För övrigt så har väl alla Ikea-varuhus (minst) en utgångskassa där man kan betala med kontanter. Men alla köp som görs på andra platser i varuhuset går inte att betala med kontanter, trots att det på entrédörren till varuhuset står att man kan betala kontant!
Jag tror att just Jönköping inte längre har några manuella kassor, jag minns dock inte om jag såg nån som var stängd eller om det inte fanns någon.
Jag har handlat med kontanter i Ikea i Jönköping i början av maj i år. Man måste titta på skyltarna över kassautgångarna. På en av dem står det bl.a. kontanter. Det är självskanning där också. och runt om kring är där självskanningskassor som bara tar kort. Man matar in sedlar och mynt i en en utrustning jag inte sett någon annan stans. Men det finns alltid personal som kan hjälpa till.
LÅ1 skrev: ↑måndag 06 juni 2022 23:29
Varför går man till den manuella kassan om man betalar med kort? Det förlänger ju bara köerna för oss som vill betala anonymt.
Vad har du egentligen för rätt att ifrågasätta andra människors motiv utifrån din egen fix idé att anonym betalning är det enda viktiga? Det finns andra fördelar med att betala i en manuell kassa, till exempel att det går fortare om det inte är någon kö. Det är dessutom lite halvsvårt att lära sig att göra allting rätt i en självskanningskassa; jag minns fortfarande den gång personalen på Hemköp bönföll mig att gå till den manuella kassan när jag lyckats få fyra självskanningskassor att låsa sig genom någon form av felaktigt handhavande.
Jag undrar bara för att jag egentligen tycker att det är smidigare i att gå via självskanningskassan, än via den manuella. Och det är oftast snabbare eftersom det sällan är kö, till skillnad från den manuella. Men jag missunnar ingen att välja kassa. Är mer förvånad.
Kanske finns det människor som väljer manuell kassa av politiska skäl, eller vad man ska kalla det. Man tycker illa om att butikerna drar ner på personal och därmed erbjuder färre arbetstillfällen.
Nu blir det virrigt, om du tycker det är smidigare i självscanning så gå dit, men anklaga inte mig för att sabba för ”anonyma” kunder.
I normalläge så går det fortare i manuell, kassörskan scannar i samma takt som jag plockar upp rättvända varor , jag kan vara säker på att det blir rätt och normalt hinner jag även blippa kortet så det är bara att trycka grönt. Jag tycker också det är trevligt med en levande människa som säger hej,tack och hejdå.
Arbetstillfällen blir det väl också, kanske det rentav skulle vara värt en slant att ha de där ungdomarna som förr i tiden packade påsarna så de var färdiga när man betalt.
Och arbetst
Re: Kontantlösa butiker
Postat: onsdag 08 juni 2022 7:31
av Odd
When you come to Europe, cash is king in most of Europe. If you are in northern Europe, they love their cards...
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 19:58
Nu blir det virrigt, om du tycker det är smidigare i självscanning så gå dit, men anklaga inte mig för att sabba för ”anonyma” kunder.
I normalläge så går det fortare i manuell, kassörskan scannar i samma takt som jag plockar upp rättvända varor , jag kan vara säker på att det blir rätt och normalt hinner jag även blippa kortet så det är bara att trycka grönt. Jag tycker också det är trevligt med en levande människa som säger hej,tack och hejdå.
Arbetstillfällen blir det väl också, kanske det rentav skulle vara värt en slant att ha de där ungdomarna som förr i tiden packade påsarna så de var färdiga när man betalt.
Och arbetst
Jag står ofta i kassakön och förundras lite över de som tålmodigt står i den kön när självskanningskassorna är lediga och sedan betalar de med kort. Men jag kan förstå att alla inte vill skanna själv av olika skäl. Och ett personligt möte med en livs levande människa har absolut också har ett värde.
I de butiker som har självskanning och där man kan betala med sedlar och mynt så bruka jag använda den möjligheten. Men hade jag en hel stor kundvagn med varor så skulle jag kanske gå till manuell kassa, jag också. Om inte kön var jättelång.
Chefen för stabilitetstillsynen på den europeiska bankmyndigheten EBA hyllar Klarnas ”köp nu, betala senare”-modell.
...
Det är väl för att han vill få bankerna att bli mer lönsamma.
Klarnas "köp nu, betala senare"-modell är inte unik för Klarna, det finns överallt.
Det som är unikt för Klarna är att de ger krediter utan tillräckligt kontroll och samlar in enorma mängder känsliga data om konsumenter. Det är denna del som vi gärna kan slippa.
Jag tror att kunskapen om Klarna är rätt låg. Jag hade en konversation med en som jobbar på Klarna, i ett helt annat sammanhang, och han hade ingen aning om den skadliga delen i Klarnas upplägg. Det får mig att fundera på hur mycket Klarnas anställda egentligen vet i detalj vad det är för tjänster som de har... Skrämmande.
DN skrev:Bedrägerier göder den organiserade brottsligheten och genererar miljardsummor i brottsvinster per år. Det konstaterar regeringen, som nu presenterar flera åtgärder för att stävja problemet. Bland annat ska en statlig e-legitimation utredas.
Bättre sent än aldrig. Blev Sverige sist ut i EU med en statlig e-legitimation?
Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.
Snyggt jobbat!
PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Re: Kontantlösa butiker
Postat: torsdag 16 juni 2022 19:21
av Lennart Petersen
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 17:08
Jaaa, nya utredningar:
Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.
Snyggt jobbat!
PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Och den som genomskådar bluffen kan ju sedan sätta sig i 1 1/2 timmes kö till 11414.
Och plundringen av välfärdssystemen ska man göra någonting åt också. Kanske. Om några år. När det inte är valår.
Snyggt jobbat!
PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Och den som genomskådar bluffen kan ju sedan sätta sig i 1 1/2 timmes kö till 11414.
Om jag vet att bedragare är på väg till mig för att hämta kort och kod etc. skulle jag ringa polisen via 112. Inte 114 14
Re: Kontantlösa butiker
Postat: torsdag 16 juni 2022 21:30
av LÅ1
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 17:08
Jaaa, nya utredningar:
Computer Sweden skrev:Framväxten av nationella digitala valutor – så kallade central bank digital currency (CBDC) där det vi arbetar med i Sverige kallas e-krona – står högt på agendan för världens alla centralbanker i dag till skillnad från när Riksbanken gick ut med att man skulle börja utreda en centralbanksutgiven digital valuta för sex år sedan.
Sveriges riksbank var en av de första centralbankerna i världen att utreda en centralbanksutgiven digital valuta. Nu har de flesta centralbanker kommit ikapp, och vissa har dragit ifrån. Att det går så långsamt tycks bero på politiskt ointresse - jämför hur lång tid det tar för Sverige att införa en statlig e-legitimation. Har svenska politiker gått för långt i laissez-faire-politiken? Att inte ens statliga bolag har en skyldighet att ta emot kontanter är ju ett talande exempel.
Re: Kontantlösa butiker
Postat: fredag 17 juni 2022 7:33
av Enceladus
LÅ1 skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 21:30
Billigast är väl att staten köper Freja e-ID. Då får det hela en flygande start, så man vinner fem år.
Billigast skulle naturligtvis vara att inte uppfinna hjulet på nytt. Det finns redan välfungerande statliga e-legitimationer. Flera länder använder Estlands lösning (en av fördelarna med öppen källkod), och det är ingen skam att anamma beprövade koncept (se även "inte uppfunnet här"-syndromet).
Det förvånar mig att skribenten inte ifrågasätter de kommersiella e-legitimationernas ruttna affärsmodell. Som bekant tar storbankerna betalt per användning. Faktureringen hanteras genom att varje användning binds till en specifik identitet, vilket innebär att storbankerna kan spåra vad användarna gör. Signaturen "Odd" gillar att klanka ner på Klarnas integritetspolicy, men Klarna är ju en ängel jämfört med bankkartellen. Freja har liknande brister.
En e-legitimation måste givetvis autentisera en användares verkliga identitet, men själva identiteten behöver inte skickas vidare till utfärdaren vid användning. Med en genomtänkt implementering skulle detta även kunna försvåra bedrägerier av följande slag:
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 17:08
PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Det finns helt enkelt för många intressekonflikter med kommersiella e-legitimationer.
Re: Kontantlösa butiker
Postat: fredag 17 juni 2022 12:52
av Odd
Jag ser behov av flera typer av förtroendeberoende identifieringssystem, inte minst för att få bort lösenord. Det är ju egentligen väldigt få verksamheter som behöver använda folkbokföringsberoende identifiering, främst av vissa, men inte alla, tjänster med ekonomisk inriktning.
LÅ1 skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 21:30
Billigast är väl att staten köper Freja e-ID. Då får det hela en flygande start, så man vinner fem år.
Billigast skulle naturligtvis vara att inte uppfinna hjulet på nytt. Det finns redan välfungerande statliga e-legitimationer. Flera länder använder Estlands lösning (en av fördelarna med öppen källkod), och det är ingen skam att anamma beprövade koncept (se även "inte uppfunnet här"-syndromet).
Det förvånar mig att skribenten inte ifrågasätter de kommersiella e-legitimationernas ruttna affärsmodell. Som bekant tar storbankerna betalt per användning. Faktureringen hanteras genom att varje användning binds till en specifik identitet, vilket innebär att storbankerna kan spåra vad användarna gör. Signaturen "Odd" gillar att klanka ner på Klarnas integritetspolicy, men Klarna är ju en ängel jämfört med bankkartellen. Freja har liknande brister.
En e-legitimation måste givetvis autentisera en användares verkliga identitet, men själva identiteten behöver inte skickas vidare till utfärdaren vid användning. Med en genomtänkt implementering skulle detta även kunna försvåra bedrägerier av följande slag:
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 16 juni 2022 17:08
PS. Fast vad hjälper ovanstående när det ringer någon typ med polerad röst, från sin oregistrerade kontantkortstelefon, till tant Agda, 89, och berättar att det tyvärr har skett ett felaktigt uttag från kontor men att det går att ordna, bara man loggar in med BankID. Det senaste sättet att blåsa oss gamlingar är annars att man berättar att det kommer ett bud och hämtar kort och kod istället.
Det finns helt enkelt för många intressekonflikter med kommersiella e-legitimationer.
Var vänlig ge i att dra in mig i Klarna-kriget!
Basen för en statlig e-legitimation måste i alla fall i grunden vara ett fysiskt id-kort med ett hårt certifikat (det behöver städas upp ordentligt bland de fysiska id-handlingarna också). Så fungerar den estniska modellen: viewtopic.php?p=404299#p404299
I princip finns den lösningen redan färdig i Skatteverkets id-kort.
Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
Re: Kontantlösa butiker
Postat: fredag 17 juni 2022 15:04
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 17 juni 2022 13:57
Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 17 juni 2022 13:57
Sedan kan man fundera på om man ska tillåta mobila, rent mjukvarubaserade e-legitimationer som BankID och Freja, eller Estlands modell, med ett hårt certifikat på sim-kortet. Estlandsmodellen underlättas förstås av att det där är obligatoriskt att inneha en ID-handling, något som jag anser att vi inte ska införa i Sverige.
Ja, det är väl sådant som utredningen får utvisa. Artikeln i Computer Sweden, som det refereras till här ovan, är f.ö. från 2019.
Re: Kontantlösa butiker
Postat: fredag 17 juni 2022 16:11
av LÅ1
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 17 juni 2022 15:36
Ja, det är väl sådant som utredningen får utvisa. Artikeln i Computer Sweden, som det refereras till här ovan, är f.ö. från 2019.
Nu ska polisen lättare kunna få koll på Swish-betalningar. Det visar ju behovet av äkta kontanter!
Konstigt att människor inte förstått att de lämnar spår efter sig när de betalar digitalt. Die dummen Schweden. (Som tysken inte säger.)
"Regeringens förslag: Polisen ska få se Swish-betalningar".