Ja, tack för detta påpekande. Så är det med all säkerhet, och det kan ju förklara radiotystnaden på ljudspåren i förarhyttsfilmerna. Troligen använder DB Netz GSM-R som radiostandard (det är ju en ERTMS-standard), på samma sätt som svenska Trafikverket, och där är väl selektivsamtal mera regel än undantag. https://en.wikipedia.org/wiki/GSM-R#GSM-R_usesC12C3C3C12 skrev:Detta förutsätter att man har medhörning som vi hade på t-banan, inte som på tågen här att tågnumret måste slås in för anrop, förmodligen har dom samma i Tyskland med tanke på alla tågen som kan vara inom samma distrikt. Det har framgått att anropet till föraren kom just när dom sammanstötte, andra anropet när dom redan kolliderat.Lars_L skrev:Uppgifterna verkar göra gällande ett det är det försenade tåget som fått denna ersättningssignal - men detta är inte bara en rutin för tillståndsgivning, utan en signalering som också går till signalen i form av tre gula sken, som jag förstår det när jag hör presskonferensen - utan att ha lyssnat för noga. Det behövs därmed inte någon radiokontakt. Och det kanske är en brist i sig? Har man en sådan rutin, är det ju mer naturligt att ha radiokontakt med båda förarna kanske? eller i alla fall tänka på det andra tågets position.Brända Tomten skrev:
Ja, ingen av oss vet ju exakt hur linjeblocket på den aktuella sträckan fungerar, men i det här fallet verkar ingenting tyda på att tekniken har krånglat. Istället har ansvarig tågklarerare fallerat och utan att ha gjort tillräckliga hinderfrihetskontroller givit något av tågen (men knappast båda) tillstånd till stoppsignalpassage (ersättningssignal/Ersatzsignal är tydligen en tysk rutin för att lämna sådana tillstånd). Det är ju alltid tågklareraren som har ansvar för att ett tåg inte släpps ut i en fientlig tågväg.
Btw. undras om de tåg som trafikerar har tågradio i förarhytterna. Det borde ju vara så, men man hör ingen radiokonversation i ljudspåret på de filmklipp jag länkat till ovan (vilket iofs. inte säger någon - radiotrafiken kan ju vara sparsam på en regionalbana, t.ex. jämförd med det tjatter som man hör ex.vis på tågradion i Stockholms t-bana).
När SL gick över till TETRA som radiostandard för spårtrafiken valde man att behålla "medhörningen", som jag har för mig där kategoriseras som gruppsamtal, även om möjligheten till selektivsamtal också finns implementerad i TETRA-systemet (tror knappt att det används i SL:s TETRA-nät)