heasm skrev:Hur viktigt är förbindelse med Arlanda (och Uppsala) för Vallentuna?
Oj, hur svarar man på den frågan? Viktigt=angeläget, nej. Bra=nytta, definitivt. Bra nytta i förhållande till kostnaden, svår fråga.
heasm skrev:Vad hindrar att man grenar av vid Molnby fram till den nya stationen (dvs inte hela vägen till Arlanda) och låter tågen som idag vänder vid Ormsta vända här istället. Detta borde vara mycket billigare än de 1.3 miljarder som stationen vid Hagalund beräknas kosta. Eller är det en viktig förutsättningen för att bygga 3000 bostäder här att tåget fortsätter mot Arlanda?
Så bör man ju definitivt kunna göra, det motsvarar ju ungefär att bygga bostäder i Lindholmen. Vad det kan kosta vet jag inte, men sannolikt mindre än 1,3 miljarder.
Sedan är det förstås så att ju längre från Stockholm (mätt i restid för olika trafikslag) bostäderna ligger desto sämre. Så man kan ju hävda att nya bostäder i Hagalund är mer värda än bostäder bortom Vallentuna, även om båda gärna skulle fyllas med bostäder.
Sedan kan man vända på det en gång till. Bostäderna i Hagalund byggs säkert ändå eftersom läget är attraktivt. medan bostäder i det här läget kanske kräver en avgrening av Roslagsbanan. Med detta sagt verkar det ju då ändå mycket enklare att bygga längs den befintliga Roslagsbanan än att bygga en avgrening.