Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Intressant teori. Så Östbergabor vill ha tunnelbana för att det är vad de brukar använda? Skulle tro att många där åker med pendeltåget och Tvärbanan. Det är snarare så att de som inte har tunnelbana vill ha den mest!

(Sedan skiljer sig förstås önskemålen i Östberga och på Lidingö...)
Undersökningar där man frågar folk vilket trafikslag de vill ha färgas naturligtvis av vilka trafikslag man känner till.

Min poäng är att din argumentationsteknik är väldigt bristfällig.

Jag tror säkert att Östbergaborna gärna vill ha tunnelbana och de har nog starka skäl för det. Det är inte samma sak som att det är vad landstinget ska satsa på (vilket du inte heller har skrivit, bara en reflektion.)

Men kanske borde du ändå titta på en karta för att studera var Östberga ligger. Stadsdelen försörjs av ett antal matarbussar till Liljeholmen och Gullmarsplan. Det är nog väldigt många Östbergabor som åker tunnelbana, helt säkert fler än som åker Tvärbanan och gissningsvis även fler än som åker pendeltåg.
Jag tror nog att det är du som behöver titta på en karta - du har väl föreslagit en busslinje mellan Östberga och Älvsjö? :wink:
Ännu ett bottennapp i dina försök att "argumentera". Du bemöter - som vanligt - ingenting när det påpekas för dig att du har fel. I stället byter du ämne.

Jag har skrivit att den föreslagna tunnelbanan får resande motsvarande en busslinje. Om man anser att den förbindelsen är viktig - den finns inte nu - vore det rimligt att lösa det med buss. Den som tittar på en karta ser att det inte är något särskilt konstigt med en sådan tänkt busslinje, den kan nämligen gå i Åbyvägen. Med tanke på de utvecklingsplaner som finns i Östberga och Liseberg kan det dessutom komma att finnas gator i framtiden som inte finns nu.

Kan du åtminstone försöka hålla dig till en saklig diskussion?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Du har en tendens att övergå till personangrepp, så jag borde egentligen inte svara på dina inlägg, men det vore skönt att äntligen få detta ämne överstökat. Jag citerar ett av dina tidigare inlägg:
twr skrev:Därför förstår du inte varför man väljer de projekt man gör.
Förstår du varför den här tunnelbanan har valts som den är?
DN skrev:Stockholms minsta miljonprogramsområde ska lyftas ut ur sin isolering.
Genomgående banor är en förutsättning, så släpp idén om en stump till Östberga - det kommer inte att hända! Sedan kan förstås trafikslag, antal banor och sträckningar diskuteras.

När det gäller din intressanta teori så föreslår jag att du åker till någon pendeltågsstation och frågar om resenärerna vill ha tunnelbana där. Att folk vill ha tunnelbana beror inte på "vilka trafikslag man känner till", utan vilka trafikslag som upplevs vara mest attraktiva (och där spelar trafikeringen stor roll).

När det gäller att köra buss mellan Östberga och Älvsjö så är det lika meningslöst som att köra ersättningsbussar mellan Årstaberg och Södra station. Det betyder inte att det är få som reser mellan Årstaberg och Södra station, utan att alternativen är bättre. Buss är fel trafikslag för Östberga!
twr skrev:Jag har skrivit att den föreslagna tunnelbanan får resande motsvarande en busslinje. Om man anser att den förbindelsen är viktig - den finns inte nu - vore det rimligt att lösa det med buss.
Den föreslagna tunnelbanan får resande motsvarande en tunnelbanegren. Förutom Fruängen, Ropsten, Mörby centrum och Kungsträdgården så har alla slutstationer "resande motsvarande en busslinje". Den valda sträckningen är inte dålig - problemet är att det förmodligen finns ännu bättre alternativ. Med tanke på hur många gånger du har gjort detta omotiverade påstående så tycker jag att du ska hänvisa till någon källa som säger att resandet mellan Tensta och Hjulsta blir större.

Förhoppningsvis kan denna diskussion sluta här så att vi kan fokusera på nästa etapp av utbyggnader - t.ex. tunnelbana till Kungens kurva.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus, du förstår fortfarande inte, så därför gör du irrelavanta jämförelser. Hjulsta har bara tunnelbana, så den stationen är motiverad även om resandet är litet.

Älvsjö har mycket bättre kollektivtrafik redan nu, vilket gör tunnelbana svår att motivera.

Resandet mellan Östberga och Älvsjö motsvarar en busslinje, funktionen motsvarar en tvärförbindelse.

Du får ha vilka åsikter du vill, jag önskar bara en saklig diskussion, utan halmgubbeargument och andra argumentationsfel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Diskussionen borde dock utgå från tillgängliga fakta och inte lösa tyckanden. De bästa prognoser vi har finns i denna utredning (se sidan 31). Resandet mellan Älvsjö och Östberga beräknas bli ungefär lika stort som det mellan Farsta strand och Farsta C - inte konstigt med tanke på de lika förutsättningarna! Med det sagt hade kanske Högdalen varit ett ännu bättre alternativ.

En annan sak som är värd att observera i prognosen är att nettotillskottet av resenärer vid Liljeholmen är ganska litet. Direktlinjen från Skärholmen borde öka resandet mellan Liljeholmen och Fridhemsplan från 3 000 i maxtimmen till nivåer som en spårväg inte kan hantera.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Diskussionen borde dock utgå från tillgängliga fakta och inte lösa tyckanden. De bästa prognoser vi har finns i denna utredning (se sidan 31). Resandet mellan Älvsjö och Östberga beräknas bli ungefär lika stort som det mellan Farsta strand och Farsta C - inte konstigt med tanke på de lika förutsättningarna! Med det sagt hade kanske Högdalen varit ett ännu bättre alternativ.

En annan sak som är värd att observera i prognosen är att nettotillskottet av resenärer från Liljeholmen är ganska litet. Direktlinjen från Skärholmen borde öka resandet mellan Liljeholmen och Fridhemsplan från 3 000 i maxtimmen till nivåer som en spårväg inte kan hantera.
Vad trevligt att du vill utgå från tillgängliga fakta och inte lösa tyckanden. Det kan bli riktigt bra om du håller dig till den principen!
Senast redigerad av twr den söndag 17 juni 2018 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Diskussionen borde dock utgå från tillgängliga fakta och inte lösa tyckanden. De bästa prognoser vi har finns i denna utredning (se sidan 31). Resandet mellan Älvsjö och Östberga beräknas bli ungefär lika stort som det mellan Farsta strand och Farsta C - inte konstigt med tanke på de lika förutsättningarna! Med det sagt hade kanske Högdalen varit ett ännu bättre alternativ.

En annan sak som är värd att observera i prognosen är att nettotillskottet av resenärer vid Liljeholmen är ganska litet. Direktlinjen från Skärholmen borde öka resandet mellan Liljeholmen och Fridhemsplan från 3 000 i maxtimmen till nivåer som en spårväg inte kan hantera.
Jag kanske är dum eller blind, men jag kan inte hitta något på sidan 31 i det länkade dokumentet som i absoluta tal visar resandet mellan Älvsjö och Östberga.

Tala gärna om för mej vad jag gör för fel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Jourmaster »

Är ni snälla och håller lite godare ton i denna tråd? Annars får vi låsa den.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Jourmaster Anders
Jourhavande forummoderator.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Jag citerar från en annan tråd:
Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?

Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Precis detta förslag utreddes av Sverigeförhandlingen. Det valdes bort bland annat för att berget har sämre kvalitet under den delen av Riddarfjärden, och att tunneln därmed skulle behöva vara en sänktunnel istället för bergtunnel, vilket kostar mycket mer.

En stor fördel med den sträckning som nu är beslutad är linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Den gör på många sätt lika mycket nytta som linjen ned till Årstafältet. En sträckning via Södermalm som du föreslår skulle inte kunna avlasta Norsborgsgrenen på samma sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:Jag citerar från en annan tråd:
Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?

Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Precis detta förslag utreddes av Sverigeförhandlingen. Det valdes bort bland annat för att berget har sämre kvalitet under den delen av Riddarfjärden, och att tunneln därmed skulle behöva vara en sänktunnel istället för bergtunnel, vilket kostar mycket mer.

En stor fördel med den sträckning som nu är beslutad är linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Den gör på många sätt lika mycket nytta som linjen ned till Årstafältet. En sträckning via Södermalm som du föreslår skulle inte kunna avlasta Norsborgsgrenen på samma sätt.
Aha, det var detta som var den riktiga tråden.
Jag förstår. Bra att min tanke iallafall har utretts, synd att så var fallet.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

5 år efter att Sverigeförhandlingens avtal slöts visar det sig att flera av forums skribenter har missat vad den nya tunnelbanan innehåller och vad syftet/syftena med den är. Planen är alltså att förutom att behålla befintlig trafik på röda linjen även införa nya linjer Fridhemsplan - Liljeholmen - Aspudden - Skärholmen samt Fridhemsplan - Liljeholmen - Älvsjö. Sträckan Aspudden - Skärholmen är befintliga spår och stationerna på denna sträcka får alltså dubblerad trafik jämfört med idag, genom den nya linjen till Fridhemsplan.

Den befintliga stationen i Liljeholmen ligger förstås alldeles för ytligt för att ingå den nya banan, både de nya linjerna trafikerar en ny djup station i Liljeholmen. Den nya linjen anslutar istället öster om Aspudden.

Nyboda och Norsborg fortsätter som systemets depåer. Den stora ökningen av resandet på Norsborgsgrenen omhändertas effektivt av den nya linjen, vilket innebär att befintlig depåkapacitet i huvudsak räcker även till de två nya linjerna.

De båda nya linjerna får ungefär lika stort resande. Linjen Fridhemsplan - Skärholmen är den mest angelägna ur ett regionalt perspektiv, eftersom det inte finns någon alternativ lösning för att ta hand om framtida resande på Norsborsgrenen. Vid en eventuell etapputbyggnad behöver förstås Skärholmslinjen byggas först, på grund av depåbehovet. Stationen i Älvsjö ligger sist i ordningen vid en eventuell uppdelning i många etapper.


Omnämnanden av linjen Fridhemsplan - Skärholmen i officiella dokument och masmedia:

Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf

Här är kartan som Sverigeförhandlingen publicerade: https://stockholmiana.files.wordpress.c ... elinje.jpg

Här är motsvarande karta från landstinget (numera regionen): https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU

På regionens hemsida https://www.regionstockholm.se/verksamh ... andlingen/ fanns tidigare underlagsrapporer där såväl kostnad som nytta innefattar linjen till Skärholmen. Rapporterna är borta, men här står: "Den framtida tunnelbanan planeras mellan Älvsjö och Fridhemsplan med trafikering in i Röda linjen via Aspudden och till Skärholmen." och "Dessutom möjliggörs byte till Tvärbanan i Årstaberg och Liljeholmen samt till kommande Spårväg Syd i Skärholmen och Älvsjö. Den nya tunnelbanelänken erbjuder ökad kapacitet i Saltsjö-Mälarsnittet och kan därmed avlasta den befintliga Röda linjen och bytespunkten T-Centralen." https://www.regionstockholm.se/verksamh ... andlingen/

Se sidan 84 och 85 i Stockholms stads översiktsplan: https://vaxer.stockholm/globalassets/te ... -10-03.pdf "I detta ingår även en spårutbyggnad från Liljeholmen till Aspudden, vilket ingår i ny tunnelbanelinje Fridhemsplan-Älvsjö samt Fridhemsplan-Skärholmen."

Se sidan 15 i denna presentation från Trafikverket: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABA8

Några exempel på omnämnande i media:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lan-alvsjo
https://www.svtstatic.se/image/wide/128 ... ormat=auto
https://www.dn.se/sthlm/nya-t-banan-bli ... da-linjen/
https://svd.vgc.no/v2/images/a33e8f35-6 ... 3e818c3e0d

Om någon fortfarande tror att det bara är "spånande" på forum så omnämns ju kopplingen och trafikeringen på Norsborgsgrenen även i FUT:s lokaliseringsutredning från 2021.
Senast redigerad av twr den söndag 16 januari 2022 13:23, redigerad totalt 3 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Diskussionen från tråden om Liljeholmen (https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=42834) har jag fört vidare i denna tråd som handlar om hela systemet och inte bara Liljeholmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av ADDE »

Går det inte att få en headway på 90 sekunder i den gemensamma sträckan och köra 2 av 3 tåg mot Norsborgs-hållet? SL försökte installera ett nytt signalsystem på röds linjen men det avbröts, men nog finns det tunnelbanesystem där ute som klarar av 90 sekunders headway, så inget är omnöjligt ur min synvinkel.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Går det inte att få en headway på 90 sekunder i den gemensamma sträckan och köra 2 av 3 tåg mot Norsborgs-hållet? SL försökte installera ett nytt signalsystem på röds linjen men det avbröts, men nog finns det tunnelbanesystem där ute som klarar av 90 sekunders headway, så inget är omnöjligt ur min synvinkel.
Det skulle bli för hög belastning på tågen från Fruängen, vilka ju också måste ha plats för resenärer på den gemensamma sträckan.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av kildor »

twr skrev:Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf
Tack! Ja, då är det tydligt att kopplingen till röd linje är en del av avtalet genom Sverigeförhandlingen. Men samtidigt så får man känsla av att anslutningen till röda linjen numera betraktas som någon form av option eller tillägg som man inte är helt övertygad över att den ska genomföras. I ett PM och tjänsteutlåtande till Trafiknämndens sammanträde den 25 januari beskrivs inriktningsfasen för fordon och depå. Där talar man om ett behov av 7-10 fordon för linjen Fridhemsplan-Älvsjö. Något motsvarande behov för linjen Skärholmen-Fridhemsplan nämns inte alls, vilket jag tycker är rätt märkligt om nu avsikten är att trafikera en sådan ny linje. Anslutningen till röd linje anges som en osäkerhet/valmöjlighet ("Om tunnelbanan till Älvsjö ska ansluta till röd linje..."). Och texten i övrigt tycker jag i positiva ordalag framhäver en ny depå i närheten av Älvsjö framför befintliga depåer, även fast detta naturligtvis är något som egentligen ska utredas i kommande inriktningsfas.

Vi får väl se hur det här utvecklar sig. Men jag är personligen rätt så skeptisk till hela det här projektet.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

kildor skrev:
twr skrev:Se första stycket på sidan 27 i Ramavtal 6, Sverigeförhadnlingen: "Vid Aspudden ansluts den nya tunnelbanan till röd linje via tunnel, vilket innebär att tåg från Norsborg/Skärholmen kan nyttja den nya tunneln till Fridhemsplan."
https://www.trafikverket.se/contentasse ... ckholm.pdf
Tack! Ja, då är det tydligt att kopplingen till röd linje är en del av avtalet genom Sverigeförhandlingen. Men samtidigt så får man känsla av att anslutningen till röda linjen numera betraktas som någon form av option eller tillägg som man inte är helt övertygad över att den ska genomföras. I ett PM och tjänsteutlåtande till Trafiknämndens sammanträde den 25 januari beskrivs inriktningsfasen för fordon och depå. Där talar man om ett behov av 7-10 fordon för linjen Fridhemsplan-Älvsjö. Något motsvarande behov för linjen Skärholmen-Fridhemsplan nämns inte alls, vilket jag tycker är rätt märkligt om nu avsikten är att trafikera en sådan ny linje. Anslutningen till röd linje anges som en osäkerhet/valmöjlighet ("Om tunnelbanan till Älvsjö ska ansluta till röd linje..."). Och texten i övrigt tycker jag i positiva ordalag framhäver en ny depå i närheten av Älvsjö framför befintliga depåer, även fast detta naturligtvis är något som egentligen ska utredas i kommande inriktningsfas.

Vi får väl se hur det här utvecklar sig. Men jag är personligen rätt så skeptisk till hela det här projektet.
I avtalet ingår båda linjerna, som du skriver. De ingår även i regionens Kollektivtrafikplan 2050 från förra året.

Problemet är att regionen har skapat en egen förvaltning, FUT, som generellt fungerar som ett byggprojekt i senare skede och som därför generellt ignorerar funktion. FUT vill genomföra sitt projekt så snabbt och billigt som möjligt och väljer därför att totalt strunta i både avtalet och regionens övergripande planering. Ett av många problem med FUT:s sätt att fungera är att man skapar nya problem. När man bygger hissar i Gullmarsplan förstör man en stor del av befintlig bussterminal och skapar därmed dyra behov av en ombyggd bytespunkt. På samma sätt har man här genom att försöka snåla skapat stora risker för andra fördyringar.

*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
*Om Skärholmslinjen inte byggs finns ingen lösning för att ta hand om Norsborgsgrenens resande. Det kan tvinga fram stora investeringar i andra, ännu ej identifierade spårtrafikprojekt.
*Om Skärholmslinjen inte byggs kan det även tvinga fram mer marginella insatser för att öka röda linjens kapacitet. Det kan till exempel medföra åtgärder i signalsystem, utökad fordonsflotta, behov av utökad depåkapacitet.

FUT bryr sig naturligtvis inte om dessa problem som man skapar eftersom det blir trafikförvaltningen som får försöka lösa dem, och skattebetalarna som får betala för att bli lurade.

Du gör helt rätt i att vara skeptisk. Projektet är feltänkt från början och borde aldrig ha avtalats. Men det är väldigt olyckligt att man nu gör det mycket sämre än i avtalet och fortfarande kommer att lägga enorma summor på att genomföra det. Och detta till synes helt utan kritik från allmänhet, media och politiker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Odd skrev:
twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Lite som Kungsholmenbanan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsholmenbanan
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev:
Odd skrev:
twr skrev:...
*En tunnelbanedepå i Älvsjö är helt orealistisk. Därmed står Älvsjötunnelbanan utan depå. Vem vet hur långa anslutande tunnlar som kommer att krävas till vilken depå man till slut hittar på.
*Strävan efter automatdtift riskerar att tvinga fram en fordonsupphandling som blir väldigt dyr om det är en så liten serie det handlar om.
....
Och detta skulle hanteras om man släppte lite på prestigen och bygger den nya tunnelbanelinjen som en del av pendeltågsnätet.
Lite som Kungsholmenbanan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsholmenbanan
I den här tråden diskuterar jag en liknande idé. Jag tror också att en järnväg kan vara det bästa i relationen. Så kan man fundera på om det är pendeltåg eller regionaltåg eller både och. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... hp?t=39163
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

Absolut. Det finns de som genuint tror att "tunnelbana" är 2:80 breda vagnar med 750V strömskena med överliggande släpsko, men ser man på statistik på tunnelbanesystemen i världen så är det en väldigt liten andel som faktiskt har dessa egenskaper.
Tyvärr så är det prestige som ofta ligger bakom de blockeringar som våra politiker och tjänstemän drabbas av, prestige som blockerar kreativt tänkande.
Genius on call
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

I Kollektivtrafikplan 2050 nämns linjen Fridhemsplan - Skärholmen på sidan 24, sidan 82, 88 och 138. Linjerna Fridhemsplan - Älvsjö och Fridhemsplan - Skärholmen går båda i 5 minuters trafik med 70 meters tåg. I Skärholmen behöver vändspår byggas- Sidan 88 nämner endast "ett vändspår", men behovet är två vändspår eftersom det är en 5 minuters linje som vänder.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... XzZtkGuizE
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar