Sida 1 av 1

SL-depån i Alvik

Postat: tisdag 08 mars 2016 23:54
av LÅ1
Stockholmdirekt om depån i Alvik: "SL-depån blir kvar – i minst sex år till".
Staden vill se över hela området, inte bara planera bostadsbygget på depå-tomten. Man vill också utreda om man skall flytta T-banespåren. Räta ut dem, förmodligen.

(Jag var tvungen att använda en URL-förkortare eftersom forumets censur slog till på originallänken. :evil: [SNUSK] tyckte censuren! :D Hade det varit fem eller sju år så hade det gått bättre skulle jag tro! :roll: )

Re: SL-depån i Alvik

Postat: onsdag 09 mars 2016 8:20
av Fabkuist
LÅ1 skrev:Stockholmdirekt om depån i Alvik: "SL-depån blir kvar – i minst sex år till".
Staden vill se över hela området, inte bara planera bostadsbygget på depå-tomten. Man vill också utreda om man skall flytta T-banespåren. Räta ut dem, förmodligen.

(Jag var tvungen att använda en URL-förkortare eftersom forumets censur slog till på originallänken. :evil: [SNUSK] tyckte censuren! :D Hade det varit fem eller sju år så hade det gått bättre skulle jag tro! :roll: )
Bör man inte ha kvar vändspåret för linje 18 isf? Eller man kanske kan flytta den till Brommaplan?

Re: SL-depån i Alvik

Postat: onsdag 09 mars 2016 8:34
av Lars_L
Fabkuist skrev:
LÅ1 skrev:Stockholmdirekt om depån i Alvik: "SL-depån blir kvar – i minst sex år till".
Staden vill se över hela området, inte bara planera bostadsbygget på depå-tomten. Man vill också utreda om man skall flytta T-banespåren. Räta ut dem, förmodligen.

(Jag var tvungen att använda en URL-förkortare eftersom forumets censur slog till på originallänken. :evil: [SNUSK] tyckte censuren! :D Hade det varit fem eller sju år så hade det gått bättre skulle jag tro! :roll: )
Bör man inte ha kvar vändspåret för linje 18 isf? Eller man kanske kan flytta den till Brommaplan?
Det har iaf tidigare varit sagt att man ska ha kvar vändspåret, liksom man också skulle ha kvar den mindre hallen för Nockebybanans vagnar.

Re: SL-depån i Alvik

Postat: lördag 12 mars 2016 0:12
av 643
När hände det senast någon genomgripande förändring på "gröna linjen" mot Västerort? Rätt svar är 1952! Jämför detta med
de extremt stora förbättringarna 1915, 1934 och 1944... nu har allt legat i dvala i SEXTIOFYRA år, byte av broar till exakt likadana
har utförts när det bara inte gick längre :(
Det gläder mig att de idéer som "Odd" och jag då och då har framfört nu ska utredas. Oavsett hur mycket som ska vara kvar av
Alviksdepån bör gnisselkurvan vid "Vinkelboda" ersättas av nästintill raka spår mellan Alvik och en punkt något väster om
Stora Mossen. Lämpligt är att även gräva ned Drottningholmsvägen därifrån till Traneberg samt Ulvsundavägen lämplig
sträcka norrut. Stora ytor frigörs för bostadsbyggande och den nya miljön blir högst behaglig.
Har hört om idéer som inbegriper en vändslinga för T-banetåg inbyggd i berget norr om Alvikdepån.
Förefaller synnerligen klokt! Det verkar ju 1800-talsmässigt att föraren ska gå till tågets andra ände vid varje ändstation -
men helt normalt i enlighet med det något förlegade "tunnelseendet!" ;)

Re: SL-depån i Alvik

Postat: lördag 12 mars 2016 11:23
av Odd
Äntligen. Kanske har mina brev till olika befattningshavare och partier runt om i Stockholm sått ett litet idéfrö. Men förmodligen inte, många andra har nog haft samma funderingar och tankar som jag, och jag vet att det finns i varje fall minst en till i Brommadepån.

Mina/våra funderingar går ut på att t-banan rätas ut på en lång bro mellan Alvik och Stora Mossen med tre spår, vilket möjliggör att man kör i full fart in på vändspåret och kan vända utan kötider infart Alvik. Drottningholmsvägen flyttas och hamnar ungefär på samma position som t-banebron. Norr om t-banan har man kvar en mindre depåanläggning med lättunderhåll i befintlig verkstad samt uppställning av upp till ca 20 vagnar. Gamla hallbyggnaden rivs.
bmdepa2.png
bmdepa2.png (660.4 KiB) Visad 2977 gånger
Bilden visar ungefär läget på den nya anläggningen. En ny byggnad uppförs runt den gamla verkstaden och den gamla uppställningshallen rivs.
Resten av utrymmet, dvs delar av den gamla depåbyggnaden, Drottningsholmsvägen och gamla T-banan (vinkelboda) har stor möjlighet att bebyggas med bostäder.
Man löser flera problem. Spårvägens access till Nockebybanan behålls, T-banan får möjlighet till snabbare vändningar och det blir en uppställningshall som kompletterar Ulvsundadepån. Det är inte heller omöjligt att man kan spara någon miljard på att slippa bygga en ny depå i Rissne så ekonomiskt skulle det nog också innebära en rejäl effektivisering.
Kan man dessutom gräva ner en del av Drottningholmsvägen, eller ännu bättre, gräva ner T-banan mellan Alvik och Abrahamsberg, så skulle det bli jättebra.

Re: SL-depån i Alvik

Postat: tisdag 15 mars 2016 18:26
av Leif Steen
Tydligen går det inte att använda Ulvsunda depån för nästan en miljard på grund av elsäkerhetsproblem säger ryktet. Är det sant? Alla fordon i trafik för Nockeby och Tvärbanan står i Bromma just nu och signalsystemet för Solna grenen fungerar fortfarande inte, hänger också detta ihop med Brommadepåns förlängda liv?

Re: SL-depån i Alvik

Postat: tisdag 15 mars 2016 19:44
av dr Cassandra Nojdh
Leif Steen skrev:Tydligen går det inte att använda Ulvsunda depån för nästan en miljard på grund av elsäkerhetsproblem säger ryktet. Är det sant? Alla fordon i trafik för Nockeby och Tvärbanan står i Bromma just nu och signalsystemet för Solna grenen fungerar fortfarande inte, hänger också detta ihop med Brommadepåns förlängda liv?
Ulvsundadepån kostade mer än så, storleksordningen 1,4 - 1,5 miljarder kr. Om dennas brister har det tidigare skrivits en hel del, till dessa kommer nu bristande skyddsjordning varför det efter besiktning finns~70 punkter att åtgärda innan depån kan tas i säkert bruk igen (dessutom vill Arriva inte betala den hyra SL/TF begär för anläggningen).

Signalsystemet för Solnagrenen fungerar numera betydligt bättre, särskilt som SL/TF och GE kommit fram till att man även här bör använda samma manöversystem som på övriga lokalbanor - Cactus - istället för något hemmabygge (Odd har berättat om det tidigare). ATC-systemet på Solnagrenen, numera oftast kallat ATP, är inte taget i drift ännu. Planen där är att försöka en driftsättning under april 2016. Vi får väl se hur det blir med den saken. Skulle det fungera blir det i alla fall ett fall framåt. På Sicklagrenen dröjde det som bekant till 1/3 2007 innan ATC-systemet där togs i drift.

Re: SL-depån i Alvik

Postat: tisdag 15 mars 2016 20:06
av C12C3C3C12
dr Cassandra Nojdh skrev:
Leif Steen skrev:Tydligen går det inte att använda Ulvsunda depån för nästan en miljard på grund av elsäkerhetsproblem säger ryktet. Är det sant? Alla fordon i trafik för Nockeby och Tvärbanan står i Bromma just nu och signalsystemet för Solna grenen fungerar fortfarande inte, hänger också detta ihop med Brommadepåns förlängda liv?
Ulvsundadepån kostade mer än så, storleksordningen 1,4 - 1,5 miljarder kr. Om dennas brister har det tidigare skrivits en hel del, till dessa kommer nu bristande skyddsjordning varför det efter besiktning finns~70 punkter att åtgärda innan depån kan tas i säkert bruk igen (dessutom vill Arriva inte betala den hyra SL/TF begär för anläggningen).

Signalsystemet för Solnagrenen fungerar numera betydligt bättre, särskilt som SL/TF och GE kommit fram till att man även här bör använda samma manöversystem som på övriga lokalbanor - Cactus - istället för något hemmabygge (Odd har berättat om det tidigare). ATC-systemet på Solnagrenen, numera oftast kallat ATP, är inte taget i drift ännu. Planen där är att försöka en driftsättning under april 2016. Vi får väl se hur det blir med den saken. Skulle det fungera blir det i alla fall ett fall framåt. På Sicklagrenen dröjde det som bekant till 1/3 2007 innan ATC-systemet där togs i drift.
Vaddå jordning, tänkte inte på det...

Hoppas att någon är rakryggad nog för att behålla Brommahallen, tror nog inte att barnfamiljer skulle vilja bo bredvid en starkt trafikerad genomfartsled, hmm bor inte barnfamiljer i Stockholms innerstad, tänkte inte på det...

Re: SL-depån i Alvik

Postat: torsdag 17 mars 2016 10:20
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:
Leif Steen skrev:Tydligen går det inte att använda Ulvsunda depån för nästan en miljard på grund av elsäkerhetsproblem säger ryktet. Är det sant? Alla fordon i trafik för Nockeby och Tvärbanan står i Bromma just nu och signalsystemet för Solna grenen fungerar fortfarande inte, hänger också detta ihop med Brommadepåns förlängda liv?
Ulvsundadepån kostade mer än så, storleksordningen 1,4 - 1,5 miljarder kr. Om dennas brister har det tidigare skrivits en hel del, till dessa kommer nu bristande skyddsjordning varför det efter besiktning finns~70 punkter att åtgärda innan depån kan tas i säkert bruk igen (dessutom vill Arriva inte betala den hyra SL/TF begär för anläggningen).
Detta har jag missat!

Vad var det för elkonsult? (Jag antar att BBH som vanligt var huvudkonsult för projekteringen...)

Det kan ju i och för sej varit rätt projekterat men fel utfört av entreprenören.

undrar en möjligen skadeglad
Thomas K Ohlsson

Re: SL-depån i Alvik

Postat: lördag 26 mars 2016 23:13
av twr
Odd skrev:Äntligen. Kanske har mina brev till olika befattningshavare och partier runt om i Stockholm sått ett litet idéfrö. Men förmodligen inte, många andra har nog haft samma funderingar och tankar som jag, och jag vet att det finns i varje fall minst en till i Brommadepån.

Mina/våra funderingar går ut på att t-banan rätas ut på en lång bro mellan Alvik och Stora Mossen med tre spår, vilket möjliggör att man kör i full fart in på vändspåret och kan vända utan kötider infart Alvik. Drottningholmsvägen flyttas och hamnar ungefär på samma position som t-banebron. Norr om t-banan har man kvar en mindre depåanläggning med lättunderhåll i befintlig verkstad samt uppställning av upp till ca 20 vagnar. Gamla hallbyggnaden rivs.
bmdepa2.png
Bilden visar ungefär läget på den nya anläggningen. En ny byggnad uppförs runt den gamla verkstaden och den gamla uppställningshallen rivs.
Resten av utrymmet, dvs delar av den gamla depåbyggnaden, Drottningsholmsvägen och gamla T-banan (vinkelboda) har stor möjlighet att bebyggas med bostäder.
Man löser flera problem. Spårvägens access till Nockebybanan behålls, T-banan får möjlighet till snabbare vändningar och det blir en uppställningshall som kompletterar Ulvsundadepån. Det är inte heller omöjligt att man kan spara någon miljard på att slippa bygga en ny depå i Rissne så ekonomiskt skulle det nog också innebära en rejäl effektivisering.
Kan man dessutom gräva ner en del av Drottningholmsvägen, eller ännu bättre, gräva ner T-banan mellan Alvik och Abrahamsberg, så skulle det bli jättebra.
Fin bild, Odd! Går Drottningholmsvägen under tunnelbanan här?

Hur realistiskt är det att "gräva ned" någon av dem?

Re: SL-depån i Alvik

Postat: lördag 16 april 2016 0:33
av dr Cassandra Nojdh
Inge skrev:
Lars_L skrev:Det har iaf tidigare varit sagt att man ska ha kvar vändspåret, liksom man också skulle ha kvar den mindre hallen för Nockebybanans vagnar.
Men om man vill bygga ut ordentligt och även komma åt höjden ovanför är det inte en oväsentlig fördel att ha tillgång till hela området. En möjlighet vore naturligtvis att låta Nockebybanan ansluta till det nedre planet med Tvärbanan. Det blir en försämring för resenärerna, men samtidigt betydligt fler bostäder. En avvägning av intressen alltså.

Gör man det löser man inte bara uppställningsfrågan utan man kan lämpligen även använda mellanrummet mellan plattformarna, det som Nockebybanan använder idag, för nytt/nya vändspår.
Du kanske skulle kunna förklara hur detta skulle gå till.