Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 278
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: fredag 03 maj 2024 17:31
twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.

Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: fredag 03 maj 2024 18:58
Fyrgeit skrev: fredag 03 maj 2024 17:31
twr skrev: fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.

En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alvik :D
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.

Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
Då blir ju den nya tunnelbanelinjen en spårväg. Så kan vi inte ha det. (Obs! En smula ironi!)
Professionell tyckare
Skriv svar