Upprustning röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Upprustning röda linjen

Inlägg av M224 »

Hej!

Någonstans har jag läst att röda linjen ska rustas upp och att detta även gäller stationerna. Men ännu en bit in på 2016 så märks ingenting av detta. Har jag missuppfattat saken?
Vid Liljeholmen har nya skyltar monterats men det är i stort sett allt.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Majkey »

Här kan du läsa mer om röda linjen: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... da-linjen/
Ny depå, signalsystem och nya fordon blir det på ett ungefär.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av M224 »

Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
Informationen om stationerna Hallunda och Norsborg fanns i länk från den tidigare länkade sidan. Men det var kanske den sidan du fann?
När det gäller Örnsberg och Axelsberg så har man väl länge talat om att däcka över stationerna, och spåret mellan dem, för att klämma in fler bostadshus. Det kan ju vara ett gott skäl till att avvakta med stationsupprustning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
Informationen om stationerna Hallunda och Norsborg fanns i länk från den tidigare länkade sidan. Men det var kanske den sidan du fann?
När det gäller Örnsberg och Axelsberg så har man väl länge talat om att däcka över stationerna, och spåret mellan dem, för att klämma in fler bostadshus. Det kan ju vara ett gott skäl till att avvakta med stationsupprustning.
Japp det var den sidan jag fann. Sant, men med tanke på hur länge det har talats om överdäckning av de stationerna så vete tusan om det ändå inte vore trevligt med i alla fall lite nya skyltar m.m. Det dröjer säkert tio-femton år innan de ens börjar med överdäckningen. :cry: Samma sak med Telefonplan.

http://sthlm.mitti.se/overdackningar-ratas-av-staden/

De styrande i staden vill inte däcka över stationerna.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Anders Hanquist »

Vad gäller Telefonplan är det närmast obegripligt att det inte skedde för 40-50 år sedan. Den ligger ju i ett slags "schakt" som är helt perfekt för en överdäckning.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av M224 »

Anders Hanquist skrev:Vad gäller Telefonplan är det närmast obegripligt att det inte skedde för 40-50 år sedan. Den ligger ju i ett slags "schakt" som är helt perfekt för en överdäckning.
Har alltid tänkt samma tanke. :cry:
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Enceladus »

Centrala Telefonplan (2023-01-18)
Stockholms stad skrev:Ett viktigt syfte med detta förslag är att göra det lättare och bättre för fler att använda kollektivtrafik. Förslaget förutsätter att tunnelbanestationen byggs om, det fortsätter vara en uppgång men stationen får entréer från flera håll. Bussterminalen bebyggs i förslaget och den måste ersättas. Målet är att förbättra för den som byter mellan till exempel tunnelbana och buss och utöka kapaciteten. Utformning av ny station kommer utredas mer under planprocessen i samråd med Trafikförvaltningen.
Telefonplans tunnelbanestation ska byggas om. Det blir ingen ny uppgång, men väl entréer.

Stadsutvecklingsområde Fruängen (2023-01-17)
Stockholms stad skrev:Fruängen har ett attraktivt kollektivtrafiknära läge och utgör ett centrum för flera stadsdelar. Med utbyggnaden av spårväg syd och en ny bytespunkt stärks Fruängen som knutpunkt för kollektivtrafik.
Samtidigt utreds en förlängd perrong i Fruängen. Den nya bytespunkten kan nämligen hamna norr om stationen.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 23 januari 2023 16:39 Stadsutvecklingsområde Fruängen (2023-01-17)
Stockholms stad skrev:Fruängen har ett attraktivt kollektivtrafiknära läge och utgör ett centrum för flera stadsdelar. Med utbyggnaden av spårväg syd och en ny bytespunkt stärks Fruängen som knutpunkt för kollektivtrafik.
Samtidigt utreds en förlängd perrong i Fruängen. Den nya bytespunkten kan nämligen hamna norr om stationen.
Intressant att de visar tunnelbanereservat. Jag trodde att det är/anses vara igenbyggt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Odd »

Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 23 januari 2023 18:33 Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Lokaliseringen är inte bestämd än, men platsbrist är ett identifierat problem hos den södra korridoren (se sidan 42):
Region Stockholm skrev:Korridoren löper längs Fruängsgatan och Mickelsbergsvägen fram till Västertorps trafikplats. Längs vissa delar av Fruängsgatan innebär spårvägen sannolikt spår i blandtrafik och på sträckan förbi centrum behöver troligtvis gatan enkelriktas för att få plats med spårvägen. Detta kan medföra problem med angöring för fordon. Det finns även en stor huvudvattenledning på Mickelsbergsvägen vilket bidrar till områdets komplexitet.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 23 januari 2023 18:33 Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Vilka resenärer är det man bygger banan för?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Odd »

twr skrev: måndag 23 januari 2023 21:22
Odd skrev: måndag 23 januari 2023 18:33 Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Vilka resenärer är det man bygger banan för?
Typ dom som åker med den.

Jag menar att om man skapar en linjesträckning som är tänkt att användas av folk som bor i de områden den betjänar, då blir det ju inte bra om sträckningarna bara nästan stannar vid dessa områden.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av twr »

Odd skrev: måndag 23 januari 2023 21:46
twr skrev: måndag 23 januari 2023 21:22
Odd skrev: måndag 23 januari 2023 18:33 Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Vilka resenärer är det man bygger banan för?
Typ dom som åker med den.

Jag menar att om man skapar en linjesträckning som är tänkt att användas av folk som bor i de områden den betjänar, då blir det ju inte bra om sträckningarna bara nästan stannar vid dessa områden.
Det är nog fler resenärer som tjänar på en snabb sträckning genom/förbi Fruängen än en långsammare. Det är alltid en avvägning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Odd »

twr skrev: tisdag 24 januari 2023 9:38
Odd skrev: måndag 23 januari 2023 21:46
twr skrev: måndag 23 januari 2023 21:22
Vilka resenärer är det man bygger banan för?
Typ dom som åker med den.

Jag menar att om man skapar en linjesträckning som är tänkt att användas av folk som bor i de områden den betjänar, då blir det ju inte bra om sträckningarna bara nästan stannar vid dessa områden.
Det är nog fler resenärer som tjänar på en snabb sträckning genom/förbi Fruängen än en långsammare. Det är alltid en avvägning.
Om ett av målen är att Fruängen (i detta fall) skall trafikförsörjas av spårvägen i fråga, så är det väl naturligtvis så att det är just Fruängen som den skall gå till. Om man då bygger så att det blir ett par hundra meters avstånd mellan hållplatsen Fruängen och själva Fruängens centrum, då skulle jag säga att man inte uppfyller det målet. Då kanske det till och med är så att det finns en bättre sträckning man kan göra, vem vet, kanske är det så att Västertorp centrum är ett bättre ställe? Det bor ju folk där också.

Sen hade jag en lite radikal fundering på just det problem som verkar finnas här. Kanske skall man helt enkelt ha en liten avstickare till Fruängens Centrum enligt bild. Det är ju en variant som går att projektera och bygga separat från själva huvudprojektet.
frä.png
frä.png (8.6 KiB) Visad 663 gånger
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av twr »

Men är "ett av målen att trafikförsörja Fruängen"? Det är en tvärförbindelse och det viktigaste är att den når bra bytespunkter med andra trafikslag. Fruängen trafikförsörjs förstås med tunnelbanan i första hand. Om man kan pacera bytespunkten mellan tunnelbana, spårväg och buss i norra änden av tunnelbanestationen i stället för södra och samtidigt förtäta i området kan ju det vara lika bra som ett hållplatsläge i Fruängsgatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upprustning röda linjen

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: tisdag 24 januari 2023 14:27 Men är "ett av målen att trafikförsörja Fruängen"? Det är en tvärförbindelse och det viktigaste är att den når bra bytespunkter med andra trafikslag. Fruängen trafikförsörjs förstås med tunnelbanan i första hand. Om man kan pacera bytespunkten mellan tunnelbana, spårväg och buss i norra änden av tunnelbanestationen i stället för södra och samtidigt förtäta i området kan ju det vara lika bra som ett hållplatsläge i Fruängsgatan.

Stationerna i tex Landskrona och Söderhamn ligger väsentligt längre bort än några hundra meter från centrun i städerna de döpts efter, och hur är det med Stockholm Skavsta?

Tänk om Flixtrain skulle sälja superbilliga biljetter för resor mellan Stockholm Gnesta och Göteborg Alingsås funkar det för flyget så....
Skriv svar