Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Västlig tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Västlig tunnelbana
Re: Västlig tunnelbana
Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.Fyrgeit skrev: ↑fredag 03 maj 2024 17:31Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Västlig tunnelbana
Då blir ju den nya tunnelbanelinjen en spårväg. Så kan vi inte ha det. (Obs! En smula ironi!)twr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 18:58Det skulle också kunna vara som en lång mittplattform där hälften är Spårväg syd och hälften är Gula linjen, men spåren hänger ihop, för gemensam depå.Fyrgeit skrev: ↑fredag 03 maj 2024 17:31Jag har tänkt på det innan, men då såklart som en cross plattform interchange á la Alviktwr skrev: ↑fredag 03 maj 2024 16:37 Kreativt förslag! Men det blir nog svårt att rymma alltihop. Spårväg syd planeras få en depå vid krossen i Kungens kurva.
En annan idé på samma tema är att banorna skulle kunna dela station i Älvjsö. I praktiken skulle detta ske genom att Gula linjen byggs som spårväg med kontaktskena i taket (om man inte väljer duofordon som kan växla mellan kontaktledning och strömskena). Gula linjen ska ju få 70 meters plattformar, så kapacitetsmässigt är det ju redan en spårväg.
Men att helt enkelt slå ihop banorna till en verkar vara den enklaste lösningen.
Professionell tyckare