alternativ som kanske kan genomföras till en betydligt lägre kostnad om det fortfarande ger en rimligt hög resenärsnytta. Återigen - se på exemplet med tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så blir det lättare att inse att det inte alltid blir det alternativ som ger högst resenärsnytta som beslutas.
Jag syftar alltså på alternativet med en station vid Rådmansgatan. Jag hoppas att det framgår av vad jag skriver. Du verkar syfta på något annat misstänker jag.
Jag tycker diskussionen går runt. Om jag uppfattat twr rätt så menar du alternativet med en station vid Rådmansgatan till skillnad från samma sträckning utan station vid Rådmansgatan. Och jag håller med.
Helt rätt! Jag kanske inte uttryckte det tillräckligt tydligt, men du har uppfattat det rätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

kildor skrev: torsdag 16 juni 2022 13:52
Kristofer skrev: tisdag 14 juni 2022 17:53 ...gärna i kombination med en gångtunnel med rullband mellan Universitetet och Universitetet så att man får en bra koppling mellan Roslagsbanan och TUB 2. (Det borde väl inte vara så svårt att få till, bara spränga lite och så trappor neråt från Roslagsbanans plattformar till gångtunneln?)
Det är en bra idé! Gångtunneln borde kunna starta direkt till höger när man kommer upp för rulltrappan från tunnelbanan. Det blir en kortare väg, och med rullband och tak så får man en betydligt mer attraktiv bytesförbindelse, som bättre kompenserar för bortfallet av Stockholms östra.
Ja, det är en bra idé. Jag känner till att detta utreddes inom Sverigeförhandlingen, men det publicerades nog aldrig.

Jag gissar att förslaget kan vara svårt att genomföra med tanke på nationalstadsparken och kolonilotterna, och även påverkan på vägtrafiken under byggtid. Det pågår ju samråd nu i några dagar till. Passa på att lämna in en synpunkt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av kildor »

twr skrev: torsdag 16 juni 2022 14:03 Och jag menar alltså att "utan Rådmansgatan" inte bör beskrivas som samma alternativ, det är något helt annat. Men att det presenteras som en variant talar för att ingen på allvar tycker att en station vid Rådmansgatan är något att överväga.
Så kan det kanske vara. Jag tror ju inte heller att varianten med en station vid Rådmansgatan kommer bli aktuell. Men jag misstänker att tunnelsträckning Orange tagits fram som alternativ just för att kunna utvärdera en lösning som blir billigare.

Sen finns det ju också varianter på tunnelmynning: B, C och D. D är naturligtvis intressant då det innebär ca 1-1,5 kilometer kortare tunnel. Men då blir det också svårare med alternativ Grön eftersom det blir en rejäl omväg till Odenplan. Det är en sak som alltså talar för alternativ Orange och Blå. Sen är det ju frågan om variant D är genomförbar. Det borde bli en rejäl lutning på banan i så fall för att kunna komma under röda linjen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av kildor »

En annan intressant sak jag upptäckte nyligen i rapporten om förlängningen från 2019 (länkat tidigare i tråden) är att stationen vid T-Centralen skissas med en anslutning till Hötorget i norra änden. Det är ju ett bra sätt att minska belastningen på T-Centralen, och ger ju också kortare gångtid till målpunkter i närheten.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Sista chansen att lämna samrådssynpunkter i kväll: https://www.regionstockholm.se/verksamh ... till-city/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar