Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!
Man kanske skulle ha en automatbana mellan just dessa två punkter?
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?
Ja, det finns en del som talar för det. Det kunde till och med vara en "Rotterdamlösning" där korta tunnelbanetåg går upp i gatumiljö som spårväg. Fördelen med detta är bra tillgänglighet i gaturummet och att det är billigare att bygga än tunnlar. nackdelen är att det troligen innebär korta tåg även i befintlig tunnelbana, vars kapacitet därmed inte utnyttjas fullt ut (men det är ju vad som redan planeras för den utbyggda Röda linjen).
Jo att tänka på framtiden kan vara bra. Det måste dock vägas mot kostnaden och nyttan. Och om vi tittar på de prognosticerade resandesiffrorna för Spårväg Syd är det inget enormt resande man räknar med - jag tror det är enkelvagnar i tiominuterstrafik som mest. Så ett eventuellt behov av tunnelbana verkar ligga långt fram i tiden!

Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

/TKO
Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Resande: Spårväg City > Spårväg Syd > Kistagrenen > Solnagrenen
Prioritering: Solnagrenen > Kistagrenen > Spårväg Syd > Spårväg City

Ett perfekt samband!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

TKO skrev: ...
Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

/TKO
Skulle man kunna göra något kreativt med trafiken som skall gå på Kistagrenen, tro, exempelvis att linjen (x-)-Kista-Årstafältet-?-Älvsjö/Örby/Högdalen inrättas. Då kanske man slipper bygga den där rosaprickiga tunnelbanelinjen via Liljeholmen och i stället låta den få en bättre sträckning över Zinkensdamm-Årsta?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!
Man kanske skulle ha en automatbana mellan just dessa två punkter?
En automatbana på den här sträckan är nog ingen bra idé!
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

Den skulle ju såklart vara gatuoberoende!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Resande: Spårväg City > Spårväg Syd > Kistagrenen > Solnagrenen
Prioritering: Solnagrenen > Kistagrenen > Spårväg Syd > Spårväg City

Ett perfekt samband!

Det är kanske bättre att titta på den resandeprognos som gjorts särskilt för Spårväg Syd än denna simulering som förutsätter att det finns en "östlig förbindelse"... just nu har jag inte denna framme men den finns säkert på SLL:s nätplats, alternativt hos "Sverigeförhandlingen". (Jag undrar dessutom om denna simulering innehåller den "västliga tunnelbanan"?)

Men även på denna kartbild ser vi att resandet på de flesta delsräckor är ganska litet, det "stora" resandet finns främst i Huddinge. På stora delar av banan ligger resandet under maxtimmen runt 500 personer, vilka nästan ryms i ETT tvåvagnarståg!

När det gäller tidsordningen för utbyggnaden är den naturligtvis beroende av utbyggnadstakten i de olika områden som skall trafikförsörjas. Och eftersom exploateringen av "Norra Djurgrårdsstaden" knappt påbörjats är det naturligt att spårvägen dit inte prioriteras. I Solna och Kista och delvis även längs Spårväg Syd finns redan trafikunderlaget!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!
Man kanske skulle ha en automatbana mellan just dessa två punkter?
På sikt kanske detta kan vara bra idé. Och efter att ha funderat lite så tror jag inte att längre tåg på Tvärbanan är den bästa lösningen på dagens problem - det är naturligtvis tätare trafik vi behöver. 7½-minuterstrafik i högtrafik gör att byten till/från Tvärbanan ger ett stort tidspåslag, vilket i sin tur leder till att många fortsätter åka tunnelbana via T-centralen. Det blir väl bättre när Kistagrenen tillkommer, men då blir det å andra sidan förhoppningsvis fler resenärer. Och sen måste ju SL köpa in fler vagnar - är det inte snart redan för sent?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Resande: Spårväg City > Spårväg Syd > Kistagrenen > Solnagrenen
Prioritering: Solnagrenen > Kistagrenen > Spårväg Syd > Spårväg City

Ett perfekt samband!

Det är kanske bättre att titta på den resandeprognos som gjorts särskilt för Spårväg Syd än denna simulering som förutsätter att det finns en "östlig förbindelse"... just nu har jag inte denna framme men den finns säkert på SLL:s nätplats, alternativt hos "Sverigeförhandlingen". (Jag undrar dessutom om denna simulering innehåller den "västliga tunnelbanan"?)

Men även på denna kartbild ser vi att resandet på de flesta delsräckor är ganska litet, det "stora" resandet finns främst i Huddinge. På stora delar av banan ligger resandet under maxtimmen runt 500 personer, vilka nästan ryms i ETT tvåvagnarståg!

När det gäller tidsordningen för utbyggnaden är den naturligtvis beroende av utbyggnadstakten i de olika områden som skall trafikförsörjas. Och eftersom exploateringen av "Norra Djurgrårdsstaden" knappt påbörjats är det naturligt att spårvägen dit inte prioriteras. I Solna och Kista och delvis även längs Spårväg Syd finns redan trafikunderlaget!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Bra med lite sunt förnuft i diskussionen, men detta är aldrig något som når fram till platonikern Enceladus, som alltid letar dolda samband, hur långsökta de än är. Skillnaden mellan 1400 och 1500 torde till exempel ligga inom felmarginalen.

På sid 28 visas en prognos där Spårväg syd inte är sammankopplad med Östlig förbindelse, så värdena som Enceladus anger borde inte påverkas så mycket av huruvida Österleden finns eller ej.

Eftersom utredningen gjordes inom Sverigeförhandlingen gissar jag att den västliga tunnelbanan och Sverigeförhandlingens övriga objekt är med i prognoserna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

twr skrev:Bra med lite sunt förnuft i diskussionen, men detta är aldrig något som når fram till platonikern Enceladus, som alltid letar dolda samband, hur långsökta de än är. Skillnaden mellan 1400 och 1500 torde till exempel ligga inom felmarginalen.

På sid 28 visas en prognos där Spårväg syd inte är sammankopplad med Östlig förbindelse, så värdena som Enceladus anger borde inte påverkas så mycket av huruvida Österleden finns eller ej.

Eftersom utredningen gjordes inom Sverigeförhandlingen gissar jag att den västliga tunnelbanan och Sverigeförhandlingens övriga objekt är med i prognoserna.
Påverkan från "östlig förbindelse" är kanske inte så stor, men eftersom vi vet att denna inte kommer att byggas i närtid så vore det bra med prognoser som utgår från detta faktum!

Jag tror dessutom inte att möjligheten till direkt trafik Skärholmen-Fridhemsplan finns med i den nätmodell som använts i dessa resandeprognoser, denna finess kom man på i ett väldigt sent skede.

Trots dessa brister är det ändå glädjade att Trafikförvaltningen redovisat detaljerade resandeprognoser för Spårväg Syd! När får vi se detsamma för den "västliga tunnelbanan"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Förslag: T-bana Skärholmen–Kungens kurva
Karl Henriksson skrev:Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av TKO »

Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist
Den här artikeln skildrar tunnelbanan ur ett nytt perspektiv - "Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen". Om vi vill driva igenom den här tunnelbanan så behöver vi hitta en populär paroll. :wink:

Ett välkänt exempel: "Östberga är en misshandlad stadsdel". :)

Varför skulle vi då vilja driva igenom den här tunnelbanan? Jo, får då behöver inte Fruängsgrenen gå dit! :D
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist
Den här artikeln skildrar tunnelbanan ur ett nytt perspektiv - "Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen". Om vi vill driva igenom den här tunnelbanan så behöver vi hitta en populär paroll. :wink:

Ett välkänt exempel: "Östberga är en misshandlad stadsdel". :)

Varför skulle vi då vilja driva igenom den här tunnelbanan? Jo, får då behöver inte Fruängsgrenen gå dit! :D
Jag tycker att "Kungens kurva - spräng skiten i luften" är en klatschig paroll med ett tydligt budskap!

Skämt åsido, utan att ta ställning för eller emot tunnelbana till Kungens kurva, kanske diskussionen ska börja med: Vad är det vi vill uppnå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist
Den här artikeln skildrar tunnelbanan ur ett nytt perspektiv - "Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen". Om vi vill driva igenom den här tunnelbanan så behöver vi hitta en populär paroll. :wink:

Ett välkänt exempel: "Östberga är en misshandlad stadsdel". :)

Varför skulle vi då vilja driva igenom den här tunnelbanan? Jo, får då behöver inte Fruängsgrenen gå dit! :D
Jag tycker att "Kungens kurva - spräng skiten i luften" är en klatschig paroll med ett tydligt budskap!

Skämt åsido, utan att ta ställning för eller emot tunnelbana till Kungens kurva, kanske diskussionen ska börja med: Vad är det vi vill uppnå?
Till att börja med: ta över debatten! :cheesygrin:
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Skämt åsido, utan att ta ställning för eller emot tunnelbana till Kungens kurva, kanske diskussionen ska börja med: Vad är det vi vill uppnå?
Till att börja med: ta över debatten! :cheesygrin:
Lite sorgligt att en debatt tillåts "tas över" av något som är så ogenomtänkt.

Det kanske går att bygga en avgrening dit, men då är det rimligen från Sätra, vilket betyder att Skärholmen hoppas över av linjen. Antagligen är det svårt att ta sig fram mellan alla olika tunnlar som byggs för Förbifart Stockholm där. Det är en investering på antagligen minst 2 miljarder, om man kan fråga sig om det då undergräver Spårväg syd, som man ju just har kommit överens om.

Det är naturligtvis fritt fram att ifrågasätta avtalade projekt, det gör ju även vi. Men jag tror kanske inte att det var det Karl Henriksson ville göra, utan att det snarare får den effekten utan att han kanske hade tänkt sig det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev: Skämt åsido, utan att ta ställning för eller emot tunnelbana till Kungens kurva, kanske diskussionen ska börja med: Vad är det vi vill uppnå?
Till att börja med: ta över debatten! :cheesygrin:
Lite sorgligt att en debatt tillåts "tas över" av något som är så ogenomtänkt.

Det kanske går att bygga en avgrening dit, men då är det rimligen från Sätra, vilket betyder att Skärholmen hoppas över av linjen. Antagligen är det svårt att ta sig fram mellan alla olika tunnlar som byggs för Förbifart Stockholm där. Det är en investering på antagligen minst 2 miljarder, om man kan fråga sig om det då undergräver Spårväg syd, som man ju just har kommit överens om.

Det är naturligtvis fritt fram att ifrågasätta avtalade projekt, det gör ju även vi. Men jag tror kanske inte att det var det Karl Henriksson ville göra, utan att det snarare får den effekten utan att han kanske hade tänkt sig det.
Skulle Huddinge ha lika stark ekonomi som Stockholm så hade nog Spårväg Syd gått samma öde till mötes som spårvägarna till Hagastaden och Årstafältet - väljarna talar sitt tydliga språk. För närvarande har Huddinge råd att bygga ut tunnelbanan till Kungens kurva, men inte mer. Spårväg Syd fick högre prioritet eftersom den har ett större upptagningsområde - jämför Sverigeförhandlingen i Roslagskommunerna. Så som landstingspolitiken ser ut är dock tunnelbana nästan alltid att föredra, så därför kan snutten till Kungens kurva också bli aktuell. På längre sikt är förstås förhoppningen att de nya invånarna ska göra det möjligt att bygga mer tunnelbana i framtiden!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Lite sorgligt att en debatt tillåts "tas över" av något som är så ogenomtänkt.

Det kanske går att bygga en avgrening dit, men då är det rimligen från Sätra, vilket betyder att Skärholmen hoppas över av linjen. Antagligen är det svårt att ta sig fram mellan alla olika tunnlar som byggs för Förbifart Stockholm där. Det är en investering på antagligen minst 2 miljarder, om man kan fråga sig om det då undergräver Spårväg syd, som man ju just har kommit överens om.

Det är naturligtvis fritt fram att ifrågasätta avtalade projekt, det gör ju även vi. Men jag tror kanske inte att det var det Karl Henriksson ville göra, utan att det snarare får den effekten utan att han kanske hade tänkt sig det.
Skulle Huddinge ha lika stark ekonomi som Stockholm så hade nog Spårväg Syd gått samma öde till mötes som spårvägarna till Hagastaden och Årstafältet - väljarna talar sitt tydliga språk. För närvarande har Huddinge råd att bygga ut tunnelbanan till Kungens kurva, men inte mer. Spårväg Syd fick högre prioritet eftersom den har ett större upptagningsområde - jämför Sverigeförhandlingen i Roslagskommunerna. Så som landstingspolitiken ser ut är dock tunnelbana nästan alltid att föredra, så därför kan snutten till Kungens kurva också bli aktuell. På längre sikt är förstås förhoppningen att de nya invånarna ska göra det möjligt att bygga mer tunnelbana i framtiden!
Inte alls "tydligt språk". Tunnelbana är det flest åker så därför svarar folk alltid "bygg ut tunnelbanan" i sådana enkäter. Det kan inte tolkas som att väljarna har någon djupare analys av vilka trafikslag de föredrar, inte generellt och ännu mindre i en specifik fråga som hur Kungens kurva ska försörjas.

Man kan också fråga sig vad det är för "förhoppning" du skriver om? Vem har den förhoppningen? Du? Henriksson? Huddinge? Någon annan?

Ännu en gång halvfärdiga resonemang från din sida. Lite högre nivå vore önskvärd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Intressant teori. Så Östbergabor vill ha tunnelbana för att det är vad de brukar använda? Skulle tro att många där åker med pendeltåget och Tvärbanan. Det är snarare så att de som inte har tunnelbana vill ha den mest!

(Sedan skiljer sig förstås önskemålen i Östberga och på Lidingö...)
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Intressant teori. Så Östbergabor vill ha tunnelbana för att det är vad de brukar använda? Skulle tro att många där åker med pendeltåget och Tvärbanan. Det är snarare så att de som inte har tunnelbana vill ha den mest!

(Sedan skiljer sig förstås önskemålen i Östberga och på Lidingö...)
Undersökningar där man frågar folk vilket trafikslag de vill ha färgas naturligtvis av vilka trafikslag man känner till.

Min poäng är att din argumentationsteknik är väldigt bristfällig.

Jag tror säkert att Östbergaborna gärna vill ha tunnelbana och de har nog starka skäl för det. Det är inte samma sak som att det är vad landstinget ska satsa på (vilket du inte heller har skrivit, bara en reflektion.)

Men kanske borde du ändå titta på en karta för att studera var Östberga ligger. Stadsdelen försörjs av ett antal matarbussar till Liljeholmen och Gullmarsplan. Det är nog väldigt många Östbergabor som åker tunnelbana, helt säkert fler än som åker Tvärbanan och gissningsvis även fler än som åker pendeltåg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Intressant teori. Så Östbergabor vill ha tunnelbana för att det är vad de brukar använda? Skulle tro att många där åker med pendeltåget och Tvärbanan. Det är snarare så att de som inte har tunnelbana vill ha den mest!

(Sedan skiljer sig förstås önskemålen i Östberga och på Lidingö...)
Undersökningar där man frågar folk vilket trafikslag de vill ha färgas naturligtvis av vilka trafikslag man känner till.

Min poäng är att din argumentationsteknik är väldigt bristfällig.

Jag tror säkert att Östbergaborna gärna vill ha tunnelbana och de har nog starka skäl för det. Det är inte samma sak som att det är vad landstinget ska satsa på (vilket du inte heller har skrivit, bara en reflektion.)

Men kanske borde du ändå titta på en karta för att studera var Östberga ligger. Stadsdelen försörjs av ett antal matarbussar till Liljeholmen och Gullmarsplan. Det är nog väldigt många Östbergabor som åker tunnelbana, helt säkert fler än som åker Tvärbanan och gissningsvis även fler än som åker pendeltåg.
Jag tror nog att det är du som behöver titta på en karta - du har väl föreslagit en busslinje mellan Östberga och Älvsjö? :wink:

Jag förstår varför du ifrågasätter idén att bygga tunnelbana mellan Årstaberg och Älvsjö - det är ju inte speciellt genomtänkt! Lösningen är dock inte försämring, utan en förbättring. T.ex. en spårvägslinje till Årstaberg/Liljeholmen och en annan till Älvsjö/Skärholmen - det kan man få till samma kostnad! Spårväg Syd visar att spårväg kan vinna över tunnelbana om den har några fördelar.
Skriv svar