Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:Nej, en förvaltning skall ha något att förvalta. Det skall inte vara ett utbyggnadskontor. (Troligen är det orden kontor eller byrå som känts för omoderna, varför man valt det felaktiga ordet förvaltning.)

En nämnd kan såväl politisk som opolitisk, eller båda delar. Har inget med det att göra. Däremot bör den kunna fatta beslut.
Det är väl ändå Trafiknämnden som kommer att fatta beslut i de frågor som FUT ägnar sig åt? Eller?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:Jag ska inte ge mig in på djupt vatten. Men eftersom projektet är finansierat av flera parter antar jag att det inte är landstingets interna nämnder som fattar avgörande större beslut.

Oavsett spelar det ingen roll. Det finns naturligtvis inget som hindrar att en nämnd är överordnad en annan nämnd. Men om man upplevd det jobbigt kunde man väl kallat det tunnelbanekontoret. Det jag uttryckte var att det var olyckligt att kalla något som inte är en förvaltning för just förvaltning, i synnerhet som man har en parallell organisation som också kallas förvaltning och dessutom råkar vara det.
Vad är en förvaltning? Något som förvaltar en fysisk anläggning? Är det så du menar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av CS »

twr skrev:
Inge skrev:Nej, en förvaltning skall ha något att förvalta. Det skall inte vara ett utbyggnadskontor. (Troligen är det orden kontor eller byrå som känts för omoderna, varför man valt det felaktiga ordet förvaltning.)

En nämnd kan såväl politisk som opolitisk, eller båda delar. Har inget med det att göra. Däremot bör den kunna fatta beslut.
Det är väl ändå Trafiknämnden som kommer att fatta beslut i de frågor som FUT ägnar sig åt? Eller?
På nedanstående internetadress hittade jag ett organisationschema som kan bringa lite klarhet i organisationsfrågan

http://www.sll.se/Global/Om%20landsting ... n-2014.pdf

Som synes liger FUT direkt under landstingsstyrelsen och har inget att göra med Trafiknämnden och Trafikförvaltningen att göra. Däremot finns ju en rad spännande gränssnitt mellan FUT och TF. Så man kan lite skämtsamt säga att tunnelbaneutbyggnaden har inget med trafik att göra. TF ska exempelvis ta över och trafikera den anläggning som FUT bygger.
Styrningen av FUT ligger i de styrelser som tunnelbaneavtalet beskriver. I styrelserna sitter representanter för finansiärerna Staten, kommunerna och landstinget. Jag tror att staten är representerat av TrV på något sätt, men kanske kompletterat av någon politiker. Kommunerna och landstinget är nog politiskt representerade. Någon annan kan kanske komplettera/korrigera.

En förvaltning är en organisationsform för offentlig verksamhet. Man kan studera kommunallagen om man vill fördjupa sig i hur en förvaltning ska styras, fungera, får göra et.c.
Innan januari 2013 bedrevs landstingets trafikverksamhet i aktiebolagsform reglerat i aktiebolagslagen. Numera finns AB SL kvar som varumärke och innehavare av fysiska tillgångar som hanteras av Trafikförvaltningens personal.

Jag tror inte kommunallagen har begreppen kontor, byrå eller liknande. Utan allt sådant är förvaltningar
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Harald »

Nu spelar det väl inte så stor roll för tunnelbanan Odenplan-Arenastaden vad organet som administrerar byggandet av den kallas, men slår man upp ordet förvalta i Svenska Akademiens ordbok så finner man att det inte alls är bara tillgångar som kan förvaltas: "sköta l. handhava (ngt), hava ledningen av (ngt); förestå (ngt); administrera"

Förvaltning av tillgångar är bara en av de betydelser som ordet förvaltning kan ha.

En organisation med anställda under nämnd kan aldrig vara ett självförvaltningsorgan enligt kommunallagen. Reglerna om självförvaltningsorgan handlar om något helt annat, nämligen att ge brukarna av en anläggning eller en institution inflytande över den. Det är alltså inte en organisation av anställda utan en form av styrelse underställd nämnden bestående av representanter för brukarna och de anställda varav brukarnas representanter skall vara flest.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev: Eftersom trafikförvaltningen till stor del inte förvaltar landstingets egna tillgångar, tunnelbanan ägs tex till största delen av Stockholms stad
Detta har jag aldrig hört förut, är det verkligen så?

Som jag har förstått följde tunnelbanan med när SS blev SL den 1 januari 1967, och ägdes då av kommunalförbundet KSL, som 1 januari 1971 ersattes av SLL, Stockholms läns landsting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av CS »

Inge skrev:Som jag har förstått det är det så och jag har bibringats uppgiften på sådant vis att jag tror på den. Men för den som vill kontrollera själv går det väl att kontakta SL eller kommunen.

.
hmm intressant uppgift. kanske lite svår att kontrollera eftersom vi inte referat till källor här

Min bild av läget är att
Tunnelbanans konstbyggnader och bergtunnlar byggdes av Stockholms stads gatukontor.
Inredningen i tunnlarna (tekniken) byggdes av Stockholms stads spårvägsbolag SS som sedan blev SL.

Ägandet av SS->SL har twr redogjort för

Marken som tunnelbanan går på/under ägs av Stockholms stad eller annan och SL har servitut för sina anläggningar på dessa främmande fastigheter. Servitutet är en rättighet som en fastighet har på en annan fastighet, inte en ägare. Så det finns ett par SL-ägda fastigheter som har servitut på andra fastigheter. En sådan fastighet lär vara hisstornet på Gärdets norra T-baneuppgång.

Det kan vara så att den här servitutskonstruktionen gjordes i samband med att SL överfördes från Stockholms kommun till landstinget. Vilket del av den kommunala förvaltningen eller vad du vill kalla det som skötte kommunens infrastruktur behövdes kanske inte regleras lika noga före 1967. Konstruktionen påminner om hur man kan ordna en spårvägsanläggning i en kommunal gata. Skötseln och underhållet av konstbyggnader och bergtunnlar för tunnelbanans trafikanläggning har hela tiden legat på spårvägsbolaget (SS->SL)

Detta delade ägande har varit föremål för ett antal förhandlignsomgångar mellan kommun och landsting. I den s.k. medlingen ca 2008 köpte SL tunnelbanedepåerna och avträdde buss och spårvagnsdepåerna i Stockholms stad. Före dess ägde staden all mark och landstinget hyrde den för depåändamål.

Kan det vara ungefär såhär din sagesman beskrev ägandeförhållandet?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Görs det några förberedelser vid Odenplan, nu i samband med Citybanan? Eller blir det stora åtgärder med påverkan på resenärerna senare när tunnelbanan ska avgrenas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Nu händer det tydligen grejer.
Man har beslutat att utreda att utveckla bebyggelsen längs cirka 2 km av Solnavägen, detta samtidigt som man ju vill slopa bygget av spårväg just denna sträcka.
http://www.mitti.se/solnavagen-ska-bli-en-esplanad/

Den föreslagna tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden kommer i stort sett helt att missa dessa nya byggnationer. En spårväg samma sträcka kommer helt plötsligt i en helt ny dager, ändå drar Pehr Granfalk(M) slutsatsen att gatan inte skall förberedas för spårväg eftersom tunnelbanan skall byggas...

Ibland blir det lite fel när de tänker!
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Nu händer det tydligen grejer.
Man har beslutat att utreda att utveckla bebyggelsen längs cirka 2 km av Solnavägen, detta samtidigt som man ju vill slopa bygget av spårväg just denna sträcka.
http://www.mitti.se/solnavagen-ska-bli-en-esplanad/

Den föreslagna tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden kommer i stort sett helt att missa dessa nya byggnationer. En spårväg samma sträcka kommer helt plötsligt i en helt ny dager, ändå drar Pehr Granfalk(M) slutsatsen att gatan inte skall förberedas för spårväg eftersom tunnelbanan skall byggas...

Ibland blir det lite fel när de tänker!
I överenskommelsen med Solna stad om T-baneförlängningen ingår ju att det ska förberedas för en T-station mellan Hagastaden och Arenastaden.
Denna , förmodligen någonstans vid Hagalunds industriområde , bör ju ligga bra till för en exploaterad Solnaväg.
Med mycket rötter i Solna så tycker jag f.ö det ser ut som ett mycket spännande förslag från Solna stad.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Jourmaster »

Diskussionen om esplanader m.m. har fått en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=37466
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Kantorn »

Jourmaster skrev:Diskussionen om esplanader m.m. har fått en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=37466
Jag tycker att jourmaster delar lite för ivrigt och ibland lite märkligt. Jag har personligen råkat ut för elaka delningar lite för ofta nu.
Professionell tyckare
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

http://www.dn.se/sthlm/puh-nu-ar-tvarbanan-fardig/

Kanske mer vatten på din kvarn twr? (map tvärbanan och en utgång från pendeltågsstationen)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Anders Hanquist »

Om en tråd kommit att till större delen handla om något helt annat än det som antyds i rubriken så är det väl jättebra om den delas. Ingen kan ju tro att "Tunnelbanan Odenplan-Arenastaden" ska handla om avenyer och esplanader.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

gbd skrev:http://www.dn.se/sthlm/puh-nu-ar-tvarbanan-fardig/

Kanske mer vatten på din kvarn twr? (map tvärbanan och en utgång från pendeltågsstationen)
En märklig vinkling av artikeln, tycker jag. Solna station har funnits sedan 1909, i sitt nuvarande läge. Tvärbanan har planerats sedan 80-talet. Solna station är en naturlig knutpunkt.

Sedan hittade några kommunpolitiker på en arena. Plötsligt går Tvärbanan dit för arenans skull (så är i alla fall artikeln vinklad). Plötsligt "behövs" det en tunnelbana till "Arenastaden". Trots att det finns en fullt fungerande pendeltågsstation. Det är något som har gått snett i samhällsplaneringen här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:En märklig vinkling av artikeln, tycker jag. Solna station har funnits sedan 1909, i sitt nuvarande läge. Tvärbanan har planerats sedan 80-talet. Solna station är en naturlig knutpunkt.

Sedan hittade några kommunpolitiker på en arena. Plötsligt går Tvärbanan dit för arenans skull (så är i alla fall artikeln vinklad). Plötsligt "behövs" det en tunnelbana till "Arenastaden". Trots att det finns en fullt fungerande pendeltågsstation. Det är något som har gått snett i samhällsplaneringen här.
En annan konstig vinklig är att det var för långt att gå från pendeltågsstationens gamla (södra) utgång till arenan, men nu har man som alternativ fått Tvärbanan också. Men från dess hållplats är det minst lika långt att gå.

Lägg också märke till att artikeln talar om spårvagnar. Tycker jag de senaste dagarna mest läst och hört tvärbanan, vagnarna, tågen eller dylikt, som om man velat undvika ordet spårvagn. Men det kanske är jag som råkat lyssna på och läsa "fel" reportage? Framför allt var det nog hästluktsreportagen i Radio Stockholm som tycktes skilja på tvärbanevagnar och spårvagnar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:En märklig vinkling av artikeln, tycker jag. Solna station har funnits sedan 1909, i sitt nuvarande läge. Tvärbanan har planerats sedan 80-talet. Solna station är en naturlig knutpunkt.

Sedan hittade några kommunpolitiker på en arena. Plötsligt går Tvärbanan dit för arenans skull (så är i alla fall artikeln vinklad). Plötsligt "behövs" det en tunnelbana till "Arenastaden". Trots att det finns en fullt fungerande pendeltågsstation. Det är något som har gått snett i samhällsplaneringen här.
En annan konstig vinklig är att det var för långt att gå från pendeltågsstationens gamla (södra) utgång till arenan, men nu har man som alternativ fått Tvärbanan också. Men från dess hållplats är det minst lika långt att gå.
Men i den allmänna euforin "mer av allt till alla jättebilligt" ska pendeltåget få en rulltrappa upp mot Hagalund (vilket i och för sig är en bra idé). Men det blir svårt att med en och samma tunnelbanestation både fixa bra anslutningar till Hagalund, arenan, Frösunda och bytet till pendeltåg och Tvärbana. Det ska bli intressant när detta projekt börjar bli mer konkret och vi får se skisser på stationsuppgångar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Men i den allmänna euforin "mer av allt till alla jättebilligt" ska pendeltåget få en rulltrappa upp mot Hagalund (vilket i och för sig är en bra idé). Men det blir svårt att med en och samma tunnelbanestation både fixa bra anslutningar till Hagalund, arenan, Frösunda och bytet till pendeltåg och Tvärbana. Det ska bli intressant när detta projekt börjar bli mer konkret och vi får se skisser på stationsuppgångar.
Långa gångar med "rullande trottoarer" kanske det blir. Typ T-Rådhuset gånger 10. :roll:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Men i den allmänna euforin "mer av allt till alla jättebilligt" ska pendeltåget få en rulltrappa upp mot Hagalund (vilket i och för sig är en bra idé). Men det blir svårt att med en och samma tunnelbanestation både fixa bra anslutningar till Hagalund, arenan, Frösunda och bytet till pendeltåg och Tvärbana. Det ska bli intressant när detta projekt börjar bli mer konkret och vi får se skisser på stationsuppgångar.
Långa gångar med "rullande trottoarer" kanske det blir. Typ T-Rådhuset gånger 10. :roll:
Varför kommer jag att tänkapåstålgrottorna när jag hör dig säga detta? :)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av M_M »

Inge skrev:
Odd skrev:Nu händer det tydligen grejer.
Man har beslutat att utreda att utveckla bebyggelsen längs cirka 2 km av Solnavägen, detta samtidigt som man ju vill slopa bygget av spårväg just denna sträcka.
http://www.mitti.se/solnavagen-ska-bli-en-esplanad/

Den föreslagna tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden kommer i stort sett helt att missa dessa nya byggnationer. En spårväg samma sträcka kommer helt plötsligt i en helt ny dager, ändå drar Pehr Granfalk(M) slutsatsen att gatan inte skall förberedas för spårväg eftersom tunnelbanan skall byggas...

Ibland blir det lite fel när de tänker!
Men hur tänker egentligen du? Det blir ju lite svårt att sälja marken till husbyggare och samtidigt använda den som banvall. -Men du kanske tänker dig SL som köpare och inga hus?
Ska det byggas hus som är typ 10 meter breda och täcker vad som idag är gatumark, med öppningar för tillfarter till befintliga byggnader som kommer skymmas, eller hur tänker du? :mrgreen:
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

M_M skrev:
Inge skrev:
Odd skrev:Nu händer det tydligen grejer.
Man har beslutat att utreda att utveckla bebyggelsen längs cirka 2 km av Solnavägen, detta samtidigt som man ju vill slopa bygget av spårväg just denna sträcka.
http://www.mitti.se/solnavagen-ska-bli-en-esplanad/

Den föreslagna tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden kommer i stort sett helt att missa dessa nya byggnationer. En spårväg samma sträcka kommer helt plötsligt i en helt ny dager, ändå drar Pehr Granfalk(M) slutsatsen att gatan inte skall förberedas för spårväg eftersom tunnelbanan skall byggas...

Ibland blir det lite fel när de tänker!
Men hur tänker egentligen du? Det blir ju lite svårt att sälja marken till husbyggare och samtidigt använda den som banvall. -Men du kanske tänker dig SL som köpare och inga hus?
Ska det byggas hus som är typ 10 meter breda och täcker vad som idag är gatumark, med öppningar för tillfarter till befintliga byggnader som kommer skymmas, eller hur tänker du? :mrgreen:
Nu måste jag fråga hur du tänker? Titta här till exempel: http://kartor.eniro.se/m/lGSft

23 meter mellan gatorna, mark som kan bebyggas när tunnelbanan försvinner. Totalt är det kanske 1,2 km banvall som försvinner. Bara för att få en storleksordning, säg att det är en 20 meter bred remsa som kan bebyggas, att hälften av den marken kan bebyggas, att husen är 5 våningar, och att det går 50 kvadratmeter per invånare. Det blir 1 200 nya invånare. Antagandena kan naturligtvis diskuteras, men visar att marken torde vara värd en hel del. Jag är helt för anslutningsspår mellan olika banor och jag är också helt för gulliga förortsspårvägar. Men i det här fallet står inte nyttan i proportion till kostnaden (det vill säga den uteblivna intäkten).
Skriv svar