Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden
Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Det är säkert många skribenter som frågar sig om kalaset är värt kostnaden. SCB:s senaste befolkningsstatistik tyder på att inte ens en global pandemi kan minska efterfrågan på levande stadsdelar. Men socialt liv kräver bra kommunikationer, och i Stockholm är det numera stopp för ny nattrafik. "Gula linjen" var troligen Hagastadens enda chans att få nattrafik. Framtida invånare i berörda stadsdelar blir förhoppningsvis tacksamma för nuvarande politikers långsiktighet.
Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Det är säkert många skribenter som frågar sig om kalaset är värt kostnaden. SCB:s senaste befolkningsstatistik tyder på att inte ens en global pandemi kan minska efterfrågan på levande stadsdelar. Men socialt liv kräver bra kommunikationer, och i Stockholm är det numera stopp för ny nattrafik. "Gula linjen" var troligen Hagastadens enda chans att få nattrafik. Framtida invånare i berörda stadsdelar blir förhoppningsvis tacksamma för nuvarande politikers långsiktighet.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Du menar väl nuvarande politikers kortsiktighet? Ändrad policy för nattrafik är en klokare användning av skattebetalarnas pengar än att bygga tunnelbana till varenda stadsbyggnadsprojekt.Enceladus skrev:NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden
Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Det är säkert många skribenter som frågar sig om kalaset är värt kostnaden. SCB:s senaste befolkningsstatistik tyder på att inte ens en global pandemi kan minska efterfrågan på levande stadsdelar. Men socialt liv kräver bra kommunikationer, och i Stockholm är det numera stopp för ny nattrafik. "Gula linjen" var troligen Hagastadens enda chans att få nattrafik. Framtida invånare i berörda stadsdelar blir förhoppningsvis tacksamma för nuvarande politikers långsiktighet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Tunnelbana är väl ingen garanti för nattrafik. Det dröjde väl länge innan det blev nattrafik på Bagarmosse-linjen. Och Även linjen förbi Aspudden saknade nattrafik. Vet inte om det ens fanns det när linjen gick (ända) till Bredäng.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Självklart är det så. Alla Enceladus resonemang utgår ifrån att Tamsons kommer att styra för evigt och att Tamsons aldrig kan ändra åsikt. Enceladus är beredd att lägga tiotals miljarder av skattebetalarnas pengar på att Kristofer Tamsons inte ska behöva konfronteras med andra åsikter.LÅ1 skrev:Tunnelbana är väl ingen garanti för nattrafik. Det dröjde väl länge innan det blev nattrafik på Bagarmosse-linjen. Och Även linjen förbi Aspudden saknade nattrafik. Vet inte om det ens fanns det när linjen gick (ända) till Bredäng.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
1200000000 kr för en t-banestation som kan trafikeras som tätast med 10-minuterstrafik... Det är bara att lägga till ytterligare en pinne i miljardrullningsstatistiken. Finns det någon övre gräns för vad en t-banestation får kosta? I så fall, vilken är då gränsen. Prislappen för blindtarmen Gulalinjen var 2016 uppe i mer än hälften av vad pendeltågstunneln Citybanan kostade. Sedan dess vet vi att hela t-baneprojektet fördyrats med (minst) 40% vilket närmar sig 12 miljarder men det har inte avslöjats hur stor del av denna fördyring som blindtarmen utgör. Kanske är prislappen redan uppe i samma som för Citybanan?
I stora offentligt finansierade projekt brukar det finnas en tendens till färgblindhet efter ett tag. Det spelar ingen roll hur många röda flaggor som poppar upp, prestigen gör att projekten ändå skall genomföras till varje pris. Politiker vill nämligen klippa band, det ligger i deras grundläggande naturbehov.
Men jag antar att det är en artefakt av "tunnelbanans unika status".
I stora offentligt finansierade projekt brukar det finnas en tendens till färgblindhet efter ett tag. Det spelar ingen roll hur många röda flaggor som poppar upp, prestigen gör att projekten ändå skall genomföras till varje pris. Politiker vill nämligen klippa band, det ligger i deras grundläggande naturbehov.
Men jag antar att det är en artefakt av "tunnelbanans unika status".
Genius on call
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Om du frågar Enceladus, FUT eller nuvarande ledande Moderater så är svaret uppenbarligen "nej, det finns ingen övre gräns". För oss andra är det viktigt att prioritera resurserna mellan olika projekt.Odd skrev:1200000000 kr för en t-banestation som kan trafikeras som tätast med 10-minuterstrafik... Det är bara att lägga till ytterligare en pinne i miljardrullningsstatistiken. Finns det någon övre gräns för vad en t-banestation får kosta? I så fall, vilken är då gränsen. Prislappen för blindtarmen Gulalinjen var 2016 uppe i mer än hälften av vad pendeltågstunneln Citybanan kostade. Sedan dess vet vi att hela t-baneprojektet fördyrats med (minst) 40% vilket närmar sig 12 miljarder men det har inte avslöjats hur stor del av denna fördyring som blindtarmen utgör. Kanske är prislappen redan uppe i samma som för Citybanan?
I stora offentligt finansierade projekt brukar det finnas en tendens till färgblindhet efter ett tag. Det spelar ingen roll hur många röda flaggor som poppar upp, prestigen gör att projekten ändå skall genomföras till varje pris. Politiker vill nämligen klippa band, det ligger i deras grundläggande naturbehov.
Men jag antar att det är en artefakt av "tunnelbanans unika status".
Och du har helt rätt i att det finns en färgblindhet, där grönt tydligen kan misstas för gult.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Kanske. Men den stora nyttan får man med Hagastaden/Karolinska. Kostnaden för två ytterligare stationer och förlängningen till Arenastaden tycker jag är svår att motivera. Försämringen mot Västerort får man oavsett.Enceladus skrev:Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Motivera för vem? Både Solna och staten går med vinst på den utbyggnaden. Kostnaderna för att trafikera ytterligare två stationer är ganska små om det inte behövs fler tåg, och samtidigt avlastas pendeltågen. Med tanke på hur dyr busstrafik är borde regionen vara tacksam för all spårtrafik som andra kan tänka sig att medfinansiera...kildor skrev:Kanske. Men den stora nyttan får man med Hagastaden/Karolinska. Kostnaden för två ytterligare stationer och förlängningen till Arenastaden tycker jag är svår att motivera. Försämringen mot Västerort får man oavsett.Enceladus skrev:Är det inte ännu svårare att motivera en trafikreducering till Västerort om den nya grenen bara får en station?kildor skrev:Det är egentligen ofantligt dyrt med 1,2 miljarder för en tunnelbanestation. Men det är också en station som kommer bli välanvänd, och jag tycker därför att den ska byggas. Däremot tycker jag det är väldigt svårt att motivera den vidare dragningen till Södra Hagalund och Arenastaden.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.Enceladus skrev:Motivera för vem?
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Så där mellan tumme och pekfinger kan man räkna på 1miljard per km bana i tunnel och drygt 1miljard för en station under jord.kildor skrev:För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.Enceladus skrev:Motivera för vem?
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Men en sak att nämna är kanske att utöver vanlig reguljär trafik kommer vi att få en hel del redundans (överflöd) med de kommande utbyggnaderna så att vi får en reserv vid extraordinära händelser som ger trafikstopp. Stockholms system med en stark mittpunkt är ju rätt sårbart. Med utbyggnaden får vi då anslutning pendeltåg-T bana vid Arenastaden, Barkarby , Sundbyberg finns redan, samt Älvsjö. Händer något oväntat i mitten kan man åka annan väg. RB till Odenplan och
T Centralen kan också ge en del.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Du glömde Årstaberg och Farsta strand!Lennart Petersen skrev:Så där mellan tumme och pekfinger kan man räkna på 1miljard per km bana i tunnel och drygt 1miljard för en station under jord.kildor skrev:För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.Enceladus skrev:Motivera för vem?
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Men en sak att nämna är kanske att utöver vanlig reguljär trafik kommer vi att få en hel del redundans (överflöd) med de kommande utbyggnaderna så att vi får en reserv vid extraordinära händelser som ger trafikstopp. Stockholms system med en stark mittpunkt är ju rätt sårbart. Med utbyggnaden får vi då anslutning pendeltåg-T bana vid Arenastaden, Barkarby , Sundbyberg finns redan, samt Älvsjö. Händer något oväntat i mitten kan man åka annan väg. RB till Odenplan och
T Centralen kan också ge en del.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
När det blir stopp i Citybanan är som regel Odenplan också drabbat.LÅ1 skrev:Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Sant. Men var det just den situationen som Lennart Petersen avsåg?daniel_s skrev:När det blir stopp i Citybanan är som regel Odenplan också drabbat.LÅ1 skrev:Och Odenplan också, när det gäller kopplingen pendeltåg - tunnelbana.twr skrev:Du glömde Årstaberg och Farsta strand!
Och det händer väl att tåg söderifrån kan gå till City och vända där, vid problem längre norr ut? Eller har jag drömt det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3094
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Det kan ju bli stopp både här och där och oväntat. Som när rulltrapporna fick stängas av och stationer stängas.LÅ1 skrev:
Sant. Men var det just den situationen som Lennart Petersen avsåg?
Och det händer väl att tåg söderifrån kan gå till City och vända där, vid problem längre norr ut? Eller har jag drömt det?
En möjlig alternativväg för pendeln är ju f.ö gamla vägen över Stockholm C och Karlberg ligger kvar intakt som en reservstation (har skyltats om enligt Trafikverkets modell).
Och knytningar att fundera på är kanske Hjulsta-Barkarby och Hagsätra-Älvsjö.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Alternativet hade varit mer busstrafik. Uppenbarligen har regionen gjort bedömningen att de extra kostnaderna går att motivera. Inte minst kan ytterligare parallellgående busstrafik längs Ostkustbanan undvikas.kildor skrev:För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.Enceladus skrev:Motivera för vem?
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Du verkar förutsätta att regionen har tagit ställning i frågan baserat på överväganden om trafikplanering. Det är ett väldigt optimistiskt antagande. Det handlar minst lika mycket om "bröd och tunnelbana".Enceladus skrev:Alternativet hade varit mer busstrafik. Uppenbarligen har regionen gjort bedömningen att de extra kostnaderna går att motivera. Inte minst kan ytterligare parallellgående busstrafik längs Ostkustbanan undvikas.kildor skrev:För mig, och kanske andra skattebetalare och forumläsare. Men jag är fullt medveten om att staten, regionen och kommunerna redan har en överenskommelse om detta projekt.Enceladus skrev:Motivera för vem?
Delen Hagastaden-Arenastaden är ingalunda gratis, vare sig i investerings- eller driftkostnader. Finns det någon siffra på vad investeringskostnaderna är för just den delen? Den förlängda körtiden tur och retur inklusive uppehåll borde ligga på typ 6-7 minuter. Det blir nog svårt utan att det kostar ytterligare fordon.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Om 5000 personer per dag använder "Hagastadens" tunnelbanestation under 50 år, så kommer kostnaden per resenär att bli 13 kr per på och avstigande. Exklusive låneränta och driftkostnader. Även detta torde vara rekord för en enskild tunnelbanestation.
Genius on call