Tvärbana Sickla - Ropsten
Postat: måndag 21 mars 2016 19:27
Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det vartwr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?
Men man har ju skakat fram betydligt mer pengar till Förbifarten. Jag tror att bilvännerna där ute inte kommer att ge sig förrän hela Trafikledsplan 1960 och hela Dennispaketet är byggt.dr Cassandra Nojdh skrev:Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det vartwr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?så svårt att sy ihop finansieringen där. Dessutom är det ett helvetiskt projekt byggnadstekniskt, man kan inte vara säker på vilka geologiska förhållanden man möter när man går under Saltsjön - ev. måste man tillgripa frysning som i Hallandsåsen, även om kalkylen bygger på konventionell tunneldrivning genom sprängning, och inte borrning.
Det ena ger det andra, menar du. Ja, så kan man resonera. Å andra sidan är ju förbifarten en riktig gökunge. Men det är klart att trängselskattepengarna flödar in. Hur mycket har man pungslagit bilåkarna på hittills?twr skrev:Men man har ju skakat fram betydligt mer pengar till Förbifarten. Jag tror att bilvännerna där ute inte kommer att ge sig förrän hela Trafikledsplan 1960 och hela Dennispaketet är byggt.dr Cassandra Nojdh skrev:Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det vartwr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?så svårt att sy ihop finansieringen där. Dessutom är det ett helvetiskt projekt byggnadstekniskt, man kan inte vara säker på vilka geologiska förhållanden man möter när man går under Saltsjön - ev. måste man tillgripa frysning som i Hallandsåsen, även om kalkylen bygger på konventionell tunneldrivning genom sprängning, och inte borrning.
Fast enligt förslaget skulle den ju inte bli så mycket dyrare (vilket i och för sig kan diskuteras). Det politiskt "smarta" är väl snarast att få en politisk majoritet för att bygga den. Men politiken (i bästa fall) speglar ju allmänhetens uppfattning i frågan. Allmänheten är ganska delad i om det behövs fler bilvägar. Att då göra om misstaget med Förbifarten där man inte räknat med kollektivtrafiklösning som en bärande tanke, torde vara omöjligt. Förvisso är det fortfarande många även inom S som vill ha bilvägar, men mp och V är ju helt emot. Ett sådant här beslut bör nog fattas i stor politisk enighet för att inte hinna rivas upp innan det realiseras. Därför räcker det nog inte med att alliansen är för.Inge skrev:Vad är det för smart i att göra den så dyr att den inte blir av? Ty just det är naturligtvis det "smarta" politiska motivet. Dagisnivå på "smartheten" som vanligt. Tyvärr befinner sig majoriteten av politikerna på en nivå som gör att det funkar.Lars_L skrev:Problemet här blir Sverigeförhandlingens utgångspunkt att det ska leda till fler bostäder. Eftersom jag inte kan se att det gör det, ser jag inte heller hur det ska lösas. Landstinget har ju inte varit någon större pengapåse när det gäller bilvägar direkt. Tullpengarna är ju redan "intecknade". De som har nytta av Österleden är ju kommuner som ligger i det halvcentrala bandet; Lidingö ska ju bygga ändå och vill väl inte bygga mer, samma sak är det väl egentligen med Nacka. Så vem som ska betala för den kommer nog bli en nöt nog svår att knäcka.
Men omvänt tror jag det blir svårt att bygga en Österled utan att då införliva Tvärbanan. Alla som förespråkar leden inser nog det smarta "poiltiska" draget med en sådan lösning.
En övervägande majoritet av allmänheten skiter fullständigt i om Österleden byggs eller ej - eftersom dom vare sej bor i Nacka, Värmdö eller Lidingö kommuner. Däremot vill dom (vi) inte betala för denna helt onödiga investering. Som jag skrivit tidigare (om jag inte minns helt fel) så låt dessa kommuner men framförallt det FRIA NÄRINGSLIVET betala för denna förbindelse om de tror att nyttan överskrider kostnaden. Skulle inte tro att det blir något av det hela då...Inge skrev:De politiker som befinner sig på den nivå att det funkar är förstås just de sossar som vill ha vägen, samt Wessberg förstås. Dagistricket är givetvis mps och kommunisternas.
Det är en överväldigande majoritet av allmänheten som vill ha vägen, få bryr sig om det byggs någon spårväg eller inte.
Men man skall ju åtgärda köerna med mer trängselskatt. Bl.a. med betalstationer på broarna över Mälaren. "Utökad trängselskatt väntas i Stockholm".Majkey skrev:Jag tror faktiskt alla som antingen åker in i stan eller åker igenom stan morgon/eftermiddag med bil eller buss vill ha österleden då dagens trafik är ohållbar.
Varför skulle kontoren flyttas ut från innerstan (för det är väl det du menar med "Högskattezonen")?Inge skrev:Blir det inte svårare att hinna bygga bostäder då alla byggresurser måste satsas på att flytta ut kontoren från högskattezonen? Dessutom blir rimligen belastningen på förbifarter och förortsmotorvägar större, inte mindre.LÅ1 skrev:Men man skall ju åtgärda köerna med mer trängselskatt. Bl.a. med betalstationer på broarna över Mälaren. "Utökad trängselskatt väntas i Stockholm".Majkey skrev:Jag tror faktiskt alla som antingen åker in i stan eller åker igenom stan morgon/eftermiddag med bil eller buss vill ha österleden då dagens trafik är ohållbar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/LM_Ericss ... _TulegatanInge skrev:Men i verkligheten är det inte Ericsson som flyttar ut, har de överhuvudtaget funnits i innerstan någon gång?
Liksom i Södra länkens tunnlar under Sickla. Ganska självklart egentligen./jes skrev:I början av Norra länkens tunnel i Hjorthagen har man redan förberett för Österledens anslutning ...