Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av kildor »

Odd skrev:Om 5000 personer per dag använder "Hagastadens" tunnelbanestation under 50 år, så kommer kostnaden per resenär att bli 13 kr per på och avstigande. Exklusive låneränta och driftkostnader. Även detta torde vara rekord för en enskild tunnelbanestation.
Visst, kostnaderna för den här typen av anläggningar skenar helt klart. Men det finns väl ingen anledning att tro på ett så lågt antal resenärer... Det är ju ett rätt så centralt läge, med många bostäder, arbetsplatser och ett sjukhus. 5000 resenärer, det motsvarar 2500 påstigande. Då är vi nivå med Stureby. Däremot befarar jag att kostnaden per resenär för Södra Hagalund kan hamna på de nivåerna!

Jag hittade ett dokument som innehöll en prognos för antal resenärer (sid 26):
https://nyatunnelbanan.se/sites/tunnelb ... ilagor.pdf

Enligt den prognosen får Hagastaden 37 300 på- och avstigande en genomsnittlig vintervardag år 2030. Södra Hagalund 4 900, och Arenastaden 19 200.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

kildor skrev:
Odd skrev:Om 5000 personer per dag använder "Hagastadens" tunnelbanestation under 50 år, så kommer kostnaden per resenär att bli 13 kr per på och avstigande. Exklusive låneränta och driftkostnader. Även detta torde vara rekord för en enskild tunnelbanestation.
Visst, kostnaderna för den här typen av anläggningar skenar helt klart. Men det finns väl ingen anledning att tro på ett så lågt antal resenärer... Det är ju ett rätt så centralt läge, med många bostäder, arbetsplatser och ett sjukhus. 5000 resenärer, det motsvarar 2500 påstigande. Då är vi nivå med Stureby. Däremot befarar jag att kostnaden per resenär för Södra Hagalund kan hamna på de nivåerna!

Jag hittade ett dokument som innehöll en prognos för antal resenärer (sid 26):
https://nyatunnelbanan.se/sites/tunnelb ... ilagor.pdf

Enligt den prognosen får Hagastaden 37 300 på- och avstigande en genomsnittlig vintervardag år 2030. Södra Hagalund 4 900, och Arenastaden 19 200.
Det står ju på den sidan att prognosen är innan bostäderna är färdigbyggda. Så resandet från Södra Hagalund ökar efter 2030.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
kildor skrev:
Odd skrev:Om 5000 personer per dag använder "Hagastadens" tunnelbanestation under 50 år, så kommer kostnaden per resenär att bli 13 kr per på och avstigande. Exklusive låneränta och driftkostnader. Även detta torde vara rekord för en enskild tunnelbanestation.
Visst, kostnaderna för den här typen av anläggningar skenar helt klart. Men det finns väl ingen anledning att tro på ett så lågt antal resenärer... Det är ju ett rätt så centralt läge, med många bostäder, arbetsplatser och ett sjukhus. 5000 resenärer, det motsvarar 2500 påstigande. Då är vi nivå med Stureby. Däremot befarar jag att kostnaden per resenär för Södra Hagalund kan hamna på de nivåerna!

Jag hittade ett dokument som innehöll en prognos för antal resenärer (sid 26):
https://nyatunnelbanan.se/sites/tunnelb ... ilagor.pdf

Enligt den prognosen får Hagastaden 37 300 på- och avstigande en genomsnittlig vintervardag år 2030. Södra Hagalund 4 900, och Arenastaden 19 200.
Det står ju på den sidan att prognosen är innan bostäderna är färdigbyggda. Så resandet från Södra Hagalund ökar efter 2030.
Vidare står det i dokumentet att "flest resenärer är det på sträckan mellan Odenplan och Hagastaden, cirka 11 100 resenärer under en maxtimme", vilket förefaller helt orimligt. Det är ungefär lika mycket som Hässelbygrenen har vid Odenplan i dimensionerande riktning. I och för sig är resandet dubbelriktat, men det är knappast troligt att just denna sträcka får en perfekt fördelning. Då behövs det runt 12 tåg/h för att få en acceptabel beläggning...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Hade dom siffrorna varit aktuella så skulle det funnits spårväg på platsen för länge sen, eller ett trafikkaos utan dess like. Och vad är anledningen till att behovet har ökat från de runt 800 personer per timme till, var var det, 11000? Det känns inte rimligt. Siffrorna är nog friserade för att rättfärdiga utbyggnaden.

Men låt säga att det skulle vara sant, då måste ju blindtarmsprojektet förändras snarast möjligt och i stället gå med en egen station, exempelvis till Fridhemsplan i stället för Odenplan och en del av framtida rosagrönprickiga linje till Älvsjö. Och då kan man lika gärna bygga en ny pendeltågstunnel i stället, ingen skillnad i kostnad men tågen kan fortsätta till lämpliga destinationer och minimerar därför byten.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Odd skrev:Hade dom siffrorna varit aktuella så skulle det funnits spårväg på platsen för länge sen, eller ett trafikkaos utan dess like. Och vad är anledningen till att behovet har ökat från de runt 800 personer per timme till, var var det, 11000? Det känns inte rimligt. Siffrorna är nog friserade för att rättfärdiga utbyggnaden.

Men låt säga att det skulle vara sant, då måste ju blindtarmsprojektet förändras snarast möjligt och i stället gå med en egen station, exempelvis till Fridhemsplan i stället för Odenplan och en del av framtida rosagrönprickiga linje till Älvsjö. Och då kan man lika gärna bygga en ny pendeltågstunnel i stället, ingen skillnad i kostnad men tågen kan fortsätta till lämpliga destinationer och minimerar därför byten.
Jag tror att 800-prognosen var för matarbana med byte i Odenplan? Men det är ändå en dramatisk skillnad.

Ja, en pendeltågstunnel hade säkert varit bättre. Men TF är ju inte alltid så bra på att vara trafikslagsneutrala.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Som bekant finns det numera ett outnyttjat dubbelspår mellan Hallonbergen och Rinkeby. Samtidigt är det ständig trängsel på linje 179 mellan Rinkeby och Kista. Det är en rejäl omväg att åka tunnelbana via Västra skogen, men vägen via Hallonbergen skulle ha en konkurrenskraftig restid.

Vad har då detta att göra med "gula linjen"? Jo, oppositionen i Sundbyberg vill dra gula linjen till Hallonbergen. Då kan tågen utan större kostnad fortsätta till Rinkeby!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Som bekant finns det numera ett outnyttjat dubbelspår mellan Hallonbergen och Rinkeby. Samtidigt är det ständig trängsel på linje 179 mellan Rinkeby och Kista. Det är en rejäl omväg att åka tunnelbana via Västra skogen, men vägen via Hallonbergen skulle ha en konkurrenskraftig restid.

Vad har då detta att göra med "gula linjen"? Jo, oppositionen i Sundbyberg vill dra gula linjen till Hallonbergen. Då kan tågen utan större kostnad fortsätta till Rinkeby!
Är de spåren verkligen outnyttjade? Används de inte för uppställning av vagnar, eller nått?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Sparkfot »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Som bekant finns det numera ett outnyttjat dubbelspår mellan Hallonbergen och Rinkeby. Samtidigt är det ständig trängsel på linje 179 mellan Rinkeby och Kista. Det är en rejäl omväg att åka tunnelbana via Västra skogen, men vägen via Hallonbergen skulle ha en konkurrenskraftig restid.

Vad har då detta att göra med "gula linjen"? Jo, oppositionen i Sundbyberg vill dra gula linjen till Hallonbergen. Då kan tågen utan större kostnad fortsätta till Rinkeby!
Är de spåren verkligen outnyttjade? Används de inte för uppställning av vagnar, eller nått?
De är definitivt inte outnyttjade, spår 1 är provspår och genomfartsspår ibland (främst för arbetsfordon till/från Rinkeby-grenen och spår 2 används som långtidsparkering för tunnelvagnar bland annat.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Så här långt har arbetet kommit med Gröna linjens gren till Arenastaden:

https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... staden.png
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Oj, har man inte hunnit längre? Då finns det ju förmodligen en del möjligheter att spara pengar genom att avbryta det snarast möjligt. Sedan inväntar man kraven från kontraktsinnehavarna för utebliven vinst, och vips, så ser man hur mycket det egentligen skulle ha kostat genom att de tvingas att blotta vinstmarginalen.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Citerar från en annan tråd:
Fyrgeit skrev: tisdag 16 maj 2023 21:25 Att visa alla turer i olika färger hade lett till en del problem. Att Arenastadsgren troligtvis inte kommer få lika hög turtäthet som Hässelbygrenen, och att Farstagrenen och Skarpnäcksgrenen kommer få ungefär samma turtäthet, kommer troligtvis leda till 6 olika slags turer:

Farsta strand - Hässelby strand
Farsta strand - Åkeshov
Farsta strand - Arenastaden
Skarpnäck - Hässelby strand
Skarpnäck - Åkeshov
Skarpnäck - Arenastaden
Det finns inte behov av så mycket trafik i söder. Det blir för dyrt både i investering i fordon/depåer och dyrt i drift. Tanken är istället att tågen från Arenastaden ska vända i Gullmarsplan.

På sikt kommer en del av tunnelbanans utrymme i Gullmarsplan behöver för ändstation på spårväg 4. Då finns inte plats för vändspår längre. En lösning som har utretts är ett nytt vändspår strax väster om Hammarbyhöjden, vilket då ger en linje Skärmarbrink - Arenastaden.

Det är fortfarande en öppen fråga om turtätheten på linjen till Arenastaden blir 10, 11 eller 12 minuter. Det måste passa in i helheten av trafiken på Gröna linjen. 12 minuter räcker för att ta hand om resandet. Kanske kommer man vilja satsa på 10 minuter av politiska skäl, men det kan då kräva att även andra delar av Gröna linjen får en överdimensionerad trafik. 11 minuter kan vara en kompromiss, och skulle kunna kommuniceras som "tågen går omkring var tionde minut".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Nu är det officiellt! Det är Gröna linjen som går till Arenastaden. Trafikregionrådet förklarade det på SVT:s lokalnyheter alldeles nyss. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... n-byggs-ut
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: onsdag 17 maj 2023 12:32 Det finns inte behov av så mycket trafik i söder. Det blir för dyrt både i investering i fordon/depåer och dyrt i drift. Tanken är istället att tågen från Arenastaden ska vända i Gullmarsplan.
Det finns visst behov av det. Med tåg som vänder i Gullmarsplan blir det fullpackat på tågen som kommer från grenarna.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: onsdag 17 maj 2023 23:36
twr skrev: onsdag 17 maj 2023 12:32 Det finns inte behov av så mycket trafik i söder. Det blir för dyrt både i investering i fordon/depåer och dyrt i drift. Tanken är istället att tågen från Arenastaden ska vända i Gullmarsplan.
Det finns visst behov av det. Med tåg som vänder i Gullmarsplan blir det fullpackat på tågen som kommer från grenarna.
Nej, det stämmer inte. Prognoserna är inte i närheten av att kräva 15 tåg per timme per gren. Det skulle ju vara en 50-procentig ökning av utbudet jämfört med idag, så det är inte så konstigt att det behovet inte finns, till att börja med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Anders Hanquist »

Med två grenar i söder (Skarpnäck/Farsta) och två i norr (Hässelby/Arenastaden) blir det väl naturligt att man "saxar" trafiken precis som på Röda linjen (Mörby-Fruängen resp Ropsten-Norsborg) och i framtiden också på Blå linjen. Självklart kan vissa turer från Västerort vända vid Gullmarsplan (eller kanske Skärmarbrink, som blir grenpunkt) precis som Röda linjen har turer Mörby centrum-Liljeholmen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: torsdag 18 maj 2023 0:29
Diripsi skrev: onsdag 17 maj 2023 23:36
twr skrev: onsdag 17 maj 2023 12:32 Det finns inte behov av så mycket trafik i söder. Det blir för dyrt både i investering i fordon/depåer och dyrt i drift. Tanken är istället att tågen från Arenastaden ska vända i Gullmarsplan.
Det finns visst behov av det. Med tåg som vänder i Gullmarsplan blir det fullpackat på tågen som kommer från grenarna.
Nej, det stämmer inte. Prognoserna är inte i närheten av att kräva 15 tåg per timme per gren. Det skulle ju vara en 50-procentig ökning av utbudet jämfört med idag, så det är inte så konstigt att det behovet inte finns, till att börja med.
Det stämmer visst. Det finns inget behov av 15 tåg per timme på grenarna, det har du helt rätt i. Behovet är på sträckan norr om Gullmarsplan, det är där som det blir fullpackat på tågen. Och just därför behöver samtliga tåg fortsätta på grenarna. Annars blir det fullpackat på tågen som forstätter till grenarna och nästan tomt på tågen som vänder vid Gullmarsplan. Det är det som du har så svårt att förstå. För att minska trängseln norr om Gullmarsplan behöver man öka trafiken söder om Gulmarsplan.

Om man kör som du tänker:
00 mot Skarpnäck
02 mot Farsta strand
04 mot Gullmarsplan
06 mot Skarpnäck
08 mot Farsta strand
så blir det fullpackat på tågen som går 08 eftersom det är 6-minuterslucka.

Då kan man lika gärna skippa utbyggnaden helt och köra:
00 mot Skarpnäck
02 mot Farsta strand
04 mot Hagsätra
Fortfarande 6-minuterslucka på grenarna. Hela projektet med blå linje till Hagsätra blir i stort sett helt förgäves om man kör med tåg som vänder vid Gullmarsplan.

Som sagt, det enda vettiga är att köra varannat tåg till Farsta strand och varannat tåg till Skarpnäck. Man behöver inte köra 30 tåg i timmen genom stan, det skulle räcka utmärkt med 28 tåg eller något sådant, då får man en robustare trafik och man behöver inte investera i fler fordon. Huvudsaken är att man inte vänder tåg vid Gullmarsplan.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: torsdag 18 maj 2023 0:58 Som sagt, det enda vettiga är att köra varannat tåg till Farsta strand och varannat tåg till Skarpnäck.
Det går också att köra vart tredje tåg från Hökarängen, Farsta strand respektive Skarpnäck. Farstagrenen har cirka 25 procent högre belastning.
Anders Hanquist skrev: torsdag 18 maj 2023 0:34 Med två grenar i söder (Skarpnäck/Farsta) och två i norr (Hässelby/Arenastaden) blir det väl naturligt att man "saxar" trafiken precis som på Röda linjen (Mörby-Fruängen resp Ropsten-Norsborg) och i framtiden också på Blå linjen. Självklart kan vissa turer från Västerort vända vid Gullmarsplan (eller kanske Skärmarbrink, som blir grenpunkt) precis som Röda linjen har turer Mörby centrum-Liljeholmen.
Nä, gröna linjen blir rejält snedbelastad i norr. Troligen kommer det att behövas fyra linjer mellan samtliga grenar för att anpassa utbudet till efterfrågan. Med 12-minuterstrafik till Arenastaden, enligt ett förslag från signaturen "twr", skulle det bara behövas tre linjer, men det är nog osannolikt av flera skäl. Med jämn trafik från Farsta strand och Skarpnäck samt 28 tåg/h totalt, enligt ovanstående förslag, skulle det möjligtvis också räcka med bara tre linjer.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av JohanB »

Helt crazy förslag, men kan man inte spara en stympad Hagsätragren som slutar vid Enskede Gård även efter att blå tåget tagit över Sockenplan-Hagsätra?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: torsdag 18 maj 2023 15:11 Helt crazy förslag, men kan man inte spara en stympad Hagsätragren som slutar vid Enskede Gård även efter att blå tåget tagit över Sockenplan-Hagsätra?
Tanken är att använda spårområdet för att koppla ihop Spårväg Syd med Tvärbanan, men det förutsätter förstås att Spårväg Syd blir av. Annars skulle det väl vara bättre att köra tåg hela vägen till Hagsätra - kompletterat med avgångar på blå linjen - istället för att vända vid Enskede Gård.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av ADDE »

Jag tror att en 6-minuterstrafik fördelat på 3 linjer skulle nog funka bäst på gröna linjen. Det blir nog ojämna luckor på vissa grenar men det är sådant man får leva med under rusningstrafiken. Jag tänker mig att upplägget blir följande:

Maxtimmen:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 2-4min trafik.

Övrig rusningstid:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 6min trafik.
Hökarängen-Vällingby 6min trafik

Under mellanrusningen så blir basen 10min/trafik per linje:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Hökarängen/Gullmarsplan-Åkeshov 10min trafik

För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.

Sena kvällar:
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 15min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 15min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 15min trafik
Upplägget ger 5 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.

Och till Enceladus så presenterar jag helgnatttrafiken:
Skarpnäck-Arenastaden - 30min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 30min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 30min trafik
Upplägget ger 10 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.

Med denna upplägg så flyttar man över alla hagsätratågen till Hökarängen och de enda tågen som försvinner blir de som idag vänder i Alvik under rusningstid då de istället vänder vid Arenastaden.
Skriv svar