Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Ute och åker skrev:När det gäller att än den ena tunnelbanegrenen, än den andra blir "överbelastad", så ska man väl inte avstå att bygga spårburen trafik bara för att man tror att den blir så populär så den blir överbelastad? Då får man ju i så fall bygga ännu fler spår, eller sätta in avlastande bussar under de korta tidsperioder det kan komma att gälla. Kanske debatten om överbelastning bottnar mer i "överkänslighet" mot "överbelastning"? :cheesygrin:

Det område det står om i artikeln är annars ett område längs Enköpingsvägen, med 10000 bostäder och 30000 arbetsplatser planerade. Kan man få det till stånd är det väl värt lite "överbelastning". Finns det överhuvudtaget någon spårtrafiklinje i Sverige idag där folk normalt inte kommer med för att linjen är "överbelastad"`? Skulle inte tro det. Tåg som inte kan köras för att den ena eller andra linjesträckan är överbelastad förekommer, men att det skulle vara normalt att folk normalt inte kommer med? Man får göra en studieresa till några asiatiska metropoler och se hur man kommer tillrätta med "överbelastning" där. Generellt skulle jag vilja säga att regularitet och bra tidtabellshållning är den bästa medicinen mot överbelastade tåg. ;)
Här handlar det alltså om att minska trafiken på Gröna linjen mot Västerort för att över huvud taget kunna trafikera denna gren. Samtidigt som det förtätas överallt i stockholm. Att tillföra fler resenärer till Arenastadengrenen är helt klart problematiskt. Det handlar inte om någon "överkänslighet".
Jo, frågan verkar för mig vara "överkänslig". Själv tror jag på fullt allvar att det går att förlänga gula linjen till en förort med 10000 bostäder utan att det medför överbelastning på gröna linjen som helhet, med de omdisponeringar av linjer som är tekniskt möjliga att göra. De 30000 arbetsplatserna medför en motriktad resandeström ut mot området som jag inte heller tror medför överbelastning. Och som jag skrev kan man förstärka med bussar de korta tidsperioder det är många resande. Att detta skulle vara helt klart problematiskt måste jag helt klart inte nödvändigtvis tycka vara helt klart. Däremot tycker jag inte därmed att detta är den bästa möjliga sträckan för en förlängning av gula linjen, men det är som man säger en helt annan fråga. :)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Redan att bygga en ny gren av Gröna linjen är feltänkt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Men håll med om att det vore bättre om man valt att säga grön bana etc. Nu pratar man ju om olika linjer på gröna linjen, vilket blir väldigt ologiskt.
Grön fanns väl inte ens med som alternativ i "namntävlingen"...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Men håll med om att det vore bättre om man valt att säga grön bana etc. Nu pratar man ju om olika linjer på gröna linjen, vilket blir väldigt ologiskt.
Grön fanns väl inte ens med som alternativ i "namntävlingen"...
Jag menade långt tidigare när begreppet linje introducerades i betydelse T-banesystem. Alltså Grön linje, Röd linje och Blå linje borde hetat Grön bana, Röd bana respektive Blå bana.
Nyligen såg jag en text från SL där man använde ordet linje både i begreppet grön linje och i benämningen för de enskilda linjerena 17, 18 och 19.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Anders Hanquist »

Bara om man fokuserar på "buss- och spårvagnsdefinitionen" för ordet "linje". Alltså att det ska vara en tur mellan två fasta punkter, som Karlaplan och Fredhäll. I järnvägssammanhang är väl linjen detsamma som banan. Har sett skyltar med texten "Varning! Bangården lutar mot linjen!" Så förfärligt är det inte att "Gröna linjen" har tre grenar. Så är det väl också med till exempel "Metropolitan line eller "Piccadilly line" i London.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gek »

Nyligen läste jag järnvägsplanen för denna bana (exempel på ritning http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 0-3103.pdf), och noterade först då att banan benämns "bana 4". Naturligtvis helt i konsekvens med att man talar om "gula linjen" istället för att se den nya bibanan som en gren av bana 1 ("gröna linjen"). "Gula linjen" tycks dock, enligt kartor som publicerats i andra sammanhang, omfatta hela systemet Arenastaden - Skarpnäck/Farsta strand. Från Odenplan och söderut alltså ritat som parallella gröna och gula streck. Så medan "bana 4" i järnvägsplanen uppenbarligen syftar på den nya järnvägssträckan med banvall, spår, stationer etc, är "gula linjen" kanske mer en beteckning på ett möjligt framtida trafikupplägg.
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Anders Hanquist »

Har inte läst det. Men om nu framställer "Gula linjen" som en "Tub 4" så framhärdar man i att det skulle vara en ny separat tunnelbana, när det ju blir en avgrening av den befintliga Gröna linjen eller Tub 1 och genomgående trafik från Arenastaden mot Söderort. Varför? kan man undra. Det rimliga borde vara att fasa ut begreppet "Gula linjen" och kalla det "grenen Odenplan - Arenastaden" eller något sådant. Ett framtida trafikupplag borde ju rimligen vara att 17 eller 18 går från Arenastaden till antingen Skarpnäck eller Farsta Strand. Då ska den ju inte ha någon separat färg lika lite som Akalla och Hulstagrenarna har olika färger.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Har inte läst det. Men om nu framställer "Gula linjen" som en "Tub 4" så framhärdar man i att det skulle vara en ny separat tunnelbana, när det ju blir en avgrening av den befintliga Gröna linjen eller Tub 1 och genomgående trafik från Arenastaden mot Söderort. Varför? kan man undra. Det rimliga borde vara att fasa ut begreppet "Gula linjen" och kalla det "grenen Odenplan - Arenastaden" eller något sådant. Ett framtida trafikupplag borde ju rimligen vara att 17 eller 18 går från Arenastaden till antingen Skarpnäck eller Farsta Strand. Då ska den ju inte ha någon separat färg lika lite som Akalla och Hulstagrenarna har olika färger.
Moderaterna målade in sig i ett hörn. Opinionen talade för en ny tunnelbanelinje, men partiet ville inte lägga resurser på Sydväst av regionalpolitiska skäl (det är ingen slump att de högst belastade linjerna finns i denna del av Stockholm). Den nya tunnelbanan fick bli en ny linje endast till namnet.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

gek skrev:Nyligen läste jag järnvägsplanen för denna bana (exempel på ritning http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 0-3103.pdf), och noterade först då att banan benämns "bana 4". Naturligtvis helt i konsekvens med att man talar om "gula linjen" istället för att se den nya bibanan som en gren av bana 1 ("gröna linjen"). "Gula linjen" tycks dock, enligt kartor som publicerats i andra sammanhang, omfatta hela systemet Arenastaden - Skarpnäck/Farsta strand. Från Odenplan och söderut alltså ritat som parallella gröna och gula streck. Så medan "bana 4" i järnvägsplanen uppenbarligen syftar på den nya järnvägssträckan med banvall, spår, stationer etc, är "gula linjen" kanske mer en beteckning på ett möjligt framtida trafikupplägg.
Det är ju skandalöst dumt. Förklaringen torde ligga i att projektet drivs sv FUT, som är en ren byggorganisation och inte har kunskap om funktionen av det de ska bygga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Byggstart 2018, vill jag minnas att det har talats om. Är det någon byggstart i sikte?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Nya tunnelbanan stoppar Pingstkyrkan
Direktpress skrev:Just nu är detaljplanen ute för granskning. Parallellt pågår arbetet med själva järnvägsplanen. Båda planerna fastställs troligtvis under 2019.
Byggstart blir alltså tidigast nästa år. Om denna gren innebär att det inte längre går att köra 30 tåg/h på gröna linjen så skulle det vara klokt att vänta på blå linjens förlängning till Gullmarsplan. :)

(Det sägs att Östermalmstorg begränsar kapaciteten på röda linjen. Odenplan får samma utformning på gröna linjen. Liksom Sofia på blå linjen...)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Om denna gren innebär att det inte längre går att köra 30 tåg/h på gröna linjen så skulle det vara klokt att vänta på blå linjens förlängning till Gullmarsplan. :)

(Det sägs att Östermalmstorg begränsar kapaciteten på röda linjen. Odenplan får samma utformning på gröna linjen. Liksom Sofia på blå linjen...)
Intressant observation. Ska vi vara oroliga att det blir så? Vad tror du och övriga forumdeltagare?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Enceladus skrev:Om denna gren innebär att det inte längre går att köra 30 tåg/h på gröna linjen så skulle det vara klokt att vänta på blå linjens förlängning till Gullmarsplan. :)

(Det sägs att Östermalmstorg begränsar kapaciteten på röda linjen. Odenplan får samma utformning på gröna linjen. Liksom Sofia på blå linjen...)
Intressant observation. Ska vi vara oroliga att det blir så? Vad tror du och övriga forumdeltagare?
Jag har gjort en annan observation. Och det är att om de nuvarande växlarna till vändspåret (som det i forumet sagts vara problematiskt att vända på om man vill köra 30 tåg/h) ligger ungefär under Dalagatan (mellan tummen och pekfingret på kartan kanske måste påpekas), så har växlarna mot Arenastaden projekteras ligga ungefär under Hälsingegatan (södergående spår mer västerut än norrgående spår, man kan se platsen utsprängd redan nu när man åker söderut). Marginalen är nog något större än så, och skillnaden är nog något större än ett kvarter, men det är bättre att uttrycka sig måttfullt än måttlöst. Det är i alla fall en längre bit från stationen än dagens växlar till vändspåret vid Odenplan. Vid Östermalmstorg ligger växlarna ännu närmare stationen än vid Odenplan. Man skulle kunna säga att det vid Odenplan blir ungefär som vid Alvik där växlarna till vändspåret också ligger en bit från stationen. Och Alvik har väl aldrig sagts vara något problem att klara 30 tåg/h, tror jag. Principiellt tycker jag det är jämförbart, eftersom det handlar om samma sak, att enstaka turer tar en avvikande väg jämfört med "huvudspåret". Jag är inte orolig, eftersom det skulle förvåna mig mycket om man inte redan har tänkt på den här saken och tagit höjd för det. :)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Om denna gren innebär att det inte längre går att köra 30 tåg/h på gröna linjen så skulle det vara klokt att vänta på blå linjens förlängning till Gullmarsplan. :)

(Det sägs att Östermalmstorg begränsar kapaciteten på röda linjen. Odenplan får samma utformning på gröna linjen. Liksom Sofia på blå linjen...)
Intressant observation. Ska vi vara oroliga att det blir så? Vad tror du och övriga forumdeltagare?
Jag har gjort en annan observation. Och det är att om de nuvarande växlarna till vändspåret (som det i forumet sagts vara problematiskt att vända på om man vill köra 30 tåg/h) ligger ungefär under Dalagatan (mellan tummen och pekfingret på kartan kanske måste påpekas), så har växlarna mot Arenastaden projekteras ligga ungefär under Hälsingegatan (södergående spår mer västerut än norrgående spår, man kan se platsen utsprängd redan nu när man åker söderut). Marginalen är nog något större än så, och skillnaden är nog något större än ett kvarter, men det är bättre att uttrycka sig måttfullt än måttlöst. Det är i alla fall en längre bit från stationen än dagens växlar till vändspåret vid Odenplan. Vid Östermalmstorg ligger växlarna ännu närmare stationen än vid Odenplan. Man skulle kunna säga att det vid Odenplan blir ungefär som vid Alvik där växlarna till vändspåret också ligger en bit från stationen. Och Alvik har väl aldrig sagts vara något problem att klara 30 tåg/h, tror jag. Principiellt tycker jag det är jämförbart, eftersom det handlar om samma sak, att enstaka turer tar en avvikande väg jämfört med "huvudspåret". Jag är inte orolig, eftersom det skulle förvåna mig mycket om man inte redan har tänkt på den här saken och tagit höjd för det. :)
Det är FUT som ska bygga. De kan ingenting om trafik. Så man kan inte vara säker på att någon har tänkt.

En skillnad jämfört med Alvik är ju att grenen har passagerare. Det är inte bara ett vändspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Ute och åker skrev:Man skulle kunna säga att det vid Odenplan blir ungefär som vid Alvik där växlarna till vändspåret också ligger en bit från stationen. Och Alvik har väl aldrig sagts vara något problem att klara 30 tåg/h, tror jag. Principiellt tycker jag det är jämförbart, eftersom det handlar om samma sak, att enstaka turer tar en avvikande väg jämfört med "huvudspåret". Jag är inte orolig, eftersom det skulle förvåna mig mycket om man inte redan har tänkt på den här saken och tagit höjd för det. :)
Det är FUT som ska bygga. De kan ingenting om trafik. Så man kan inte vara säker på att någon har tänkt.

En skillnad jämfört med Alvik är ju att grenen har passagerare. Det är inte bara ett vändspår.
Jo, visst är det en liten skillnad, det var den jag tänkte jag att jag kommer runt genom att använda ordet principiellt. Dock menar jag att dels påverkar det signalsystemet mycket lite (om än alls) om en del eller alla kliver av tunnelbanetåget på föregående station. Dels menar jag att om man ska tömma ett tåg och hojta lite i högtalarna om det (som i Alvik) så tar stationsuppehållet lite längre tid än om det är en station på linjen, vilket skulle tala till Odenplans fördel när den upphör som planmässig potentiell vändstation.

De som har tänkt när det gäller växlarnas placering är WSP, eftersom de har projekterat dem (om de inte lagt ut till någon ytterligare entreprenör). Men det är de som iaf har såväl granskat som godkänt dem. Därefter har även FUT granskat och godkänt dem. Man får hoppas att FUT tänkt även då, men det är åtminstone fler än FUT som tänkt i saken. Signalsystemet är det väl signaltekniker som tänker och projekterar.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av heasm »

Om man tittar på en spårkarta över Odenplan (t ex här på sid 62) borde det vara relativt "enkelt" att göra vändspåret vid Odenplan tillgängligt för tåg som kommer från Fridhemsplan.

Min tanke här är att man skulle kunna trafikera Västerort med tåg som vänder vid S:t Eriksplan när kapaciteten sjunker där när var tredje tåg skall gå mot Arenastaden. Ett sådant tåg når Tvärbanan i Alvik och blå linje vid Fridhemsplan (i framtiden både Hagsätra- och Nackagrenen söderut). Är ett tåg som går t ex Hässelby strand-S:t Eriksplan helt oattraktivt eller skulle det kunna vara något?

Förbättring 1: Bygg perrong vid vändspåret och tillåt avstigning. Uppgång där nu utrymningsvägen är mellan Sigtunagatan och Hälsingegatan. Kanske skulle det även gå att nå ned till pendeltågsspåren härifrån.

Förbättring 2: På något sätt (vet inte hur!) leda in tågen på utrymmet söder om nuvarande tunnelbaneplattform och ha tågen att vända där.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Enligt RUFS 2050 planeras endast 6 tåg/h flyttas till Arenastadsgrenen (det är ju nattrafiken som är poängen där), vilket innebär att Hässelbygrenen får 24 tåg/h. Det är lika många tåg som körs på röda linjen, och där är ju belastningen drygt 50 procent högre. Kortsiktiga nödlösningar som en extra plattform vid vändspåret borde alltså inte behövas eftersom det fortfarande finns tid för bättre lösningar. Men det börjar bli bråttom med ett beslut. Det tar ju tid att bygga en bra lösning och den måste på plats innan belastningen når röda linjens orimliga nivåer. :x
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Det intressanta är också hur många som kommer åka med dessa sex tåg per timme...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av TKO »

Med all sannolikhet betydligt fler än dom som kommer att åka med tågen på 'idiotlinjen' (Liljeholmen-Fridhemsplan) där man tydligen tänker köra 12 t/h.
Hagastaden/NKS/'Arenastaden' kommer att generera många resor - det är bara wennerholmsepigoner som har svårt att acceptera. Men det är dags att accetera att S:t Christers mandatperiod var ett stort misslyckande - speciellt för en spårvägsutbyggnad i innerstaden. T o m högerpartiet har ju dragit den slutsatsen - men det är kanske fåfängt att tro att 'spårvägsvännerna' på detta forum skall vara lika insiktsfulla!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Nä, varken Wennerholm eller Tamsons lyckades med en spårvägsutbyggnad i innerstan, men det beror väl på att ingen av dem försökte ordentligt. För att övertala Solna kommun om spårväg till Hagastaden så skulle den behöva fortsätta till Bergshamra. Då skulle fördelarna kanske överväga. För att övertala Stockholms kommun om spårväg på Västerbron så skulle det krävas minst två tvärförbindelser i Söderort (t.ex. Skärholmen–Gullmarsplan och Skarpnäck–Liljeholmen). Då skulle kapaciteten kanske räcka. Men inget av detta erbjöds. Tunnelbana vinner alltid på samma sträcka.
Skriv svar