twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 0:29
Diripsi skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 23:36
twr skrev: ↑onsdag 17 maj 2023 12:32
Det finns inte behov av så mycket trafik i söder. Det blir för dyrt både i investering i fordon/depåer och dyrt i drift. Tanken är istället att tågen från Arenastaden ska vända i Gullmarsplan.
Det finns visst behov av det. Med tåg som vänder i Gullmarsplan blir det fullpackat på tågen som kommer från grenarna.
Nej, det stämmer inte. Prognoserna är inte i närheten av att kräva 15 tåg per timme per gren. Det skulle ju vara en 50-procentig ökning av utbudet jämfört med idag, så det är inte så konstigt att det behovet inte finns, till att börja med.
Det stämmer visst. Det finns inget behov av 15 tåg per timme på grenarna, det har du helt rätt i. Behovet är på sträckan norr om Gullmarsplan, det är där som det blir fullpackat på tågen. Och just därför behöver samtliga tåg fortsätta på grenarna. Annars blir det fullpackat på tågen som forstätter till grenarna och nästan tomt på tågen som vänder vid Gullmarsplan. Det är det som du har så svårt att förstå. För att minska trängseln norr om Gullmarsplan behöver man öka trafiken söder om Gulmarsplan.
Om man kör som du tänker:
00 mot Skarpnäck
02 mot Farsta strand
04 mot Gullmarsplan
06 mot Skarpnäck
08 mot Farsta strand
så blir det fullpackat på tågen som går 08 eftersom det är 6-minuterslucka.
Då kan man lika gärna skippa utbyggnaden helt och köra:
00 mot Skarpnäck
02 mot Farsta strand
04 mot Hagsätra
Fortfarande 6-minuterslucka på grenarna. Hela projektet med blå linje till Hagsätra blir i stort sett helt förgäves om man kör med tåg som vänder vid Gullmarsplan.
Som sagt, det enda vettiga är att köra varannat tåg till Farsta strand och varannat tåg till Skarpnäck. Man behöver inte köra 30 tåg i timmen genom stan, det skulle räcka utmärkt med 28 tåg eller något sådant, då får man en robustare trafik och man behöver inte investera i fler fordon. Huvudsaken är att man inte vänder tåg vid Gullmarsplan.