Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Postat: måndag 27 januari 2014 9:10
De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det vore snyggt! Det blir väl något slags torg söder om sjukhuset som får en uppgång. Andra änden av stationen hamnar nog i trakten av Torsplan.Kantorn skrev:Min misstanke är att det ska vara två uppgångar till Hagastaden, och då är det väl vettigt om en av dem är i anslutning till Karolinska sjukhuset - med en av entréerna inne i själva sjukhusentrén så man kan gå "inomhus" från tunnelbana till mottagning/sjuksäng/vaddetnuvaramå.
Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
Så stor är inte utbyggnadspotentialen där. En förlängning av Tvärbanan dit verkar mera rimligt i så fall. Men mest tror jag trots allt på buss i det fallet.BSB101 skrev:Vid gränsen mellan Solna och Sollentuna finns Silverdal (med halvdålig kollektivtrafik) och polisskolan med omgivning. Det senare kommer med all sannolikhet bebyggas med bostäder i framtiden och kommer då behöva bra kollektivtrafik. Att lägga en ny station mellan Ulriksdal och Helenelund känns inte troligt så där kan en ny tunnelbanelinje bli aktuell.
Silverdal ligger i Sollentuna och är nog färdigbyggt. Polishögskolan med omgivning kallas Sörentorp och ligger i Solna. Visst är det möjligt att det kan byggas där i teorin, men då det ligger inom Nationalstadsparken verkar det inte så troligt under överskådlig tid.daniel_s skrev:Så stor är inte utbyggnadspotentialen där. En förlängning av Tvärbanan dit verkar mera rimligt i så fall. Men mest tror jag trots allt på buss i det fallet.BSB101 skrev:Vid gränsen mellan Solna och Sollentuna finns Silverdal (med halvdålig kollektivtrafik) och polisskolan med omgivning. Det senare kommer med all sannolikhet bebyggas med bostäder i framtiden och kommer då behöva bra kollektivtrafik. Att lägga en ny station mellan Ulriksdal och Helenelund känns inte troligt så där kan en ny tunnelbanelinje bli aktuell.
twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.
Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.
Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.
Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.
Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.twr skrev:Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
Det låter som en lysande idé. Orsaken till att man inte kör genomgående i högtrafik är väl att man anser att kapaciteten behövs västerut. Åker de Västerortsborna inte längre än till/från Odenplan så att det blir plats på tågen för pendelns resnärer? Eller är det de senare som bara ska till/från Odenplan i högtrafik?Lennart Petersen skrev:Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?
Ja, så är det. Men du får fler tåg totalt än nu, och de måste ju stå någonstans? Om de står vid station i Arenastaden kan de börja dagen med att gå till Skarpnäck, till exempel.Lennart Petersen skrev:Men som jag uppfattat det så var väl det tänkta trafikupplägget så att pendeln kördes under högtrafik medans det i normal och lågtrafik kördes en genomgående linje som alltså fortsätter söder om Odenplan ?twr skrev:Hur många tåg kan behövas? Om man i högtrafik har 6 minuters trafik borde det väl vara möjligt att köra ett omlopp på 12 minuter? Kanske 3 minuter körtid inklusive stopp i Hagastaden, och så 3 minuter snabbvändning i vardera änden? I praktiken kan man nästan köra utan tidtabell, bara pendla fram och tillbaka, för trafiken i Odenplan är så tät att man inte behöver passa några avgångar.
Med 2 fullängdståg borde det vara möjligt att helt enkelt ställa upp dem vid plattform på Arenastadens station under nätterna? Om man ordnar med ordentlig bevakning? Uppställning och städning i Arenastaden, då och då byter man ut tågen och kör till någon av Gröna linjens depåer för större service.
Anledningen till att man bygger till Arenastaden är ju en tänkt fortsättning mot Nordost. Men hur stationen ska vara orienterad mer i detalj är vad jag vet inte bestämt. Alltså var uppgångar med mera ska ligga.gbd skrev:Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.twr skrev:Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
Vilken linje skulle vika av söderifrån, menar du? Gröns avgrening från arenasaden?Inge skrev:Men är inte det en ganska dålig lösning eftersom den skulle vika av söderifrån. Då kan man inte förlänga till Täby och inte är väl buss 540 så överbelastad att sträckningen kan motivera sig i sig självt?gbd skrev:Jag kanske låter som en trasig grammofonskiva, men om man ska förstärka i NO-sektorn, varför inte börja med den avgrening av röda linjen som föreslogs när RUFS utarbetades (även om jag kanske skule vija dra den något västligare än föreslagits). Skulle man sedan efter det fortfarande behöva ännnu mer kapacitet kanske man kan förlänga från arenastadsgrenen, tror jag.
Under 90-talet arbetade man för en förlängning via Dannenora och till Häggvik, efter att Täbyplanerna spruckit. Den lösningen var hyggligt rimlig. Det känns lite som att man i RUFS 2010 återkom till detta förslag, men i försämrat skick..
Däremot har RUFS naturligtvis helt rätt i att Hagastadsgrenen bör fortsätta till Solna Centrum.
...och fortsätter sedan ner mot linljeholmen genom västra delen av innerstan och återansluter till röda, så att man kan köra fler tåg på mörbygrenen.Inge skrev:
Nej, den röda grenen i RUFS2010, som du hänvisar till, viker av söderifrån, dvs från Universitetet eller möjligen Bergshamra och rundar Brunsviken likt buss 540. Därför blir det inte en så bra början om man hade tänkt sig vidare mot Täby.
Liljeholmen – Fridhemsplan – Odenplan – Universitetet finns väl med i RUFS 2010? Den skulle kunna ta en sväng via Hagastaden och Solna på vägen, kanske ansluta till Danderyds sjukhus snarare än Universitetet.Inge skrev:Kan du förklara det lite närmre. Jag tror inte att jag förstår hur du tänker.gbd skrev:...och fortsätter sedan ner mot linljeholmen genom västra delen av innerstan och återansluter till röda, så att man kan köra fler tåg på mörbygrenen.Inge skrev:
Nej, den röda grenen i RUFS2010, som du hänvisar till, viker av söderifrån, dvs från Universitetet eller möjligen Bergshamra och rundar Brunsviken likt buss 540. Därför blir det inte en så bra början om man hade tänkt sig vidare mot Täby.