Instruktionsmästare vid SL?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Instruktionsmästare vid SL?
Hejsan!
Har nyligen sett titeln Instruktionsmästare och detta ska tydligen ha med SL att göra. Har googlat lite men inte fått fram något bra resultat. Finns det någon här som kan förklara lite kort vad en Instruktionsmästare är/var och vilken roll denna hade så vore jag tacksam.
Ha det bra.
Har nyligen sett titeln Instruktionsmästare och detta ska tydligen ha med SL att göra. Har googlat lite men inte fått fram något bra resultat. Finns det någon här som kan förklara lite kort vad en Instruktionsmästare är/var och vilken roll denna hade så vore jag tacksam.
Ha det bra.
- Hechtwagen
Re: Instruktionsmästare vid SL?
Det är helt enkelt lärare för interna utbildningar och över dem vakade Överinstruktionsmästaren!
Tveksamt om dessa titlar används fortfarande, möjligtvis hos SS som har en fäbless för konservativt bakåtsträvande!
På järnvägen heter det instruktionsförare.
Tveksamt om dessa titlar används fortfarande, möjligtvis hos SS som har en fäbless för konservativt bakåtsträvande!
Ok. Jag hade lite på känn att det kunde ha med utbildning att göra då det lät så på titeln men ville få det bekräftat från mer kunnigt folk.Hechtwagen skrev:Det är helt enkelt lärare för interna utbildningar och över dem vakade Överinstruktionsmästaren!
Jag tackar för infon.
Ha det bra.
Instruktionsmästare var titeln på en Trafikmästare som gått över till trafikskolan på SL. På SLs trafikskola så ansvarade IM för teoriundervisningen och instruktörer för den praktiska körutbildningen. Fanns även FIM och ÖIM.
MVH AGR Fd IM.
MVH AGR Fd IM.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Robban Ftm
Trist att inte titeln finns kvar för då hade man innehaft den hehe och kanske även FIM/ÖIM
Vad var skillnaden på FIM och ÖIM Anders??
/Robban
Vad var skillnaden på FIM och ÖIM Anders??
/Robban
- Hechtwagen
ÖIM var chef över FIM och IM.
ÖIM hade likt ÖTM TREEEEEEEE streck! Det ni grabbar!
ÖIM hade likt ÖTM TREEEEEEEE streck! Det ni grabbar!

- Robban Ftm
Jag har "bara" 2 streck
Om man börjar som IM så antar jag att om man var bra kunde man söka och bli FIM och sedemera även ÖIM om möjligheten fanns, det är väl samma som när jag blev TM och sen blev FTM och fick fast tjänst på TLC 1.
Frågan är vad det var för kategori som utbildade trafikmästare, både TM och FTM?
Jag jobbar numera på MTR och här har man inte kvar dessa streck och titlar längre även om jag gärna skulle se att de kom tillbaka både för att det blir lättare att se vad man har för titel/utbildning samt att det ser väldigt mycket stiligare ut.
/Robban

Om man börjar som IM så antar jag att om man var bra kunde man söka och bli FIM och sedemera även ÖIM om möjligheten fanns, det är väl samma som när jag blev TM och sen blev FTM och fick fast tjänst på TLC 1.
Frågan är vad det var för kategori som utbildade trafikmästare, både TM och FTM?
Jag jobbar numera på MTR och här har man inte kvar dessa streck och titlar längre även om jag gärna skulle se att de kom tillbaka både för att det blir lättare att se vad man har för titel/utbildning samt att det ser väldigt mycket stiligare ut.
/Robban
-
Dock var det ju ytterst ovanligt med en "Trerändare" i uniform, tror det bara hände en gång under min SL karriär, på den nivån var det oftast civila kläder som gällde gissar jag.
Nu sade väl strängt taget inte de där titlarna och strecken så mycket om vad någon hade vare sig för befattning eller för behörighet eller utbildning, att säga att någon var trafikmästare var ungefär som att säga att någon är arbetsledare.
Ja vem utbildade trafikmästare egentligen? Det undrade de kanske redan på den tiden; det var väl mest praktik... Men det lär bl a ha funnits nån sorts generell arbetsledarutbildning inom SL, vore intressant om någon berättade om den!
Ja vem utbildade trafikmästare egentligen? Det undrade de kanske redan på den tiden; det var väl mest praktik... Men det lär bl a ha funnits nån sorts generell arbetsledarutbildning inom SL, vore intressant om någon berättade om den!
- Robban Ftm
Jag vet ju att man gick ALU (arbetsledarutbildning) förr och sen hade man praktik i ett visst antal veckor.
Sedan drygt 5 år så håller jag i och numera en kollega i all utbildning av trafikledare, både yttre och de som skall till TLC, grundutbildning som fortbildning.
Vi båda är ju FTM om man räknar efter dåtidens mått, jag blev upplärd för 5 år sedan och har sedan lärt upp min kollega.
Dagens YTL utbildning innehåller 6 veckors teori sedan 10 praktiktjänster och sedan en examination.
TL utbildningen är knappt 4 veckors teori sedan minimum 40 praktikdagar innan examination.
Jag har faktiskt inte hört att det skulle vara nån längre teoriutbildning på den tiden det kom nya trafikmästare utan bara sett praktiken.
Sedan drygt 5 år så håller jag i och numera en kollega i all utbildning av trafikledare, både yttre och de som skall till TLC, grundutbildning som fortbildning.
Vi båda är ju FTM om man räknar efter dåtidens mått, jag blev upplärd för 5 år sedan och har sedan lärt upp min kollega.
Dagens YTL utbildning innehåller 6 veckors teori sedan 10 praktiktjänster och sedan en examination.
TL utbildningen är knappt 4 veckors teori sedan minimum 40 praktikdagar innan examination.
Jag har faktiskt inte hört att det skulle vara nån längre teoriutbildning på den tiden det kom nya trafikmästare utan bara sett praktiken.
ÖIM i Uniform förekom vid uppkörning med nya Tunneltågförare. Vid en uppkörning så var det en ÖIM en FIM och en IM i hytten. Tur att det var en C6.Lars Ödlund skrev:Dock var det ju ytterst ovanligt med en "Trerändare" i uniform, tror det bara hände en gång under min SL karriär, på den nivån var det oftast civila kläder som gällde gissar jag.
MVH AGR (fd IM)
AGR
Hejsan!
Trevligt med all övrig info som kommer fram. Ett tips är dock att undvika allt för mycket förkortningar då alla som läser här kanske inte är så insatta i dessa.
Jag har gjort en liten förklaring över dom äldre förkortningar som förekommer här. Rätta mig om jag har fel på någon.
IM = Instruktionsmästare
FIM = Förste Instruktionsmästare
ÖIM = Överinstruktionsmästare
TM = Trafikmästare
FTM = Förste trafikmästare
ÖTM = Övertrafikmästare.
Ha det bra.
Trevligt med all övrig info som kommer fram. Ett tips är dock att undvika allt för mycket förkortningar då alla som läser här kanske inte är så insatta i dessa.
Jag har gjort en liten förklaring över dom äldre förkortningar som förekommer här. Rätta mig om jag har fel på någon.
IM = Instruktionsmästare
FIM = Förste Instruktionsmästare
ÖIM = Överinstruktionsmästare
TM = Trafikmästare
FTM = Förste trafikmästare
ÖTM = Övertrafikmästare.
Ha det bra.
Alldeles rätt uppfattat MJ.
Då det gäller användandet av förkortningar så är det ju lite "knoparmoj" över spårvägsspråket. I detta ligger givetvis ett visst mått av inbördes beundran men även ett betydande inslag av yrkesstolthet. Eftersom det är närmare en miljon stockholmare som har jobbat på tunnelbanan medan mycket få har varit sotare, så får man ju kanske acceptera att man då och då hör spårvägsslang på gator och torg (inklusive internet-torg som detta)!
Då det gäller användandet av förkortningar så är det ju lite "knoparmoj" över spårvägsspråket. I detta ligger givetvis ett visst mått av inbördes beundran men även ett betydande inslag av yrkesstolthet. Eftersom det är närmare en miljon stockholmare som har jobbat på tunnelbanan medan mycket få har varit sotare, så får man ju kanske acceptera att man då och då hör spårvägsslang på gator och torg (inklusive internet-torg som detta)!
Ja, det har du rätt i och personligen har jag inga större problem med det då jag själv använder en del järnvägs- och spårvägsord ibland när jag pratar med folk. Tänkte bara att det kunde vara en liten hjälp till eventuella utomstående för alla känner ju inte till dessa förkortningar.daniel_s skrev:Alldeles rätt uppfattat MJ.

Ha det bra.
-
En tjusig förkortning i titulaturen var "simtr". Första gången jag stötte på det undrade jag över behovet av simtränare hos SL. Rätt snabbt insåg jag att det skulle utläsas signalmontör. Själv dvaldes man bland "ktass", "fktass", "bra", "kms" och liknande. En chef var faktiskt "fakt". En annan lustighet: trafikdirektören förkortades "td". Under en period hade man också en trafikdirekörsassistent. Han borde då kanske fått bli "tdass", men man kom väl på att det inte skulle se så bra ut så det fick bli "tdirass" i stället.
En lite rolig bild från Spårväg och Buss som driver med förkortningshysterin på SL på den tiden det begav sig...
- Bilagor
-
- IMG_3022_.jpg (153.96 KiB) Visad 3250 gånger
Även om man är van vid att det förekommer mycket förkortningar i både spårvägs- och järnvägsbranschen så blir man ofta överraskad hur mycket mer förkortningar som fanns förr, och även hur man kunde göra så många olika saker av en och samma titel genom att lägga till ett ord före.
I dag levererade Postnord för övrigt anledningen till starten av denna tråd. Märket kanske ser lite stort ut på bilden men är bara 9x2 cm.
Det var en kul bild ovan också.

Kan också passa på och fråga om någon möjligtvis känner till någon hemsida som innehåller förteckningar över titlar som förekommit vid SL.
Ha det bra.
I dag levererade Postnord för övrigt anledningen till starten av denna tråd. Märket kanske ser lite stort ut på bilden men är bara 9x2 cm.

Det var en kul bild ovan också.

Kan också passa på och fråga om någon möjligtvis känner till någon hemsida som innehåller förteckningar över titlar som förekommit vid SL.
Ha det bra.
- Hechtwagen
Detdär märket hör till SLs sista uniform som kom 1987-88.
Re: Instruktionsmästare m.m. vid SL?
Hejsan!
Jag väljer att fortsätta i denna tråd.
Har en ny fråga, nu undrar jag vad en Transportmästare är? Det är ett streck på det märke jag sett. Om jag tolkar det rakt av så låter som någon som håller på med godstransporter fast så enkelt kanske det inte är.
I övrigt har jag försökt hitta någon webbsida med titlar som förekommit vid SL men Google har inte varit så hjälpsam på den punkten. Känner någon till någon hemsida med förteckning över äldre SL titlar och dess betydelse så är jag tacksam för den infon.
Ha det bra.
Jag väljer att fortsätta i denna tråd.
Har en ny fråga, nu undrar jag vad en Transportmästare är? Det är ett streck på det märke jag sett. Om jag tolkar det rakt av så låter som någon som håller på med godstransporter fast så enkelt kanske det inte är.

I övrigt har jag försökt hitta någon webbsida med titlar som förekommit vid SL men Google har inte varit så hjälpsam på den punkten. Känner någon till någon hemsida med förteckning över äldre SL titlar och dess betydelse så är jag tacksam för den infon.
Ha det bra.
-
Som jag minns det användes titeln transportmästare för befäl inom färdtjänsten, när denna övertagits av SL. Kanske övertogs titulaturen från brandkåren?