Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Breitspurbahn »

daniel_s skrev: onsdag 22 juni 2022 19:49
Breitspurbahn skrev: onsdag 22 juni 2022 14:51 Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.

En dag kanske.
Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!
Tragiskt nog har du faktiskt helt rätt. :/
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Enceladus »

Finansiering klar för ny tunnelbaneentré
Solna stad skrev:2017 påbörjade Solna stad ett detaljplanearbete i området Ekelund/Pampas. I uppdraget ingick bland annat att utreda möjligheten till en ny entré till Västra skogens tunnelbanestation. Nu finns ett finansieringsavtal på plats, vilket gör att processen för att anlägga entrén kan fortsätta.

[...]

Av avtalet framgår att Solna stad kommer att stå som garant för de kostnader som arbetet för med sig. Stadens avsikt är att exploatörerna i området sedan ska finansiera arbetet. Avtalet innehåller även villkor om att regionen ska fatta beslut senast 30 juni 2024, och att detaljplanen ska vinna laga kraft senast 30 juni 2026.
Finansieringen för en ny uppgång vid Västra Skogen har fått grönt ljus. Region Stockholm behöver försäkra sig om att projektet är ekonomiskt genomförbart...
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av GustavS »

Bra att det rör på sig om detta.

Något irriterande att Solna kommun misslyckas med att ha länk från nyhetsartikeln till relaterade sidor på sin egen webb (dvs till hit https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... a-428-m.fl. )
well known yimby
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Hechtwagen »

Lars_L skrev: lördag 19 mars 2016 17:25 Och man kan nog ganska lugnt säga att en promenad på 150- 200 meter extra knappast hindrar någon - utifrån avståndsaspekten - att bygga bostäder. Då har man nog inte riktigt koll på hur det byggs i Stockholm för närvarande.

Och egentligen är det väl bara på platser där det skulle bli stora nivåskillnader mellan uppgångarna som ytterligare bostadsområden egentligen kan motivera nya entréer - såvida man inte har en extremt hög exploateringsgrad. I annat fall kommer ju en stor del av bostäderna ändå för långt ifrån stationen för att det ska bli attraktivt att gå till tunnelbanan.
Min tanke också!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 22 juni 2022 19:49
Breitspurbahn skrev: onsdag 22 juni 2022 14:51 Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.

En dag kanske.
Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!
Så är det, ett exempel är Aseavägen i Sollentuna. Inga vägar ritades i detaljplanen vilket gjorde att om du bor i något av husen kan du ha frukost med grannen. Som tur har kommunen tagit lärdom av att ha allt för liberala detaljplaner.
RobertE
Inlägg: 60
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av RobertE »

Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Kantorn »

Jag har inte noterat detta tidigare, men det tycks vara min framlidne fars arbetsplats som ska rivas - om det inte redan är gjort. Han flyttade en gång med Arbetarskyddsstyrelsen från baracker i Marieberg till Ekelundsvägen. Det var en stor arbetsplats. Far brukade skoja och säga att det var Sveriges största begravningsplats. Där vilade runt femtonhundra personer. (Nu är det färre än på en normal svensk kyrkogård på landet, men jag tyckte det var roligt då...)

Varning: Nu följer en nostalgisk utveckling som inte har med uppgången att göra, men väl om byggnaden.

Min far jobbade på TKK3, dvs den tredje teknokemiska avdelningen. Jepp. Det var ungefär lika spännande som det låter. Folk hade skickat in ansökan om tillstånd till ditten och datten. Rörde det hans ämne fick han in ärendet som han kollade tämligen omgående och lämnade till sin chef som lät det ligga en månad innan han tittade och avslog eller tillstyrkte. Statens kvarnar malde långsamt på den tiden. Själv var jag på besök där som pre-tonåring då och då, och det mest spännande var två saker: Det fanns kopieringsmaskin som man kunde leka med, och spritpennorna luktade gott.

Tack för ordet.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Odd »

Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.

I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?

Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner. :-D
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev: fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.

I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?

Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner. :-D
Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?
Professionell tyckare
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kantorn skrev: måndag 01 januari 2024 12:09
Odd skrev: fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.

I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?

Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner. :-D
Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?
För att fortsätta urspårningen så håller jag med kantorn att norra uppgången på Universitetet borde färdigställas, fattar inte varför det inte redan är gjort, Kymlinge borde vara öppen på helgerna, det borde finnas ett gäng med studenter som kan extraknäcka som spärrvakter där.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kantorn skrev: måndag 01 januari 2024 12:09
Odd skrev: fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.

I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?

Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner. :-D
Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?
För att fortsätta urspårningen så håller jag med Kantorn att norra uppgången på Universitetet borde färdigställas, fattar inte varför det inte redan är gjort, Kymlinge borde vara öppen på helgerna, det borde finnas ett gäng med studenter som kan extraknäcka som spärrvakter där. Sedan finns norra uppgången på Masmo som redan är utsprängd, däremot blev det taskigt med bostäder däruppe.
Skriv svar