Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Se framtidens tunnelbaneentré i Arenastaden
FUT skrev:När Gröna linjen förlängs från Odenplan till Arenastaden förbättras kollektivtrafiken till den snabbt växande stadsdelen. Här finns bostäder, kontor, shopping och kultur- och sportevenemang som lockar besökare från hela regionen. På Dalvägen, som syns på bilden, utvecklas ett gångstråk, med ny bebyggelse i anslutning till den nya tunnelbanestationen.
Blir det ens gångavstånd till Järva krog? Hur ska kollektivtrafikförsörjningen säkras för denna växande stadsdel?
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: onsdag 08 november 2023 13:35 Se framtidens tunnelbaneentré i Arenastaden
FUT skrev:När Gröna linjen förlängs från Odenplan till Arenastaden förbättras kollektivtrafiken till den snabbt växande stadsdelen. Här finns bostäder, kontor, shopping och kultur- och sportevenemang som lockar besökare från hela regionen. På Dalvägen, som syns på bilden, utvecklas ett gångstråk, med ny bebyggelse i anslutning till den nya tunnelbanestationen.
Blir det ens gångavstånd till Järva krog? Hur ska kollektivtrafikförsörjningen säkras för denna växande stadsdel?
Föreslår att boenden i Järva krog tar pendeln från Ulriksdal! Låter ju smidigare än bygga nån lång tunnel från Järva krog till Arenastaden. Fast det är förstås, då kan de inte besöka krogen.. :evil:
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 08 november 2023 14:17 Föreslår att boenden i Järva krog tar pendeln från Ulriksdal! Låter ju smidigare än bygga nån lång tunnel från Järva krog till Arenastaden. Fast det är förstås, då kan de inte besöka krogen.. :evil:
Solna har en annan lösning: Tunnelbana till Ulriksdal
Fredman på Kvarnberget skrev:Som lök på laxen vill Solna dra vidare gula linjen till Ulriksdal, dit det också finns pendeltåg.
Ibland kan till synes olösliga problem lösas genom att tänka utanför ramarna. :wink:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Eftersom (fd) Gulalinjen är ett politiskt prestigeprojekt så är det inte förvånande att den är både dyr och att den får kritik för låg eller till och med negativ samhällsnytta.
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Aktuellt läge: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... staden.png

Det är nu sammanhängande servicetunnel mellan Södra Hagalund och Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

dalvagen.png
dalvagen.png (302.44 KiB) Visad 863 gånger
Oj, det var värre än jag först trodde. Jag trodde att utgången var närmare arenan.
Det är alltså närmare 800 meter mellan tunnelbanan och arenan. Det är för mig en gåta varför man ö h t bygger denna linje när man inte ens når det ursprungliga målet med den, att trafikförsörja arenan och köpstaden. Det märkliga inträffar nu att det är närmare till pendeltåget än till tunnelbana.

Vilket fjasko!
Genius on call
Hans W
Inlägg: 177
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Hans W »

Odd skrev: torsdag 15 februari 2024 17:13
Oj, det var värre än jag först trodde. Jag trodde att utgången var närmare arenan.
Det är alltså närmare 800 meter mellan tunnelbanan och arenan. Det är för mig en gåta varför man ö h t bygger denna linje när man inte ens når det ursprungliga målet med den, att trafikförsörja arenan och köpstaden. Det märkliga inträffar nu att det är närmare till pendeltåget än till tunnelbana.

Vilket fjasko!
Håller helt med, närmare till pendeltåget och bara obetydligt närmare än till spårvägen från arena, köpcentrum och arbetsplatser. Inte mycket nytta för de skattepengarna, när t.ex. Ropsten - Djurgårdsbron verkligen behövs.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 15 februari 2024 17:13 Oj, det var värre än jag först trodde. Jag trodde att utgången var närmare arenan.
Det är alltså närmare 800 meter mellan tunnelbanan och arenan. Det är för mig en gåta varför man ö h t bygger denna linje när man inte ens når det ursprungliga målet med den, att trafikförsörja arenan och köpstaden. Det märkliga inträffar nu att det är närmare till pendeltåget än till tunnelbana.
Skribenten måste ha missat SL:s färska behovsanalys för nattrafik:
Trafikförvaltningen skrev:Givet samma trafikkoncept för nattrafiken som idag skulle både Nacka, Sickla, Hammarby sjöstad, Barkarby, Arenastaden, Hagastaden, Älvsjö, Östberga och Årstafältet få nattrafik med tunnelbana på helgnätter.

[...]

På tunnelbanans röda och blå linjer är signalsystemet inte dubbelriktat, vilket försvårar enkelspårsdrift. Samtidigt är signaltekniken där enklare och medger större möjligheter att utveckla till högre grad av dubbelriktat system om så skulle vara motiverat. På grön linje är systemet redan dubbelriktat, men där är signalsystemet svårare att bygga om.
Tunnelbana har en unik status, och just gröna linjen har större potential i och med sitt dubbelriktade signalsystem. Solna ångrar sig inte, utan vill ha ännu mer!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Här utgörs problemet varken av signalsystemet eller nattrafiken. Problemet är på ett helt annat, unikt, plan.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på hur vissa fotbollssupporter beter sig så är det nog bra med lite avstånd så polisen kan sortera upp lite.
Gustav
Inlägg: 42
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 22:38

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Gustav »

Södra uppgången inte bättre den, knappast nära pendeltåg som den annonseras vara - får Årstaberg att verka som en ypperlig bytespunkt.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av JohanB »

Det blir åtminstone smidigt byte till Tvärbanan, i den mån sådant bytesbehov föreligger. Men tillsynes en märkligt placerad station.

Ska bli oerhört intressant att se hur resenärerna kommer att uppleva det hela när den här grenen öppnas.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Ja. Ett sätt är ju att skapa ett artificiellt behov genom att dra in busslinjer som idag trafikerar sträckan helt eller delvis. Att andra delar av dessa linjer drabbas behöver man ju inte bry sig om.

Kom ihåg att den f d gulalinjens hela existens bygger på ett antagande om att löften om viss byggnation skall ske inom en viss tidsram, samt en allt mindre andel, relativt sett, av privat bidrag för att bygga. För det vore väl alldeles för mycket begärt att de som vill se denna urgröpta linje även bidrar till dess mångmiljardfördyringar så att skattebetalarna står skadeslösa vid byggandet av denna MOS-express.
Genius on call
Skriv svar