Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Postat: torsdag 18 maj 2023 17:07
ADDE, ditt förslag ger alldeles för lite trafik till Västerort och onödigt mycket till Arenastaden.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Helt realistiskt och sannolikt upplägg.ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:01 Jag tror att en 6-minuterstrafik fördelat på 3 linjer skulle nog funka bäst på gröna linjen. Det blir nog ojämna luckor på vissa grenar men det är sådant man får leva med under rusningstrafiken. Jag tänker mig att upplägget blir följande:
Maxtimmen:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 2-4min trafik.
Övrig rusningstid:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 6min trafik.
Hökarängen-Vällingby 6min trafik
Under mellanrusningen så blir basen 10min/trafik per linje:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Hökarängen/Gullmarsplan-Åkeshov 10min trafik
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Sena kvällar:
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 15min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 15min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 15min trafik
Upplägget ger 5 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Och till Enceladus så presenterar jag helgnatttrafiken:
Skarpnäck-Arenastaden - 30min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 30min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 30min trafik
Upplägget ger 10 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Med denna upplägg så flyttar man över alla hagsätratågen till Hökarängen och de enda tågen som försvinner blir de som idag vänder i Alvik under rusningstid då de istället vänder vid Arenastaden.
Ett realistiskt upplägg är att två av tre tåg söderut går till Farsta (Hökarängen) och var tredje går till Skarpnäck.ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:01 Jag tror att en 6-minuterstrafik fördelat på 3 linjer skulle nog funka bäst på gröna linjen. Det blir nog ojämna luckor på vissa grenar men det är sådant man får leva med under rusningstrafiken. Jag tänker mig att upplägget blir följande:
Maxtimmen:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 2-4min trafik.
Övrig rusningstid:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 6min trafik.
Hökarängen-Vällingby 6min trafik
Under mellanrusningen så blir basen 10min/trafik per linje:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Hökarängen/Gullmarsplan-Åkeshov 10min trafik
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Sena kvällar:
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 15min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 15min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 15min trafik
Upplägget ger 5 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Och till Enceladus så presenterar jag helgnatttrafiken:
Skarpnäck-Arenastaden - 30min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 30min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 30min trafik
Upplägget ger 10 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Med denna upplägg så flyttar man över alla hagsätratågen till Hökarängen och de enda tågen som försvinner blir de som idag vänder i Alvik under rusningstid då de istället vänder vid Arenastaden.
En lillpendel innebär ju rimligen att man måste anlägga en separat plattform med anslutande soår för denna pendel.Odd skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:31 [
Därutöver västerut:
- lågtrafik: var tredje tåg till Solna, resten mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik)
- Högrafik: Samtliga tåg söderifrån går mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik). Lillpendel mellan Karolinska och Solna. En särskild busslinje inrättas mellan Karolinska T-bana och Odenplan.
twr, både odd och JohanB tror detta är ett realistisk upplägg, och det tror jag också, med tanke på hur dagens trafikupplägg är upplagt. Jag skulle uppskatta att se om du hade något realistisk förslag på upplägg som skulle passa gröna linjen bättre?
Jag tror vi har diskuterat detta förut?ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 20:45twr, både odd och JohanB tror detta är ett realistisk upplägg, och det tror jag också, med tanke på hur dagens trafikupplägg är upplagt. Jag skulle uppskatta att se om du hade något realistisk förslag på upplägg som skulle passa gröna linjen bättre?
Med det sagt, om vi kollar på de åren Blind tarm karolinska öppnar men innan hagsätragrenen kopplas av så tror jag att upplägget liknar det vi har idag men att alla skarpnäck-tåg går till Arenastaden och att tunnelbanetågen som kortvänder bara gör det i Vällingby eller i Åkeshov.
Lillpendeln går inte ens till Odenplan.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:59En lillpendel innebär ju rimligen att man måste anlägga en separat plattform med anslutande soår för denna pendel.Odd skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:31 [
Därutöver västerut:
- lågtrafik: var tredje tåg till Solna, resten mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik)
- Högrafik: Samtliga tåg söderifrån går mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik). Lillpendel mellan Karolinska och Solna. En särskild busslinje inrättas mellan Karolinska T-bana och Odenplan.
Använder man alla tåglägen västerut så ryms ju knappast någon lillpendel i tidtabellen. Och omvänt använder man INTE alla tåglägen så får ju t¨gen från Arenastaden ändåplats.
Med välbelagda tåg i högtrafik så lär det väl bli trängsel vid bytet.
Att kompletteta med buss när man byggt en dyr T-linje låter inte rationellt
Ja det är väl din version och den får du väl tro på.
Dessa värden måste väl avse antal tåg per tvåtimmarsintervall - annars blir det ett tåg per minut i varje riktning på den centrala delen av tunnelbana I.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Det här är vad trafikförvaltningen planerar för:
Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Behövs det verkligen fler tåg för att trafikera "Arenastaden" med 10-minutersintervall? Tanken är väl att tåg som nu går till Alvik dirigeras om till "Arenastaden", därmed krävs inte fler tåg såvida man inte kör med kortare intervaller?
Det är alltså hur många tåg som trafikerar sträckan, inte hur många som vänder. 6 tåg vänder i Åkeshov, 6 tåg vänder i Vällingby, etc. Det är alltså 30 tåg per timme på den gemensamma sträckan, motsvarande 2 minuters trafik.gek skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 22:29Dessa värden måste väl avse antal tåg per tvåtimmarsintervall - annars blir det ett tåg per minut i varje riktning på den centrala delen av tunnelbana I.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Det här är vad trafikförvaltningen planerar för:
Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Behövs det verkligen fler tåg för att trafikera "Arenastaden" med 10-minutersintervall? Tanken är väl att tåg som nu går till Alvik dirigeras om till "Arenastaden", därmed krävs inte fler tåg såvida man inte kör med kortare intervaller?
Trafiken från Gullmarsplan utökas i två omgångar. Betrakta dagens sena nattrafik. Det finns två linjer med 30-minuterstrafik samt en lillpendel:
Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 5:05 Det går också att köra vart tredje tåg från Hökarängen, Farsta strand respektive Skarpnäck. Farstagrenen har cirka 25 procent högre belastning.
Är det 25 procent högre belastning på den ena grenen är det fullständigt orimligt att köra 100 procent fler tåg på den grenen, det säger sig självt. Dock är dessa siffror från 2018 och resandemönstret har ändrats sedan dess. I "Fakta om SL och länet 2021" är det dubbelt så många resenärer på Farstagrenen som på Skarpnäcksgrenen, sett över hela trafikdygnet. Då är det befogat att köra Hökarängen/Farsta strand/Skarpnäck. Detta var dock under pandemin och hur resandet ser ut nu finns det inga uppgifter om. "Fakta om SL och länet 2021" har heller inga uppgifter om resandet baserat på tid på dygnet. I alla fall tidigare har det varit ganska liten skillnad mellan grenarna i morgonrusningen, i så fall måste man köra varannat tåg från Skarpnäck respektive Farsta strand.
Farstagrenen har ett betydligt större resande i motriktningen (pendeltåg i Farsta strand samt stort centrum i Farsta).Diripsi skrev: ↑fredag 19 maj 2023 19:57 Är det 25 procent högre belastning på den ena grenen är det fullständigt orimligt att köra 100 procent fler tåg på den grenen, det säger sig självt. Dock är dessa siffror från 2018 och resandemönstret har ändrats sedan dess. I "Fakta om SL och länet 2021" är det dubbelt så många resenärer på Farstagrenen som på Skarpnäcksgrenen, sett över hela trafikdygnet. Då är det befogat att köra Hökarängen/Farsta strand/Skarpnäck. Detta var dock under pandemin och hur resandet ser ut nu finns det inga uppgifter om. "Fakta om SL och länet 2021" har heller inga uppgifter om resandet baserat på tid på dygnet. I alla fall tidigare har det varit ganska liten skillnad mellan grenarna i morgonrusningen, i så fall måste man köra varannat tåg från Skarpnäck respektive Farsta strand.
På norra/västra sidan: Likadant som efter att Hagsätragrnen förs över till Blå linjen.JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:09 Under de 2-5 år som Hagsätra-grenen kommer att samexistera med Arenastads-grenen på Tunnelbana 1 så kommer väl dock ett något annorlunda upplägg att krävas. Särskilt i rusningen då insatståg på både Högdalen och Hökarängen kommer att behövas. Hur blir det då?
Det går att minska ståtiderna genom att ta bort Åkeshovstågen och köra alla tåg som utom Solnatågen minst till Vällingby. Framför allt i morgonrusningen skulle det vara bra.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Det är en fråga om vad signalsystemet klarar också. Det är tveksamt om dagens signalsystem klarar 2-minuterstrafik under någon längre period. I morgonrusningen är det 2-minuterstrafik i 74 minuter och endast norrut. I eftermiddagsrusningen är det 2-minuterstrafik under 40 minuter söderut och 30 minuter norrut. Övrig tid är det som tätast 2,5-minuterstrafik. Före 1998 var det 2-minuterstrafik under längre tid men då var det ett annat signalsystem.
Som jag skrev blev det som enligt vissa på detta forum skulle vara omöjligt möjligt, hur många som uttryckt detta har jag inte hållit bok på men det har kanske du?
Eftersom nattrafiken är så oerhört viktig så har jag två förslag på sen nattrafik när väl Hagsätra blivit blå.Enceladus skrev: ↑fredag 19 maj 2023 9:47 Trafiken från Gullmarsplan utökas i två omgångar. Betrakta dagens sena nattrafik. Det finns två linjer med 30-minuterstrafik samt en lillpendel:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Alvik behöver 4 tåg/h (annars hade tågen vänt vid Odenplan). När grenen till Arenastaden blir färdig behövs alltså mer trafik från Gullmarsplan:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Arenastaden
När Hagsätragrenen blir blå behövs ännu mer trafik från Gullmarsplan:
10 Hagsätra-Hjulsta
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Gullmarsplan-Arenastaden