Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Frågan är om en butik över huvud taget får sälja utan att kassan är i gång. Man tycker att det skulle gå att sälja med handskrivna kassakvitton och en enkel kassalåda enligt äldre modell, men - är detta tillåtet och vem vågar göra det. Strömmen kommer kanske tillbaka inom kort tid och den som då har sålt manuellt kan kanske vänta sig en kraftfull reprimand från "storebror".

Men vänder man på resonemanget så tror jag också att det inte tar mer än 3-4 dagar innan folk kommer att sparka in dörrarna på stängda butiker och plundra dem på det man behöver, helt enkelt därför att hellre stjäla mat än svälta ihjäl.
Ja det får man. Lagen anger möjlighet till undantag vid tekniska orsaker. Och Skatteverket anger också i sina anvisningar möjlighet till undantag vid t.ex strömavbrott. Det ska då anmälas till skatteverket. Det går ju inte heller att förutse hur länge ett strömavbrott varar så det är nog o.k så snart man är utan el ( om man nu kan ha öppet butiken alls )
Tydligen får man det. I alla fall om det är viktiga varor i statliga monopolbutiker Hur det är med livsmedel vet jag inte men jag litar på signaturen "Lennart Petersen".
"Stopp på Systembolaget i Kiruna"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Nu tycks regeringen backa och vill att bankerna ska ta ansvar för kontanthantering i hela landet.
"Regeringsutredning vill bromsa kontantdöden – låta banker ta större ansvar"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Men om e-kronan går vid sidan om banksystemet och tillåter transaktioner offline så kan den kanske bli de nya kontanterna, men jag begriper inte riktigt hur det ska kunna gå till rent tekniskt. Och egentligen inte varför, om den den skall ha alla kontanternas fördelar.
Fysiska pengar kommer att gå samma öde till mötes som SL:s pappersbiljetter. Det går inte att stoppa den tekniska utvecklingen. Däremot kan vi som samhälle utveckla en gemensam plattform som skyddar den personliga integriteten och har låga eller inga avgifter. Eller så överlämnar vi ansvaret till kommersiella aktörer som bara tänker på kortsiktig vinstmaximering.

SvD: E-kronan första steget mot rättvist system
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

"Den moraliska plikten att betala kontant"

Jag kan väl säga att jag lever som jag lär. Jag undviker kortbetalningar i fysiska butiker och i restauranger i möjligasten mån. Ändå har jag betalat med debetkort fyra gånger sedan årsskiftet och med kreditkort sju gånger under samma tid. Och ett antal Swishbetalninara har det också blivit, men inga i kassor.

Tack till TKO som fick mig att läsa på Smedjan, genom att länka dit i en annan tråd. Borde läsa där oftare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:"Den moraliska plikten att betala kontant"

Jag kan väl säga att jag lever som jag lär. Jag undviker kortbetalningar i fysiska butiker och i restauranger i möjligasten mån. Ändå har jag betalat med debetkort fyra gånger sedan årsskiftet och med kreditkort sju gånger under samma tid. Och ett antal Swishbetalninara har det också blivit, men inga i kassor.

Tack till TKO som fick mig att läsa på Smedjan, genom att länka dit i en annan tråd. Borde läsa där oftare.
Jodå - även timbrokillarna (och tjejerna) skriver ibland något riktigt läsvärt!

(Jag har inte ännu läst artikeln om kontantbetalning, men skall göra det - tack för tipset. Jag är också ambivalent, visst vill jag att det skall vara möjligt att betala kontant men samtidigt är det praktiskt med kortbetalningar. Får väl se om jag anser det vara en "moralisk plikt" att betala kontant! Själv anser jag att den främsta "moraliska plikten" är att handla på Konsum i största möjliga utsträckning /förvånande eller hur?/ och där betalar jag självklart med kooperationens eget betalkort!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:"Den moraliska plikten att betala kontant"

Jag kan väl säga att jag lever som jag lär. Jag undviker kortbetalningar i fysiska butiker och i restauranger i möjligasten mån. Ändå har jag betalat med debetkort fyra gånger sedan årsskiftet och med kreditkort sju gånger under samma tid. Och ett antal Swishbetalninara har det också blivit, men inga i kassor.

Tack till TKO som fick mig att läsa på Smedjan, genom att länka dit i en annan tråd. Borde läsa där oftare.
Jodå - även timbrokillarna (och tjejerna) skriver ibland något riktigt läsvärt!

(Jag har inte ännu läst artikeln om kontantbetalning, men skall göra det - tack för tipset. Jag är också ambivalent, visst vill jag att det skall vara möjligt att betala kontant men samtidigt är det praktiskt med kortbetalningar. Får väl se om jag anser det vara en "moralisk plikt" att betala kontant! Själv anser jag att den främsta "moraliska plikten" är att handla på Konsum i största möjliga utsträckning /förvånande eller hur?/ och där betalar jag självklart med kooperationens eget betalkort!)

/TKO
Så att kooperationen kan ha koll på att du inte köper något som är omoraliskt ur kooperationens synvinkel. Skulle rent av kunna vara ett ex av Svenskan. :cheesygrin: Eller en bok från Timbro.
Och om veganerna fått makten (i landet eller i kooperationen) så kan de gå tillbaka och se att du under många år köpt både charkuterier och fina filéer! :!:
För det där med "rent mjöl i påsen" är en bedömning som man inte gör själv.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:"Den moraliska plikten att betala kontant"

Jag kan väl säga att jag lever som jag lär. Jag undviker kortbetalningar i fysiska butiker och i restauranger i möjligasten mån. Ändå har jag betalat med debetkort fyra gånger sedan årsskiftet och med kreditkort sju gånger under samma tid. Och ett antal Swishbetalninara har det också blivit, men inga i kassor.

Tack till TKO som fick mig att läsa på Smedjan, genom att länka dit i en annan tråd. Borde läsa där oftare.
I en tid med kameraövervakning och ansiktsigenkänning kan digitala system erbjuda starkare personlig integritet än kontanter som kräver fysisk kontakt. Kontanter kan också förstöras eller försvinna, medan lösenord är mycket enklare att förvara säkert. E-kronan planeras att kunna användas lokalt, även när den centrala databasen inte går att nå. Artikeln verkar alltså bygga på okunskap och/eller missförstånd.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:"Den moraliska plikten att betala kontant"

Jag kan väl säga att jag lever som jag lär. Jag undviker kortbetalningar i fysiska butiker och i restauranger i möjligasten mån. Ändå har jag betalat med debetkort fyra gånger sedan årsskiftet och med kreditkort sju gånger under samma tid. Och ett antal Swishbetalninara har det också blivit, men inga i kassor.

Tack till TKO som fick mig att läsa på Smedjan, genom att länka dit i en annan tråd. Borde läsa där oftare.
I en tid med kameraövervakning och ansiktsigenkänning kan digitala system erbjuda starkare personlig integritet än kontanter som kräver fysisk kontakt. Kontanter kan också förstöras eller försvinna, medan lösenord är mycket enklare att förvara säkert. E-kronan planeras att kunna användas lokalt, även när den centrala databasen inte går att nå. Artikeln verkar alltså bygga på okunskap och/eller missförstånd.
Hur digitala system kan erbjuda starkare personlig integritet än sedlar och mynt kan jag inte förstå.

Hur Riksbankens e-krona skall fungera är inte bestämt ännu. Riksbanken har bara bett om förslag på lösningar, utan att ställa direkta funktionskrav. Det är i alla fall det senaste jag läst i frågan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Per Lind »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Men om e-kronan går vid sidan om banksystemet och tillåter transaktioner offline så kan den kanske bli de nya kontanterna, men jag begriper inte riktigt hur det ska kunna gå till rent tekniskt. Och egentligen inte varför, om den den skall ha alla kontanternas fördelar.
Fysiska pengar kommer att gå samma öde till mötes som SL:s pappersbiljetter. Det går inte att stoppa den tekniska utvecklingen. Däremot kan vi som samhälle utveckla en gemensam plattform som skyddar den personliga integriteten och har låga eller inga avgifter. Eller så överlämnar vi ansvaret till kommersiella aktörer som bara tänker på kortsiktig vinstmaximering.

SvD: E-kronan första steget mot rättvist system
Sverige är det enda landet i världen som vill ta bort kontanterna. Varför måste vi alltid vara först med allt?
Andra länder skrattar åt oss.
Cash is King!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Sverige är det enda landet i världen som vill ta bort kontanterna. Varför måste vi alltid vara först med allt?
Andra länder skrattar åt oss.
Cash is King!
-Per
Vilka länder skrattar åt Sverige?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

I Tyskland är det svårt att klara sig utan kontanter. Taxi tar sällan eller aldrig kort. Och på barer och i små restauranger är det inte alltid möjligt att betala med kort. Handlar man för småbelopp i livsmedelsbutiken är det nobben för kort.

Man har helt enkelt inte så stort förtroende för banker och myndigheter. Och därför använder tysken i gemen helst kontanter.

Utländska turister i Sverige vill betala kontant. För de får en massa bankavgifter om de betalar med kort. Och hur bankerna sköter valutaomräkningen är inte alltid lätt att veta. Växlar man pengar i förväg vet man ju hur mycket saker och ting kostar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:I Tyskland är det svårt att klara sig utan kontanter. Taxi tar sällan eller aldrig kort. Och på barer och i små restauranger är det inte alltid möjligt att betala med kort. Handlar man för småbelopp i livsmedelsbutiken är det nobben för kort.

Man har helt enkelt inte så stort förtroende för banker och myndigheter. Och därför använder tysken i gemen helst kontanter.

Utländska turister i Sverige vill betala kontant. För de får en massa bankavgifter om de betalar med kort. Och hur bankerna sköter valutaomräkningen är inte alltid lätt att veta. Växlar man pengar i förväg vet man ju hur mycket saker och ting kostar.
När Sverige inför e-kronan blir dock situationen den omvända - andra länder kommer att vara beroende av integritetskränkande banker eller dyr kontanthantering medan Sverige slipper båda problemen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Och när alla kör Tesla är klimatkrisen löst!

(Och som Annie Lööf gärna påpekar: - Varför ska vi beskatta det klimatskadliga flyget idag när alla kommer att flyga fosilfritt 'snart'...)

Eftersom ingen idag vet vare sej hur en eventuell 'e-krona' kommer att fungera eller när den införs känns det lite vanskligt att idag komma med tvärsäkra påståenden!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:I Tyskland är det svårt att klara sig utan kontanter. Taxi tar sällan eller aldrig kort. Och på barer och i små restauranger är det inte alltid möjligt att betala med kort. Handlar man för småbelopp i livsmedelsbutiken är det nobben för kort.

Man har helt enkelt inte så stort förtroende för banker och myndigheter. Och därför använder tysken i gemen helst kontanter.

Utländska turister i Sverige vill betala kontant. För de får en massa bankavgifter om de betalar med kort. Och hur bankerna sköter valutaomräkningen är inte alltid lätt att veta. Växlar man pengar i förväg vet man ju hur mycket saker och ting kostar.
Det är väl några år sedan nu men på ett hotell i Nürnberg frågade jag lite försynt om det gick att betala med kort. ”Haben sie kein geld” (har ni inga pengar ) sa portiern i en nästan upprörd ton .
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

I dag har det fungerat dåligt att betala med kort. I Finland!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Lugn, bara lugn. Jag tror att vi så småningom kommer att se en rejäl motreaktion till det kontantlösa samhället. Det behövs vara lite olyckliga omständigheter först bara...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en bra debattartikel i ämnet. Länk

Ett par citat ur artikeln:
"I våra nordiska grannländer minskar också kontanthanteringen. Men där värnas rätten för kunden att få bestämma betalningssätt. I Norge måste butiker, kaféer och restauranger ta emot kontanter som betalning. I Danmark måste också butiker ta emot kontanter, utom efter klockan 22, eller efter klockan 20 i områden med stor rånrisk."

"Även om de flesta svenskar gillar kort eller Swish vill många turister betala kontant. Kanske borde turistbyråer upprätta listor på var det inte går att betala med sedlar och mynt."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Helt fel väg att gå att man tvångsmedel och ytterst med våldsmonopolet i ryggen tvinga privata företag att ta emot kontanter. Det måste väl ändå vara upp till den privata näringsidkaren att bestämma hur man vill ta betalt? Bra alla fall att man tänkt på rånrisken men det hjälper inte så mycket mot rånrisken när man ska ta pengarna till banken, det är inte många näringsidkare som har råd att anlita ett vaktbolag för detta.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Helt fel väg att gå att man tvångsmedel och ytterst med våldsmonopolet i ryggen tvinga privata företag att ta emot kontanter. Det måste väl ändå vara upp till den privata näringsidkaren att bestämma hur man vill ta betalt? Bra alla fall att man tänkt på rånrisken men det hjälper inte så mycket mot rånrisken när man ska ta pengarna till banken, det är inte många näringsidkare som har råd att anlita ett vaktbolag för detta.
Jag tycker tvärtemot att det är upp till mig som kund att välja betalsätt. Å andra sidan är det ju avtalsfrihet, så är man inte överens så blir det ingen affär. T.ex. fikar jag numera aldrig på Espresso house, utan väljer i så fall Starbuck som värnar om sina kunder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Det finns fortfarande tillfällen då bara kontanter accepteras! :D

http://www.custommotorshow.se/besokare/
Var kan man parkera?
Det finns 5000 parkeringsplatser runt om Elmia och avgiften per bil och dag är 60:-. Endast kontanter.

https://www.lidkopingsnytt.nu/2018/07/3 ... -for-info/
Jazzkonsert
19 Sigfridskyrkan: Second Line Jazz Band från Göteborg. Entré 180:-. (Endast kontanter.) Arrangör Jazzkatten i samarbete med Lidköpings Församling.
och
Konsert
19 Esplanadteatern: Max Lagers New Orleans Stompers från Göteborg. Entré 150:- inkl. fika i pausen. (Endast kontanter.) Arrangör Jazzkatten.

http://www.frisksport.se/hestra2017/vis ... ote]Endast kontanter i fiket
Lägerfiket kommer endast att ta emot kontanter som betalning.[/quote]
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar