Sida 1 av 4

Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 19:27
av twr
Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 20:20
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?
Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det var :evil: så svårt att sy ihop finansieringen där. Dessutom är det ett helvetiskt projekt byggnadstekniskt, man kan inte vara säker på vilka geologiska förhållanden man möter när man går under Saltsjön - ev. måste man tillgripa frysning som i Hallandsåsen, även om kalkylen bygger på konventionell tunneldrivning genom sprängning, och inte borrning.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 21:42
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?
Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det var :evil: så svårt att sy ihop finansieringen där. Dessutom är det ett helvetiskt projekt byggnadstekniskt, man kan inte vara säker på vilka geologiska förhållanden man möter när man går under Saltsjön - ev. måste man tillgripa frysning som i Hallandsåsen, även om kalkylen bygger på konventionell tunneldrivning genom sprängning, och inte borrning.
Men man har ju skakat fram betydligt mer pengar till Förbifarten. Jag tror att bilvännerna där ute inte kommer att ge sig förrän hela Trafikledsplan 1960 och hela Dennispaketet är byggt.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 21:53
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Detta utreds och förhandlas det om i Sverigeflrhandlingen, kopplat till en utbyggnad av Österleden. Vad tror ni om detta?
Det är ju egentligen två frågor (även om man kan se dem som hopkopplade). Personligen tror jag, som jag sagt på annan plats, att den sk. Sverigeförhandlingen är ett korthus. I slutänden kommer det nämligen inte att finnas några pengar, i varje fall inte till sådana här mastodontprojekt. Det rör sig om en investering i paritet med Citybanan, och kanske minns någon att det var :evil: så svårt att sy ihop finansieringen där. Dessutom är det ett helvetiskt projekt byggnadstekniskt, man kan inte vara säker på vilka geologiska förhållanden man möter när man går under Saltsjön - ev. måste man tillgripa frysning som i Hallandsåsen, även om kalkylen bygger på konventionell tunneldrivning genom sprängning, och inte borrning.
Men man har ju skakat fram betydligt mer pengar till Förbifarten. Jag tror att bilvännerna där ute inte kommer att ge sig förrän hela Trafikledsplan 1960 och hela Dennispaketet är byggt.
Det ena ger det andra, menar du. Ja, så kan man resonera. Å andra sidan är ju förbifarten en riktig gökunge. Men det är klart att trängselskattepengarna flödar in. Hur mycket har man pungslagit bilåkarna på hittills?

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 21:58
av Lars_L
Problemet här blir Sverigeförhandlingens utgångspunkt att det ska leda till fler bostäder. Eftersom jag inte kan se att det gör det, ser jag inte heller hur det ska lösas. Landstinget har ju inte varit någon större pengapåse när det gäller bilvägar direkt. Tullpengarna är ju redan "intecknade". De som har nytta av Österleden är ju kommuner som ligger i det halvcentrala bandet; Lidingö ska ju bygga ändå och vill väl inte bygga mer, samma sak är det väl egentligen med Nacka. Så vem som ska betala för den kommer nog bli en nöt nog svår att knäcka.

Men omvänt tror jag det blir svårt att bygga en Österled utan att då införliva Tvärbanan. Alla som förespråkar leden inser nog det smarta "poiltiska" draget med en sådan lösning.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 mars 2016 23:31
av Majkey
Att göra ringlinjen komplett runt Stockholm är något som det finns ett väldigt stort behov av. Frågan är inte om den kommer byggas utan när den kommer byggas. Må vara så att Sverigeförhandlingen faller men österleden kommer ändå dyka upp igen som förslag. Det är långt fler än Nacka, Lidingö och Stockholms kommuns invånare som har nytta av den då vi behöver avlastande alternativ till essingeleden och centralbron för trafiksituationen är totalt kaos i dag. Tyvärr bygger vi förbifarten först när det borde vara tvärtom! Sedan om detta kommer bidra till så värst mycket bostäder är väldigt tveksamt men vägen behövs i vilket fall som helst.
Personligen hoppas jag att det åtminstone förbereds för ett dubbelspår parallellt med vägen då detta kommer behövas i framtiden när Stockholm växer så får vi en östlig snabb nord-syd förbindelse eftersom de östliga delarna av Stockholm saknar pendeltåg.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: tisdag 22 mars 2016 7:36
av Lars_L
Inge skrev:
Lars_L skrev:Problemet här blir Sverigeförhandlingens utgångspunkt att det ska leda till fler bostäder. Eftersom jag inte kan se att det gör det, ser jag inte heller hur det ska lösas. Landstinget har ju inte varit någon större pengapåse när det gäller bilvägar direkt. Tullpengarna är ju redan "intecknade". De som har nytta av Österleden är ju kommuner som ligger i det halvcentrala bandet; Lidingö ska ju bygga ändå och vill väl inte bygga mer, samma sak är det väl egentligen med Nacka. Så vem som ska betala för den kommer nog bli en nöt nog svår att knäcka.

Men omvänt tror jag det blir svårt att bygga en Österled utan att då införliva Tvärbanan. Alla som förespråkar leden inser nog det smarta "poiltiska" draget med en sådan lösning.
Vad är det för smart i att göra den så dyr att den inte blir av? Ty just det är naturligtvis det "smarta" politiska motivet. Dagisnivå på "smartheten" som vanligt. Tyvärr befinner sig majoriteten av politikerna på en nivå som gör att det funkar.
Fast enligt förslaget skulle den ju inte bli så mycket dyrare (vilket i och för sig kan diskuteras). Det politiskt "smarta" är väl snarast att få en politisk majoritet för att bygga den. Men politiken (i bästa fall) speglar ju allmänhetens uppfattning i frågan. Allmänheten är ganska delad i om det behövs fler bilvägar. Att då göra om misstaget med Förbifarten där man inte räknat med kollektivtrafiklösning som en bärande tanke, torde vara omöjligt. Förvisso är det fortfarande många även inom S som vill ha bilvägar, men mp och V är ju helt emot. Ett sådant här beslut bör nog fattas i stor politisk enighet för att inte hinna rivas upp innan det realiseras. Därför räcker det nog inte med att alliansen är för.

.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: tisdag 22 mars 2016 14:28
av TKO
Inge skrev:De politiker som befinner sig på den nivå att det funkar är förstås just de sossar som vill ha vägen, samt Wessberg förstås. Dagistricket är givetvis mps och kommunisternas.

Det är en överväldigande majoritet av allmänheten som vill ha vägen, få bryr sig om det byggs någon spårväg eller inte.
En övervägande majoritet av allmänheten skiter fullständigt i om Österleden byggs eller ej - eftersom dom vare sej bor i Nacka, Värmdö eller Lidingö kommuner. Däremot vill dom (vi) inte betala för denna helt onödiga investering. Som jag skrivit tidigare (om jag inte minns helt fel) så låt dessa kommuner men framförallt det FRIA NÄRINGSLIVET betala för denna förbindelse om de tror att nyttan överskrider kostnaden. Skulle inte tro att det blir något av det hela då...

Men det är alltid intressant att läsa signaturen "Inge":s klargörande politiska kommentarer, dessa får ju till och med Marie Ludvigsson att framstå som balanserad!

Thomas K Ohlsson
(dagisbarn)

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: tisdag 22 mars 2016 22:27
av Majkey
Jag tror faktiskt alla som antingen åker in i stan eller åker igenom stan morgon/eftermiddag med bil eller buss vill ha österleden då dagens trafik är ohållbar.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: tisdag 22 mars 2016 22:33
av LÅ1
Majkey skrev:Jag tror faktiskt alla som antingen åker in i stan eller åker igenom stan morgon/eftermiddag med bil eller buss vill ha österleden då dagens trafik är ohållbar.
Men man skall ju åtgärda köerna med mer trängselskatt. Bl.a. med betalstationer på broarna över Mälaren. "Utökad trängselskatt väntas i Stockholm".

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: onsdag 23 mars 2016 8:59
av BSB101
Det finns inget intresse av att bygga bostäder i allt för snabb takt ändå så om man kan bygga något annat också så är man nog bara glad.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: onsdag 23 mars 2016 10:42
av TKO
Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Majkey skrev:Jag tror faktiskt alla som antingen åker in i stan eller åker igenom stan morgon/eftermiddag med bil eller buss vill ha österleden då dagens trafik är ohållbar.
Men man skall ju åtgärda köerna med mer trängselskatt. Bl.a. med betalstationer på broarna över Mälaren. "Utökad trängselskatt väntas i Stockholm".
Blir det inte svårare att hinna bygga bostäder då alla byggresurser måste satsas på att flytta ut kontoren från högskattezonen? Dessutom blir rimligen belastningen på förbifarter och förortsmotorvägar större, inte mindre.
Varför skulle kontoren flyttas ut från innerstan (för det är väl det du menar med "Högskattezonen")?

Ja kanske stora företag som styrs närmast planekonomiskt kan tänkas fundera i dessa banor - men se hur bra det gått för Ericsson!

Ärligt talat - de företag som är beroende av kreativ och kvalificerad arbetskraft måste ligga centralt, ingen vill egentligen jobba i Nacka/Kista/Kungens kurva. Till och med Hammarby sjöstad är för perifert, är min egen erfarenhet!

Det är dessutom knappast bristen på byggresurser som håller nere bostadsbyggandet - som bland annat signaturen "BSB 100" förtjänstfullt påpekat.

Politik är att vilja - och det gäller inte minst bostadspolitik. Just nu vill man ingenting annat än att skydda medelklassens överinvesteringar i bostadsrätter. Så det så!

/TKO

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: onsdag 23 mars 2016 12:14
av Harald
Inge skrev:Men i verkligheten är det inte Ericsson som flyttar ut, har de överhuvudtaget funnits i innerstan någon gång?
https://sv.wikipedia.org/wiki/LM_Ericss ... _Tulegatan

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: onsdag 23 mars 2016 12:43
av /jes
I början av Norra länkens tunnel i Hjorthagen har man redan förberett för Österledens anslutning ...

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: onsdag 23 mars 2016 20:39
av twr
/jes skrev:I början av Norra länkens tunnel i Hjorthagen har man redan förberett för Österledens anslutning ...
Liksom i Södra länkens tunnlar under Sickla. Ganska självklart egentligen.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: lördag 26 mars 2016 23:07
av twr
Var skulle den här spårvägen ansluta till befintliga/redan planerade, tänker ni?

Hur är det med depåfrågan? Aga rymmer ju 40 stycken 30 meters vagnar. Är det 56 i Ulvsunda? Men visst finns det tankar om att utöka den? Hur många ska vi tro kan stå i Alvik i framtiden? Och hur många planeras i Rissne, och ska vi tro att den blir av?

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 28 mars 2016 9:16
av Odd
Ang vagnhallsfråga så skulle man få plats med en vagnhall i Ropsten för runt 50 vagnar på parkeringsplatsområdet vid Ropsten, enligt gammalt förslag. På taket har man infartsparkering för 500 bilar i ett plan eller det dubbla i två plan...

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 18 april 2016 11:27
av twr

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: fredag 08 juli 2016 19:46
av twr
[quote="twr"]Var skulle den här spårvägen ansluta till befintliga/redan planerade, tänker ni?[quote]
Jag tycker den ska ansluta i norra delen av Lugnets allé, så får man en snabb anslutning mot Gullmarsplan. En annan linje kan svänga mot Sickla station.

Lurigare är Loudden/Frihamnen. Ska den täcka in hela Loudden på vägen eller ska Loudden få en kort förgrening? Det som talar för det första är att det är enklare att få ett rationellt linjenät, och att man täcker in Louddens arbetsplatser. Det som talar för det andra är kortare restider för dem som ska till Frihamnen och Värtahamnen.

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Postat: måndag 21 maj 2018 8:25
av twr
Jag tar upp diskussionen från en annan tråd.

TKO, har du sett prognoserna för spårväg längs Österleden?

Jag var också skeptisk till denna idé när jag först såg den i Stomnätsplanen. Men prognoserna tyder på att den blir den mest utnyttjade sträckan i hela Tvärbanan. Vad tror du om det?