Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av kildor »

twr skrev:Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf
Tack! Ja, då är det tydligt att kopplingen till röd linje är en del av avtalet genom Sverigeförhandlingen. Men samtidigt så får man känsla av att anslutningen till röda linjen numera betraktas som någon form av option eller tillägg som man inte är helt övertygad över att den ska genomföras. I ett PM och tjänsteutlåtande till Trafiknämndens sammanträde den 25 januari beskrivs inriktningsfasen för fordon och depå. Där talar man om ett behov av 7-10 fordon för linjen Fridhemsplan-Älvsjö. Något motsvarande behov för linjen Skärholmen-Fridhemsplan nämns inte alls, vilket jag tycker är rätt märkligt om nu avsikten är att trafikera en sådan ny linje. Anslutningen till röd linje anges som en osäkerhet/valmöjlighet ("Om tunnelbanan till Älvsjö ska ansluta till röd linje..."). Och texten i övrigt tycker jag i positiva ordalag framhäver en ny depå i närheten av Älvsjö framför befintliga depåer, även fast detta naturligtvis är något som egentligen ska utredas i kommande inriktningsfas.

Vi får väl se hur det här utvecklar sig. Men jag är personligen rätt så skeptisk till hela det här projektet.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

kildor skrev:
twr skrev:Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf
Tack! Ja, då är det tydligt att kopplingen till röd linje är en del av avtalet genom Sverigeförhandlingen. Men samtidigt så får man känsla av att anslutningen till röda linjen numera betraktas som någon form av option eller tillägg som man inte är helt övertygad över att den ska genomföras. I ett PM och tjänsteutlåtande till Trafiknämndens sammanträde den 25 januari beskrivs inriktningsfasen för fordon och depå. Där talar man om ett behov av 7-10 fordon för linjen Fridhemsplan-Älvsjö. Något motsvarande behov för linjen Skärholmen-Fridhemsplan nämns inte alls, vilket jag tycker är rätt märkligt om nu avsikten är att trafikera en sådan ny linje. Anslutningen till röd linje anges som en osäkerhet/valmöjlighet ("Om tunnelbanan till Älvsjö ska ansluta till röd linje..."). Och texten i övrigt tycker jag i positiva ordalag framhäver en ny depå i närheten av Älvsjö framför befintliga depåer, även fast detta naturligtvis är något som egentligen ska utredas i kommande inriktningsfas.

Vi får väl se hur det här utvecklar sig. Men jag är personligen rätt så skeptisk till hela det här projektet.
I avtalet ingår båda linjerna, som du skriver. De ingår även i regionens Kollektivtrafikplan 2050 från förra året.

Problemet är att regionen har skapat en egen förvaltning, FUT, som generellt fungerar som ett byggprojekt i senare skede och som därför generellt ignorerar funktion. FUT vill genomföra sitt projekt så snabbt och billigt som möjligt och väljer därför att totalt strunta i både avtalet och regionens övergripande planering. Ett av många problem med FUT:s sätt att fungera är att man skapar nya problem. När man bygger hissar i Gullmarsplan förstör man en stor del av befintlig bussterminal och skapar därmed dyra behov av en ombyggd bytespunkt. På samma sätt har man här genom att försöka snåla skapat stora risker för andra fördyringar.

*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
*Om Skärholmslinjen inte byggs finns ingen lösning för att ta hand om Norsborgsgrenens resande. Det kan tvinga fram stora investeringar i andra, ännu ej identifierade spårtrafikprojekt.
*Om Skärholmslinjen inte byggs kan det även tvinga fram mer marginella insatser för att öka röda linjens kapacitet. Det kan till exempel medföra åtgärder i signalsystem, utökad fordonsflotta, behov av utökad depåkapacitet.

FUT bryr sig naturligtvis inte om dessa problem som man skapar eftersom det blir trafikförvaltningen som får försöka lösa dem, och skattebetalarna som får betala för att bli lurade.

Du gör helt rätt i att vara skeptisk. Projektet är feltänkt från början och borde aldrig ha avtalats. Men det är väldigt olyckligt att man nu gör det mycket sämre än i avtalet och fortfarande kommer att lägga enorma summor på att genomföra det. Och detta till synes helt utan kritik från allmänhet, media och politiker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Odd skrev:
twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Lite som Kungsholmenbanan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsholmenbanan
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev:
Odd skrev:
twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Lite som Kungsholmenbanan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsholmenbanan
I den här tråden diskuterar jag en liknande idé. Jag tror också att en järnväg kan vara det bästa i relationen. Så kan man fundera på om det är pendeltåg eller regionaltåg eller både och. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... hp?t=39163
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Absolut. Det finns de som genuint tror att "tunnelbana" är 2:80 breda vagnar med 750V strömskena med överliggande släpsko, men ser man på statistik på tunnelbanesystemen i världen så är det en väldigt liten andel som faktiskt har dessa egenskaper.
Tyvärr så är det prestige som ofta ligger bakom de blockeringar som våra politiker och tjänstemän drabbas av, prestige som blockerar kreativt tänkande.
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

I Kollektivtrafikplan 2050 nämns linjen Fridhemsplan - Skärholmen på sidan 24, sidan 82, 88 och 138. Linjerna Fridhemsplan - Älvsjö och Fridhemsplan - Skärholmen går båda i 5 minuters trafik med 70 meters tåg. I Skärholmen behöver vändspår byggas- Sidan 88 nämner endast "ett vändspår", men behovet är två vändspår eftersom det är en 5 minuters linje som vänder.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... XzZtkGuizE
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Min misstanke baseras på att projekten inte verkar vara samordnade och att de utförs på sätt som verkar bygga mer på prestige än på verkligt behov.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Jag skulle inte säga att Sverigeförhandlingen är ett resultat av resandeprognoser, utan snarare av kohandel mellan kommuner, region och stat. Stockholms kommun krävde tunnelbana för att lova bostäder, och staten krävde bostadslöften för att medfinansiera. Därmed blev det tunnelbana. Att Stockholms kommun krävde tunnelbana beror i sin tur på regionens trafikering.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Odd skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Är det en behovsbeskrivning eller en lösningsbeskrivning som man har tåtat ihop? Det ser ut som en lösningsbeskrivning. Då måste man faktiskt ställa frågan, vilket behov fyller det?

Om man tar fram lösningar utan att känna till behoven så kommer man att bygga något som adresserar ett behov som inte finns och samtidigt missar behov som finns. Detta är ett misstag som begås allt för ofta, oavsett bransch och skala.
Självklart känner man till behoven, vad får dig att tro något annat? Det bygger naturligtvis på resandeprognoser. Kollektivtrafikplanen är en sammanfattning, man har kanske inte publicerat alla underlag som finns.
Min misstanke baseras på att projekten inte verkar vara samordnade och att de utförs på sätt som verkar bygga mer på prestige än på verkligt behov.
Okej, jag kanske missförstod vad du menade. Jag trodde du syftade specifikt på 5 minuters trafikeringen.

Ja, du har delvis rätt när det gäller helheten. Vissa projekt är politiskt beslutade, som Enceladus påpekar, och sen har regionens trafikplanerare gjort det bästa av det i Kollektivtrafikplanen.

Vad gäller förhandlingarna tycker jag att de generellt har lyckats ganska bra, med vissa undantag.

Projekt som jag tycker är rätt lösning är Roslagsbanan till city, tunnelbanan till Barkarby och tunnelbana till Nacka. Blå linjen till Hagsätra är delvis en försämring lokalt men i det regionala perspektivet är det troligen den bästa lösningen (den fanns ju med redan i Tunnelbaneplan 1965).

Tveksamma fall är tunnelbanan till Hagastaden och Södra Hagalund och möjligen även Arenastaden. Denna är en bra lösning lokalt, men misslyckad i det regionala perspektivet på grund av de problem den skapar med Gröna linjen västerut. Spårväg syd är ganska vettig, men det beror på vad kostnaden blir i slutänden. Och man borde ha börjat bygga den från Globen, inte byggt den isolerad.

Och slutligen förhandlingarnas stora misslyckande, tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö. Det enda förmildrande draget i projektet är linjen Fridhemsplan - Skärholmen som löser ett verkligt problem, nämligen att ta hand om resandet på Norsborgsgrenen. OM FUT försöker spara bort den linjen blir det som är kvar av projektet det sämsta projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Enceladus skrev: Jag skulle inte säga att Sverigeförhandlingen är ett resultat av resandeprognoser, utan snarare av kohandel mellan kommuner, region och stat. Stockholms kommun krävde tunnelbana för att lova bostäder, och staten krävde bostadslöften för att medfinansiera. Därmed blev det tunnelbana. Att Stockholms kommun krävde tunnelbana beror i sin tur på regionens trafikering.
Se kommentar ovan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
Då hade jag i alla fall rätt när jag antog att tunneln ansluter till trafikspåret någonstans i närheten av Nybohovsskolan. Konstigt att den tunneln inte är utritad på stadens karta.

Det är också lätt att inse att det inte kommer att vara möjligt att ansluta till den tunneln från "Liljeholmen nedre".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Citerar från en annan tråd:
LÅ1 skrev:Jag tittade lite på stadens karta över området mellan Liljeholmen och Aspudden. (Det rödmarkerade kvarteret använde jag bara för att få en lämplig länk.)
Här ser man hur tunnelbanans spår och tunnllar går. Men det finns ju möjlighet att köra tåg från Nybodadepån direkt till Aspudden, utan att passera Liljeholmen. Men den tunneln finns inte med på kartan. Tittade mest för att se hur tåg från Fridhemsplan mot Skärholmen skulle kunna ansluta till den tunneln. Gissar att tunneln viker av åt vänster strax efter passagen över Hägerstensvägen och ansluter ganska snart till trafikspåret mot Aspudden. Kanske i höjd med Nybohovsskolan? Någon som vet mer?
Den tunneln går i en ganska snäv kurva under Nybohovsberget- Den nya tunnelbanan mellan Liljeholmen och Aspudden går i en större kurva eftersom stationen i Liljeholmen ligger djupt, vilket i sin tur beror på passagen under Riddarfjärden. I den här kartan ser man ungefärligen hur de båda tunnlarna går: https://kartor.eniro.se/m/8pugm
Då hade jag i alla fall rätt när jag antog att tunneln ansluter till trafikspåret någonstans i närheten av Nybohovsskolan. Konstigt att den tunneln inte är utritad på stadens karta.

Det är också lätt att inse att det inte kommer att vara möjligt att ansluta till den tunneln från "Liljeholmen nedre".
Stämmer bra, anslutningen hamnar realtivt nära Aspudden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
lilje1.png
lilje1.png (20.04 KiB) Visad 1003 gånger
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
lilje2.png
lilje2.png (18.7 KiB) Visad 1003 gånger
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Namnet "gula linjen" kommer sannolikt att slopas förr eller senare. Det som byggs är ju inget annat än en vanlig gren, precis som Ropstensgrenen eller Skarpnäcksgrenen. I samband med Stockholmsförhandlingen fanns det några politiker som lovade en ny tunnelbanelinje. Så blev det inte, men den framröstade färgen behölls för att skapa en illusion om att det blir en ny linje.

Det är två val innan den nya sträckan invigs, och det har gått två val sedan Stockholmsförhandlingen avtalades. De politiker som var med i förhandlingen har inte längre en lika framträdande roll i politiken, och en del är inte ens kvar. Hemming och Henriksson är fortfarande aktiva, men verkar inte bry sig särskilt mycket om färgen, medan Wennerholm har ersatts av Tamsons.

Vidare avtalades en ny tunnelbanelinje i Sverigeförhandlingen, dock bara till hälften och med komplicerade förgreningar. Således har väljarna fått vad de har blivit lovade, om än i annan form.

När det gäller tunnelbanan till Fridhemsplan så är det ju en ny stam, och därmed behöver den en egen färg. Tunnelbanan till Fridhemsplan har två grenar, precis som alla andra linjer efter Stockholmsförhandlingen. Trafikförvaltningen skriver att "behov av tätare trafik i centrum gav principen om en stam och två grenar i vardera riktningen per system". Den principen lever än.

Det som är speciellt med den nya tunnelbanan är att en av dess grenar råkar sammanfalla med en av röda linjens befintliga grenar. Detta kan ge trafikala utmaningar, men borde inte påverka principen om en stam och två grenar. Alltså blir det ett rött streck till Norsborg och ett gult streck till Skärholmen. Resenärerna behöver inte veta detaljerna, utan bara hur trafiken går.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev:Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
... stor bild ...
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
... stor bild ...
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Vad menar du med linje? Eller menar du bana? Eller kanske linje ibland och bana ibland?
Eftersom SL/SLL/TF/RS blandar begreppen så kan man inte veta om de menar linje (som i en sträckning mellan två punkter) eller linje (som en grupp av sträckningar mellan flera punkter) eller linje (som en liten del av en sträckning mellan två punkter där det kan vara en färg, fast bara nästan) eller linje som i ett nummer eller en nummer/bokstavskombination?
Fram till nån gång på 80-talet så var det solklart vad som var vad.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Fyrgeit skrev:Sen kan man också fundera på hur detta spårvirrvarret kommer se ut på kartorna. Just nu är alla ställen där linjer delar spår markerad som en linje, och alla ställen där olika dubbelspår går parallellt är markerad som två linjer i olika färger. Därför tycker jag inte om den "nya tunnelbanekartan" där gul linje går bredvid gröna ända vägen ner till Farsta & Skarpnäck även om inga nya spår byggs. Om den nya linjen FHP-ÄS(hur blir Älvsjös signatur med tre bokstäver?) blir röd är det mest rimliga alternativet enligt mig detta:
lilje1.png
Om den nya linjen däremot blir någon annan färg - i detta exemplet - gul, skulle det kanske kunna se ut så här?
lilje2.png
Möjligtvis konstigt att använda övertoningar, det ser lite ut som en nödlösning.
Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.

Men att all trafik på ett och samma spår bara har en linje på kartan stämmer inte. Kolla Roslagsbanan! Jag håller med om synpunkterna om gula linjen bredvid den gröna.
(Angående FHP och ÄS* så är det väl bättre att skriva ut hela stationsnamnet i klartext så att ingen behöver fundera. Ingen plats för misstag heller.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
Skriv svar