Sida 1 av 5

Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 10:51
av Yngve
Diverse tyske kilder melder at Duisburg har solgt en museumsvogn til Norge. Salget er veldig omstridt.

Er noen som vet hvor vogna skal?

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 15:42
av Hechtwagen
Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 16:13
av Yngve
Hechtwagen skrev:Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?
Duisburg har normalspor, og derfor kan vi antagelig stryke Trondheim.

Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.

Vogna er forøvrig ikke kjørbar siden en smell med en personbil(?) for et par år siden.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 16:31
av minimum traction
Yngve skrev: Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.
Verkar ju riktigt allvarligt. En vagn som borde vara riksintresse.

Undrar om det börjar bli dagens trend, att "rationalisera bort" historien. Återgå till det historiska normaltillståndet innan vårt historiemedvetande väcktes runt upplysningstiden.

Det allmänt avtagande intresset för ideellt arbete (beskyllningarna mot föreningen "Club 177" för att inte ha försökt rädda vagnen kan vara orättvisa, det kan vara så att de gjorde vad de hade intresserat folk till). De sista som har sett föremål av den här åldern i bruk är döda och yngre har inte tillräckligt med relation till dem. Alltmer åtstramade "effektivitets-"krav på de myndigheter och liknande som borde ha ansvaret. Privatisering av själva trafiken där de flesta naturligtvis inte är intresserade av annat än att på enklaste vis dra in intäkter till ägarna, och i "enklaste" ingår inte museitrafik ens där den kanske kunde vara lönsam. Åtminstone i Sverige avskaffad och ineffektiv historieundervisning. Dit hör säkert också att det i Sverige har blivit modernt igen att riva gamla hus. (Inte för att det någonsin blev omodernt igen efter sextiotalets mass-"bombningar", men förut skötte man det "diskret" i berättigad rädsla för folkopinioner. Nu tycks det inte finnas några större sådana.)

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 19:33
av Hechtwagen
Yngve skrev:
Hechtwagen skrev:Vad är det för spårvidd? 1435 eller 1000 mm? Är det 1000 mm torde vagnen vara ämnad för Trondheim?
Duisburg har normalspor, og derfor kan vi antagelig stryke Trondheim.

Såvidt jeg forstod så mente noen at transportselskapet i Duisburg nå var i ferd med å selge arvesølvet; vogna er angivelig en av de første leddvognene i Tyskland.

Vogna er forøvrig ikke kjørbar siden en smell med en personbil(?) for et par år siden.
Nja... duisburg har haft meterspår långt in på 60-talet så jag tänkte att det kanske var en meterspårig vagn som de ändå inte kunde köra med längre!

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 19:56
av minimum traction
Den är normalspårig och viktig i den tyska ledvagnens historia.

En bild på Wikmedia Commons:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 070805.jpg

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: söndag 28 februari 2016 23:50
av Hechtwagen
Vaga uppgifter om att det är ett hotell som köpt vagnen!
En tragedi för hela spårvägstyskland om de mister den vagnen! :(

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 1:01
av minimum traction
Ja, det blir ett hål där en central del av historien fanns. Helt i onödan. Man kan fråga sig hur vederbörande myndigheter resonerar, eller de politiker som ger dem anslag. Och vad mer som är eller kommer att bli så här illa, för det är säkert ingen engångsföreteelse. Varför inte avyttra Dresdens gäddvagnar till exempel…

Ett hotell… även om det inte skulle vara sant just här så är det väl där och i lika kommersiella "upplevelseparker" resurserna kommer att finnas i framtiden.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 1:14
av Hechtwagen
En gäddvagn är aldrig fel!... :cheesygrin:

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 2:55
av Nils Carl Aspenberg
Det er samme kjøper som den forrige Duisburgvognen som gikk til Norge før jul. Dette er tyskeren Norbert Kuhn som har bygget seg opp en formue ved å levere utstyr til sporvogner og T-baner gjennom sitt firma Daimex. Han har bygd opp et konferansesenter (=slott) i Valdres, hvor han bygd en kort skinnegang. Han ønsket å kjøpe et togsett av type T-2000 fra Oslo, men her ville man ikke selge, så vognene gikk til skrot. Som erstatning kjøpte han en Variobahn fra Duisburg, og nå også kanskje verdens eldste bevarte leddvogn. Men den nye eieren er profesjonell og har penger, så leddvognen er nok i de beste hender. Vi får håpe at klenodiet i en fjern fremtid kan komme på sporveismuseet i Oslo.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 6:57
av Yngve
Takk for oppklaringen, Aspenberg.

Jeg er ikke i tvil om at Norbert har kompetanse og økonomi til å få vogna(/-ene) kjørbar(e) hvis han ønsker det. Men det kreves vel sikkert en mengde dokumentert styringssystem for å få nødvendig tillatelse til å kjøre vognene for egen maskin?

Imidlertid ville det forundre meg om Sporveismuseet i Oslo skulle ha noen interresse for vogna; de har vel allerede plass- og ressursutfordringer med det de forvalter i dag?

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 9:08
av Nils Carl Aspenberg
Når Norbert, Yngve og Nils Carl har forlatt denne verden og vognen kanskje er blitt 130 år gammel og verdens eldste kjørbare leddvogn, så kan det jo være at noen tar initiativ. Den kan jo eksempelvis ha blitt fredet av riksantikvaren som et helt unikt teknisk klenodium. Men det får dem som kommer etter oss bestemme.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 14:57
av Yngve
Selvsagt enig og håper det stemmer. Og det spørs om Sporveismuseet uansett må se seg om etter ny plassering da utvidelsesmulighetene på Majorstuen kan skape en begrensning.


Yngve

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 15:12
av Nils Carl Aspenberg
Plassproblemene kommer om få år når vi skal ha inn SL79 og SL95. Hvis vi skal beholde like mange av dem som vi har av høkavogner og gullfisk, så blir vel det en halv kilometer trikk. Vogn 177 er verdens eldste bevarte leddvogn, og vil helt sikkert bli fredet.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 15:41
av minimum traction
Tack, Nils Carl Aspenberg. Låter lugnande så långt. Utom i förlängningen, när jag tänker på vad resurssvaga ideella museer kan råka ut för vid till exempel platsbrist. Sedan vet jag som svensk hur litet fredning kan betyda när politikerna (och deras väljare) helt enkelt inte är intresserade eller medvetna.

Undrar också fortfarande vad tyskarna håller på med. Det är ju sin egen historia de avhänder sig.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: måndag 29 februari 2016 19:26
av Roar

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: onsdag 02 mars 2016 6:53
av Yngve
Nils Carl Aspenberg skrev:Plassproblemene kommer om få år når vi skal ha inn SL79 og SL95. Hvis vi skal beholde like mange av dem som vi har av høkavogner og gullfisk, .....
Helt enig; og det er allerede en god del kjøretøyer, både med og uten stålhjul, stående rundt omkring som så absolutt burde fått plass på museet.

Yngve

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: fredag 04 mars 2016 16:39
av Christoph Heuer
minimum traction skrev:(...)Undrar också fortfarande vad tyskarna håller på med. Det är ju sin egen historia de avhänder sig.
Sorry for a reply in English. I still have not learned to speak Swedish or Norwegian :wink:

Tramway enthusiasts in Germany are furious. According to some reports the Rheinbahn in nearby Düsseldorf offered to take the car, since it ran on the Duisburg - Düsseldorf interurban originally but the offer was declined. There is also a rumour to the contrary, that Düsseldorf declined when being asked. As far as I am aware the car has not been offered to any of the German museum groups, even though I am fairly certain that one museum would take the car and has the space that is needed.

At the moment there are several attempts to keep the tramcar in Germany. Duisburg transport operator DVG is a bit insensitive to say the least, and the same applies to Mr. Kuhn of Daimex. DVG can be accused of not caring for their own history and German tramway history. Mr. Kuhn looks like the wealthy but greedy collector who wants to keep a gem for himself. It is a bit like buying the only existing prototype VW beetle and putting it into a private garage.

There is a newspaper report in German saying that no details about the sale, including the price, are to be revealed. The car will not have to stay outside, though. See http://www.rp-online.de/nrw/staedte/dui ... -1.5811069

So if anyone can have a private word with Daimex or Mr. Kuhn, please do!

Kind Regards

Christoph

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: fredag 04 mars 2016 17:34
av minimum traction
Tack, Christoph. Roligt att höra att frivilliga gör saker åtminstone, och hoppas att artikeln har rätt i att övertalningsförsöken fortsätter.

Men saken visar kanske att vi måste ta nya grepp på bevarandeproblemet. Och att staten (tysk eller annan) måste göras medveten om ett område av teknikhistorien som kanske inte är så känt, eller som vi i varje fall inte längre kan lita på att frivilliga krafter och ansvarsmedvetna offentliga företag ska ta ansvar för.

Re: Duisburg museumsvogn til Norge

Postat: fredag 04 mars 2016 20:53
av Nils Carl Aspenberg
Dette prosjektet omfatter også restaurering, og det er planlagt å bruke mye penger på det, et millionbeløp i SEK. Siden Duisburg ikke har interesse selv eller midler til å gjøre noe, så blir mulighetene i Tyskland begrensede. De ulike sporveismuseene som Bergische Museumsbahnen, Schöneberger Strand eller Wehmingen vil neppe ha muligheter til å investere så mye penger i dette prosjektet som Daimex har som intensjon. Så for vognen er nok den hittil valgte løsning den beste. Daimex er et firma som driver med tekniske forbedringer av sporvogner, både for Oslo, Göteborg, Duisburg, Bremen, Frankfurt og Berlin. Andre kunder er SJ, NSB, Flytoget osv. Det er ikke snakk om en privat samling, men et utstillingsobjekt på Daimex sitt nye kurssenter i Valdres. Her skal firmaet drive ulik kursvirksomhet, særlig innen sporvognselektronikk. Det blir i prinsippet det samme som når Mercedes kjøper opp veteranbiler for å vise frem i sin fabrikk.