Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Jo men tillåten hushöjd brukar vara en funktion av önskemålet om solljus. Det finns till och med reglerat.
Sakupplysning: Detta är inte längre "reglerat". Det är därför man kunnat bygga områden som Liljeholmskajen/Årstadal.

Thomas K Ohlsson
arkitekt
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151001.pdf

Ännu en gång spelar Inge allvetande men har helt fel fakta. Frågar är om det är en medveten strategi?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151001.pdf

Ännu en gång spelar Inge allvetande men har helt fel fakta. Frågar är om det är en medveten strategi?
Det där verkar vara en ny inlaga. Jag har i varje fall inte sett den förut.

Skall det tolkas som att man nu försöker låtsats som att områden utanför influensområdet ändå, på magiskt vis, skall räknas till Vallentuna station?

Det är i varje fall vad kartorna antyder.

I verkligheten kommer förstås de som flyttar in i dessa bostäder att åka buss till tunnelbanan. Frågan är bara hur långt de skall behöva åka buss innan de når den.
Det finns fler stationer än Vallentuna, är det så svårt att förstå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
twr skrev:http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151001.pdf

Ännu en gång spelar Inge allvetande men har helt fel fakta. Frågar är om det är en medveten strategi?
Det där verkar vara en ny inlaga. Jag har i varje fall inte sett den förut.

Skall det tolkas som att man nu försöker låtsats som att områden utanför influensområdet ändå, på magiskt vis, skall räknas till Vallentuna station?

Det är i varje fall vad kartorna antyder.

I verkligheten kommer förstås de som flyttar in i dessa bostäder att åka buss till tunnelbanan. Frågan är bara hur långt de skall behöva åka buss innan de når den.
Nej då, den har du kommenterat på annat ställe när jag hänvisat till analysen tidigare. Influensområdet är upp till 1000 meter från stationen, vilket motsvarar 10-minuters promenad, det är standard när man talar om stationer, eftersom flertalet resenärer då väljer att gå - mäter man efter kartan är första cirkeln 400-meter och den andra på 800-meter. En liten snutt mot Ormstalund hamnar alltså något utanför, vilket tycks motsvara omkring 2 kvarter, detta borde kunna vara ett par hundra lägenheter. Om dessa är medräknade i uppskattningen eller inte, framgår faktiskt inte av rapporten, men bostadsandelen torde ändå vara på "felräkningsnivå". Sedan har du aldrig riktigt förklarat varför man inte ska hu bussmatning till Roslagsbanan, särskilt om den går till T-centralen. De flesta föredrar ändå att åka spårbunden trafik en längre sträcka framför buss.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:Vadå ett par hundra lägenheter? Det är ju huvuddelen av de 2000 som hamnar ordentligt utanför. Närmre stationen är det ju bara förtätning med enstaka hus.
Titta på kartan igen, den yttre cirkeln motsvarar 800-meter från station.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av heasm »

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Vadå ett par hundra lägenheter? Det är ju huvuddelen av de 2000 som hamnar ordentligt utanför. Närmre stationen är det ju bara förtätning med enstaka hus.
Titta på kartan igen, den yttre cirkeln motsvarar 800-meter från station.
Vilket motsvarar ca 1200 meters gångväg. Men även om vi låtsas att den skulle motsvara 800 meters gångväg hamnar huvuddelen utanför.
Nej det gör det inte. Jag orkar inte mäta och jämföra arean, men en ren okulär besiktning visar att mer än 50% av arean är inom radien 800 m. Inom radien 1000 m är det uppskattningsvis 90-95% av arean (Vallentuna stn). Det är tröttsamt hur du hela tiden flyttar målstolparna i diskussionen!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av heasm »

Hur viktigt är förbindelse med Arlanda (och Uppsala) för Vallentuna?

Om priset för en tunnelbanestation vid Hagalund är ca 4000 bostäder. Hur många bostäder behövs då för att bygga den nya avgrenade stationen vid Molnby?

Vad hindrar att man grenar av vid Molnby fram till den nya stationen (dvs inte hela vägen till Arlanda) och låter tågen som idag vänder vid Ormsta vända här istället. Detta borde vara mycket billigare än de 1.3 miljarder som stationen vid Hagalund beräknas kosta. Eller är det en viktig förutsättningen för att bygga 3000 bostäder här att tåget fortsätter mot Arlanda?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Verspieder »

heasm skrev:Hur viktigt är förbindelse med Arlanda (och Uppsala) för Vallentuna?

Om priset för en tunnelbanestation vid Hagalund är ca 4000 bostäder. Hur många bostäder behövs då för att bygga den nya avgrenade stationen vid Molnby?

Vad hindrar att man grenar av vid Molnby fram till den nya stationen (dvs inte hela vägen till Arlanda) och låter tågen som idag vänder vid Ormsta vända här istället. Detta borde vara mycket billigare än de 1.3 miljarder som stationen vid Hagalund beräknas kosta. Eller är det en viktig förutsättningen för att bygga 3000 bostäder här att tåget fortsätter mot Arlanda?
Med tanke på att de flesta personallokaler lär hamna i Molnbydepån med åren, borde dagens Ormstatåg fortsätta dit i framtiden, precis som du spekulerar. Jag tror dessutom inte att något hindrar att man bygger exakt de uppställningsspår (med förberedelse för Arlandafortsättning) som du föreslår.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

heasm skrev:Hur viktigt är förbindelse med Arlanda (och Uppsala) för Vallentuna?
Oj, hur svarar man på den frågan? Viktigt=angeläget, nej. Bra=nytta, definitivt. Bra nytta i förhållande till kostnaden, svår fråga.
heasm skrev:Vad hindrar att man grenar av vid Molnby fram till den nya stationen (dvs inte hela vägen till Arlanda) och låter tågen som idag vänder vid Ormsta vända här istället. Detta borde vara mycket billigare än de 1.3 miljarder som stationen vid Hagalund beräknas kosta. Eller är det en viktig förutsättningen för att bygga 3000 bostäder här att tåget fortsätter mot Arlanda?
Så bör man ju definitivt kunna göra, det motsvarar ju ungefär att bygga bostäder i Lindholmen. Vad det kan kosta vet jag inte, men sannolikt mindre än 1,3 miljarder.

Sedan är det förstås så att ju längre från Stockholm (mätt i restid för olika trafikslag) bostäderna ligger desto sämre. Så man kan ju hävda att nya bostäder i Hagalund är mer värda än bostäder bortom Vallentuna, även om båda gärna skulle fyllas med bostäder.

Sedan kan man vända på det en gång till. Bostäderna i Hagalund byggs säkert ändå eftersom läget är attraktivt. medan bostäder i det här läget kanske kräver en avgrening av Roslagsbanan. Med detta sagt verkar det ju då ändå mycket enklare att bygga längs den befintliga Roslagsbanan än att bygga en avgrening.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Vadå ett par hundra lägenheter? Det är ju huvuddelen av de 2000 som hamnar ordentligt utanför. Närmre stationen är det ju bara förtätning med enstaka hus.
Titta på kartan igen, den yttre cirkeln motsvarar 800-meter från station.
Vilket motsvarar ca 1200 meters gångväg. Men även om vi låtsas att den skulle motsvara 800 meters gångväg hamnar huvuddelen utanför.
Ja, knappt, om man tar standardmåttet på 1,4 gånger fågelvägen för att få "verkligt gångavstånd".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av heasm »

Verspieder skrev:
heasm skrev:Hur viktigt är förbindelse med Arlanda (och Uppsala) för Vallentuna?

Om priset för en tunnelbanestation vid Hagalund är ca 4000 bostäder. Hur många bostäder behövs då för att bygga den nya avgrenade stationen vid Molnby?

Vad hindrar att man grenar av vid Molnby fram till den nya stationen (dvs inte hela vägen till Arlanda) och låter tågen som idag vänder vid Ormsta vända här istället. Detta borde vara mycket billigare än de 1.3 miljarder som stationen vid Hagalund beräknas kosta. Eller är det en viktig förutsättningen för att bygga 3000 bostäder här att tåget fortsätter mot Arlanda?
Med tanke på att de flesta personallokaler lär hamna i Molnbydepån med åren, borde dagens Ormstatåg fortsätta dit i framtiden, precis som du spekulerar. Jag tror dessutom inte att något hindrar att man bygger exakt de uppställningsspår (med förberedelse för Arlandafortsättning) som du föreslår.
Om jag förstått materialet rätt så är station och depå lokaliserat ungefär som denna karta. Avgreningen sker då lite innan depån och blir inte uppställningsspår i anslutning till depån. Å andra sidan räcker det väl med enkelspår i ett första läge för avgreningen. Givetvis med tillräckligt bred banvall så att det i ett senare skede går att bygga banan till Arlanda.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av heasm »

Inge skrev:
heasm skrev:
Inge skrev: Vilket motsvarar ca 1200 meters gångväg. Men även om vi låtsas att den skulle motsvara 800 meters gångväg hamnar huvuddelen utanför.
Nej det gör det inte. Jag orkar inte mäta och jämföra arean, men en ren okulär besiktning visar att mer än 50% av arean är inom radien 800 m. Inom radien 1000 m är det uppskattningsvis 90-95% av arean (Vallentuna stn). Det är tröttsamt hur du hela tiden flyttar målstolparna i diskussionen!
Det där är ju direkt lögn. Ingen kan rimligen göra en ärlig uppskattning, ens "okulärt" och få till några 90-95%

För övrigt ovanligt fånig beskyllning från dig. Varför skulle jag ha anledning att flytta målstolpar? Det är kommunen som skjuter kilometervis utanför.
Ok, Inge. Vi tar det steg för steg så till-och-med du förstår (hoppas jag).

1. Öppna dokumentet http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151001.pdf
2. Titta på sid 10 (Vallentuna).
3. I mitten på bilden ser du en röd prick. Detta är Vallentuna station.
4. I bilden finns även ett antal områden markerade som röda plattor.
4. Utifrån pricken utgår två cirklar.
5. Den inre cirkeln motsvarar en radie på 400 m.
6. Den yttre cirkeln motsvarar en radie på 800 m.
7. Om du nu tänker (jag vet, ett svårt koncept) dig en cirkel med radien på 1000 m.
8. Jag hävdar att alla röda plattor till 90-95% rymms inom den tänka cirkeln med radie på 1000 m .

Du kan skriva ut bilden och rita med dina färgkritor för att själv pröva.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:Som tydligt förklaras, bland annat för dig, så motsvarar den yttre cirkeln 1200 meter. Eftersom du citerade just det kan din lögn inte förklaras med förbiseende.

MEN jag sa också att vi kunde låsas lite här på forumet. På lite kul för oss själva fantisera om att alla bostäder innom denna cirkel faktiskt låg på ett avstånd där de boende skulle välja att gå till stationen.

Nu borde även den halvblind kunna se att det mesta ligger utanför. Det som ligger innanför är dessutom redan bebyggt. Lite rävigt har man förvisso kletat över färdigbyggda kvarter. Men de egentliga ytorna är ytterligt små.

Med den kunskapen borde ingen, på riktigt, kunna missförstå att nästan hela nybyggnadsytan ligger utanför cirkeln.

Den som bara har minsta lilla hum om området, passerat någon enstaka gång eller så, förstår det också som självklart att inflyttande till skogen runt idrottsplatsen, St1 och ännu längre bort inte kommer att gå till stationen. Det blir lika givet som för alla andra på motsvarande avstånd bussen till tunnelbanan.

Det som planeras är i princip ett Brandbergen. Men utan motorväg och ännu längre frpn Stockholm, samt trängre. Nu gillar ju Tamson i och för sig att köra bussar parallellt med pendeltågen till Gullmarsplan. Så han kanske också gillar fler bussar från Vallentuna, som får gå till Danderyd eller längre? Jag delar inte den uppfattningen. Men oavsett om man delar den eller inte, är det direkt oärligt att påstå att dessa områden skulle ha något med Roslagsbanan att göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Matarbussar kan lika gärna gå till Roslagsbanan.

Det tycker inte Inge, men han har tyvärr aldrig förklarat hur han har kommit fram till den åsikten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:Matarbussar kan lika gärna gå till Roslagsbanan.

Det tycker inte Inge, men han har tyvärr aldrig förklarat hur han har kommit fram till den åsikten.
Som jag har förklarat saknar Roslagsbanan kapacitet för det.
Nej, det har du inte förklarat. Du hävdar att Roslagsbanan har en lägre kapacitet än andra anser. Exakt vilket värde du räknar med kan jag inte minnas att du har skrivit.
Inge skrev:Till och med trafikförvaltningen medger att den inte ens skulle klara dagens matarbussar.
Har du någon källa på det? Det har jag aldrig stött på.

Tack för övrigt för din trevliga ton!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev: Har du någon källa på det? Det har jag aldrig stött på.

Tack för övrigt för din trevliga ton!
Man brukar formulera medgivandet att den inte klarar alla bussar som att den skulle kunna ge "betydande avlastning".

Om detta betytter tre, fem eller 100 bussar kan man tvista om. Alla är dock införstådda att den i motsats till tunnelbanan, som skulle kunna klara upp till fyra gånger dagens matarbusstrafik, inte ens skulle komma att kunna klara dagens matarbussar.
Hur många tåg i timmen anser du att Roslagsbanan klarar av? Vilken kapacitet anser du att det motsvarar?

Det vore intressant att veta var våra bedömningar skiljer sig åt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev: Hur många tåg i timmen anser du att Roslagsbanan klarar av? Vilken kapacitet anser du att det motsvarar?

Det vore intressant att veta var våra bedömningar skiljer sig åt.
Det har vi diskuterat tidigare och jag vill hänvisa dig dit. Du kan leta upp diskussionen lika väl som jag.
Du måste väl ändå veta i huvudet vad du tror? Jag har inget minne av att någonsin ha läst det, så det är ju helt omöjligt för mig att leta.
Inge skrev:Det relavanta här, när vi diskuterar nya bostäder, vilket jag inte vill glida bort ifrån, är att Roslagsbanan inte kan klara någon ny matarbusstrafik. Inte om den skulle klara 10, 25 eller till och med 75% av dagens.
Det relevanta är väl att motivera, inte bara påstå som du gör nu. Din åsikt om matarbusstrafik måste bygga på en åsikt om vilken transportkapacitet Roslagsbanan har, enligt dig. Då måste vi veta det till att börja med. Och det är bara du som kan ge oss den informationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev: Det relevanta är väl att motivera, inte bara påstå som du gör nu. Din åsikt om matarbusstrafik måste bygga på en åsikt om vilken transportkapacitet Roslagsbanan har, enligt dig. Då måste vi veta det till att börja med. Och det är bara du som kan ge oss den informationen.
Du har fått den informationen flera gånger tidigare.
Nej, du har aldrig skrivit det. Även om det vore sant är det sällsynt ogeneröst att du inte kan förmå dig att skriva "12" eller "24" eller vad du nu tror. Det vore oerhört enkelt för dig att göra.
Inge skrev:Men just nu vill jag inte att du villar bort ämnet från den fundamentala logiska kullerbyttan beträffande matarbussar till Roslagsbanan.
Det är samma fråga, det är därför jag försöker få dig att förklara det första steget i resonemanget som leder till din slutsats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev: Saken är ju att det inte spelar någon roll om det är "12" eller "24". Det räcker ändå inte, varför Roslagsbanan aldrig kan bli ett alternativ för matarbusstrafik från nyexploaterade områden.
Det vore ändå väldigt intressant att veta vad du anser? Så att vi kan relatera Roslagsbanan till tunnelbanan, som enligt dig har fullt tillräcklig kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev: Saken är ju att det inte spelar någon roll om det är "12" eller "24". Det räcker ändå inte, varför Roslagsbanan aldrig kan bli ett alternativ för matarbusstrafik från nyexploaterade områden.
Det vore ändå väldigt intressant att veta vad du anser? Så att vi kan relatera Roslagsbanan till tunnelbanan, som enligt dig har fullt tillräcklig kapacitet.
Tunnelbana har uppenbart fullt tillräcklig kapacitet. Det är ju dit bussarna går idag.

Nä seså nu, försök motivera din ståndpunkt att Roslagsbanans kapacitet skulle räcka. Du har ju generöst givits friheten till vilka hypotetiska antaganden som helst beträffande turtäthet.
Jag har beskrivit vad som står i officiella rapporter, medan du beskriver ingenting alls.

Diskussionen avslut som vanligt med "Inge har helt fel, men tror han har rätt". Bry dig inte om att svara. Alla andra ser nog hur ihåligt det är ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar