Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Debatt: Utred en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo

SD gör ännu ett utspel om Roslagsbanans utbyggnad. Budskapet är samma som i regionfullmäktiges sammanträde och SR:s kollektivtrafikdebatt: Slopa utbyggnaden till City och satsa istället på Rimbo!
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Debatt: Utred en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo

SD gör ännu ett utspel om Roslagsbanans utbyggnad. Budskapet är samma som i regionfullmäktiges sammanträde och SR:s kollektivtrafikdebatt: Slopa utbyggnaden till City och satsa istället på Rimbo!
Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av X12 »

Man kom väl inför Sverigeförhandlingen fram till att Rimbo-utbyggnaden skulle kosta flera miljarder med en spårkilometerkostnad som var i nivå med Ostlänken. Inte så billigt med andra ord.
Lennart Petersen
Inlägg: 3093
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Lennart Petersen »

X12 skrev:Man kom väl inför Sverigeförhandlingen fram till att Rimbo-utbyggnaden skulle kosta flera miljarder med en spårkilometerkostnad som var i nivå med Ostlänken. Inte så billigt med andra ord.
Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
Inte så konstigt tillvägagångssätt egentligen, om man räknar in att partiet är ett populistiskt parti som lägger snabba opportunistiska förslag, där man mer än gärna förenklar genom att ställa satsningar mot varandra. Detta för att snabbt och enkelt ställa folk mot varandra, och få snabba röster.
Det var inte mer än fem år sedan som SD Norrtäljes dåvarande gruppledare avvisade tanken på ett resecentrum i Arninge, samt var starkt kritisk till alla spår norr om Kårsta. Minns så väl hur högljutt otrevlig han var mot Föreningen Tåg till Rimbo, mitt på öppen gata under Rimbodagen, då satsningen norr om Kårsta var "oansvarig hantering av skattemedel". Däremot levde han som så många andra uppenbarligen i tron att allt som satsas på RB söder om Kårsta är helt gratis.
SD har därmed totalt noll trovärdighet i frågan.
Senast redigerad av Verspieder den fredag 05 mars 2021 9:28, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Debatt: Utred en återutbyggnad av Roslagsbanan från Kårsta till Rimbo

SD gör ännu ett utspel om Roslagsbanans utbyggnad. Budskapet är samma som i regionfullmäktiges sammanträde och SR:s kollektivtrafikdebatt: Slopa utbyggnaden till City och satsa istället på Rimbo!
Konstigt att ställa de två sakerna mot varandra. Tvärtom är väl utbyggnaden till City ett bra argument för återuppbyggnad till Rimbo när man får en genomgående förbindelse Rimbo-City utan byte. Och återuppbyggnad till Rimbo bör ju vara relativt enkel och billig. Marken finns kvar som reservat , vid Rö finns färdig viadukt för vägen och det är inga tekniska svårigheter med konstbyggen. Möjligen kan man räta ut banan lite längs sjön Sparren.
Jag skulle gissa att det rör sig om röstfiske. Roslagsbanan till Rimbo ger stora restidsvinster även utan en förlängning till City. Dels skulle tågen gå något snabbare till Östra station, dels skulle tågen gå betydligt oftare utanför rusningen och dels skulle tågen stanna vid flera målpunkter på vägen. En av spårtrafikens stora fördelar är ju att järnvägar är avsevärt attraktivare att bo vid än motorvägar. Motståndet mot förlängningen till City handlar nog om att fiska röster i Danderyd.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Det talas mycket om att slopa förlängningen till City för att istället satsa på Rimbo, men nu vill tydligen även Norrtäljeborna få en del av kakan. I insändaren föreslås, precis som tidigare, att förlängningen till City slopas, men istället ska resurserna gå till en förlängning till Norrtälje!

Förra året hade Norrtälje kommun länets sjunde största folkökning, efter Haninge, Stockholm, Nacka, Järfälla, Södertälje och Österåker. I sammanställningen framgår det inte var i kommunen tillväxten sker, men jag antar att den är koncentrerad till centralorten. Ju större tätorten blir, desto starkare blir opinionen för spårtrafik.

(Notera att inflyttningen till vissa kommuner maskeras som ett födelseöverskott i samband med att unga personer flyttar in, får barn och sedan i något mindre utsträckning flyttar ut med barnen.)
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Jag tror det är lite för avancerade tolkningar. Det kan väl lila gärna vara så att någon räknade lite fel utan att själv inse det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Sio »

Verspieder skrev:
Lennart Petersen skrev:Max 1 miljard då, flera låter osannolikt för 15km bana där marken redan ligger intakt. Exempel Botniabanan,byggd för sth 250km/h med många konstbyggen som tunnlar, viadukter, broar gick på ca 80mkr/km. Vad som behövs för Kårsta-Rimbo är ny banöverbyggnad med makadam, slipers med räls, kontaktledning med stolpar. Men längs Sparren är det rätt slingrigt så man kan räta ut en del kurvor.
Frågan är varför "man" (vilka det nu var) räknade fram ett pris som motsvarar dubbelspårig snabbtågsjärnväg med tunnlar, broar och sth 250 km/t, för en 12 km kort sträcka med enkelspårig smalspårig förortsjärnväg med sth 120 km/t? Tänkte de stoppa en miljard i egen ficka, eller räknade man avsiktligt fel för att skapa opinion mot förlängningen? Oroväckande många verkar lita på denna fantasikalkyl dessutom.
Med denna logik borde ju spårbyte och renovering av 12 km Roslagsbana mellan Kårsta och Lindholmen kosta ohyggliga summor, varje gång banan renoveras. Detta dock helt utan debatter om kostnader. Väldigt snedvriden och oseriös blir debatten, om man fortsätter insistera att allt söder om Kårsta är gratis, medan allt norr om Kårsta kostar motsvarande ett Shinkansensystem.
Jag gjorde ett tafatt försök att googla fram denna fantasifulla kalkyl. Har någon möjligen en länk?

Min professionella åsikt är att kostnaden för att återställa det järnvägstekniska till Rimbo är ca 300 miljoner. Sedan kan man ju behöva ta en titt på det geotekniska på sträckan, som man på övriga Roslagsbanan har åtgärdat i omgånagar under många tröttsamma sommaravstängningar. Nu senast i Faringe träsk, fast då under en vinterstängning. Det kan ju dra något 100-tal miljoner till och så pratar man ju om kurvrätning mellan Sparren och Rö också ett grannlaga markjobb men det är fortfarande långt till en miljard, snarare närmare en halv miljard.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Verspieder »

Det lustiga är att ingen verkar ha en länk, eller källa till den där slutsatsen på över två miljarder. Ändå är det så många som tror på dessa uppgifter fullt ut, utan att ifrågasätta dem det minsta lilla.

"Man" och "någon" har räknat, eventuellt lite fel med sisådär fyrdubbel slutsumma. Men vem eller vilka, det verkar inte vara så noga.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:Det lustiga är att ingen verkar ha en länk, eller källa till den där slutsatsen på över två miljarder. Ändå är det så många som tror på dessa uppgifter fullt ut, utan att ifrågasätta dem det minsta lilla.

"Man" och "någon" har räknat, eventuellt lite fel med sisådär fyrdubbel slutsumma. Men vem eller vilka, det verkar inte vara så noga.
Det är väl snarare så att de flesta ifrågasätter uppgiften, snarare än tror på den?

Varsågod, här är en länk: http://media.forhandling.sverigeforhand ... 151106.pdf

Se sidan 60. 2,5 miljarder står det, inklusive fordon och depå. Kan det tänkas vara omkring en halv miljard som går till fordon och depå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Verspieder »

Vad är det för depå? Depån för X15p står ju redan klar i Molnby, och i och med levereransen av alla X15p lär ju det inte bli vagnsbrist på banan direkt. Två ytterligare tågsätt sägs behövas för Rimbolinjen, men går det inte att kompensera för detta genom att behålla lika många X10p-tågsätt för Näsbyparklinjen? Eller är planen att alla X10p måste bort så fort som möjligt?

Jag kom även på en smått galen idé idag. Det heter ju att spårområdet mellan universitet och Östra station ska säljas för att bli bostäder. Men kan man inte behålla ett dubbelspår Näsbypark - Östra och helt enkelt bygga bostäderna ovanpå denna järnväg? Däcka över med byggnader helt enkelt.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:Vad är det för depå? Depån för X15p står ju redan klar i Molnby, och i och med levereransen av alla X15p lär ju det inte bli vagnsbrist på banan direkt. Två ytterligare tågsätt sägs behövas för Rimbolinjen, men går det inte att kompensera för detta genom att behålla lika många X10p-tågsätt för Näsbyparklinjen? Eller är planen att alla X10p måste bort så fort som möjligt?
Det är förstås inte "en depå", utan platser i en (någon) depå. Självklart ska X10p bort. Inte så snart som möjligt, men i ett sånt här långsiktigt sammanhang vore det ju oseriöst att räkna med att behålla gamla fordon. Om banan till Rimbo byggs krävs det fler fordon och fler depåplatser, Det vore väldigt konstigt att räkna på något annat sätt.
Verspieder skrev:Jag kom även på en smått galen idé idag. Det heter ju att spårområdet mellan universitet och Östra station ska säljas för att bli bostäder. Men kan man inte behålla ett dubbelspår Näsbypark - Östra och helt enkelt bygga bostäderna ovanpå denna järnväg? Däcka över med byggnader helt enkelt.
Ja, det är en ganska galen idé. Vad tänker du att det skulle finnas för poäng med detta?

Det blir såklart färre och/eller mindre lönsamma bostäder med en sådan lösning. Och därmed mindre intäkter till regionen. Det är säkert tekniskt möjligt, men vad är syftet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9850
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Gångåtgärder mellan Vanadisvägen och Hagastaden

Är det promenadavstånd mellan Hagastaden och pendeltågens uppgång mot Vanadisvägen? Denna fråga har uppkommit i anslutning till diverse diskussioner om "gula linjen", och Stockholms kommun verkar i alla fall tro det. Men infrastrukturen saknas. Därför tänker kommunen bygga en genomgående gångbana.

Mer intressant, och relevant för denna tråd, är kanske följande passage:
Stockholms kommun skrev:Dessutom planeras för en förlängning av Roslagsbanan från Östra station till Centralen via Odenplan. Allt fler kommer i framtiden använda Citybanans entré för att ta sig till andra trafikslag än pendeltågen.
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: Är det promenadavstånd mellan Hagastaden och pendeltågens uppgång mot Vanadisvägen?
Det är väl 375 m från uppgången till den närmsta delen av Hagastaden. Till de mer avlägsna delarna är del nog en dryg kilometers gångväg.
Enceladus skrev: Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av daniel_s »

Sio skrev:
Enceladus skrev: Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
Sio skrev:
Enceladus skrev: Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Inte vad jag vet, men Tunnelbanan har väl koppling till uppgången vid Vanadisplan via Pendeltågets plattform?
Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
Möjligen om det är 30 minusgrader och storm! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gek
Inlägg: 1181
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:Tekniskt sett ja, men så går ju knappast någon vettig människa.
kanske inte, men jag gör det ibland t ex vid kraftigt regn ;-) Om rulltrapporna fungerar blir det inte fler steg än ovan jord.

Det är stora strömmar av gående mellan station Odenplans entré vid Vanadisvägen och arbetsplatser i Solna, exempelvis NKS (Nya Karolinska Solna), där jag själv arbetat av och till. Finns knappast anledning att försöka åka buss den korta sträckan. De fåtaliga tågen på den framtida djupgående "gula linjen" kommer nog inte heller att få särskilt många att överge gångstråket - förutom de som kan åka med de gula tågen från exempelvis Södermalm eller Johanneshov direkt till Hagastaden.

En lämplig ytterligare åtgärd vid Gävlegatan, som jag inte direkt hittar i underlaget, vore att ändra stuprören till att inte vräka ut sitt vatten direkt på trottoarerna. Vintertid blir det väldigt snabbt gigantiska isberg.
/Gunnar Ekeving
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Mer intressant, och relevant för denna tråd, är kanske följande passage:
Stockholms kommun skrev:Dessutom planeras för en förlängning av Roslagsbanan från Östra station till Centralen via Odenplan. Allt fler kommer i framtiden använda Citybanans entré för att ta sig till andra trafikslag än pendeltågen.
Har det redan framkommit att även Roslagsbanan ska ha en uppgång mot Vanadisvägen, eller åtminstone någon sorts koppling dit? Tunnelbanan har ju det inte.
Tråkigt att den som har skrivit den texten är så slarvig med formuleringarna. Det är en förlängning från Universitetet, inte Östra som ju läggs ned. Och det är en förlängning till T-Centralen, inte Centralen.

Det blir ingen separat uppgång för Roslagsbanan mot Vanadisvägen, däremot kan resenärer förstås välja att gå över Citybanans plattform.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar