Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

”Dags för FI att sätta hårt mot hårt”
Realtid skrev:– Det är nästan en mänsklig rättighet att få öppna ett betalkonto om allting står rätt till. Det är otroligt svårt att få vardagen att gå runt i dagens samhälle som mer och mer rör sig mot ett kontantlöst samhälle, säger Mohammed Salih till Realtid.

[...]

– Kanske har storbankerna fått lite för mycket makt och nästan monopol på marknaden vilket i sin tur leder till både slarvfel och kanske en gnutta arrogans gentemot kunderna. Det är dags för FI att sätta hårt mot hårt, säger Mohammed Salih.
Konkurrensverket verkar ha rätt i att "konkurrensen på den svenska bankmarknaden är bristfällig". Skulle bankutmanare som Klarna kunna ta över marknaden när det införs öppna standarder som RIX-INST och e-krona? Klarna har ju ett betydligt bättre rykte, och med öppna standarder blir det ingen inlåsning.

Intressant nog är Klarna en av fyra svenska banker som stödjer direktbetalningar i euro (se sidan 125), före storbanker som Swedbank och Nordea. Detta är, om inte annat, en fingervisning om vad som komma skall.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

På Svtplay finns en serie program från 1969 som heter Nu kommer 70-talet. Först programmet i serien handlar om integritet och handlar om hur mycket data om individen som samlas in och hur den får användas. Har Svensson en chans?. Redan här pratar man om pengalöst samhälle, och hur t.ex. varuhuskedjor kan bedöma individens köpmönster för att lämna "rätt" erbjudanden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev: onsdag 18 maj 2022 0:54
Enceladus skrev: onsdag 18 maj 2022 0:23 Dagens (eller rättare sagt gårdagens) Aktuellt hade ett intressant inslag om cybersäkerhet (börjar ungefär vid 14:20). I Estland använder bankerna statens lösningar. I Sverige använder staten bankernas lösningar. Det konstaterades att Sverige ligger många år efter Estland när det gäller säkerhetstänk...
Estland ligger långt fram när det gäller säkerhetstänk.
Men med ett rejält undantag, om jag inte missförstått hur man kan rösta i allmänna val där. Man kan tydligen rösta digitalt från t.ex. hemmet. Tillåter man det så tar man inte risken för röstköp eller röstpåverkan på allvar.
Framförallt är frågan hur valhemligheten garanteras samtidigt som man har ett system som kopplar rätt person till rätt röst? Sedan känns ett decentraliserat röstningssystem bättre än ett centraliserat när det gäller risken för storskaligt valfusk.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: fredag 20 maj 2022 18:39
LÅ1 skrev: onsdag 18 maj 2022 0:54
Enceladus skrev: onsdag 18 maj 2022 0:23 Dagens (eller rättare sagt gårdagens) Aktuellt hade ett intressant inslag om cybersäkerhet (börjar ungefär vid 14:20). I Estland använder bankerna statens lösningar. I Sverige använder staten bankernas lösningar. Det konstaterades att Sverige ligger många år efter Estland när det gäller säkerhetstänk...
Estland ligger långt fram när det gäller säkerhetstänk.
Men med ett rejält undantag, om jag inte missförstått hur man kan rösta i allmänna val där. Man kan tydligen rösta digitalt från t.ex. hemmet. Tillåter man det så tar man inte risken för röstköp eller röstpåverkan på allvar.
Framförallt är frågan hur valhemligheten garanteras samtidigt som man har ett system som kopplar rätt person till rätt röst? Sedan känns ett decentraliserat röstningssystem bättre än ett centraliserat när det gäller risken för storskaligt valfusk.
Vi är långt ifrån kontantlösa butiker nu, men här är BSB101 inne på någonting väsentligt. Ett manuellt och decentraliserat valsystem som Sveriges är överlägset när det gäller förmågan att stå emot attacker, jämfört med ett digitalt system. Det finns heller ingen behov av någonting i stil med det sistnämnda. Ett möjligt problem, som också pekas ut av Valmyndigheten, är den kopiösa åtgången på valsedlar, vid valet 2018 tydligen över 600 miljoner! Dessutom finns förstås en del andra förbättringar att genomföra: Så skärps reglerna i vallokalerna i höst (SR).

Och det kan väl vara bra. Själv har jag inga problem i den vägen, eftersom jag inte längre röstar i allmänna val.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Nyöppnade spårvagsmuseet sällar sig inte till gruppen kontantfria museer! Det tackar jag för. Då behöver jag inte skynda mig dit nu under invigningshelgen med fritt inträde, utan kan vänta till lämpligt tillfälle.

Museet får väl snart en egen tråd i forumet. Om inte annat en (eller i värsta fall flera) bildtrådar med invigningsbilder skulle jag tro.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Riksbanken lanserar tjänst för omedelbara betalningar
Riksbanken skrev:Omedelbara betalningar, när bankkunder sekundsnabbt flyttar pengar från en bank till annan, blir allt vanligare. Sverige är redan idag ett av världens mest avancerade länder när det gäller att betala digitalt. Varje dag sker i genomsnitt ca 2 miljoner sådana betalningar via Swish. RIX-INST är ett öppet system för aktörer som vill ansluta sig. Arbetet med att flytta över Swish-betalningarna till RIX-INST har påbörjats och planeras att vara klart i början av 2023.

[...]

Säkert och konkurrensneutralt upplägg

Fördelen med RIX-INST är att Riksbanken står för avvecklingen – förenklat uttryckt när pengarna flyttas från en bank till en annan. Det gör att alla aktörer kan använda systemet säkert och på lika villkor och arbetsdelningen mellan offentlig och privat blir tydligare: Den privata sektorn erbjuder betaltjänster till sina kunder och avvecklingen av betalningarna sker hos Riksbanken.

Sänker kostnaderna och skapar möjligheter för nya tjänster

Att Riksbanken delar plattform med andra centralbanker ger stordriftsfördelar och lägre kostnader för samhället än om Riksbanken skulle utveckla ett eget system. Dessutom får svenska företag möjligheter att utveckla nya betaltjänster på en gemensam europeisk plattform.
Nu har Sverige äntligen fått en icke-vinstdrivande tjänst för omedelbara betalningar. Detta borde leda till väsentligt lägre kostnader för betalare och mottagare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Det låter utmärkt. Förhoppningsvis skall förenklingen göra att vi snart blir av med plågsamma mellanhänder som kilar sig emellan i betalflödet. Det jag oroar mig mest för är dock integritetsproblemet, vad händer om en aktör blir för stor som betalväxel? Det kanske bör inrättas regler som gör att onlinebetalningar måste kunna genomföras leverantörsagnostiskt för att förhindra att hamna i en Klarna-situation samt att data som får delas med betalleverantören begränsas kraftigt till att endast omfatta en lokal referens, varugrupper och belopp.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Verkligheten börjar hinna ikapp Klarna.
"Be evil"-konceptet är inte ett långsiktigt hållbart sätt att driva en affärsrörelse på. Alla som bedriver en verksamhet som använder Klarna som betalpartner bör nog dra öronen åt sig, rätt var det är så ställer Klarna in utbetalningarna och e-handlarna kommer stå där med lång näsa, med varor att leverera utan möjlighet att få betalt.

DN skrev:Bolag som växer med en lönsam affärsmodell i botten, och gärna redan tjänar pengar, blir attraktivare för investerare, enligt Staffan Mörndal.

De som inte bevisat sig lönsamma kan få svårare att ta in pengar, och utsikterna är osäkra på många marknader där tillväxten riskerar att bromsa in. Då hamnar fokuset av naturliga skäl på att skära i kostnader och minska riskerna.
Klarna har aldrig visat vinst och kreditförlusterna ökar. När nu konjunkturen dyker brant neråt så kommer andel konsumenter som inte kan betala sina Klarnakrediter att växa. Hittills har alla förluster täckts upp av nya investerare, men om de skruvar åt kranen (vilket jag påpekat tidigare kommer att hända med Klarna) så har Klarna som enda utväg att ta ut kostnaderna på handlarna. Många handlare är dock så djupt ner i Klarnas system att de i princip måste bygga en helt ny e-handelsplattform, men det kostar pengar. Jag förutspår svåra tider för de e-handlare som har Klarnas e-handelssystem och de kommer vara tvungna att ta ut kostnaderna mot kund:
– Priserna kommer bli högre. Om man inte redan märkt det så kommer man märka det väldigt snart på alla möjliga produkter.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Klarna hyllades här och var i media fram tills man nu måste varsla och skära ner. Och dessutom inte gör det på rät sätt. Fler än jag som tänker på ordspråket upp som en sol, ner som en pannkaka? :wink:
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 24 maj 2022 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: tisdag 24 maj 2022 8:33 Klarna hyllades här och var i media fram tills man nu måste varsla och skära ner. Och dessutom inte gör det på rät sätt. Fler än jag dom tänker på ordspråket upp som en sol, ner som en pannkaka? :wink:
Jag tänker mera enligt pyramidprincipen. Några få individer tjänar oerhörda pengar på Klarna, men investerare kan nog känna sig rätt blåsta. Även vissa medieföretag har intressekonflikter i relationen till Klarna, Bonnier har investerat hårt i företaget.

Det finns ju även individer här på forumet som investerat prestige i Klarna, vilket uppenbarligen har påverkat deras meningsyttranden.

Eller ett stinkande gyttjehål...

Edit. Nu kommer anledningen till neddragningarna fram. Förlusterna fortsätter att öka och är just nu i en årstakt på 10 miljarder kr (2,5 miljarder första kvartalet). Enligt DN så är det mer än en fördubbling av förlusterna.

Hälften av förlusterna härrör till befintliga kreditföruster och resten till kreditförluster på nya marknader, bland annat i Frankrike. Tydligen är även fransmännen lika dåliga på att betala privata fakturor som svenskarna, men vem trodde något annat?

Jätteförlust för Klarna

Jag har nyligen sett klagomål från handlare som använder Klarna där de inte får betalt utan Klarna håller på pengarna som säkerhet. För den aktuella handlaren handlade det om ungefär 100.000 kr. Hittar inte länken nu men jag återkommer om jag finner den. Men om det är så, och det är vanligt, då har Klarna inte bara kreditförluster på halsen utan även stora skulder till sina kunder.

Edit igen:
Även Aftonbladet har gjort en analys om Klarna och här kommer det intressanta: Om Klarna inte lyckas minska på förlusterna så kommer kassan att vara tom innan sommaren är slut. Det betyder dåliga tider för E-handlare som har Klarna som enda betalkanal. För att inte tala om alla de som har skulder till Klarna, när konkursförvaltaren vill ha in pengarna direkt, inte senare.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 24 maj 2022 11:14 Edit igen:
Även Aftonbladet har gjort en analys om Klarna och här kommer det intressanta: Om Klarna inte lyckas minska på förlusterna så kommer kassan att vara tom innan sommaren är slut. Det betyder dåliga tider för E-handlare som har Klarna som enda betalkanal. För att inte tala om alla de som har skulder till Klarna, när konkursförvaltaren vill ha in pengarna direkt, inte senare.
Cervenka levererar som vanligt. Festen tycks vara över, åtminstone för den här gången. Klarnas användare ska dock vara glada för att festen varade så länge.

Pontus Levén uppdaterade nyligen sin jämförelse av de bästa korten i Sverige. Rocker och Lunar verkar numera vara bättre än Klarna, men det skadar ju inte att ha flera kort. Inget av korten har ju årsavgift, och storbankerna ligger fortfarande ljusår efter Klarna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Jag snodde en intressant illustration från Dagens Industri.
klarna-utveckling.png
klarna-utveckling.png (50.45 KiB) Visad 438 gånger
Notera kvartal 1 och extrapolera det till ett helår. Där kan man tala om en skenande häst. Resultatet före kreditförlusterna var redan svaga och senast de gick med vinst, om man nu kan kalla det för det, var 2018.

Ännu intressantare är grafiken på "kreditförlustnivån". Klarna är uppenbarligen urusla på kreditbedömning med en faktor på mellan ca 100 och oändligt. Jag tror att det är så att eftersom Klarnas upplägg är att alltid bevilja en kredit oavsett om det går att dra pengarna från kort eller bankkonto, har gjort att folk som egentligen inte har råd med kapitalvaror, ändå köper dem, oavsett om det är på avbetalning eller ej. Klarnas system fungerar så att när du betalar med "kort" eller dragning från bankkonto, så betalar du inte med kortet eller med pengar från bankkontot utan de skapar en kredit som de sedan försöker betala med valt medel. Om den dragningen sedan inte fungerar så har handlaren redan skickat varan och sannolikheten för att en person som inte kunde betala då, skulle kunna betala sen, är troligen närmare 0. Alltså en kreditförlust.

Om Klarna å andra sidan skulle göra så att de inte godkände en betalning förrän dom faktiskt hade pengarna, då skulle det de kallar för "smooth" upphöra och de skulle inte längre ha en USP. De extra sekunderna som kapas hos Klarna (dvs det s k "smooth") är alltså troligen skillnaden mellan Klarna och de företag som har ringa kreditförluster.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Ett citat från den tidigare länkade artikeln:
Andreas Cervenka skrev:Att Klarnas vd bad personalen att jobba hemifrån resten av veckan är lätt att förstå, liksom varför den normalt så pratglade Sebastian Siemiatkowski tackade nej till intervjuer.
Gör inte detta stämningen ännu värre?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: onsdag 25 maj 2022 18:18 Ett citat från den tidigare länkade artikeln:
Andreas Cervenka skrev:Att Klarnas vd bad personalen att jobba hemifrån resten av veckan är lätt att förstå, liksom varför den normalt så pratglade Sebastian Siemiatkowski tackade nej till intervjuer.
Gör inte detta stämningen ännu värre?
Nej, det är nog bättre att medarbetarna träffar varandra så lite som möjligt under sådana omständigheter. Om de umgås är det stor risk att de bara pratar om hur dåligt allt är och inte får något gjort.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Från Kontantupproret (något modifierat):

Nyligen sände Katalansk TV ett reportage om kontanterna.
Där intervjuades bland annat Björn Eriksson om hur vi i Sverige ser på digitaliseringen av betalsystemen och vilka problem som uppstår.
Hela reportaget är väldigt intressant. Det ger ett utomstående perspektiv på vad som händer i Sverige när det gäller kontanterna.
Den svenska delen börjar vid 34 minuter in i reportaget. Klicka på den vänstraste symbolen (en vit kvadrat med två svarta streck i) längst ner till höger så kommer engelsk text.

Länk: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/30-mi ... o/6158816/

Många fina Stockholmsbilder och även en spårvagn syns!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Heja Spanien!

Jag har uppfattat det som att de reglerna redan gällde för hela euro-området.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Jag har hittat ett par artiklar om kontanter de senaste dagarna.

SvT/Nyheter: "Kontanthanteringen sårbar om elen slås ut: ”Finns problem”".
SvT/Nyheter skrev:En beredskap måste finnas för att klara hela logistikkedjan ut mot medborgarna.

– Det här innebär att bankerna bör fundera igenom hur man hanterar manuell service. Och då menar jag manuell service inte enbart bankomater, för om elen är borta fungerar inte bankomaterna heller.
Hur ska bankerna kunna göra kontokontroll för utbetalning av kontanter om elen är utslagen? För länge sedan hade ju bankkunden en bok där banken registrerade in- och uttag och saldot framgick. Sådana finns inte i dag.

En debattartikel på SvD. Tror den inte är bakom betalvägg. (Debattartiklar och ledarsidor borde alltid vara öppna. Något debattörer borde kräva för att använda tidningarnas debattsidor.) "”Kontanter avgörande för en god beredskap”"
SvD-debattörerna skrev:Politikens tvekan att sätta ner foten i kontant­frågan har vi uppfattat som en ovilja att framstå som omodern. Kontanter förknippas med något gammalt och mossigt. I Sverige satsar vi på det nya och smarta, allt ska bli digitalt – och freden kan vi ta för given.
Vad politikerna inte tänker på förutom krissituationer, är integriteten. Och personer som inte kan använda den digitala tekniken, eller som inte av olika anledningar kan få bankkort. Ovetande turister, flyktingar etc.

En sak till. Swedbanks haveri spökar fortfarande. Man kan läsa ingressen utan att ha expressen premium: "Karin fortfarande på minus efter Swedbank-kaoset"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

I praktiken, om ett avbrott blir längre, så kommer ju det att upprättas informella betalsystem, exempelvis att man skriver en skuldsedel till handlaren eller har böcker som inköpen noteras i. För en handlare i en krissituation är det bättre att riskera att inte få betalt för färskvaror än att garanterat inte få betalt om man måste slänga färskvarorna.

Sen är folk väldigt påhittiga när det blir kriser, man brukar ju säga att nöden är uppfinningarnas moder och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara sant även i en sådan situation.
LÅ1 skrev: onsdag 01 juni 2022 14:57 ...En sak till. Swedbanks haveri spökar fortfarande. Man kan läsa ingressen utan att ha expressen premium: "Karin fortfarande på minus efter Swedbank-kaoset"
Samtidigt tycker jag att det är lite småkomiskt, eller kanske tragiskt, att artikeln ligger bakom en betalvägg som kräver att man ingår ett avtal med ett av Sveriges uslaste företag, liksom många andra onlinemedia idag. Förhoppningsvis blir det ett brutalt uppvaknande som lägger grunden för reglering av de värsta avarterna i vårt ekonomiska system.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: onsdag 01 juni 2022 16:45 I praktiken, om ett avbrott blir längre, så kommer ju det att upprättas informella betalsystem, exempelvis att man skriver en skuldsedel till handlaren eller har böcker som inköpen noteras i. För en handlare i en krissituation är det bättre att riskera att inte få betalt för färskvaror än att garanterat inte få betalt om man måste slänga färskvarorna.

Sen är folk väldigt påhittiga när det blir kriser, man brukar ju säga att nöden är uppfinningarnas moder och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara sant även i en sådan situation.
En kollega berättade om en apotekare i hans närhet som drabbades av totalstopp i betalsystemen och i stället skrev upp i bpk och fakturerade sedan.
Enligt uppgift betalade samtliga kunder sina fakturor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

En artikel i Svensk Tidskrift: "Amanda Wollstad: Håll hårt i kontanterna". (Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift).

Sista meningen är viktig. "Att ingen använder dina transaktioner emot dig idag säger ingenting om framtiden.".

Jag har aldrig blivit nekad att betala med kontanter på apotek. Men tydligen går det inte längre på "Malmös enda jourapotek, Apotek Gripen på Bergsgatan vid Möllevångstorget".

Finns det människor i Sverige som inte kan betala på annat sätt än kontanter? Det borde i så fall uppmärksammas mer!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar