- Abrahamsbergx.jpg (123.31 KiB) Visad 4780 gånger
Tät trafik 1978
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13
Tät trafik 1978
Månntro någon åkte taxi tillbaka?
- Bilagor
-
- Abrahamsberg Solvallatrafikx.jpg (97.54 KiB) Visad 4775 gånger
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Tät trafik 1978
Trafiken till Solvalla den gången var i grunden tredelad. Huvudlinjen gick med buss Abrahamsberg T-bana - Solvalla.
Men det fanns också "linjetrafik med taxi" mellan Odenplan och Solvalla. Det fungerade så att vid Odenplan stod en trafikledare som såg till att droskorna fick "fullt lass". Passagerarna betalade ett fast pris per person och i en vanlig bil med 4 resande fick man in lite mer än vad en taxametertur skulle ha givit. Men för den som körde stor bil som tog 7 eller 8 pax var det rena kassaapparaten. Bara att ta betalt och köra tillbaka fortast möjligt och ta ett nytt "lass". För de resande var det dyrare än med T-bana + buss men billigare än med egen droska. Motsvarande trafik gick andra vägen när tävlingarna gick mot sitt slut.
MEN- det fanns en liten hake. För det mesta var det kö av resande vid de här två hållplatserna men om det blev ett litet uppehåll i tillströmningen så riskerade man att få köra utan att ha "fullt lass". Därför att från första resande satte sig i bilen fick det bara gå ett visst antal minuter till dess bilen måste köra, något som trafikledaren bevakade noga. Det skedde inte ofta men var irriterande de gånger som det inträffade.
Sedan fanns det också extratåg Centralen- Solvalla hållplats som enbart trafikerades tävlingsdagar. Tror också det fanns någon busspendel från Sumpan men det minns jag inte helt säkert. Hur som helst var det stora publiksiffror på "Valla" på den tiden.
Men det fanns också "linjetrafik med taxi" mellan Odenplan och Solvalla. Det fungerade så att vid Odenplan stod en trafikledare som såg till att droskorna fick "fullt lass". Passagerarna betalade ett fast pris per person och i en vanlig bil med 4 resande fick man in lite mer än vad en taxametertur skulle ha givit. Men för den som körde stor bil som tog 7 eller 8 pax var det rena kassaapparaten. Bara att ta betalt och köra tillbaka fortast möjligt och ta ett nytt "lass". För de resande var det dyrare än med T-bana + buss men billigare än med egen droska. Motsvarande trafik gick andra vägen när tävlingarna gick mot sitt slut.
MEN- det fanns en liten hake. För det mesta var det kö av resande vid de här två hållplatserna men om det blev ett litet uppehåll i tillströmningen så riskerade man att få köra utan att ha "fullt lass". Därför att från första resande satte sig i bilen fick det bara gå ett visst antal minuter till dess bilen måste köra, något som trafikledaren bevakade noga. Det skedde inte ofta men var irriterande de gånger som det inträffade.
Sedan fanns det också extratåg Centralen- Solvalla hållplats som enbart trafikerades tävlingsdagar. Tror också det fanns någon busspendel från Sumpan men det minns jag inte helt säkert. Hur som helst var det stora publiksiffror på "Valla" på den tiden.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Tät trafik 1978
Se där. Minnet är bra men kort. Lätt att blanda ihop gamla minnen.
Jag vet inte när och varför som linjetrafiken med taxi drogs in men själv körde jag många gånger den sträckan. Speciellt den tiden som jag körde "långskorpa", dvs Merca med 7 säten eller Checker med 8. Då var det "flat pedal" på returen. Man hann gärna med 3- 4 varv på en timme om det inte var tät trafik men tävlingarna gick ju inte i rusningstid. Började själv köra bulle i Stockholm 1971.Vill minnas det var några restriktioner på vilka droskor som fick köra Solvallalinjen. Tror Stadsbilarna gick före men så fick Sumpan, Solna, Danderyd och Lidingö gå in i kön. Kom det en landsortsbil så fick han ta folk om det inte var stadsbilar där så de stod gärna lite längre bak och väntade, tog Stadsbilarna slut vinkade trafikvakten fram dem.
Jag vet inte när och varför som linjetrafiken med taxi drogs in men själv körde jag många gånger den sträckan. Speciellt den tiden som jag körde "långskorpa", dvs Merca med 7 säten eller Checker med 8. Då var det "flat pedal" på returen. Man hann gärna med 3- 4 varv på en timme om det inte var tät trafik men tävlingarna gick ju inte i rusningstid. Började själv köra bulle i Stockholm 1971.Vill minnas det var några restriktioner på vilka droskor som fick köra Solvallalinjen. Tror Stadsbilarna gick före men så fick Sumpan, Solna, Danderyd och Lidingö gå in i kön. Kom det en landsortsbil så fick han ta folk om det inte var stadsbilar där så de stod gärna lite längre bak och väntade, tog Stadsbilarna slut vinkade trafikvakten fram dem.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com