Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av carltram »

Hur vore det att spränga tunnel i gula linjens tänkta sträckning och förse den med pendeltåg istället?
Märsta och Uppsalatågen får ett extra stopp vid station Hagastaden. Nya Karolinska ska serva hela länet, så en pendelstation i Hagastaden torde vara mer effektiv än vad Gula linjen kan erbjuda. Internationella forskare som har uppdrag i Hagastaden får direktförbindelse från Arlanda. Arenastaden blir nya Solna Station. Nuvarande stationsområde ovan jord kan exploateras och förtätas. Pendeltågens enorma kapacitetsförmåga kan tillgodose behoven av evenemangstrafik till Arenan. Befintlig pendeltågsstation vid Odenplan kan användas utan ytterligare kostsamma djupsprängningar.Dessutom kan värdefull tågkapacitet frigöras åt Bålstatågen och fjärrtrafik, sträckan Odenplan-Tomteboda-Solna.

Fortsättningen av Gul Linje skulle lämpligen kunna göras om till en Västlänk (i likhet med GBG:s namne!) för både regionaltåg och pendeltåg. Genomförandetiden av Gul Linje Älvsjö - Fridhemsplan - Odenplan är lång och under den tiden hinner förmodligen behovet att avlasta det nationella järnvägsnätet (inklusive pendeltågsnätet) uppstå. Centralen skulle kunna avlastas och nya järnvägsstationer som Liljeholmen och Fridhemsplan kunna tillkomma. Övriga tilltänkta stationer för Gul Linje skulle reserveras för pendeltåg. Med fyrspår Arlanda - Uppsala blir behovet ännu större och i ett betydligt större Stockholm bör det vara lämpligt att se regionala tågförbindelser som ett medel för lokala Stockholmsresor. Dessa planer borde från början ingått i samarbetet för nytt resande i Mälardalsregionen (Movingo).

Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid resultera i utbyggd tunnelbana.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

carltram skrev:Hur vore det att spränga tunnel i gula linjens tänkta sträckning och förse den med pendeltåg istället?
Märsta och Uppsalatågen får ett extra stopp vid station Hagastaden. Nya Karolinska ska serva hela länet, så en pendelstation i Hagastaden torde vara mer effektiv än vad Gula linjen kan erbjuda. Internationella forskare som har uppdrag i Hagastaden får direktförbindelse från Arlanda. Arenastaden blir nya Solna Station. Nuvarande stationsområde ovan jord kan exploateras och förtätas. Pendeltågens enorma kapacitetsförmåga kan tillgodose behoven av evenemangstrafik till Arenan. Befintlig pendeltågsstation vid Odenplan kan användas utan ytterligare kostsamma djupsprängningar.Dessutom kan värdefull tågkapacitet frigöras åt Bålstatågen och fjärrtrafik, sträckan Odenplan-Tomteboda-Solna.

Fortsättningen av Gul Linje skulle lämpligen kunna göras om till en Västlänk (i likhet med GBG:s namne!) för både regionaltåg och pendeltåg. Genomförandetiden av Gul Linje Älvsjö - Fridhemsplan - Odenplan är lång och under den tiden hinner förmodligen behovet att avlasta det nationella järnvägsnätet (inklusive pendeltågsnätet) uppstå. Centralen skulle kunna avlastas och nya järnvägsstationer som Liljeholmen och Fridhemsplan kunna tillkomma. Övriga tilltänkta stationer för Gul Linje skulle reserveras för pendeltåg. Med fyrspår Arlanda - Uppsala blir behovet ännu större och i ett betydligt större Stockholm bör det vara lämpligt att se regionala tågförbindelser som ett medel för lokala Stockholmsresor. Dessa planer borde från början ingått i samarbetet för nytt resande i Mälardalsregionen (Movingo).

Rätt trafikslag på rätt plats när behovet är att bygga nya spårtunnlar behöver enligt min mening inte alltid resultera i utbyggd tunnelbana.
Bra idéer! Jag har startat en ny tråd om en idé jag har som nog ligger ganska nära vad du beskriver: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39163
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av kildor »

twr skrev:
kildor skrev:
twr skrev:Och självklart, den dag stationen byggs, ska den heta Solna station och inget annat.
Jo, men det blir förmodligen inte så eftersom det tycks vara en seglivad tradition att man i SL-världen döper tunnelbanestationer och järnvägsstationer som ligger på samma plats till olika namn.
Vilka exempel? Östra station? City?
Jag hittar följande exempel:
* Stockholms central/Stockholm City/T-Centralen
* Stockholm Odenplan/Odenplan
* Sundbyberg/Sundbybergs centrum
* Stockholms östra/Tekniska högskolan

Men när jag tänker efter finns det ju faktiskt hela tre stationer där de har fått samma namn (det måste ha varit olycksfall i arbetet ;) )
* Farsta strand
* Universitetet
* Slussen
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

kildor skrev:Men när jag tänker efter finns det ju faktiskt hela tre stationer där de har fått samma namn (det måste ha varit olycksfall i arbetet ;) )
* Farsta strand
* Universitetet
* Slussen
Det är inte så att man omprövat tidigare policy och riktlinjer och skapat nya spännande sådana? Jag bara undrar? ;)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

kildor skrev: Jag hittar följande exempel:
* Stockholms central/Stockholm City/T-Centralen
* Stockholm Odenplan/Odenplan
* Sundbyberg/Sundbybergs centrum
* Stockholms östra/Tekniska högskolan

Men när jag tänker efter finns det ju faktiskt hela tre stationer där de har fått samma namn (det måste ha varit olycksfall i arbetet ;) )
* Farsta strand
* Universitetet
* Slussen
Bra lista! Jag skulle inte lägga Odenplan på den listan. Inte kommer väl pendeltågens uppehåll kallas "Stockholm Odenplan"? Det hoppas jag verkligen inte. Sundbyberg är ju också nästan samma.

Om vi mer generellt talar om där olika spårtrafik möts (och inkluderar beslutade utbyggnader och vad Sverigeföhandlingen kan mynna ut i) kan vi till samma-listan lägg
* Sickla
* Gullmarsplan
* Årstaberg
* Älvsjö
* Fruängen
* Skärholmen
* Masmo
* Flemingsberg
* Södertälje syd
* Liljeholmen
* Alvik
* Barkarby
* Rissne
* Kista
* Helenelund
* Solna station (dvs Tvärbanan)
* Ropsten
* T-Centralen (Roslagsbanan)
* Odenplan (Roslagsbanan)

Samt förstås alla stationer där olika "färger" på tunnelbanan möts.

Till olika-listan kan lägga "T-Centralen/Sergels torg" på Spårväg City.

Så normalfallet är ändå att alla spårtrafik i en knutpunkt ska ha samma namn. Arenastaden blir det mest oförklarliga "brottet" mot detta. De fyra olika namnen inne i city är också lite att hålla reda på. Och så finns det några varianter vid Sundbyberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av kildor »

twr skrev:
kildor skrev: Jag hittar följande exempel:
* Stockholms central/Stockholm City/T-Centralen
* Stockholm Odenplan/Odenplan
* Sundbyberg/Sundbybergs centrum
* Stockholms östra/Tekniska högskolan

Men när jag tänker efter finns det ju faktiskt hela tre stationer där de har fått samma namn (det måste ha varit olycksfall i arbetet ;) )
* Farsta strand
* Universitetet
* Slussen
Om vi mer generellt talar om där olika spårtrafik möts (och inkluderar beslutade utbyggnader och vad Sverigeföhandlingen kan mynna ut i) kan vi till samma-listan lägg
* Sickla
* Gullmarsplan
* Årstaberg
* Älvsjö
* Fruängen
* Skärholmen
* Masmo
* Flemingsberg
* Södertälje syd
* Liljeholmen
* Alvik
* Barkarby
* Rissne
* Kista
* Helenelund
* Solna station (dvs Tvärbanan)
* Ropsten
* T-Centralen (Roslagsbanan)
* Odenplan (Roslagsbanan)

Samt förstås alla stationer där olika "färger" på tunnelbanan möts.

Till olika-listan kan lägga "T-Centralen/Sergels torg" på Spårväg City.

Så normalfallet är ändå att alla spårtrafik i en knutpunkt ska ha samma namn. Arenastaden blir det mest oförklarliga "brottet" mot detta. De fyra olika namnen inne i city är också lite att hålla reda på. Och så finns det några varianter vid Sundbyberg.
Eftersom vi pratar om lite olika saker nu så vill jag förtydliga att jag menade (och skrev) tunnelbanestationer och järnvägsstationer på samma plats. Och där är det mer regel än undantag att det blir olika namn. När det gäller spårväg och lokalbanor har SL mer eller mindre kontroll på namngivningen själva och då blir det ju inget problem.
twr skrev:Bra lista! Jag skulle inte lägga Odenplan på den listan. Inte kommer väl pendeltågens uppehåll kallas "Stockholm Odenplan"? Det hoppas jag verkligen inte. Sundbyberg är ju också nästan samma.
Varför skulle pendeltågens uppehåll inte kallas "Stockholm Odenplan" menar du? Det är ju bara pendeltåg som kommer trafikera stationen, och stationen heter "Stockholm Odenplan". Jag tycker det är självklart att den borde heta enbart "Odenplan". Men så är det ju inte, som vi båda vet. Sundbyberg och Sundbybergs centrum är inte samma namn. Man har ju helt klart valt ett nyskapat namn för tunnelbanestationen. Man hade istället kunnat döpt tunnelbanestationen till enbart Sundbyberg eller Sundbybergs station. Men det gjorde man ju inte.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

kildor skrev:
twr skrev:Bra lista! Jag skulle inte lägga Odenplan på den listan. Inte kommer väl pendeltågens uppehåll kallas "Stockholm Odenplan"? Det hoppas jag verkligen inte. Sundbyberg är ju också nästan samma.
Varför skulle pendeltågens uppehåll inte kallas "Stockholm Odenplan" menar du? Det är ju bara pendeltåg som kommer trafikera stationen, och stationen heter "Stockholm Odenplan". Jag tycker det är självklart att den borde heta enbart "Odenplan". Men så är det ju inte, som vi båda vet. Sundbyberg och Sundbybergs centrum är inte samma namn. Man har ju helt klart valt ett nyskapat namn för tunnelbanestationen. Man hade istället kunnat döpt tunnelbanestationen till enbart Sundbyberg eller Sundbybergs station. Men det gjorde man ju inte.
Kildor, jag vet att du menade enbart järnvägsstationer, jag ville bara vidga perspektivet lite. Bra påpekande att det är SL som styr i det ena fallet och inte det andra.

Gällande Sundbyberg, det är klart att det är olika namn. Men det är inte lika olika som Solna station och Arenastaden. Så "nästan samma" tycker jag inte är missvisande.

Jag uppfattar "Stockholm Odenplan" som Trafikverkets namn, för att förtydliga att det är en station i Stockholm. Och självklart vet jag att pendeltågen är de enda tåg som ska stanna där. Jag tycker dock det verkar osannolikt att SL skulle använda detta otympliga namn på kartor, utrop på tågen, reseplanerare etc. Jag ser det som givet att det kommer att kallas Odenplan. Det kan liknas vid varianter som Stockholms södra/Södra station. Någon som vet hur det blir?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Magnus Ahltorp »

carltram skrev:Hur vore det att spränga tunnel i gula linjens tänkta sträckning och förse den med pendeltåg istället?
Märsta och Uppsalatågen får ett extra stopp vid station Hagastaden. Nya Karolinska ska serva hela länet, så en pendelstation i Hagastaden torde vara mer effektiv än vad Gula linjen kan erbjuda. Internationella forskare som har uppdrag i Hagastaden får direktförbindelse från Arlanda.
Vi har haft det här uppe förut, och mitt svar är då som nu: Hagastaden kommer redan nästa år ha en pendeltågstation, det är bara det att namnet på den kommer vara Stockholm Odenplan.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av kildor »

twr skrev:Jag uppfattar "Stockholm Odenplan" som Trafikverkets namn, för att förtydliga att det är en station i Stockholm. Och självklart vet jag att pendeltågen är de enda tåg som ska stanna där. Jag tycker dock det verkar osannolikt att SL skulle använda detta otympliga namn på kartor, utrop på tågen, reseplanerare etc. Jag ser det som givet att det kommer att kallas Odenplan. Det kan liknas vid varianter som Stockholms södra/Södra station. Någon som vet hur det blir?
I fallet Stockholms södra så heter det ju så både för SL/pendeltågen och internt på Trafikverket. Jag hoppas att du har rätt när det gäller Odenplan, men jag har svårt att i det fallet förstå varför man då har ansträngt sig att lägga till "Stockholm" framför om man nu aldrig har för avsikt att använda det namnet. Det faktum att man använder "Stockholm Odenplan" i all kommunikation till allmänheten numera gör att jag faktiskt tror att det är det namnet som kommer användas framöver. Men vi får väl se...

Och någon tunnelbana till Arenastaden kommer det aldrig att bli. Så där behöver vi egentligen inte bekymra oss om namnfrågan 8)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

"SE FILMERNA: Så här blir Stockholms nya gula tunnelbanelinje"

Tror jag sett filmerna tidigare. Ids inte kolla om det rent av tidigare länkats till dem i denna tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Man bör inte glömma att CW lyckades få hela sin organisation kringgådd och överkörd. Finns gott om missnöjda själar där idag.
Ett antal missnöjda själar fick dock ligga som de bäddat.
SJK Postvagnen: Spårväg till Karolinska - utredningens trovärdighet. Jag citerar denna höjdpunkt:

En av de mest centrala delarna i utredningen är datorprognosen, enligt vilken spårvägen år 2030 endast skulle ta hand om cirka 20 procent av all resande till Norra Stationsområdet. De motsvarande talen för alternativen grön tunnelbanegren och tunnelbaneskyttel är 57% och 40%. Under morgonens högtrafik skulle en spårvagn ha enligt utredningen som högst endast 90 resenärer, dvs spårvagnarna skulle gå halvfulla samtidigt som folk trängdes i bussar.

Med den typen av utredningar så känns det som att vad än CW gjorde så blev utredningarna knappast sämre.
twr skrev:
TKO skrev:Men OK, jag kan utveckla min tanke: Även om inte Östra station är en idealisk målpunkt för resenärer från Näsby Park så är den bättre än Solna Station/Alvik/liljeholmen/Sickla etc... (överaskande nog har jag en viss sympati även för dessa kamrater!)
Kantorns tanke, tror jag, är att detta kan vara en lösning att ta till när det behöver köras mer tåg mot Roslags Näsby och vidare. Alltså inte direkt för Näsbyparksbornas skull. Tanken är då att i stället för att göra det till en renodlad matarbana kan de åtminstone åka vidare på tvären. Dessutom kan det kanske ge en effektivare trafikering att koppla samman linjerna än att vända dem från varsitt håll på samma plats.
Om problemet som ska lösas är att kapaciteten inte räcker på banan söderut mot Stockholm Östra i rusningen så borde det vara bättre att bara dra Tvärbanan till bytespunkten och helt enkelt låta Näsbyparktågen vända vid bytespunkten istället för att köra vidare söderut, så får folk göra lite hur de vill. Eller än bättre vore väl egentligen att vända lite slumpvist valda tåg från alla grenar, och för att få jämn belastning på tågen helt enkelt inte berätta för resenärerna vilka som inte kommer ända till Östra. Samtliga alternativ kommer göra resenärerna missnöjda, frågan är bara om det finns någon som helst poäng med att spika ut Näsby Park-grenen så att de resenärerna nästan alltid kommer vara missnöjda jämfört med nuläget?
Persson skrev:Ambitionen är att alla som lämnat en synpunkt ska hitta den och känna att den har blivit omhändertagen
Syftet med att allmänheten ska få yttra sig är alltså inte att allmänhetens synpunkter faktiskt ska kunna ha någon som helst inverkan utan mest för att de ska få en känsla av att inte vara bortglömda. Ungefär som konceptet med elevråd på skolor där eleverna väljer representanter och sen håller de ett årsmöte där hälften väljs till en styrelse så att de yngsta oftast blir utan representation och sedan kan dessa styrelser få besluta hur de lätt flyttade möblerna i uppehållsrummet ska stå.
1 skrev:- Exempelvis att förlänga linje 7 från Centralen mot Karolinska via Vasagatan - Norra Bantorget - Torsgatan - Hagastaden. Minns Ni det förslaget...?
Det måste väl vara tämligen tveksamt jämfört med att spårvägskonvertera Hakberget-Odenplan på linje fyra och sedan fortsätta mot Solna.
TKO skrev:OM vi ska ha ett spårvägsnät i innerstaden måste vagnhallsfrågan lösas. Och nej, jag tycker inte att AGA är en lösning... snarare ett problem!
AGA är en potentiell dellösning. Det är bra att ha många vagnhallar, risken att en bandel blir utan vagnar på grund av någon slags tokeri minskar då.
twr skrev:Linje 4 bör byggas i etapper, ungefärligen:

Frihamnen - Odenplan
Odenplan - Liljeholmen
Hornstull - Gullmarsplan
Jag skulle hållit med dig om någon frågat mig ända till nyligen, men har insett att Fridhemsplan-Liljeholmen bör separeras från Fridhemsplan-Odenplan. Hur bra det än är med en sammanhängande bana så torde ändå Fridhemsplan-Hornstull vara den viktigaste delen eftersom där saknas helt spåralternativ av alla slag. För att ansluta till vagnhall i en sådan tidig etapp så blir då tangenten ut mot Liljeholmen det självklara alternativet, förutsatt att det går på rimligt vis att spårlägga befintlig bro. Om det däremot behövs ny bro så skulle den snarast med fördel kunna byggas Skanstull-Gullmarsplan med anslutning till Tvärbanan och eventuellt med växlar uppe i luften och triangelspår.

Frihamnen-Odenplan har fördelen att det sannolikt bör vara relativt billigt att återlägga fräscha spår i Valhallavägen. Eftersom det finns gamla spårrester längs den vägen så är det ytterst osannolikt att ledningar behöver flyttas just där. (Korsande ledningar måste givetvis även fortsatt korsa, och eventuella ledningar som kunnat ligga under de gamla spåren torde väl kunna fortsätta ligga där de ligger även i fortsättningen). Med billigt avser jag alltså i jämförelse med alla de sträckor där det läggs massor av pengar på att gräva upp hela vägen för att flytta ledningar och liknande. Givetvis förutsätter denna deletapp att Djurgårdsbron-Ropsten byggs.

En psykologisk fördel med att lämna Odenplan-Fridhemsplan obyggt och bygga två etapper på var sida är att ett bygge av den återstående delen anspelar på folks vilja att saker är "kompletta".
twr skrev:Detta kompletteras med några tangenter,
Vad sägs om CTRL, ALT och DEL? :mrgreen:
twr skrev:exempelvis

Linje 5 Östbergahöjden - Liljeholmen - St Eriksplan - Hagastaden - Solna centrum
Jag skulle säga att det vore snarast bättre att korsbefrukta så att Nånstans-i-söder-Liljeholmen-Fridhemsplan fortsätter mot Odenplan och Frihamnen, medan exempelvis Solna Centrum - Fridhemsplan fortsätter mot Gullmarsplan o.s.v.. Det är få resenärer som åker mer än ett halvt varv på en (del)cirkelformad bana, så därför är det en bra idé att de olika linjerna inte går så mycket mer än ett halvt varv på (del)cirkeln. (Eftersom det under överskådlig tid torde röra sig om en delcirkel så gäller detta resonemang inte längst ut vid ändarna på delcirkeln, eftersom det där givetvis inte finns möjlighet att åka "andra vägen").
TKO skrev:Men jag kan tänka mej att spårväg Stora Essingen-Lilla Essingen-Fridhemsplan är ett bra komplement till 4:an, och då var det ju nästan rätt ändå!
(Delen Lilla Essingen-Fridhemsplan är kanske den mest belastade och tätast trafikerade busssträckan i Stockholm?)
Hur skulle resandet här se ut om det gick genomgående vagnar Fridhemsplan-Essingeöarna-Liljeholmen (via befintliga Tvärbanan söder om St. Essingen)?
Kristofer skrev:
AdrianLangemar skrev:Hela idén bygger ju på ett helt felaktigt resonemang, nämligen att om Näsbyparkstågen tas bort från Roslagsbanan kan man köra fler tåg till Roslags Näsby och vidare norrut. Så är det inte! Det är ju så att vissa tåg är långsamma tåg som stannar vid stationerna mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby, och det går inte att köra ett annat tåg till Roslags Näsby precis efter ett långsamt tåg, eftersom det tåget då skulle komma ikapp det långsamma tåget. Alltså måste det finnas luckor i trafiken mot Roslags Näsby, och de luckorna passar utmärkt att använda för tågen mot Näsbypark!
Fast det där bygger väl bara på att man är fast i gamla traditioner. Nu läggs ju Bråvallavägen ner, så det är bara två stationer kvar. Traditionen säger att tåg antingen stannar på alla dessa, eller på ingen av dem. Och att det helst ska vara Hägernästågen som stannar där (även om dessa numera går ända till Österskär). Om man istället låter vartannat tåg som passerar Roslags Näsby gå direkt mellan Dj Ösby och Rosl Näsby, vart fjärde stanna vid Dj Ekeby och vart fjärde vid Enebyberg så blir skillnaden mellan de snabba och de långsamma tågen mindre. Visserligen ställer man till det för eventuella lokalresenärer mellan Dj Ekeby och Enebyberg, men dessa kan knappast vara särskilt många.

Eller tänker jag fel?
Nejdå, du tänker ganska rätt. Det som ger absolut mest kapacitet är dock att ett tåg stannar på den bortersta mjölkpallen (räknat i färdriktningen), nästa på den näst bortersta o.s.v. så att X antal tåg vardera tar hand om varsin av X antal hållplatser. Endast när mönstret ska upprepas och ett tåg gå snabbt ända till den bortersta mjölkpallen igen så går det åt ett tågläge mer än vad det skulle gjort om tågen inte stannade vid mjölkpallarna alls. Just när mönstret upprepas så är det dessutom "gratis" att klämma in tåg som inte stannar på mjölkpallarna alls, d.v.s. det "kostar" bara ett enda tågläge enligt max turtäthet för att få in ett tåg där.

Så om två av fyra tåg ska ta hand om varsin av de två mjölkpallarna så blir det alltså så att ett stannar vid Dj Ekeby, nästa vid Enebyberg och de efterföljande två stannar inte vid någon småstation alls.
Magnus Ahltorp skrev:
twr skrev:Förutsatt att Västerort inte drabbas för hårt:
Det finns många bra argument mot att bygga tunnelbana till Solna station, men jag förstår däremot inte vilken särställning Västerort har som motiverar innerstadsmässig turtäthet. Där Tekniska högskolan, Stadion, Karlaplan, Gärdet och Ropsten inte får räknas till innerstan, eftersom de har sämre turtäthet än Åkeshov och Stora Mossen.
Det speciella med Västerort är väl att det finns ett antal stationer (Fridhemsplan, Alvik, Brommaplan, Vällingby och kanske fler?) som är knutpunkter där en hel del annan trafik matar till (och från) tunnelbanan. På östra sidan så är det inte särskilt långt till vatten, "nationalstadspark" och diverse andra obebyggda ytor, så det finns inte riktigt samma utrymme för matartrafik. Undantaget är väl Ropsten förstås.
kildor skrev:
twr skrev:
kildor skrev: quote="twr" Och självklart, den dag stationen byggs, ska den heta Solna station och inget annat. /quote
Jo, men det blir förmodligen inte så eftersom det tycks vara en seglivad tradition att man i SL-världen döper tunnelbanestationer och järnvägsstationer som ligger på samma plats till olika namn.
Vilka exempel? Östra station? City?
Jag hittar följande exempel:
* Stockholms central/Stockholm City/T-Centralen
* Stockholm Odenplan/Odenplan
* Sundbyberg/Sundbybergs centrum
* Stockholms östra/Tekniska högskolan
Detta har diskuterats rikligt genom tiderna. Orsaken är helt enkelt densamma som att det är olika skyltning på gatusidan och spårsidan av stationshus ungefär överallt. På ena sidan står ortnamnet och på andra sidan står det "Järnvägsstation" eller liknande. Näst intill alla som är i Knäckebrödhult vet redan vilken ort de är i, men däremot är det inte lika självklart vilket hus som är stationshuset. För den som åker tåg är det tvärt om, det är näst intill självklart att när tåget stannat vid plattform så är det stora huset invid en järnvägsstation, medan vad orten heter är inte alls lika självklart.

Däremot kan vi ifrågasätta metoden för att välja dessa olika namn. Central/City/T-Centralen, Odenplan samt Sundbyberg anspelar på varandra. Däremot är det märkligt att Tekniska Högskolan och Stockholm Östra har så olika namn. Jag har två teorier. Den ena är att man förutspådde stängning (eller tunnelbanekonvertering) av Roslagsbanan när tunnelbanestationen byggdes. Den andra är att det är dumt att locka en okunnig tunnelbaneresenär att stiga av vid "något som heter station" ifall denne avser åka regional/fjärrtåg.
kildor skrev:Men när jag tänker efter finns det ju faktiskt hela tre stationer där de har fått samma namn (det måste ha varit olycksfall i arbetet ;) )
* Farsta strand
* Universitetet
Här är dock både tunnelbaneresenärer och järnvägsresenärer relativt "jämbördiga" relativt platsen i fråga.
kildor skrev:* Slussen
Jag låter det vara osagt, men förekom det inte att Saltsjöbanans personal ropade "Stockholm Slussen"? Jag vet helt säkert att på Lidingöbanan så ropades det ut "Stockholm Ropsten" vilket alltså då utgör samma skillnad som vid de flesta andra stationer med olika namn. Att det sen bara står Ropsten respektive stod Slussen på allt som SL själva publicerade inklusive lokal skyltning o.s.v. är en annan sak.

En sak som rör till detta är att länet och länets centralort har samma namn. För den som reser med fjärr/regionaltåg så känns det inte helt självklart om "Stockholm C" avser kommunen Stockholm eller länet Stockholm. Om det kan avses länet så skulle i princip alla fjärr/regionaltåg som stannar vid mindre stationer få ett "Stockholm" tillagt, t.ex. "Stockholm Sundbyberg" vilket vore knäppt. Om det å andra sidan avser kommunen så skulle i princip de fall där flera pendeltågsstationer finns inom en kommun få namn i stil med "Jakobsberg central" och "Jakobsberg Barkarby". Båda dessa varianter skulle vara en försämring som bara rör till det, så därför behövs det lite flexibilitet i namngivningen.

Däremot kan vi ifrågasätta varför Odenplan ska få ett "Stockholm" påklistrat på sig. Vi har ju inte "Stockholm Älvsjö", "Stockholm Karlberg" eller liknande. Att vi däremot har "Stockholm Södra" kan förklaras av att det helt enkelt finns "Södra" på zillioner olika ställen. Från Stockholm Central går det exempelvis att åka tåg både till Stockholm Södra och Örebro Södra (och Örebro Södra är ett rimligt ställe att vända tåg öster/norrifrån, så det är inte helt orimligt att på Stockholm Central i information till resenärerna referera till Örebro Södra, varpå det blir angeläget att detta Södra som ligger i Stockholm inte på något sätt kan uppfattas som vara samma som Örebro Södra, hur järnvägsgeografiskt okunnig mottagaren av budskapet än må vara). Men som sagt, Odenplan, Älvsjö, Karlberg och liknande finns bara i Stockholmstrakten.

Som sidospår kan nämnas att i Göteborg finns pendel+regionaltågstationen Gamlestaden trots att det i Luleåtrakten sen länge finns en driftplats som har det snarlika namnet Gammelstad (osäker på om det sker resandeutbyte där eller ej dock, ids inte kolla). Här har vi ytterligare ett fall på olika namn - järnvägsstationen heter Gamlestaden medan spårvägs- och busshållplatserna heter Gamlestadstorget och dessutom har det inte varit något torg här sen (mig veterligen) åtminstone då spårvägens hållplatser fick detta namn. I byggena som bl.a. skildrats här på forumet ingår dock att göra det lite mer torgmässigt om jag förstått och minns planerna rätt.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av ADDE »

BUMP! - Väcker en död men relevant tråd för att sprida en nyhet!

Beskedet: Ny tunnelbana till Solna

Det handlar egentligen om att Stockholms Läns Landsting och Solna har kommit överens om att bygga Hagalunds Tunnelbanestation samtidigt med gula linjen, något som kunde ha dragits ut med tiden om man gick genom Sverigeförhandlingen för att få till stånd Hagalund, med stopp i Gula linjen till följd.

Min kommentar: Egentligen den enda nyttiga stationen på Gula linjen och den som höjer linjens värde som tunnelbanelinje som ger nytta. Just Hagalund behöver trafikförsörjas bättre och är väl det enda området där alternativa lösningar som i exempelvis i form av spårväg Odenplan-Solna station inte täcker upp!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

ADDE skrev:BUMP! - Väcker en död men relevant tråd för att sprida en nyhet!

Beskedet: Ny tunnelbana till Solna

Det handlar egentligen om att Stockholms Läns Landsting och Solna har kommit överens om att bygga Hagalunds Tunnelbanestation samtidigt med gula linjen, något som kunde ha dragits ut med tiden om man gick genom Sverigeförhandlingen för att få till stånd Hagalund, med stopp i Gula linjen till följd.

Min kommentar: Egentligen den enda nyttiga stationen på Gula linjen och den som höjer linjens värde som tunnelbanelinje som ger nytta. Just Hagalund behöver trafikförsörjas bättre och är väl det enda området där alternativa lösningar som i exempelvis i form av spårväg Odenplan-Solna station inte täcker upp!
Sant, däremot förlänger det ju körtiden något. Så det är ju ändå inte säkert att den samhällsekonomiska förlusten blir mindre. I relation pendeltåg och med det försämrade läget för tunnelbaneuppgångarna vid Solna, torde det ge ännu en fördel för att välja pendeltåget istället för tunnelbana på sträckan Solna-Odenplan. Detta om något omöjliggör ju också tankegångar på en förlängning av t-banan från Solna till Norrort, då restiden förlängs ytterligare mot att åka genom stan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Odd »

Tycker det är en bra investering för Solna. 400000 kr/ny bostad, varav 280K betalas av kommunen. Det kommer man lätt att tjäna igen.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på den befolkningstillväxt som sker i Stockholm och den bostadsbrist som råder finns det alltid en liten person i mitt bakhuvud som ställer en fråga. Hur många av dessa bostäder som främst kommunalråd påstår kommer byggas tack vare en spårutbyggnad skulle blivit byggda ändå? Jag har inget emot vettiga spårutbyggnader (eller för den delen vägutbyggnader) men viljan att bygga i exempelvis Solna borde vara rätt stor även utan spårutbyggnad.

Hur ser jämförelsekalkylerna ut för bostadsbyggande om man inte hade byggt en spårförbindelse?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:Med tanke på den befolkningstillväxt som sker i Stockholm och den bostadsbrist som råder finns det alltid en liten person i mitt bakhuvud som ställer en fråga. Hur många av dessa bostäder som främst kommunalråd påstår kommer byggas tack vare en spårutbyggnad skulle blivit byggda ändå? Jag har inget emot vettiga spårutbyggnader (eller för den delen vägutbyggnader) men viljan att bygga i exempelvis Solna borde vara rätt stor även utan spårutbyggnad.

Hur ser jämförelsekalkylerna ut för bostadsbyggande om man inte hade byggt en spårförbindelse?
Nämen visst, vi är väl många som reagerat på det i förhandlingarna. Dock finns ändå ett viktig aspekt och det är att man troligen kan ha högre exploatering av de områden som får spårförbindelse. En myt om bostadsmarknaden är ju att företagen står i kö att få bygga på varje ledig plätt. Så är det inte och framförallt vill de inte ha för dyra/många projekt i ett och samma område. Vet man att det finns spårförbindelse är det alltså lättare att få intresse för att bygga på några våningar. Det gör att marken utnyttjas mer effektivt än vad som hade blivit fallet om utbyggnaden av området hade fått ske med organiskt utan spårförbindelse.

Dock är väl effekten av detta avsevärt större vid Barkarby (där det varit lite svårt att få bolagen att vilja bygga) mot i Solna, som har nära till stan oavsett.

Inte heller den här stationen lär väl ge samhällsekonomisk vinst, men restidsvinsterna borde åtminstone kunna täcka avskrivningarna på investeringen, om än inte räntekostnaderna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av TKO »

Nja... den som hörde kommunalrådet uttala sej fick inte riktigt det intrycket!
Han hade gärna sett att även detta projekt inkluderades i dessa förhandlingar - så att Solna kunde få lite mer statliga pengar.

Men fakta skall väl inte förstöra en bra historia?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Nja... den som hörde kommunalrådet uttala sej fick inte riktigt det intrycket!
Han hade gärna sett att även detta projekt inkluderades i dessa förhandlingar - så att Solna kunde få lite mer statliga pengar.

Men fakta skall väl inte förstöra en bra historia?

/TKO
Eller Sverigeförhandlingen ska väl inte få förstöra en god kollektivtrafiklösning? Jag är på hugget idag! :cheesygrin:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden

Inlägg av twr »

Börjar banan byggas 2018? Någon som vet mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar