Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
Naturligtvis skulle det vara fem röda streck, inte fyra. Tänkte galet där, det är ju tre röda streck i dag. Och så två nya, då blir det fem. Vart tågen går får framgå av linjenummer. Det är ju redan så i dag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Du har rätt. De får lägga ner projektet med att köra mot Norsborgs-hållet från två olika håll! :cheesygrin:
Allvarligt talat så får man nog bara låta Liljeholmens stationsmarkering (vita "bubblan") ha röda linjer åt fyra håll. Och senapsfärgade linjer åt två håll. Kom på att det går åt två nya linjenummer för att det ska bli tydligt. Till exempel 15 för Fridhemsplan - Skärholmen och 16 för Fridhemsplan - Älvsjö.
Snarare tre röda streck från Liljeholmen (ett till Hornstull, ett till Aspudden och ett till Midsommarkransen) samt tre gula streck från Liljeholmen (ett till Fridhemsplan, ett till Aspudden och ett till Årstaberg). Kartan ska ju helst visa både hur trafiken går och hur spåren ser ut. Fem röda streck hade varit intetsägande, liksom skribentens variant där trafiken och spåret mellan Aspudden och Fridhemsplan inte framgår.
Naturligtvis skulle det vara fem röda streck, inte fyra. Tänkte galet där, det är ju tre röda streck i dag. Och så två nya, då blir det fem. Vart tågen går får framgå av linjenummer. Det är ju redan så i dag.
Nä, så är det inte idag. På linjekartan framgår vilken stam (ungefär samma sak som innerstadssträcka) varje gren är kopplad till. Det förenklar resandet enormt. En person som ska till Södersjukhuset från röda linjen kan alltid byta vid Hornstull. Med skribentens förslag blir det mer kaotiskt. Det är också bra att veta att tåg från Fruängen inte går till Fridhemsplan och att tåg från Älvsjö inte går till T-Centralen.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Ungefär så här tänker jag att spårkartan borde se ut:

Bild
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
SL kört ju med "röd linje" som benämning för hela detta sammanhängande system i dag. Varför skulle den principen överges nu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från Fruängen går linje 14. Andra änden av linje 14 är enligt spårkartan Mörby centrum. Väl i Liljeholmen så ropas det väl också ut att det är byte för resenärer mot Fridhemsplan, Nordborg eller Älvsjö, samt att tåget går mot Mörby centrum. Inne i de nyare vagnarna visas ju tydligt vilka stationer som tåget är på väg mot. Liknande problem skulle man ju ha i norrgående riktning vid Aspudden. Vart är tåget på väg? Kommer jag till T-centralen med det här tåget utan byte? Så vid Aspudden bör ju norrgående tåg ropa ut vart tåget är på väg och att det är lämpligt att byta här vid resa mot T-centralen och Ropsten alternativt vid resa mot Fridhemsplan eller Älvsjö, beroende på linje.
Färger finns för att förenkla för resenärerna. Med skribentens resonemang skulle det inte behövas några färger alls! Hittills har varje stam fått en egen färg, och jag ser inte varför den principen borde överges nu.
SL kört ju med "röd linje" som benämning för hela detta sammanhängande system i dag. Varför skulle den principen överges nu?
Hittills har det inte funnits något behov av att särskilja stam och system, men det säger ju sig självt att det vore helt absurt om "röda linjen" inte hade någon gemensam sträcka!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Både LÅ1 och Enceladus har rätt. Det som man har gjort hittills stämmer in på båda era principer för det har hittills aldrig funnits några behov att avgöra den fråga vi står inför nu. Eftersom det ändå inte är "linjer" som färgerna står för håller jag nog mest med LÅ1. Hela Tunnelbana 2 bör ha samma färg, det vill säga röd. Men det finns en poäng i det Enceladus säger om att göra det tydligt för resenärerna också. Och kanske kunde en gul linje här vara ett sätt att få regionen att stå för att det är gröna linjen som byggs till Arenastaden.
Senast redigerad av twr den torsdag 20 januari 2022 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Här kommer ännu ett alternativ, där alla turer har separata linjer (med linjer menas en sträcka mellan olika punkter :) ).
lilje3.png
lilje3.png (19.91 KiB) Visad 1374 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Fyrgeit skrev:Här kommer ännu ett alternativ, där alla turer har separata linjer (med linjer menas en sträcka mellan olika punkter :) ).
lilje3.png
spårtrafikkartan ska du ju också få in Tvärbanan som har en orangeaktig färg. Tidigare i tråden kallade jag färgen senapsgul, men det var nog ingen bra beskrivning.
Tvärbanan bör lämpligen fortsätta att ritas diagonalt i samma riktning som i dag.

Någon spårkarta för enbart T-banan hittar jag inte på sl.se.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Det fanns innan en karta i tidtabellen för alla tunnelbanelinjerna, men numera har alla banorna sina egna tidtabeller och kartor. https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/htub13_14.pdf
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Fyrgeit »

Så här då, fast egentligen två orangea linjer eftersom linjen Helenelund-Årstaberg :)
[attachment=0]lilje4.png[/]
Bilagor
lilje4.png
lilje4.png (24.55 KiB) Visad 1312 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Fyrgeit skrev:Här kommer ännu ett alternativ, där alla turer har separata linjer (med linjer menas en sträcka mellan olika punkter :) ).
lilje3.png
spårtrafikkartan ska du ju också få in Tvärbanan som har en orangeaktig färg. Tidigare i tråden kallade jag färgen senapsgul, men det var nog ingen bra beskrivning.
Tvärbanan bör lämpligen fortsätta att ritas diagonalt i samma riktning som i dag.

Någon spårkarta för enbart T-banan hittar jag inte på sl.se.
Tvärbanan var gul på SLs kartor och på skyltar från början men eftersom Blindtarmen till Solna framröstades till den gula färgen så bytte man till brunt på tvärbanan, till okänd kostnad men det var förmodligen inte billigt att byta ut alla skyltar och alla kartor överallt bara för detta. F ö så fanns inte den gröna färgen som alternativ i omröstningen men jag antar att det berodde på att blindtarmen skulle ha varit helt separat vid tillfället för omröstningen. Att den gula färgen fortfarande är kvar är ju som bekant ett pinsamt misslyckande som plågar SL/SLL/TF/RS....
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Vad gäller förhandlingarna tycker jag att de generellt har lyckats ganska bra, med vissa undantag.

Projekt som jag tycker är rätt lösning är Roslagsbanan till city, tunnelbanan till Barkarby och tunnelbana till Nacka. Blå linjen till Hagsätra är delvis en försämring lokalt men i det regionala perspektivet är det troligen den bästa lösningen (den fanns ju med redan i Tunnelbaneplan 1965).

Tveksamma fall är tunnelbanan till Hagastaden och Södra Hagalund och möjligen även Arenastaden. Denna är en bra lösning lokalt, men misslyckad i det regionala perspektivet på grund av de problem den skapar med Gröna linjen västerut. Spårväg syd är ganska vettig, men det beror på vad kostnaden blir i slutänden. Och man borde ha börjat bygga den från Globen, inte byggt den isolerad.

Och slutligen förhandlingarnas stora misslyckande, tunnelbanan Fridhemsplan - Älvsjö. Det enda förmildrande draget i projektet är linjen Fridhemsplan - Skärholmen som löser ett verkligt problem, nämligen att ta hand om resandet på Norsborgsgrenen. OM FUT försöker spara bort den linjen blir det som är kvar av projektet det sämsta projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Blå linjens nya förlängningar innebär dessvärre att 70-talets investeringar i längre plattformar går förlorade. Jag håller därför med signaturen "Odd" om att "projekten inte verkar vara samordnade". Även själva trafiken saknar samordning, t.ex. finns det nattbussar som går parallellt med pendeltåg. Avsaknaden av samordning verkar vara ett jättestort problem i Stockholm.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Att Blå linjens nya stationer inte får längre plattformar är förstås väldigt olyckligt. Min kommentar var tänkt att tolkas lite mer generellt. Går man in på projektens utformning finns det förstås en hel del som kan ifrågasättas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av pnott »

twr skrev:Både LÅ1 och Enceladus har rätt. Det som man har gjort hittills stämmer in på båda era principer för det har hittills aldrig funnits några behov att avgöra den fråga vi står inför nu. Eftersom det ändå inte är "linjer" som färgerna står för håller jag nog mest med LÅ1. Hela Tunnelbana 2 bör ha samma färg, det vill säga röd. Men det finns en poäng i det Enceladus säger om att göra det tydligt för resenärerna också. Och kanske kunde en gul linje här vara ett sätt att få regionen att stå för att det är gröna linjen som byggs till Arenastaden.
Håller med twr om att båda sätten att beskriva hur tunnelbanans färger används idag är korrekta, men för min del så hoppas jag att tydligheten för resenärerna är det perspektiv som får bestämma. Och som resenär är jag betydligt mer hjälpt av att förstå hur tunnelbanan trafikeras än vilka system som finns. Min röst går alltså till Enceladus :)
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:OM FUT försöker spara bort den linjen blir det som är kvar av projektet det sämsta projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Det blir dock svårt att slå den gigantiska Slussenterminalen som aldrig upphör att leverera högre kostnader:
DN skrev:En av förklaringarna till att kostnaderna skenat är bygget av den nya bussterminalen i Katarinaberget, som blivit dyrare än planerat.
Den dag det här projektet fördyras i princip varje år kan det konkurrera om förstaplatsen. Men inte innan dess.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:OM FUT försöker spara bort den linjen blir det som är kvar av projektet det sämsta projektet i Stockholms kollektivtrafikhistoria.
Det blir dock svårt att slå den gigantiska Slussenterminalen som aldrig upphör att leverera högre kostnader:
DN skrev:En av förklaringarna till att kostnaderna skenat är bygget av den nya bussterminalen i Katarinaberget, som blivit dyrare än planerat.
Den dag det här projektet fördyras i princip varje år kan det konkurrera om förstaplatsen. Men inte innan dess.
Jag håller inte med. En bussterminal i Slussen är ju motiverad, även om just det här kanske inte är bästa lösningen. Och den är inte lika dyr som FUT-tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2500
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Per Lind »

Enceladus skrev:Ungefär så här tänker jag att spårkartan borde se ut:

Bild
En översiktlig karta inte helt olik andra städers linjekartor. Bra!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag håller inte med. En bussterminal i Slussen är ju motiverad, även om just det här kanske inte är bästa lösningen. Och den är inte lika dyr som FUT-tunnelbanan.
På kort sikt hade bussterminalen kunnat bantas till förmån för långa plattformar på blå linjens förlängningar. På medellång sikt kan behovet av direktbussar minskas genom att förlänga tunnelbanan till Orminge. På lång sikt behövs ingen bussterminal i Slussen eftersom både Värmdö och Älta får spårtrafik.

Östberga och Årstafältet kommer däremot alltid att ha någon nytta av tunnelbanan. Ingen yttrafik kan ge lika snabba byten till gröna och blå linjerna vid Fridhemsplan.
Skriv svar