Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev: På helgerna är det väl ändå en del som åker till köptemplet och det är ju ändå en del fotbollsmatcher på helgerna några gånger per år. Så kanske kan man köra linjen då (såsom på District line till Olympia), så kan man vända vid NKS på vardagar. Då skulle man i alla fall spara in lite driftkostnader och man klarar trafiken med lite färre fordon.
Nu är det nog verken arenan eller köpcentrumet som kommer vara det primära för resenärerna utan alla kontor och bostäder som finns i området.
De kommer att åka pendeltåg. Det finns ingen anledning att ta tunnelbanan.
Långt ifrån alla kommer åka pendeltåg. Redan idag är det trångt på pendeltåget i rusningen vilket gör att många söker sig en annan väg. Sedan beror det på var man ska/kommer ifrån vilket som är bäst. Tunnelbanan behövs för betydligt mer än resor till köpcentrumet på helgerna och fotbollsmatcher.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev: De kommer att åka pendeltåg. Det finns ingen anledning att ta tunnelbanan.
Långt ifrån alla kommer åka pendeltåg. Redan idag är det trångt på pendeltåget i rusningen vilket gör att många söker sig en annan väg. Sedan beror det på var man ska/kommer ifrån vilket som är bäst. Tunnelbanan behövs för betydligt mer än resor till köpcentrumet på helgerna och fotbollsmatcher.
Kan du beskriva vem i Arenastaden som kommer att välja tunnelbana?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:
Långt ifrån alla kommer åka pendeltåg. Redan idag är det trångt på pendeltåget i rusningen vilket gör att många söker sig en annan väg. Sedan beror det på var man ska/kommer ifrån vilket som är bäst. Tunnelbanan behövs för betydligt mer än resor till köpcentrumet på helgerna och fotbollsmatcher.
Man kan knappast sägas att den behövs. Den behövs ju inte vid fotbollsmatcher heller, men minskar tiden att komma med ett tåg. Behövs kan man väl säga att en förbindelse gör när det inte finns några alternativ att åka med, eller förbindelsen ger stora tidsvinster. Tunnelbanan ger väl på sin höjd något kortare gångväg (vilket förvisso kan locka en del resenärer).

Den gren som komfortmässigt tycks vinna mest på citybanan är ju Märsta/Uppsala grenen som enligt båda förslagen kommer ha 12 avgångar i timmen från Solna till stan. Mer än tunnelbanan någonsin kommer att ha. För de tunnelbaneresenärer som ändå måste byta plattform, går det ju lika fort att ta pendeltåget.

Det minsta man kan säga är alltså att linjen behövs. Däremot behövs den väl inte mer på helger än annars. Men om man bara kör den på helger, kan man spara in på vagnbehovet i alla fall.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Bo Rengmark
Inlägg: 177
Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Bo Rengmark »

Jag hänvisar till landstingets lokaliseringsutredning som spår ett resande under maxperioden 6-9 med T-bana 2.500 och med pendel 3.700. Står att läsa på sidan 50.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... njen_0.pdf
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

Bo Rengmark skrev:Jag hänvisar till landstingets lokaliseringsutredning som spår ett resande under maxperioden 6-9 med T-bana 2.500 och med pendel 3.700. Står att läsa på sidan 50.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... njen_0.pdf
Här anges ju som helhet - sett till 20 000 resande totalt till/från Arenastaden, stämmer siffrorna rätt bra. Det ger alltså ett resande på ca 600 i maxtimmen per riktning (om det fördelar sig relativt jämt. Under samma period (6-9) har pendeltågen en teoretisk kapacitet på ca 65 000 passagerare.

Det är ju dock lite tråkigt i de här rapporterna att man inte kan ge relevant underlag för beräkningen. Avgörande är ju bland annat vilken turtäthet som tunnelbanan kommer ha. Det är ju knappast troligt att man kommer köra med 5-minuterstrafik, med tanke på att man här anger att det krävs en lokförare i vardera ände (skribenterna tycks aldrig hört talas om hopparlag).

Sett till underlaget är det väl rimligt med 10-minuterstrafik och då kommer också resandet bli betydligt lägre till förmån för pendeltåget - men å andra sidan utnyttjar man samhällets resurser betydligt mer effektivt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Bo Rengmark skrev:Jag hänvisar till landstingets lokaliseringsutredning som spår ett resande under maxperioden 6-9 med T-bana 2.500 och med pendel 3.700. Står att läsa på sidan 50.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... njen_0.pdf
Jag kan inte se att utredningen visar hur många som kommer att använda stationen "Arenastaden". Eftersom en stor del av resenärerna kan antas bytas ut vid Hagastaden kanske mellan en tredjedel och hälften av dessa 2 500 (under morgonrusningen) stiger av eller på i Arenastaden. Säg 1 000 resenärer i under morgonrusningen kl 6 till 9 (summa av- och påstigande).

Fakta SL och länet 2014 (sid 56 till 57) visar att Solna station har 1 700 påstigande och 3 300 avstigande under samma tid. Summa 5 000 resenärer. Redan nu, till prognosåret 2030 kan det säkert bli mer.

Alltså visar SL:s utredningar att pendeltågsstationen får 5 gånger fler resenärer än vad tunnelbanestationen får. Vilket också var ganska väntat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
Bo Rengmark skrev:Jag hänvisar till landstingets lokaliseringsutredning som spår ett resande under maxperioden 6-9 med T-bana 2.500 och med pendel 3.700. Står att läsa på sidan 50.
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... njen_0.pdf
Här anges ju som helhet - sett till 20 000 resande totalt till/från Arenastaden, stämmer siffrorna rätt bra. Det ger alltså ett resande på ca 600 i maxtimmen per riktning (om det fördelar sig relativt jämt. Under samma period (6-9) har pendeltågen en teoretisk kapacitet på ca 65 000 passagerare.

Det är ju dock lite tråkigt i de här rapporterna att man inte kan ge relevant underlag för beräkningen. Avgörande är ju bland annat vilken turtäthet som tunnelbanan kommer ha. Det är ju knappast troligt att man kommer köra med 5-minuterstrafik, med tanke på att man här anger att det krävs en lokförare i vardera ände (skribenterna tycks aldrig hört talas om hopparlag).

Sett till underlaget är det väl rimligt med 10-minuterstrafik och då kommer också resandet bli betydligt lägre till förmån för pendeltåget - men å andra sidan utnyttjar man samhällets resurser betydligt mer effektivt.
6 minuter på tunnelbanan har nämnts tidigare, men jag undrar om ens det är praktiskt möjligt att vända på ett enkelspår. Så det blir antagligen glesare.

Man hoppas verkligen att prognosmakarna har tänkt på att det smidiga bytet till Grön linje bara finns i en riktning, i omvänd riktning blir det två rulltrappor. Man vet aldrig om sådana små "detaljer" hänger med hela vägen i utredningarna...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
6 minuter på tunnelbanan har nämnts tidigare, men jag undrar om ens det är praktiskt möjligt att vända på ett enkelspår. Så det blir antagligen glesare.

Man hoppas verkligen att prognosmakarna har tänkt på att det smidiga bytet till Grön linje bara finns i en riktning, i omvänd riktning blir det två rulltrappor. Man vet aldrig om sådana små "detaljer" hänger med hela vägen i utredningarna...
Här är ju tänkt som en isolerad bana - då blir ju ofta punktligheten extremt hög. Problemet är väl snarare var växlarna kan ligga - eftersom det är ganska trångt bakom Odenplan - det vill säga hur lång sträcka som spåret blockeras. 2-minuter från avgående till ankommande är ju det man praktiskt brukar räkna med. Här anger man 3-minuter. Endera är det en extra försiktig marginal, eller så är det just beroende på att utrymmet begränsar var växeln måste ligga.

Brukar alltid ta LU som exempel (bara för att de har sina working timetables offentliga), men de har ju på W&C Line 1-minuts vändtid och använder samma plattform på Bank, med mindre än 3-minuter mellan avgångarna. Nu ska i och för sig betonas att det är kortare tåg. Men behovet av vändtid blir inte större. Så var 4-e minut ska inte vara något problem att köra - och troligen kan man pressa ner det ytterligare något om man har lite längre vändmarginal vid Arenastaden.

Men då har man detta med praktiska aspekter. Jag tror man kommer undvika att ha hopparlag. För att få en bra balans i trafiken vill man nog ha 4-minuters vändtid minst - och frågan då om man klarar sig med 2-minuter mellan ankomst/avgång...

Men eftersom man bara räknar med 32 000 passagerare på linjen, innebär det schablonmässigt (troligen något mer då så stor del är arbetsresor på linjen), ca 2 400 passagerare från Odenplan i maxtimmen. Kör man tiominuterstrafik med fullängdståg får i princip alla sittplats. Att köra mer än var 10.e minut är ju ekonomiskt oansvarigt.

6-minuterstrafik var ju planen när det var genomgående tåg som det planerades för. Det sänker ju prognosen för resandet med väl närmare 30-40 procent. Särskilt stor effekt till Arenastaden - där ju alternativet med pendeltåg blir mycket mer intressant.

Sedan är ju det väsentliga också var man har räknat med för turtäthet på pendeltågen.

Fast detta till trots, en del som ska med gröna linjen kommer ju förstås ändå att lockas av tunnelbanan eftersom man har bekvämare uppgångar vid Arenastaden.
Men då ska man väl kanske ställa detta mot kostnaden av att bygga en underjordisk gång från pendeltåget med exempelvis rullband - för att få till lite bättre uppgångar i området. Hade ju varit ett betydligt bättre sätt att använda resurserna på än att bygga t-bana dit.

Edit: har redigerat resandesiffrorna från Odenplan under maxtimmen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:Diskussionen är inte så lite fånig, eftersom det enda som talar mot att linjen kommer att bli genomgående är lite protestutspel från det äntligen avsatta före detta trafillandstingsrådet. Måhända upprepat från lite missnöjda röster inifrån den kringgångna organisation han ledde.
Vadå, det enda? Alla utredningar och beslut säger ju att det är detta som gäller.

Hur många åker Sundbyberg - T-Centralen jämfört med pendeltåg samma sträcka? Det är den relevanta jämförelsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Men det till trots kan påpekas att det är ganska många som väljer tunnelbanan från Sundbyberg. Det är ett direkt parallellfall, med den enda skillnaden att tunnelbanan därifrån är relativt ännu långsammare.
Fast det är väl också nästan exakt det vi säger. Alltså att turtäthet och den upplevda restiden är det som räknas. Sedan är det nog så att en stor del av dem som tar tunnelbanan är resenärer som ska till/från Fridhemsplan eller byta till grön linje där, samt lokalresenärer.

Men så länge pendeltågen går mer sällan och det i vissa fall är lite längre gångtid till/från målpunkt, så kommer givetvis en del välja t-bana. Det är inte alls svårt att räkna på och få ganska bra resultat på vad folk kommer välja (man kan till och med ganska exakt räkna ut hur resenärer värderar punktligheten). Men i en sådan beräkning är det alltså avgörande vad man lägger in för siffror på exempelvis turtätheten.

Eftersom pendeln inte ens i högtrafik har regelbunden 7,5-minuterstrafik, upplever resenärerna att man får vänta för länge ibland mot tunnelbanan som "alltid går".

Men det - må vara en utvikning - ska bli mycket intressant att se på siffrorna för påstigande vid Sundbyberg för t-banan när pendeln kommer närmare Sergels torg och får närmare koppling till tunnelbanan + bytesmöjlighet vid Odenplan.

Sedan - jag tror nog inte det finns någon statistik på hur många som åker mellan Sundbyberg och T-centralen med tunnelbanan - det kräver ett helt annat sätt att räkna på än man gör idag. Däremot kan man förstås få fram antalet påstigande vid t-banan i Sundbyberg - men hur många av dem som åker till T-centralen är nog nästan omöjligt att få fram. Kräver ett mycket omfattande dataunderlag från resvaneundersökningar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Majkey »

Pendeltågen har rätt lång bytesväg idag mellan Centralen och T-C Röd/Grön också vilket inverkar. Detta kommer kapas med Citybanans nya station.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: De kommer att åka pendeltåg. Det finns ingen anledning att ta tunnelbanan.
Långt ifrån alla kommer åka pendeltåg. Redan idag är det trångt på pendeltåget i rusningen vilket gör att många söker sig en annan väg. Sedan beror det på var man ska/kommer ifrån vilket som är bäst. Tunnelbanan behövs för betydligt mer än resor till köpcentrumet på helgerna och fotbollsmatcher.
Kan du beskriva vem i Arenastaden som kommer att välja tunnelbana?
Nisse i lägenhet 1701 på x-gatan och som...

Borde inte svaret vara rätt givet? Personer som anser sig få en smidigare resa med tunnelbana kommer välja tunnelbana. Med smidigare kan allt från restid, trängsel, målpunkt etc räknas in.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:"Alla utredningar" vet jag inte. Men problemet är som du antyder att det uppenbarligen finns ett antal CW-lojalister som har använt denna ur luften tagna förutsättning för att förvränga ett antal "utredningar".
Jag vet inte om det finns några sådana lojalister här i världen. Jag känner i alla fall inte till några utredningar eller beslut från de senaste åren som beskriver den trafikering som du önskar. Sedan kan det förstås bli så till slut ändå, men det är ju en annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev: Kan du beskriva vem i Arenastaden som kommer att välja tunnelbana?
Nisse i lägenhet 1701 på x-gatan och som...

Borde inte svaret vara rätt givet? Personer som anser sig få en smidigare resa med tunnelbana kommer välja tunnelbana. Med smidigare kan allt från restid, trängsel, målpunkt etc räknas in.
Jo, svaret är ju givet. En relativt liten andel kommer att anse sig få en smidigare resa med tunnelbana. Därför kommer få att välja tunnelbana. Och därför är det svårt att hävda att den behövs. Vilket du brukar göra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av BSB101 »

twr skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev: Kan du beskriva vem i Arenastaden som kommer att välja tunnelbana?
Nisse i lägenhet 1701 på x-gatan och som...

Borde inte svaret vara rätt givet? Personer som anser sig få en smidigare resa med tunnelbana kommer välja tunnelbana. Med smidigare kan allt från restid, trängsel, målpunkt etc räknas in.
Jo, svaret är ju givet. En relativt liten andel kommer att anse sig få en smidigare resa med tunnelbana. Därför kommer få att välja tunnelbana. Och därför är det svårt att hävda att den behövs. Vilket du brukar göra.
Vad är en relativt liten andel? Oavsett om man väljer tunnelbana eller pendeltåg kommer de allra flesta behöva göra ett byte. Bara trängseln på pendeltåget kommer göra att många kommer välja tunnelbana.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:
twr skrev: Jo, svaret är ju givet. En relativt liten andel kommer att anse sig få en smidigare resa med tunnelbana. Därför kommer få att välja tunnelbana. Och därför är det svårt att hävda att den behövs. Vilket du brukar göra.
Vad är en relativt liten andel? Oavsett om man väljer tunnelbana eller pendeltåg kommer de allra flesta behöva göra ett byte. Bara trängseln på pendeltåget kommer göra att många kommer välja tunnelbana.
Enligt siffrorna jag skrev i ett tidigare inlägg: Tunnelbanestationen får omkring en femtedel så många resenärer som pendeltågsstationen.

Och vad du missar i din beskrivning: Med tunnelbanan får många resenärer två byten! De flesta föredrar ett byte framför två.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:"Alla utredningar" vet jag inte. Men problemet är som du antyder att det uppenbarligen finns ett antal CW-lojalister som har använt denna ur luften tagna förutsättning för att förvränga ett antal "utredningar".
Jag vet inte om det finns några sådana lojalister här i världen. Jag känner i alla fall inte till några utredningar eller beslut från de senaste åren som beskriver den trafikering som du önskar. Sedan kan det förstås bli så till slut ändå, men det är ju en annan sak.
Sa du inte emot dig själv här....
Nej?

På vilket sätt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Inge skrev:Diskussionen är inte så lite fånig, eftersom det enda som talar mot att linjen kommer att bli genomgående är lite protestutspel från det äntligen avsatta före detta trafillandstingsrådet. Måhända upprepat från lite missnöjda röster inifrån den kringgångna organisation han ledde.
twr skrev:Vadå, det enda? Alla utredningar och beslut säger ju att det är detta som gäller.
Inge skrev:
Du beskriver det som om det inte skulle finnas några CW-lojalister samtidigt med hänvisning till att alla utredningar är som vore de skrivna av CW-lojalister. Det går inte ihop.

Att det finns utredningar uppenbart skrivna av CW-lojalister som vägrar ta med faktumet att Arenastadslinjen byggs genomgående mot T-centralen är uppenbart. Tex din älskningsutredning beträffande nordostsektorn har ju riggats med denna ur luften tagna (och falska) premiss. Således vi är eniga om att sådana "utredningar" finns. Du hävdar ju till och med att "alla utredningar" skulle ha riggats med denna falska premiss i sak.

Men samtidigt hävdar du altså att de inte skulle finnas CW-riggade utredningar. Det går som sagt inte ihop.
Tack för förtydligandet. Jag har svårt att tro att det handlar om för eller emot en person på det sätt du beskriver. Men jag kan förstås ha fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Man bör inte glömma att CW lyckades få hela sin organisation kringgådd och överkörd. Finns gott om missnöjda själar där idag.
Jag trodde aldrig att vi skulle ha samma åsikt om någonting!
Men i denna fråga kan jag inte annat än instämma...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Persson »

Apropå tunnelbana till Arenastaden så fotade jag en tunnelvagn där i dag.

Bild
Skriv svar