Tack! Ja, då är det tydligt att kopplingen till röd linje är en del av avtalet genom Sverigeförhandlingen. Men samtidigt så får man känsla av att anslutningen till röda linjen numera betraktas som någon form av option eller tillägg som man inte är helt övertygad över att den ska genomföras. I ett PM och tjänsteutlåtande till Trafiknämndens sammanträde den 25 januari beskrivs inriktningsfasen för fordon och depå. Där talar man om ett behov av 7-10 fordon för linjen Fridhemsplan-Älvsjö. Något motsvarande behov för linjen Skärholmen-Fridhemsplan nämns inte alls, vilket jag tycker är rätt märkligt om nu avsikten är att trafikera en sådan ny linje. Anslutningen till röd linje anges som en osäkerhet/valmöjlighet ("Om tunnelbanan till Älvsjö ska ansluta till röd linje..."). Och texten i övrigt tycker jag i positiva ordalag framhäver en ny depå i närheten av Älvsjö framför befintliga depåer, även fast detta naturligtvis är något som egentligen ska utredas i kommande inriktningsfas.twr skrev:Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf
Vi får väl se hur det här utvecklar sig. Men jag är personligen rätt så skeptisk till hela det här projektet.