Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

TKO skrev:... det är bara wennerholmsepigoner som har svårt att acceptera. Men det är dags att accetera att S:t Christers mandatperiod var ett stort misslyckande - speciellt för en spårvägsutbyggnad i innerstaden. T o m högerpartiet har ju dragit den slutsatsen - men det är kanske fåfängt att tro att 'spårvägsvännerna' på detta forum skall vara lika insiktsfulla!
...
Oj, vilken bitterhet :-D Hoppas det inte gör allt för ont.

Den enda vettiga framtid, enligt min mening, som den där blindtarmen till Karolinska har är om den blir sammankopplad med just den där rosalilagrönprickigaellervaddenharförfärgdennavecka-linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Annars ser jag inte någon som helst nytta med den, i alla fall inte någon nytta som inte nuvarande trafik redan kan ta hand om. Och med ett beräknat trafikunderlag som motsvarar ledbuss i tiominuterstrafik så verkar det än mer underligt att den fortfarande finns kvar i pipelinen...
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Odd skrev:
TKO skrev:... det är bara wennerholmsepigoner som har svårt att acceptera. Men det är dags att accetera att S:t Christers mandatperiod var ett stort misslyckande - speciellt för en spårvägsutbyggnad i innerstaden. T o m högerpartiet har ju dragit den slutsatsen - men det är kanske fåfängt att tro att 'spårvägsvännerna' på detta forum skall vara lika insiktsfulla!
...
Oj, vilken bitterhet :-D Hoppas det inte gör allt för ont.

Den enda vettiga framtid, enligt min mening, som den där blindtarmen till Karolinska har är om den blir sammankopplad med just den där rosalilagrönprickigaellervaddenharförfärgdennavecka-linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Annars ser jag inte någon som helst nytta med den, i alla fall inte någon nytta som inte nuvarande trafik redan kan ta hand om. Och med ett beräknat trafikunderlag som motsvarar ledbuss i tiominuterstrafik så verkar det än mer underligt att den fortfarande finns kvar i pipelinen...
Prognosen du refererar till syftar på matarbanan. Med genomgående trafik blir det förstås fler resenärer.

(Banan Fridhemsplan -Älvsjö/Skärholmen är röd.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:Enligt RUFS 2050 planeras endast 6 tåg/h flyttas till Arenastadsgrenen (det är ju nattrafiken som är poängen där), vilket innebär att Hässelbygrenen får 24 tåg/h. Det är lika många tåg som körs på röda linjen, och där är ju belastningen drygt 50 procent högre. Kortsiktiga nödlösningar som en extra plattform vid vändspåret borde alltså inte behövas eftersom det fortfarande finns tid för bättre lösningar. Men det börjar bli bråttom med ett beslut. Det tar ju tid att bygga en bra lösning och den måste på plats innan belastningen når röda linjens orimliga nivåer. :x
Märkligt! Ibland kan man få intrycket att SL:s huvuduppgift borde vara att bedriva nattrafik...

Nu verkar det inte vara så att det går 30 tåg/h. Idag t ex varkar det ha varit 27 st tåg som passerade Tranebergsbron österut mellan 7.30-8.30 och 26 st tåg som skall passera mellan 8.30-9.30. Det lämnar ca 22 tåg/h för Västerort i framtiden om 6 tåg skall gå till Arenastaden. Det räcker säkert för nuvarande behov och viss ökning i trafiken kan framförallt göras genom att låta fler tåg vända längre ut på grenen. Men... Trots allt byggs det även ute i Västerort och befolkningen där minskar inte så eventuellt kan det kanske vara aktuellt att behöva öka trafiken mer än så. Om nuvarande befolkningstillväxt för Stockholm håller i sig (+10.000 per år) fram till 2050 kan befolkningen öka med upp till 300.000. En del av dessa kommer säkert bo i Västerort. Dessutom lär Ekerö växa i och med förbifarten vilket jag misstänker kommer öppna upp Färingsö för nybygge vilket på sikt kommer generera mer tryck vid Brommaplan.

Min tanke var inte i första hand att bygga ny plattform vid Odenplan utan att göra vändspåret där tillgängligt österifrån. Därmed göra det möjligt att vända tåg vid S.t Eriksplan. Detta borde i mina ögon vra en ganska enkel åtgärd som skulle öka tillväxtpotentialen för grön linje väster om Odenplan.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Det finns ju inte tillräckligt med vagnar idag för att köra 30 tåg/h över Tranebergsbron. Jag misstänker att tunnelbanetrafiken även i fortsättningen kommer att begränsas av vagnparken. Det gäller då att utnyttja dessa vagnar optimalt. De vagnar du föreslår ska vända vid S:t Eriksplan skulle istället kunna användas för att förlänga de 24 tåg/h som är genomgående så långt västerut som möjligt. Det viktigaste borde vara att få en jämn fördelning mellan avgångarna, och det blir nog svårt att få om vissa avgångar vänder redan vid S:t Eriksplan.

Enligt områdesfakta väntas befolkningen i stadsdelsområdena Bromma och Hässelby-Vällingby öka med 11 procent från 154 181 till 171 245 under de kommande 10 åren. Följaktligen finns det ganska mycket tid innan Hässelbygrenen kommer upp i röda linjens nivåer (cirka 50 procent högre belastning), i alla fall om det blir en jämn fördelning mellan avgångarna. Å andra sidan är det inte rimligt att planera för samma trängsel som röda linjen har idag. Men fram till 2030-talet borde det vara rimlig belastning, förutsatt att resenärerna fördelas jämnt mellan avgångarna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...Men fram till 2030-talet borde det vara rimlig belastning, förutsatt att resenärerna fördelas jämnt mellan avgångarna.
Och det är ju ungefär då som blindtarmen eventuellt kommer vara klar.
Genius on call
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:Det finns ju inte tillräckligt med vagnar idag för att köra 30 tåg/h över Tranebergsbron. Jag misstänker att tunnelbanetrafiken även i fortsättningen kommer att begränsas av vagnparken. Det gäller då att utnyttja dessa vagnar optimalt. De vagnar du föreslår ska vända vid S:t Eriksplan skulle istället kunna användas för att förlänga de 24 tåg/h som är genomgående så långt västerut som möjligt. Det viktigaste borde vara att få en jämn fördelning mellan avgångarna, och det blir nog svårt att få om vissa avgångar vänder redan vid S:t Eriksplan.

Enligt områdesfakta väntas befolkningen i stadsdelsområdena Bromma och Hässelby-Vällingby öka med 11 procent från 154 181 till 171 245 under de kommande 10 åren. Följaktligen finns det ganska mycket tid innan Hässelbygrenen kommer upp i röda linjens nivåer (cirka 50 procent högre belastning), i alla fall om det blir en jämn fördelning mellan avgångarna. Å andra sidan är det inte rimligt att planera för samma trängsel som röda linjen har idag. Men fram till 2030-talet borde det vara rimlig belastning, förutsatt att resenärerna fördelas jämnt mellan avgångarna.
Självklart vänder man inte där förrän grenen i övrigt utnyttjas maximalt. På 20-30 års sikt finns det möjlighet att utöka vagnparken. Det är ingen naturlag som hindrar att man har en vagnpark som tillåter att man utnyttjar infrastrukturen fullt ut. Om allt byggs från Sverigeförhandlingen kommer också Fridhemsplan vara en större knutpunkt än den är idag.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Odd skrev:
Enceladus skrev:...Men fram till 2030-talet borde det vara rimlig belastning, förutsatt att resenärerna fördelas jämnt mellan avgångarna.
Och det är ju ungefär då som blindtarmen eventuellt kommer vara klar.
2024 ska den vara klar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Märkligt! Ibland kan man få intrycket att SL:s huvuduppgift borde vara att bedriva nattrafik...
Jo, i Stockholm har nattrafiken en förvånansvärt stor betydelse vid stadsplanering. Det beror ju på att vi vill bevara den gamla traditionen från bilismens tid att bara tunnelbana och bussar får gå på natten.

I Ursvik planeras det för Tvärbanan. En fördel med spårvägen är att den inte kan användas som en smitväg av bilister. Men de boende vill också kunna ta sig hem på natten. Eftersom Tvärbanan inte får gå på natten så måste det ändå byggas en bussgata... :roll: Läs gärna artikeln!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av heasm »

Enceladus skrev:
heasm skrev:Märkligt! Ibland kan man få intrycket att SL:s huvuduppgift borde vara att bedriva nattrafik...
Jo, i Stockholm har nattrafiken en förvånansvärt stor betydelse vid stadsplanering. Det beror ju på att vi vill bevara den gamla traditionen från bilismens tid att bara tunnelbana och bussar får gå på natten.

I Ursvik planeras det för Tvärbanan. En fördel med spårvägen är att den inte kan användas som en smitväg av bilister. Men de boende vill också kunna ta sig hem på natten. Eftersom Tvärbanan inte får gå på natten så måste det ändå byggas en bussgata... :roll: Läs gärna artikeln!
Eftersom behovet är så stort borde det vara lätt att rösta fram ett landstingsparti som öppnar för att köra nattrafik både på pendeltåg och tvärbanan. Eftersom frågan tycks vara en sån oerhört viktig fråga bland väljare rekommenderar jag att du bildar ett nytt parti och snabbt når egen majoritet i fullmäktige. Sen är det bara att köra på!
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Eftersom behovet är så stort borde det vara lätt att rösta fram ett landstingsparti som öppnar för att köra nattrafik både på pendeltåg och tvärbanan. Eftersom frågan tycks vara en sån oerhört viktig fråga bland väljare rekommenderar jag att du bildar ett nytt parti och snabbt når egen majoritet i fullmäktige. Sen är det bara att köra på!
Enfrågepartier får väldigt sällan en majoritet av rösterna, även om de driver en populär fråga. Det finns dock några partier som driver denna fråga. Under den här mandatperioden finns det faktiskt en chans att Tamsons äntligen blir överkörd i frågan, men det återstår att se.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:... det är bara wennerholmsepigoner som har svårt att acceptera. Men det är dags att accetera att S:t Christers mandatperiod var ett stort misslyckande - speciellt för en spårvägsutbyggnad i innerstaden. T o m högerpartiet har ju dragit den slutsatsen - men det är kanske fåfängt att tro att 'spårvägsvännerna' på detta forum skall vara lika insiktsfulla!
...
Oj, vilken bitterhet :-D Hoppas det inte gör allt för ont.

Den enda vettiga framtid, enligt min mening, som den där blindtarmen till Karolinska har är om den blir sammankopplad med just den där rosalilagrönprickigaellervaddenharförfärgdennavecka-linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Annars ser jag inte någon som helst nytta med den, i alla fall inte någon nytta som inte nuvarande trafik redan kan ta hand om. Och med ett beräknat trafikunderlag som motsvarar ledbuss i tiominuterstrafik så verkar det än mer underligt att den fortfarande finns kvar i pipelinen...
Vilken linje är det som har ett förväntat resande "motsvarande en ledbuss i tiominuterstrafik"? Det lär ju inte vara linjen till NKS...

Så bitterheten finns visst hos dom som ännu inte kunnat acceptera att trots hundra utredningsförsök så var inte spårväg den bästa lösningen. Jag hade ju rätt som vanligt - tänk om ni andra debattörer kunde inse detta och sluta bete er som trotsiga treåringar?

Men nu ska vi vara snälla - det är ju ändå snart jul!

GOD JUL

önskar Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Stationen i Hagastaden skulle invigas år 2020 för några år sedan. Nu är det tydligen 2028 istället.

https://mitti.se/nyheter/gront-tunnelba ... a&view=app
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

heasm skrev:
Enceladus skrev:Enligt RUFS 2050 planeras endast 6 tåg/h flyttas till Arenastadsgrenen (det är ju nattrafiken som är poängen där), vilket innebär att Hässelbygrenen får 24 tåg/h. Det är lika många tåg som körs på röda linjen, och där är ju belastningen drygt 50 procent högre. Kortsiktiga nödlösningar som en extra plattform vid vändspåret borde alltså inte behövas eftersom det fortfarande finns tid för bättre lösningar. Men det börjar bli bråttom med ett beslut. Det tar ju tid att bygga en bra lösning och den måste på plats innan belastningen når röda linjens orimliga nivåer. :x
Märkligt! Ibland kan man få intrycket att SL:s huvuduppgift borde vara att bedriva nattrafik...

Nu verkar det inte vara så att det går 30 tåg/h. Idag t ex varkar det ha varit 27 st tåg som passerade Tranebergsbron österut mellan 7.30-8.30 och 26 st tåg som skall passera mellan 8.30-9.30. Det lämnar ca 22 tåg/h för Västerort i framtiden om 6 tåg skall gå till Arenastaden. Det räcker säkert för nuvarande behov och viss ökning i trafiken kan framförallt göras genom att låta fler tåg vända längre ut på grenen. Men... Trots allt byggs det även ute i Västerort och befolkningen där minskar inte så eventuellt kan det kanske vara aktuellt att behöva öka trafiken mer än så. Om nuvarande befolkningstillväxt för Stockholm håller i sig (+10.000 per år) fram till 2050 kan befolkningen öka med upp till 300.000. En del av dessa kommer säkert bo i Västerort. Dessutom lär Ekerö växa i och med förbifarten vilket jag misstänker kommer öppna upp Färingsö för nybygge vilket på sikt kommer generera mer tryck vid Brommaplan.

Min tanke var inte i första hand att bygga ny plattform vid Odenplan utan att göra vändspåret där tillgängligt österifrån. Därmed göra det möjligt att vända tåg vid S.t Eriksplan. Detta borde i mina ögon vra en ganska enkel åtgärd som skulle öka tillväxtpotentialen för grön linje väster om Odenplan.
Att kompensera bortfall av ett eller annat tåg på gröna linjen mot Västerort genom att låta fler tåg vända längre västerut är väl det koncept man jobbar med. Om inga tåg vänder vid Alvik utan alla tåg mot Västerort vänder väster om Brommaplan, så kan ju faktiskt antalet tåg vid Brommaplan öka jämfört med idag. Då räcker ju det ett tag för Ekerös och expanderande Västerorts behov. Dessutom är det nog så att efter Coronakrisen så är det inte längre samma linjära koppling mellan ökat boende och ökat resande. Folk kommer jobba ännu mer digitalt och med ännu mer flexibla arbetstider (för att undvika "trängsel") så det löser sig nog.

Sedan tycker jag väl man kan vara lite flexibel vad gäller hur många tåg som går till/från Arenastaden och hur många som går till/från Västerort under rusningstid, på så sätt att det måste väl inte fixeras i exakt antal. Man kan väl anpassa fördelningen efter belastningen olika vid olika tidpunkter?Om tunnelbanan går tätt, så är det ju inte behov av exakta minuttal timme för timme på samma sätt.

Nu tog man ju bort vändningar vid Odenplan för att det var för störande med vändningar i innerstan. Då ska man väl inte återinföra vändningar i innerstan igen? Att vända vid just S:t Eriksplan menar jag är tekniskt omöjligt (läs: svindyrt och alla annat än en "enkel åtgärd"). Betongtunnlar på båda sidor om S:t Eriksplan, varav en komplicerat byggd bro under S:t Eriksgatan över Karlbergskanalen i trafikmässigt nordlig riktning och enkelspårsbetongtunnlar med skarpa kurvor och olämpliga för växelplacering i sydlig riktning (mellan norrspår och söderspår).

Räcker inte kapaciteten till mot "västerort" med omnejd, ens med vad man kan göra fortsättningsvis med grå linjen från Älvsjö till Fridhemsplan (har sett den med den färgen på kartor), så får man väl bygga en helt ny tunnelbana! ;)
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Dessutom är det nog så att efter Coronakrisen så är det inte längre samma linjära koppling mellan ökat boende och ökat resande. Folk kommer jobba ännu mer digitalt och med ännu mer flexibla arbetstider (för att undvika "trängsel") så det löser sig nog.
Redan innan coronakrisen var sambandet inte linjärt - resandet ökade snabbare än befolkningen. En trolig följd av virusutbrottet - åtminstone på kort sikt - är väl att acceptansen för trängsel minskar. Förhoppningsvis tar samhället äntligen initiativ till att bättre sprida ut resandet över dygnet. Med anledning av SL:s tröga anpassning av utbudet till efterfrågan finns det dock en uppenbar risk att trängsel uppstår utanför rusningen.

Det brukar vara väldigt mycket fokus på rusningstrafiken, men det kan alltså finnas anledning att se trafiken i ett vidare perspektiv. Hur kommer trafikutbudet på gröna linjen att se ut utanför rusningen efter att Hagsätragrenen har blivit blå? Låt oss anta att Arenastadsgrenen får tunnelbanans garanterade minimiutbud. Då behövs det ju rejäla utökningar i trafiken för att Hässelbygrenen ens ska behålla sin trafik!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Dessutom är det nog så att efter Coronakrisen så är det inte längre samma linjära koppling mellan ökat boende och ökat resande. Folk kommer jobba ännu mer digitalt och med ännu mer flexibla arbetstider (för att undvika "trängsel") så det löser sig nog.
Redan innan coronakrisen var sambandet inte linjärt - resandet ökade snabbare än befolkningen. En trolig följd av virusutbrottet - åtminstone på kort sikt - är väl att acceptansen för trängsel minskar. Förhoppningsvis tar samhället äntligen initiativ till att bättre sprida ut resandet över dygnet. Med anledning av SL:s tröga anpassning av utbudet till efterfrågan finns det dock en uppenbar risk att trängsel uppstår utanför rusningen.

Det brukar vara väldigt mycket fokus på rusningstrafiken, men det kan alltså finnas anledning att se trafiken i ett vidare perspektiv. Hur kommer trafikutbudet på gröna linjen att se ut utanför rusningen efter att Hagsätragrenen har blivit blå? Låt oss anta att Arenastadsgrenen får tunnelbanans garanterade minimiutbud. Då behövs det ju rejäla utökningar i trafiken för att Hässelbygrenen ens ska behålla sin trafik!
Minskad acceptans för trängsel kommer förmodligen vara en bestående beståndsdel i människors krav på kollektivtrafiken. Både i rusningstid och icke-rusningstid. Även bland politiker som beslutar om SL:s "kostym". Så jag menar att det inte heller finns ett "linjärt samband" mellan att SL:s påstått hittillsvarande tröga anpassning av utbudet till efterfrågan kommer att gälla även i framtiden. :)

Jag förväntar mig förstås att alla tider på dygnet kommer SL i framtiden anpassa trafiken såväl mot Hässelby Strand som Arenastaden efter vad människor genom sitt handlande kommer att efterfråga. Det gäller både turtäthet och hur långt ut på Hässelbygrenen man kör tågen, innan man vänder. Och förstås så att man ser till att tågföljden (till vändplatserna) längs Hässelbygrenen bestäms så att resenärsfördelningen mellan olika turer/linjenummer blir så jämn som möjligt. Det finns en hel del trimningsåtgärder att göra genom att skruva på systemet, innan man måste börja fundera på att bygga nya spår/växlar/vändplatser. Trängseln är förstås den avgörande parametern hur man fördelar trafiken. Inte att det ska "se bra ut" på klockan med jämna minuttal etc. ;)
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:En trolig följd av virusutbrottet - åtminstone på kort sikt - är väl att acceptansen för trängsel minskar. Förhoppningsvis tar samhället äntligen initiativ till att bättre sprida ut resandet över dygnet. Med anledning av SL:s tröga anpassning av utbudet till efterfrågan finns det dock en uppenbar risk att trängsel uppstår utanför rusningen.
Känns nästan som ett tecken i skyn, att jag efter ovanstående nu läser följande rubrik:
SL lovar fler avgångar för att hindra trängsel i sommar

Skrevs tydligen igår. Om gröna linjen, som tunnelbanan Odenplan - Arenastaden måste betraktas som en gren av, skriver man: "Linje 17 från Skarpnäck och linje 18 från Farsta strand får tätare trafik under rusningstid. Tiden som man kör långa tåg förlängs på vardagskvällarna."

Låt oss hoppas att det är ett bestående trendbrott mot den där "tröga anpassningen". :D
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Diripsi »

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:En trolig följd av virusutbrottet - åtminstone på kort sikt - är väl att acceptansen för trängsel minskar. Förhoppningsvis tar samhället äntligen initiativ till att bättre sprida ut resandet över dygnet. Med anledning av SL:s tröga anpassning av utbudet till efterfrågan finns det dock en uppenbar risk att trängsel uppstår utanför rusningen.
Känns nästan som ett tecken i skyn, att jag efter ovanstående nu läser följande rubrik:
SL lovar fler avgångar för att hindra trängsel i sommar

Skrevs tydligen igår. Om gröna linjen skriver man: "Linje 17 från Skarpnäck och linje 18 från Farsta strand får tätare trafik under rusningstid. Tiden som man kör långa tåg förlängs på vardagskvällarna."

Låt oss hoppas att det är ett bestående trendbrott mot den där "tröga anpassningen". :D
Den "tätare" trafiken består i att tågen som i vanliga fall går till Hagsätra nu kommer att gå till Hökarängen istället. Givetvis kommer dessa tåg att gå precis efter tågen mot Farsta strand, för att göra det så svårt som möjligt för resenärerna att hålla avståndet till andra resenärer...
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

Diripsi skrev:
Ute och åker skrev:Känns nästan som ett tecken i skyn, att jag efter ovanstående nu läser följande rubrik:
SL lovar fler avgångar för att hindra trängsel i sommar

Skrevs tydligen igår. Om gröna linjen skriver man: "Linje 17 från Skarpnäck och linje 18 från Farsta strand får tätare trafik under rusningstid. Tiden som man kör långa tåg förlängs på vardagskvällarna."

Låt oss hoppas att det är ett bestående trendbrott mot den där "tröga anpassningen". :D
Den "tätare" trafiken består i att tågen som i vanliga fall går till Hagsätra nu kommer att gå till Hökarängen istället. Givetvis kommer dessa tåg att gå precis efter tågen mot Farsta strand, för att göra det så svårt som möjligt för resenärerna att hålla avståndet till andra resenärer...
I så fall verkar det ju som ett skott från höften. Men om Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden ska invigas 2028, så har man ju gott om tid på sig att trimma siktet. Och det är inte säkert att det är samma personer som skjuter från höften, som skjuter långskott. :D
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Gröna linjens trafikutbud under sommaren får väl anses som bra: 10-minuterstrafik ända till midnatt alla dagar, 20-minuterstrafik på helgnätter. Den gemensamma sträckan har samma utbud som tidigare, trots att en stor del av Hagsätragrenens resenärer troligen väljer alternativa resvägar. Tågen kommer dock i fel ordning: kortturerna till Hökarängen går strax efter långturerna till Farsta strand.

Kan det tänkas bli ett liknande trafikutbud på gröna linjen efter att Hagsätragrenen har blivit blå? Det skulle ju vara en stor förbättring jämfört med idag: grenarna får 50 procent högre turtäthet och den gemensamma sträckan behåller sitt utbud samtidigt som den avlastas av blå linjen mellan T-Centralen och Gullmarsplan. Åt andra hållet skulle det passa bättre med ojämn 10/20-minuterstrafik till Hässelby strand/Åkeshov samt 30-minuterstrafik till Arenastaden, vilket kräver saxande linjer.

När Hagsätragrenen blir blå kommer de tre tunnelbanelinjerna antagligen att ha ungefär lika många resenärer (gröna linjen minskar, röda linjen oförändrad, blå linjen ökar). Då blir det ett utmärkt tillfälle att se över trafikutbudet. Ojämn 10/20-minuterstrafik till Norsborg/Sätra fungerar inte så bra på röda linjen eftersom den största stationen på Norsborgsgrenen ligger precis efter Sätra, och 20-minuterstrafik på blå linjen skulle innebära att trafiken mellan T-Centralen och Gullmarsplan ökar från 6 tåg/h till 9 tåg/h.

Förhoppningsvis utökas trafiken även på pendeltågen. 30-minuterstrafik på den tunga Södertäljegrenen är ju ganska befängt när de flesta tunnelbanegrenar har ett bättre utbud. I alla fall enligt Google är Södertäljelinjen den enda linje som hade stående resenärer på alla avgångar på helgnätter före utbrottet av coronaviruset, men det verkar tyvärr inte påverka SL:s trafikplanering.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Dessutom är det nog så att efter Coronakrisen så är det inte längre samma linjära koppling mellan ökat boende och ökat resande. Folk kommer jobba ännu mer digitalt och med ännu mer flexibla arbetstider (för att undvika "trängsel") så det löser sig nog.
Nu har vissa tidigare oanade effekter av coronakrisen börjat märkas i samhället: Kraftig minskning av nya bilar i Stockholm

I och för sig är det möjligt att resandet ändå minskar i rusningen, men minskad bilförsäljning brukar ju resultera i ökat resande i kollektivtrafiken.
Skriv svar