Sida 15 av 18

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 17:19
av Enceladus
NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden

Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Det är säkert många skribenter som frågar sig om kalaset är värt kostnaden. SCB:s senaste befolkningsstatistik tyder på att inte ens en global pandemi kan minska efterfrågan på levande stadsdelar. Men socialt liv kräver bra kommunikationer, och i Stockholm är det numera stopp för ny nattrafik. "Gula linjen" var troligen Hagastadens enda chans att få nattrafik. Framtida invånare i berörda stadsdelar blir förhoppningsvis tacksamma för nuvarande politikers långsiktighet.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 18:28
av twr
Enceladus skrev:NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden

Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Det är säkert många skribenter som frågar sig om kalaset är värt kostnaden. SCB:s senaste befolkningsstatistik tyder på att inte ens en global pandemi kan minska efterfrågan på levande stadsdelar. Men socialt liv kräver bra kommunikationer, och i Stockholm är det numera stopp för ny nattrafik. "Gula linjen" var troligen Hagastadens enda chans att få nattrafik. Framtida invånare i berörda stadsdelar blir förhoppningsvis tacksamma för nuvarande politikers långsiktighet.
Du menar väl nuvarande politikers kortsiktighet? Ändrad policy för nattrafik är en klokare användning av skattebetalarnas pengar än att bygga tunnelbana till varenda stadsbyggnadsprojekt.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 19:24
av LÅ1
Tunnelbana är väl ingen garanti för nattrafik. Det dröjde väl länge innan det blev nattrafik på Bagarmosse-linjen. Och Även linjen förbi Aspudden saknade nattrafik. Vet inte om det ens fanns det när linjen gick (ända) till Bredäng.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 19:41
av twr
LÅ1 skrev:Tunnelbana är väl ingen garanti för nattrafik. Det dröjde väl länge innan det blev nattrafik på Bagarmosse-linjen. Och Även linjen förbi Aspudden saknade nattrafik. Vet inte om det ens fanns det när linjen gick (ända) till Bredäng.
Självklart är det så. Alla Enceladus resonemang utgår ifrån att Tamsons kommer att styra för evigt och att Tamsons aldrig kan ändra åsikt. Enceladus är beredd att lägga tiotals miljarder av skattebetalarnas pengar på att Kristofer Tamsons inte ska behöva konfronteras med andra åsikter.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 22:53
av Odd
1200000000 kr för en t-banestation som kan trafikeras som tätast med 10-minuterstrafik... Det är bara att lägga till ytterligare en pinne i miljardrullningsstatistiken. Finns det någon övre gräns för vad en t-banestation får kosta? I så fall, vilken är då gränsen. Prislappen för blindtarmen Gulalinjen var 2016 uppe i mer än hälften av vad pendeltågstunneln Citybanan kostade. Sedan dess vet vi att hela t-baneprojektet fördyrats med (minst) 40% vilket närmar sig 12 miljarder men det har inte avslöjats hur stor del av denna fördyring som blindtarmen utgör. Kanske är prislappen redan uppe i samma som för Citybanan?

I stora offentligt finansierade projekt brukar det finnas en tendens till färgblindhet efter ett tag. Det spelar ingen roll hur många röda flaggor som poppar upp, prestigen gör att projekten ändå skall genomföras till varje pris. Politiker vill nämligen klippa band, det ligger i deras grundläggande naturbehov.

Men jag antar att det är en artefakt av "tunnelbanans unika status".

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: tisdag 23 februari 2021 22:58
av kildor
Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 8:39
av Enceladus
kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 10:52
av twr
Odd skrev:1200000000 kr för en t-banestation som kan trafikeras som tätast med 10-minuterstrafik... Det är bara att lägga till ytterligare en pinne i miljardrullningsstatistiken. Finns det någon övre gräns för vad en t-banestation får kosta? I så fall, vilken är då gränsen. Prislappen för blindtarmen Gulalinjen var 2016 uppe i mer än hälften av vad pendeltågstunneln Citybanan kostade. Sedan dess vet vi att hela t-baneprojektet fördyrats med (minst) 40% vilket närmar sig 12 miljarder men det har inte avslöjats hur stor del av denna fördyring som blindtarmen utgör. Kanske är prislappen redan uppe i samma som för Citybanan?

I stora offentligt finansierade projekt brukar det finnas en tendens till färgblindhet efter ett tag. Det spelar ingen roll hur många röda flaggor som poppar upp, prestigen gör att projekten ändå skall genomföras till varje pris. Politiker vill nämligen klippa band, det ligger i deras grundläggande naturbehov.

Men jag antar att det är en artefakt av "tunnelbanans unika status".
Om du frågar Enceladus, FUT eller nuvarande ledande Moderater så är svaret uppenbarligen "nej, det finns ingen övre gräns". För oss andra är det viktigt att prioritera resurserna mellan olika projekt.

Och du har helt rätt i att det finns en färgblindhet, där grönt tydligen kan misstas för gult.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 11:19
av kildor
Enceladus skrev:
kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?
Kanske. Men den stora nyttan får man med Hagastaden/Karolinska. Kostnaden för två ytterligare stationer och förlängningen till Arenastaden tycker jag är svår att motivera. Försämringen mot Västerort får man oavsett.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 13:22
av Enceladus
kildor skrev:
Enceladus skrev:
kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?
Kanske. Men den stora nyttan får man med Hagastaden/Karolinska. Kostnaden för två ytterligare stationer och förlängningen till Arenastaden tycker jag är svår att motivera. Försämringen mot Västerort får man oavsett.
Motivera för vem? Både Solna och staten går med vinst på den utbyggnaden. Kostnaderna för att trafikera ytterligare två stationer är ganska små om det inte behövs fler tåg, och samtidigt avlastas pendeltågen. Med tanke på hur dyr busstrafik är borde regionen vara tacksam för all spårtrafik som andra kan tänka sig att medfinansiera...

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 18:18
av kildor
Enceladus skrev:Motivera för vem?
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 18:58
av Lennart Petersen
kildor skrev:
Enceladus skrev:Motivera för vem?
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Så där mellan tumme och pekfinger kan man räkna på 1miljard per km bana i tunnel och drygt 1miljard för en station under jord.
Men en sak att nämna är kanske att utöver vanlig reguljär trafik kommer vi att få en hel del redundans (överflöd) med de kommande utbyggnaderna så att vi får en reserv vid extraordinära händelser som ger trafikstopp. Stockholms system med en stark mittpunkt är ju rätt sårbart. Med utbyggnaden får vi då anslutning pendeltåg-T bana vid Arenastaden, Barkarby , Sundbyberg finns redan, samt Älvsjö. Händer något oväntat i mitten kan man åka annan väg. RB till Odenplan och
T Centralen kan också ge en del.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 21:29
av twr
Lennart Petersen skrev:
kildor skrev:
Enceladus skrev:Motivera för vem?
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Så där mellan tumme och pekfinger kan man räkna på 1miljard per km bana i tunnel och drygt 1miljard för en station under jord.
Men en sak att nämna är kanske att utöver vanlig reguljär trafik kommer vi att få en hel del redundans (överflöd) med de kommande utbyggnaderna så att vi får en reserv vid extraordinära händelser som ger trafikstopp. Stockholms system med en stark mittpunkt är ju rätt sårbart. Med utbyggnaden får vi då anslutning pendeltåg-T bana vid Arenastaden, Barkarby , Sundbyberg finns redan, samt Älvsjö. Händer något oväntat i mitten kan man åka annan väg. RB till Odenplan och
T Centralen kan också ge en del.
Du glömde Årstaberg och Farsta strand!

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 22:39
av LÅ1
twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 22:46
av daniel_s
LÅ1 skrev:
twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.
När det blir stopp i Citybanan är som regel Odenplan också drabbat.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: onsdag 24 februari 2021 23:22
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.
När det blir stopp i Citybanan är som regel Odenplan också drabbat.
Sant. Men var det just den situationen som Lennart Petersen avsåg?
Och det händer väl att tåg söderifrån kan gå till City och vända där, vid problem längre norr ut? Eller har jag drömt det?

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: torsdag 25 februari 2021 0:27
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:

Sant. Men var det just den situationen som Lennart Petersen avsåg?
Och det händer väl att tåg söderifrån kan gå till City och vända där, vid problem längre norr ut? Eller har jag drömt det?
Det kan ju bli stopp både här och där och oväntat. Som när rulltrapporna fick stängas av och stationer stängas.
En möjlig alternativväg för pendeln är ju f.ö gamla vägen över Stockholm C och Karlberg ligger kvar intakt som en reservstation (har skyltats om enligt Trafikverkets modell).
Och knytningar att fundera på är kanske Hjulsta-Barkarby och Hagsätra-Älvsjö.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: torsdag 25 februari 2021 16:17
av Enceladus
kildor skrev:
Enceladus skrev:Motivera för vem?
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Alternativet hade varit mer busstrafik. Uppenbarligen har regionen gjort bedömningen att de extra kostnaderna går att motivera. Inte minst kan ytterligare parallellgående busstrafik längs Ostkustbanan undvikas.

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: torsdag 25 februari 2021 17:00
av twr
Enceladus skrev:
kildor skrev:
Enceladus skrev:Motivera för vem?
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Alternativet hade varit mer busstrafik. Uppenbarligen har regionen gjort bedömningen att de extra kostnaderna går att motivera. Inte minst kan ytterligare parallellgående busstrafik längs Ostkustbanan undvikas.
Du verkar förutsätta att regionen har tagit ställning i frågan baserat på överväganden om trafikplanering. Det är ett väldigt optimistiskt antagande. Det handlar minst lika mycket om "bröd och tunnelbana".

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Postat: torsdag 25 februari 2021 17:41
av Odd
Om 5000 personer per dag använder "Hagastadens" tunnelbanestation under 50 år, så kommer kostnaden per resenär att bli 13 kr per på och avstigande. Exklusive låneränta och driftkostnader. Även detta torde vara rekord för en enskild tunnelbanestation.