Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

gbd skrev:Det var precis det jag menade twr, och även om min favorit är från universitetet över hagastaden ,men kanske det är lite offtopic att diskutera det här. Anknytningen till trådstarten är so jag ser det att om man ska förstärka tunnelbanan i NO-sektorn så ska man göra det med den diskuterade avgreningen först och förlängning av röd, innan man ev fortsätter med grön mot nordost (Skulle dock inte den förstnämnda förstärkningen räcka så förstärk förall del från arenastaden).
Menar du Mörby – Täby först, och Solna station – Danderyds sjukhus senare?

(Ja, visst har det anknytning, jag menade mer att min järnvägstunnel ligger en bit från ämnet).

Fördelen med Inges dragning via Solna centrum är att man skulle kunna strunta i anknytningen till Tvärbanan vid Solna station (eftersom man får en bytespunkt vid Solna centrum). ”Arenastadens” station skulle då kunna ligga ungefär så här: http://kartor.eniro.se/m/n3VRm
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden och kanske mitt över kungsholmen (bytesstationer väser om fridhemsplan). Från Liljeholmen så kanske norsborggrenen får mer förstärkt trafik än fruängengrenen. (En tanke jag vårdat är att nuvarande ropstensröd och mörbyröd båda går till norsborg medan trafik från mörby genom avgreningen, låt oss kalla den oreanga linjen, går till fruängen
2. Förlängning från mörby centrum mot täby av röd.
3.Förlängning från Arenastaden om behov bedöms att finnas.

I min tanke behöver ju inte en punkt i listan vara avslutad förrän nästa påbörjas och 3:an kanske inte behövs.

(Sen har jag ju en våt dröm om att odenplan -arenastaden åt öser blir en egen linje som går i sydvästlig riktning mot humlegården - östermalms torg -djurgårdsbron och sedan samordnas med österleden mot finnboda och sickla vidare, men det är så mycket spårporr att jag nog inte vågar berätta mer :D )
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden och kanske mitt över kungsholmen (bytesstationer väser om fridhemsplan). Från Liljeholmen så kanske norsborggrenen får mer förstärkt trafik än fruängengrenen. (En tanke jag vårdat är att nuvarande ropstensröd och mörbyröd båda går till norsborg medan trafik från mörby genom avgreningen, låt oss kalla den oreanga linjen, går till fruängen
2. Förlängning från mörby centrum mot täby av röd.
3.Förlängning från Arenastaden om behov bedöms att finnas.

I min tanke behöver ju inte en punkt i listan vara avslutad förrän nästa påbörjas och 3:an kanske inte behövs.

(Sen har jag ju en våt dröm om att odenplan -arenastaden åt öser blir en egen linje som går i sydvästlig riktning mot humlegården - östermalms torg -djurgårdsbron och sedan samordnas med österleden mot finnboda och sickla vidare, men det är så mycket spårporr att jag nog inte vågar berätta mer :D )
Va, en T-banelinje som inte passerar T-centralen! Det går väl inte, det begriper väll alla! :wink: :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

LÅ1 skrev: Va, en T-banelinje som inte passerar T-centralen! Det går väl inte, det begriper väll alla! :wink: :cheesygrin:
Oj, jag ber så mycket om ursäkt för brottet mot ortodoxin, när jag ändå bekänner mina synder måste jag ju erkänna att jag lekt med tnken på att låta den fortsätta i en liten båge söder om gullmarsplan över hammarbyhöjden blåsut och den framtida globenstationen mot årstafältet och östberga och en pendeltågsstation (årstaberg/älvsjö välj själv) för att ansluta till rödavgreningen så att en cirkellinje bildas (eller iaf en ögla) runt de halvcentrala delarna av stan. Men jag inser nu det dåraktiga i min plan och har bara en fråga: Stannar spårvagnen i Canossa? ;-)
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av hgsldf »

gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden
Ja av de tre delarna i t-baneöverenskommelsen är väl Odenplan - Hagastaden, den minst genomtänkta!
Om man i stället gör så här http://kartor.eniro.se/m/n3r3V (likvärdig sträcka), uppnår man följande:
1. Station Hagastaden får en uppgång vid KI och en uppgång vid KS.
2. Nordostsektorn får fördubblad kapacitet till en rimlig kostnad och det kan ske före 2050.
/Göran
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:
gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden
Ja av de tre delarna i t-baneöverenskommelsen är väl Odenplan - Hagastaden, den minst genomtänkta!
Om man i stället gör så här http://kartor.eniro.se/m/n3r3V (likvärdig sträcka), uppnår man följande:
1. Station Hagastaden får en uppgång vid KI och en uppgång vid KS.
2. Nordostsektorn får fördubblad kapacitet till en rimlig kostnad och det kan ske före 2050.
/Göran
Och gör man en linje från Odenplan till Västra skogen (knappt 2400 m) som sen tar över linje 10, och en linje från Solna C till Arenastaden (ca 900 m) så blir det betydligt kortare än den linje som nu planeras. Och dessutom blir det ingen parallellkörning pendel/t-bana.
Professionell tyckare
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av hgsldf »

Kantorn skrev:
hgsldf skrev:
gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden
Ja av de tre delarna i t-baneöverenskommelsen är väl Odenplan - Hagastaden, den minst genomtänkta!
Om man i stället gör så här http://kartor.eniro.se/m/n3r3V (likvärdig sträcka), uppnår man följande:
1. Station Hagastaden får en uppgång vid KI och en uppgång vid KS.
2. Nordostsektorn får fördubblad kapacitet till en rimlig kostnad och det kan ske före 2050.
/Göran
Och gör man en linje från Odenplan till Västra skogen (knappt 2400 m) som sen tar över linje 10, och en linje från Solna C till Arenastaden (ca 900 m) så blir det betydligt kortare än den linje som nu planeras. Och dessutom blir det ingen parallellkörning pendel/t-bana.
Både Du, jag och många andra här tycker det är roligt att spåna om nya linjer, men här försöker jag kommentera den t-baneöverenskommelse som presenterades i höstas. Den hade en budget och innehöll 2½ förlängning, en omläggning och en ny sträckning. Detta är vad vi kan hoppas på före 2030, inget annat! Satsningarna i NV, SO och SV är är tämligen okontroversiella i alla läger, även om alla detaljer inte är klara. Att den sista delen av "överenskommelsen" är illa genomtänkt är inte så konstigt, trafikförsörjningen av Hagastaden har ju varit ett huvudämne för träta i stockholmspolitiken.

Här har vi (både här och politiker) kivats om hur vi skall kunna trafikförsörja både Karolinska Institutet och Karolinska Sjukhushuset (även Du) och plötsligt har alla glömt detta detta. "Överenskommelsen säger att det skall byggas t-bana Odenplan - Hagastaden och kanske vidare till en stormarknad och sporadiskt besökt arena, det senare är bortkastade miljarder. för samma pengar kan man få t-bana till både KI och KS, snabb förbindelse mellan KI/KS och universitetet, fördubblad kapacitet i nordostsektorn där bilpendlandet är större än någonstans i länet på grund av överbelastad kollektivtrafik och dessutom ge alternativa färdvägar från NO-sektorn till Stockholm till samma kostnad, allt detta kostar inte mer än snedspåret Arenastaden. http://kartor.eniro.se/m/n3r3V
/Göran
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:Både Du, jag och många andra här tycker det är roligt att spåna om nya linjer, men här försöker jag kommentera den t-baneöverenskommelse som presenterades i höstas. Den hade en budget och innehöll 2½ förlängning, en omläggning och en ny sträckning. Detta är vad vi kan hoppas på före 2030, inget annat! Satsningarna i NV, SO och SV är är tämligen okontroversiella i alla läger, även om alla detaljer inte är klara. Att den sista delen av "överenskommelsen" är illa genomtänkt är inte så konstigt, trafikförsörjningen av Hagastaden har ju varit ett huvudämne för träta i stockholmspolitiken.

Här har vi (både här och politiker) kivats om hur vi skall kunna trafikförsörja både Karolinska Institutet och Karolinska Sjukhushuset (även Du) och plötsligt har alla glömt detta detta. "Överenskommelsen säger att det skall byggas t-bana Odenplan - Hagastaden och kanske vidare till en stormarknad och sporadiskt besökt arena, det senare är bortkastade miljarder. för samma pengar kan man få t-bana till både KI och KS, snabb förbindelse mellan KI/KS och universitetet, fördubblad kapacitet i nordostsektorn där bilpendlandet är större än någonstans i länet på grund av överbelastad kollektivtrafik och dessutom ge alternativa färdvägar från NO-sektorn till Stockholm till samma kostnad, allt detta kostar inte mer än snedspåret Arenastaden. http://kartor.eniro.se/m/n3r3V
/Göran
Aj katten. Den lilla petitessen glömde jag.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Olle »

twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Borde man inte prova att bygga den här linjen med automatiska obemannade tåg och glasväggar mot perrongerna? Kanske lite trist för oss diggare men absolut bättre för resenärerna.

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:Och gör man en linje från Odenplan till Västra skogen (knappt 2400 m) som sen tar över linje 10, och en linje från Solna C till Arenastaden (ca 900 m) så blir det betydligt kortare än den linje som nu planeras. Och dessutom blir det ingen parallellkörning pendel/t-bana.
Rent bortsett från hgsldf:s kommentar om vad som beslutats och inte så undrar jag om du beaktat resandet på sträckan?

Om inte resenärerna på Södra Järvabanan ska få en betydande försämring bör deras tåg fortsätta till centrala staden och inte vända vid Odenplan, särskilt inte i rusningstrafik. 10:an har idag 6-minuterstrafik i rusningen, vilket innebär att minst vart tredje tåg på Gröna linjen måste gå till Hjulsta. Räcker kvarvarande 20 tåg mot Västerort till under överblickbar framtid?
Blå linjen får en linje Barkarby - Nacka och en Arenastaden - Hagsätra (eller tvärtom, om man så önskar). Det känns som att belastningen på de två nordliga grenarna blir extremt ojämn. Behövs verkligen ett tåg var sjätte minut på den lilla snutten Solna centrum - Arenastaden? Eller ska man nöja sig med ett tåg var 12:e minut och köra varannat Hagsätratåg till Hallonbergen eller Barkarby? Och kommer i så fall 12-minuterstrafik anses vara tillräckligt bra?

Jag håller med om att det ser väldigt elegant ut på kartan, men det ska ju ge ett fungerande trafikupplägg också!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

Olle skrev:
twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Borde man inte prova att bygga den här linjen med automatiska obemannade tåg och glasväggar mot perrongerna? Kanske lite trist för oss diggare men absolut bättre för resenärerna.

Bild

:Dlle.
Just plattformsdörrar tycker jag definitivt är något som borde finnas på all de nya stationerna, oavsett trafikunderlag. (Förutsatt att det går att genomföra)
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Olle »

gbd skrev:
Olle skrev:
twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Borde man inte prova att bygga den här linjen med automatiska obemannade tåg och glasväggar mot perrongerna? Kanske lite trist för oss diggare men absolut bättre för resenärerna.

Bild

:Dlle.
Just plattformsdörrar tycker jag definitivt är något som borde finnas på all de nya stationerna, oavsett trafikunderlag. (Förutsatt att det går att genomföra)
Ja, och speciellt vid fotbollsstadion med alla huliganer.

:Dlle.
:-)lle
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

hgsldf skrev:
gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden
Ja av de tre delarna i t-baneöverenskommelsen är väl Odenplan - Hagastaden, den minst genomtänkta!
Om man i stället gör så här http://kartor.eniro.se/m/n3r3V (likvärdig sträcka), uppnår man följande:
1. Station Hagastaden får en uppgång vid KI och en uppgång vid KS.
2. Nordostsektorn får fördubblad kapacitet till en rimlig kostnad och det kan ske före 2050.
/Göran
Skule man inte kunna vända lite på ditt upplägg lite? Om man låter tunneln gå till Arenastaden från odenplan enl överneskommelsen (även om kanske via solna centrum vore värt merkostnaden, vi lämnar det därhän nu), men vid odenplan så är det inte en avgrening av grön utan istället en nod dären avgrening från röd kysser grön. Röds avgrening utgår från albano till odenplan (kankse med en station däremellan om det bedöms som rimligt), en sträcka på ca 1,5km.

Nackdelarna är välat den blir nog lite knepigt att lösa byte mellan röd och grön vid odenplan på ett smidigt sätt och att röds förgrening inte går över mälarsnittet, men fördelen att man till en "rimlig2 kostnad kan förstärka och förlänga i NOsektorn, utbyggnaden till hagatsden ej behöver försenas och att man inte tappar kapacitet pågrön väster om odenplan
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av hgsldf »

gbd skrev:
hgsldf skrev:
gbd skrev:Jag tänkte nog så här i prioordning:
1.Avgrening på röd, i min önskevärld avgrenat vid en ny station Albano (RB/tunnelbana) och över hagastaden
Ja av de tre delarna i t-baneöverenskommelsen är väl Odenplan - Hagastaden, den minst genomtänkta!
Om man i stället gör så här http://kartor.eniro.se/m/n3r3V (likvärdig sträcka), uppnår man följande:
1. Station Hagastaden får en uppgång vid KI och en uppgång vid KS.
2. Nordostsektorn får fördubblad kapacitet till en rimlig kostnad och det kan ske före 2050.
/Göran
Skule man inte kunna vända lite på ditt upplägg lite? Om man låter tunneln gå till Arenastaden från odenplan enl överneskommelsen (även om kanske via solna centrum vore värt merkostnaden, vi lämnar det därhän nu), men vid odenplan så är det inte en avgrening av grön utan istället en nod dären avgrening från röd kysser grön. Röds avgrening utgår från albano till odenplan (kankse med en station däremellan om det bedöms som rimligt), en sträcka på ca 1,5km.

Nackdelarna är välat den blir nog lite knepigt att lösa byte mellan röd och grön vid odenplan på ett smidigt sätt och att röds förgrening inte går över mälarsnittet, men fördelen att man till en "rimlig2 kostnad kan förstärka och förlänga i NOsektorn, utbyggnaden till hagatsden ej behöver försenas och att man inte tappar kapacitet pågrön väster om odenplan
Är inte helt säker på att jag förstår vad Du menar, rita gärna en karta! Jag vill betona att jag har uppfattat den här delen av överenskommelsen som att det inte handlar om att grena av någon grön linje, utan att det är en helt ny linje (tv kortskyttel) och det var mot den bakgrunden jag föreslog att man isf att kasta bort miljarder på att serva ett köpcentrum och en sporadiskt besökt arena (som snart jagas av kronofogden), i stället lösa nordostsektorns underkapacitet vad gäller kollektivtrafik. Jag har aldrig bott där, men tror mig veta att detta är den del av länet som har den största delen bilpendlare och man fördubblar kapaciteten i t-banan, tillskapar en ny målpunkt med kortare restid, ja då blir t-banan kanske attraktivare. I Täby var man tidigare T-banemotståndare, men där har man gjort helt om. Problemet i dag i nordostsektorn är Danderyd, som i panik försöker hindra utbyggnad av t-banan genom att försöka tillskapa "naturområden" för att förhindra nya bostadsområden mellan Mörby och Täby, som t ex Dandyrydsberg.

Det fungerar inte med infrastrukturansvar på länsnivå och planansvar i våra g:a primärkommuner, det blir som i Bosnien. Vi måste överväga att avveckla primärkommunerna, eller att drastiskt inskränka deras ansvarsområden, backa tillbaka till tiden före PBL och börja om!
/Göran
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

hgsldf skrev:
Är inte helt säker på att jag förstår vad Du menar, rita gärna en karta! Jag vill betona att jag har uppfattat den här delen av överenskommelsen som att det inte handlar om att grena av någon grön linje, utan att det är en helt ny linje (tv kortskyttel) och det var mot den bakgrunden jag föreslog att man isf att kasta bort miljarder på att serva ett köpcentrum och en sporadiskt besökt arena (som snart jagas av kronofogden), i stället lösa nordostsektorns underkapacitet vad gäller kollektivtrafik. Jag har aldrig bott där, men tror mig veta att detta är den del av länet som har den största delen bilpendlare och man fördubblar kapaciteten i t-banan, tillskapar en ny målpunkt med kortare restid, ja då blir t-banan kanske attraktivare. I Täby var man tidigare T-banemotståndare, men där har man gjort helt om. Problemet i dag i nordostsektorn är Danderyd, som i panik försöker hindra utbyggnad av t-banan genom att försöka tillskapa "naturområden" för att förhindra nya bostadsområden mellan Mörby och Täby, som t ex Dandyrydsberg.

Det fungerar inte med infrastrukturansvar på länsnivå och planansvar i våra g:a primärkommuner, det blir som i Bosnien. Vi måste överväga att avveckla primärkommunerna, eller att drastiskt inskränka deras ansvarsområden, backa tillbaka till tiden före PBL och börja om!
/Göran
Jag ritar gärna om nån kan förklara hur man får in en bild här i texten

Edit så här tänkte jag att lägga till:
Bild

Exakt hur man lämpligast tar sig mellan olika perronger och linjebyten sker har jag inte klurat ut än, för eventuella perronger måste väl ligga bredvid varandra på samma höjd? (Skulle man kunna använda mezzaniner mitt på perrongerna?)
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av gbd »

twr skrev:
gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).
Finns det någon bra karta med Järvastaden inritad?
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev:
gbd skrev:Hur kommer det att se ut vid själva arenastaden, kommer det vara lätta att förlänga mot något tätt område i framtiden, om man skulle vilja det?
Jag tror inte det är bestämt, det har åtminstone inte kommunicerats utåt. Bakgrunden till sträckan till Arenastaden är väl tanken att fortsätta mot Danderyds sjukhus och Täby. Medan Solna, om jag minns rätt, sedan gammalt har tankar om en tunnelbana vidare upp mot Järvastaden, som byggs nu. I förlängningen kunde man fortsätta till Kista. Problemet är väl att en sådan sträcka blir inte helt men i hög grad parallell med pendeltåget (City, Odenplan, Solna, Ulriksdal, Helenelund).
Finns det någon bra karta med Järvastaden inritad?
Den här tråden tänker jag ska handla om hur linjen blir. Jag startar en annan tråd om vilken dum idé det här är! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

twr skrev: Den här tråden tänker jag ska handla om hur linjen blir. Jag startar en annan tråd om vilken dum idé det här är! :D
Någon som har hört något nytt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Christian Spår »

Det är väl det här som kommer utmynna i något:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea ... sp-1012174
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:Lite dåligt språk kan tyckas, men det har väl gått mode i ordet "förvaltning". Tunnelbanenämnden hade varit ett bättre namn på organisationen. Man skall ju till skillnad mot trafikförvaltningen inte ägna sig åt just förvaltningen.

I övrigt är det väl bara att hoppas på att uppdraget har givits en öppen utformning så att bästa linjedragning kan tas fram. Ett nytt Slussen med snäva och bisarra ramvilkor utmynar ofelbart i dåliga lösningar.
Men har du missat att nämnder och förvaltningar är helt olika saker? En nämnd innehåller politiker som fattar beslut, en förvaltning består av tjänstemän som utreder och bereder ärenden till nämnden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar