Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea
Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.
En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!
OM inte Spårväg Syd skulle byggas, och bli en parallellgående spårförbindelse mellan Kungens Kurva och Skärholmen, så skulle det vara lättare att bifalla förslaget. Jag har tidigare skrivit, och tycker så fortfarande, att den nya linjen från Fridhemsplan bör dras till Alby istället, för att i Masmo betjäna de nya anslutningsresenärerna från Spårväg Syd, som kommer från Glömsta och andra områden mot Flemingsberg. Nu har jag inga siffror, men nog tycker jag att det är observerbart att de som kommer med bussarna från Kungens Kurva till Skärholmen och byter till tunnelbanan i stor utsträckning också gör det söderut mot Norsborg. Det finns ju ett hyfsat stort centrum i Hallunda, men bor man längs röda linjen söder om Skärholmen så åker man nog lika gärna till Kungens Kurva, precis som alla andra som inte nöjer sig med handelsutbudet i Skärholmen centrum utan åker dit. Många av de söderifrån kommande resenärerna tjänar nog också på att byta till Spårväg Syd i Masmo istället för att åka till Skärholmen och byta till en tunnelbana mot Kungens Kurva.
Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea
Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.
En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!
Nja. Den som tittar på en karta, eller var varit på plats, ser att spåren fortsätter åt ett helt annat håll. En sträckning mot Kungens kurva skulle i så fall hellre avgrenas före Skärholmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson
Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!
Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:Förslaget: Dra t-banan till Ikea
Karl Henriksson skrev:Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva.
En utmärkt idé! Då kan Fruängsgrenen längre fram i tiden förlängas till Huddinge enligt Stockholm 2070 och Tunnelbana 3.0 utan att det går ut över Kungens kurva!
Nja. Den som tittar på en karta, eller var varit på plats, ser att spåren fortsätter åt ett helt annat håll. En sträckning mot Kungens kurva skulle i så fall hellre avgrenas före Skärholmen.
Med tanke på Henrikssons uppdrag inom landstinget är det ju ytterst pinsamt att han inte har koll på geografin!
(Han kanske ska hålla sej till att föreslå "tunnelbana till Östberga"...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ibland anser signaturen "Enceladus" att TUB2 mot sydväst är så överbelastad att det behövs fler direktbussar som avlastning.
Men ibland finns det tydligen kapacitet till nya grenar och förlängningar!

Hur hänger detta ihop?

undrar
Thomas K Ohlsson
Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!
Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO
Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Pendeltåget slutar gå ganska tidigt på vardagsnätter. Den sista timmen är ganska viktig!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.
Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd löser inte trängseln på nattbussarna i Sydväst! :wink:

(Eftersom Karl Henriksson är kommunalråd i Huddinge där linje 791 går så vet han nog hur viktigt det är med tunnelbana!)
Ständigt dessa nattbussar...

Men eftersom tunnelbanan inte har nattttrafik annat än 2 nätter av 7 så är väl inte heller den någon lösning?

Och eftersom signaturen "Enceladus" säger sej särskilt ömma för de stackars skift- och nattarbetarna, speciellt dom på Arlanda, så förstår jag inte denna fixering vid tunnelbanan och natttrafiken. För det kan väl inte vara så att det egentligen är hemvändande krogbesökare som hen tycker det är så synd om när dom inte alltid får sittplats på nattbussen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Om man är ung och pigg som Enceladus tycker man nog att nattrafiken är det viktigaste av allt. Uppenbarligen viktig nog att lägga tiotals miljarder på tunnelbanor som knappast någon kommer ha något intresse av på dagarna.

Men jag tror att Enceladus inte riktigt hänger med i svängarna. Nu vill ju flera politiker faktiskt satsa på att få pendeltågen att fungera, det som enligt Enceladus var politiskt omöjligt eftersom pendeltågen inte går på nätterna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.

Titta på de resandesiffror som tagits fram så framgår det att det är blott ett fåtal resenärer som vinner på att ta den "västliga tunnelbanan". För dessa är linjen naturligtvis fördelaktig, men dom är inte så många. Och det finns ingen anledning att tro att de som kommer att åka med t ex en förlängd Fruängslinje har andra preferenser. Ibland måste man faktiskt ta hänsyn till verkligheten och till de resandes önskemål - inte bara rita streck på en karta som en annan Henriksson!

Den viktigste kapacitetsökningen på TUB2 är naturligtvis att köra fler tåg, oavsett om det är signalsystemet eller vagnsbrist som förhindrar 30 t/h säger jag bara en sak: FIXA DETTA OMGÅENDE!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev: Den nya linjen till Fridhemsplan möjliggör såväl en till gren på Norsborgslinjen som en förlängning av Fruängsgrenen!
Även från eventuella avgreningar och förlängningar kommer de flesta att vilja åka mot Södermalm och City visar alla resandeanalyser. Så tyvärr fungerar det inte riktigt som skribenten framför ovan. Om man inte genom ett dåligt linjenät och felutformade bytespunkter tvingar resenärerna att åka dit dom egentligen inte vill. Men så gör vi väl inte i Stockholm?

/TKO
Det är väl just det problemet tunnelbanan till Fridhemsplan ska lösa? Istället för att tvinga resenärerna till City så kan de åka mer direkt till sina arbetsplatser.
Och var är de arbetsplatserna då? En hel del av dem ligger faktiskt i city...

Men en viktigare poäng är att de flesta hellre "tvingas" till ett byte hellre än två. Något som lätt blir följden när man bygger snuttunnelbanor på tvären.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev: Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.
Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Ja, men berusade får inte vistas i T-banan eller i pendeltågssystemet! Återstår buss. Eller taxi.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO
Eftersom inget har hänt under många år - trots uppmärksammanden i tidningar - så får ditt förslag ses som en utopi.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO
Eftersom inget har hänt under många år - trots uppmärksammanden i tidningar - så får ditt förslag ses som en utopi.
Det är lite svårt att se kopplingen mellan artikeln du länkar till och bristen på sittplatser på nattbussarna.

Den där Henriksson som är så bra på det mesta får väl ge sej ut i Huddingenatten och se om det behövs fler bussar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av ADDE »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev: Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.
Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...
Ja, men berusade får inte vistas i T-banan eller i pendeltågssystemet! Återstår buss. Eller taxi.
De får väl inte ens åka buss?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?
Ja, det finns en del som talar för det. Det kunde till och med vara en "Rotterdamlösning" där korta tunnelbanetåg går upp i gatumiljö som spårväg. Fördelen med detta är bra tillgänglighet i gaturummet och att det är billigare att bygga än tunnlar. nackdelen är att det troligen innebär korta tåg även i befintlig tunnelbana, vars kapacitet därmed inte utnyttjas fullt ut (men det är ju vad som redan planeras för den utbyggda Röda linjen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?
Ja, det finns en del som talar för det. Det kunde till och med vara en "Rotterdamlösning" där korta tunnelbanetåg går upp i gatumiljö som spårväg. Fördelen med detta är bra tillgänglighet i gaturummet och att det är billigare att bygga än tunnlar. nackdelen är att det troligen innebär korta tåg även i befintlig tunnelbana, vars kapacitet därmed inte utnyttjas fullt ut (men det är ju vad som redan planeras för den utbyggda Röda linjen).
Jo att tänka på framtiden kan vara bra. Det måste dock vägas mot kostnaden och nyttan. Och om vi tittar på de prognosticerade resandesiffrorna för Spårväg Syd är det inget enormt resande man räknar med - jag tror det är enkelvagnar i tiominuterstrafik som mest. Så ett eventuellt behov av tunnelbana verkar ligga långt fram i tiden!

Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar