Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Lämnar dom kvitto?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:---klipp---
I grunden tycker jag att Riksbanken och staten är för flata mot bankerna. Ställ krav för att få bedriva bankverksamhet! Eller är det så att staten vill få ett ekonomiskt system där alla människors ekonomiska förehavande blir kartlagd in i minsta detalj? En övervakningsstat som går betydligt längre än vad Orwell kunde fantisera ihop, eller vad DDR-regimen lyckades skapa. Men det finns ju folk som är betydligt svårare att kuva än det svenska. Folk som har mer omedelbar erfarenhet av övervakningsstater.
Hur var det nu?
LÅ1 skrev:Att uppfylla människors önskan är marknaden bättre på än politiker. Generellt sett.
Fast det gäller kanske inte banker?

Eller är det så att "marknaden" är bra när den gör som JAG vill, men "politikerna" måste gripa in om den inte gör det?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:---klipp---
I grunden tycker jag att Riksbanken och staten är för flata mot bankerna. Ställ krav för att få bedriva bankverksamhet! Eller är det så att staten vill få ett ekonomiskt system där alla människors ekonomiska förehavande blir kartlagd in i minsta detalj? En övervakningsstat som går betydligt längre än vad Orwell kunde fantisera ihop, eller vad DDR-regimen lyckades skapa. Men det finns ju folk som är betydligt svårare att kuva än det svenska. Folk som har mer omedelbar erfarenhet av övervakningsstater.
Hur var det nu?
LÅ1 skrev:Att uppfylla människors önskan är marknaden bättre på än politiker. Generellt sett.
Fast det gäller kanske inte banker?

Eller är det så att "marknaden" är bra när den gör som JAG vill, men "politikerna" måste gripa in om den inte gör det?

/TKO
Jag inser att det kan vara motsägelsefullt. Men valuta- och penningpolitik hör till väl till en stats grunduppgifter? (Liksom rättssystem, skattesystem, försvafsmakt, viss infrastruktur mm,)
Samtidigt så inser jag att marknaden inte uppfyller allas krav, t.ex. på detta området. Vi är för få som inser problemet med att avskaffa kontanthanteringen, och då tycker marknaden att de inte behöver uppfylla denna önskan. Tror faktiskt det är "värre" i storstäderna.
Jag skall snart börja leta efter hotell i ett par stora svenska städer. Skall försöka hitte några som accepterar kontanter, även om jag förstås betalar rummet med kort.

Vid närmare eftertanke så verkar många inse att kontanternas avskaffande skulle vara förödande, men de fortsätter använda kort ändå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Kan det vara så att kontanternas nackdelar överväger deras fördelar?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Eftersom det numera är på modet att tänka "Om kriget kommer" så borde alla inse att vi måste ha betalningsmedel som fungerar även efter att bankernas datasystem brutit ihop. Rekommenderar inte den nyligen utskickade broschyren från MSB att alla medborgare ska ha "kontanter i mindre valörer" i beredskap?

Detr är symptomatiskt att det är under en socialdemokratisk regering vi återigen funderar på hur vi skall försvara vår frihet och självständighet gentemot ett utländskt hot - överklassen har alltid varit beredda att sälja ut sej mot att få sina egna privilegier bevarade - vi har Sveaborg och situationen under de bägge världskrigen som talande exempel. Svensk försvars- och säkerhetspolitik präglades länge av lärdomar från den tyska invasionen av Norge 1940 då stora delar av officerskåren svek sitt fosterland. Redan något år senare fanns en beredskap i Sverige - som Jan Myrdal, då engagerad i hemvärnet, skrivit: Vi hade listor på vilka vi skulle skjuta om tyskarna anföll.

Så ur den aspekten borde det finnas ett natinellt intresse att även i fortsättningen ha en fungarenade kontantekonomi. Detta är naturligtvis inte förenligt med en extrem liberal marknadsekonomi - så här måste man välja sida. Jag har redan valt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Eftersom det numera är på modet att tänka "Om kriget kommer" så borde alla inse att vi måste ha betalningsmedel som fungerar även efter att bankernas datasystem brutit ihop. Rekommenderar inte den nyligen utskickade broschyren från MSB att alla medborgare ska ha "kontanter i mindre valörer" i beredskap?

Detr är symptomatiskt att det är under en socialdemokratisk regering vi återigen funderar på hur vi skall försvara vår frihet och självständighet gentemot ett utländskt hot - överklassen har alltid varit beredda att sälja ut sej mot att få sina egna privilegier bevarade - vi har Sveaborg och situationen under de bägge världskrigen som talande exempel. Svensk försvars- och säkerhetspolitik präglades länge av lärdomar från den tyska invasionen av Norge 1940 då stora delar av officerskåren svek sitt fosterland. Redan något år senare fanns en beredskap i Sverige - som Jan Myrdal, då engagerad i hemvärnet, skrivit: Vi hade listor på vilka vi skulle skjuta om tyskarna anföll.

Så ur den aspekten borde det finnas ett natinellt intresse att även i fortsättningen ha en fungarenade kontantekonomi. Detta är naturligtvis inte förenligt med en extrem liberal marknadsekonomi - så här måste man välja sida. Jag har redan valt!

/TKO
Ja visst rekommenderar MSB att man ska ha lite kontanter och det har jag. Vilket förutsätter att åtminstone butiker förbdaglighandel tar kontanter. Men efter några dagar-vecka så är det ju slut och kontantsystemet förutsätter ju faktiskt fungerande banksystem så man kan få ut via bankomater och även manuellt på banken är man ju helt beroende av datasystemen. Ta ut kontanter i butik fungerar bara så länge de kan kolla av mot banken.
Men nog kan det vara fördel med lite reserver, upptäckte härförleden att jag glömt korten men med cash i plånboken kunde jag både betala i T-banan och handla mat.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Per Lind »

Enceladus skrev:Kan det vara så att kontanternas nackdelar överväger deras fördelar?
Finns inga nackdelar!
Cash is King!

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Per Lind skrev:
Enceladus skrev:Kan det vara så att kontanternas nackdelar överväger deras fördelar?
Finns inga nackdelar!
Cash is King!

-Per
Jag skulle nästan säga att det inte finns några fördelar med kontanter jämfört med den värdebaserade lösning som planeras för e-kronan - den kan användas offline precis som kontanter! Hur den personliga integriteten eller beroendet av banksystem skulle förvärras har i alla fall inte framkommit i denna tråd - snarare tvärtom! Är det någon som saknar SL:s gamla magnetkort jämfört med dagens kontaktlösa och programmerbara Access-kort?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Jag tycker man ska ta en medelväg. Alla köp under en viss summa, tex under eller lika med 500.00kr i fysiska butiker skall kunna göras med mynt och sedlar, och under eller lika med 100.00 kr i automater, skall kunna göras med mynt. Sen får marknaden sköta resten. Inga orimliga krav.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Jag skulle nästan säga att det inte finns några fördelar med kontanter jämfört med den värdebaserade lösning som planeras för e-kronan - den kan användas offline precis som kontanter! Hur den personliga integriteten eller beroendet av banksystem skulle förvärras har i alla fall inte framkommit i denna tråd - snarare tvärtom! Är det någon som saknar SL:s gamla magnetkort jämfört med dagens kontaktlösa och programmerbara Access-kort?
Hur e-kronan skall utformas är väl långt ifrån bestämt ännu? Har Riksbanken gått ut med några specifikationer överhuvud taget? Har man givit något företag i uppdrag att titta på hur den kan utformas?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Jag tycker man ska ta en medelväg. Alla köp under en viss summa, tex under eller lika med 500.00kr i fysiska butiker skall kunna göras med mynt och sedlar, och under eller lika med 100.00 kr i automater, skall kunna göras med mynt. Sen får marknaden sköta resten. Inga orimliga krav.
Eller kanske alla dagligvarubutiker. Så man kan handla mat för dagen om nu allt ramlar ihop. Och det var när att jag blivit utan härförleden. Det var något problem med transaktionerna för just min kortttyp så det blev stopp i kassan , kassörskan föreslog att jag skulle pröva ta ut cash från bankomaten alldeles intill men det kanske inte heller funkat. Men vid ett nytt försök så gick transaktionen igenom . Jag hade alltså inte kontanter på mig men har jag plånboken med mig så finns där så det räcker.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Per Lind »

eKrona kan nog vara bra men då måste alla ha en läsare på sig som kan överföra pengar till mitt kort.
Ganska komplicerat och onödigt när man kan lämna över en papperslapp. Varför göra allt så komplicerat?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Per Lind skrev:eKrona kan nog vara bra men då måste alla ha en läsare på sig som kan överföra pengar till mitt kort.
Ganska komplicerat och onödigt när man kan lämna över en papperslapp. Varför göra allt så komplicerat?
-Per
Av samma anledning som vi inte längre skickar meddelanden via post - det är ineffektivt. Dessutom är det banker som har det grundläggande ansvaret för kontanthanteringen, vilket inte är önskvärt, speciellt inte om krisen kommer.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Helt fel väg att gå att man tvångsmedel och ytterst med våldsmonopolet i ryggen tvinga privata företag att ta emot kontanter. Det måste väl ändå vara upp till den privata näringsidkaren att bestämma hur man vill ta betalt? Bra alla fall att man tänkt på rånrisken men det hjälper inte så mycket mot rånrisken när man ska ta pengarna till banken, det är inte många näringsidkare som har råd att anlita ett vaktbolag för detta.
Jag tycker tvärtemot att det är upp till mig som kund att välja betalsätt. Å andra sidan är det ju avtalsfrihet, så är man inte överens så blir det ingen affär. T.ex. fikar jag numera aldrig på Espresso house, utan väljer i så fall Starbuck som värnar om sina kunder.
Själv tycker jag att det måste vara upp till säljaren att bestämma hur man vill ta betalt för det man säljer. Om det sedan inte finns någon som accepterar betalsättet får man lägga ner eller ändra betalsätt. Blir fel om säljaren måste acceptera att jag vill betala min nya bil med ren koppar och därmed kommer in med ett lass koppar till bilhandlaren. Till sist måste det alltid vara säljaren som bestämmer vad som denna vill ha i utbyte mot en vara/tjänst annars har vi ingen fri marknad.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Bankföreningen kritisk till förslag om kontantkrav

Bankerna vill inte hantera kontanter själva...

Bankföreningen varnar Riksbanken för att införa e-krona

...men vill inte heller att Riksbanken ska göra det. Hur vill de ha det egentligen? :roll:

Kul att bankerna verkar vara rädda för att försvinna från den lönsamma konsumentmarknaden lika snabbt som kontanterna! Skulle någon förutom ägarna sakna dessa skrupelfria aktörer? :lol:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Bankföreningen kritisk till förslag om kontantkrav

Bankerna vill inte hantera kontanter själva...

Bankföreningen varnar Riksbanken för att införa e-krona

...men vill inte heller att Riksbanken ska göra det. Hur vill de ha det egentligen? :roll:

Kul att bankerna verkar vara rädda för att försvinna från den lönsamma konsumentmarknaden lika snabbt som kontanterna! Skulle någon förutom ägarna sakna dessa skrupelfria aktörer? :lol:
Bankförningen vill väl ha oligopol på pengahanteringen, utan statlig inblandning. Tänk vilka avgifter och minusräntor man kan ta om folket inte kan betala något utanför banksystemet och inte heller kan ta ut sina kronor i kontanter. Fast det skulle nog växa upp ett parallellt "folkligt" system byggt på euro eller bitcoin. (Tror mer på euro än på någon kryptovaluta i detta fall.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av hgsldf »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Bankföreningen kritisk till förslag om kontantkrav
Bankerna vill inte hantera kontanter själva...

Bankföreningen varnar Riksbanken för att införa e-krona
...men vill inte heller att Riksbanken ska göra det. Hur vill de ha det egentligen? :roll:

Kul att bankerna verkar vara rädda för att försvinna från den lönsamma konsumentmarknaden lika snabbt som kontanterna! Skulle någon förutom ägarna sakna dessa skrupelfria aktörer? :lol:
Bankförningen vill väl ha oligopol på pengahanteringen, utan statlig inblandning. Tänk vilka avgifter och minusräntor man kan ta om folket inte kan betala något utanför banksystemet och inte heller kan ta ut sina kronor i kontanter. Fast det skulle nog växa upp ett parallellt "folkligt" system byggt på euro eller bitcoin. (Tror mer på euro än på någon kryptovaluta i detta fall.)
För några år sedan kostade en EURO drykt 7 kronor, det hade vart ett utmärkt tillfälle att skotta kronan och gå över till EURO. Nu måste vi vänta på att riksbankschefen och "inflationsmålet" går i pension.
/Göran
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Per Lind »

Idag har vi inte råd att gå med och vi skall vara glada över att vi inte var med när den stora krisen för Euro pågick för bara några år sedan.
Hade vi Euro skulle 1- och 2-öringar (cent) varit åter i alla butiker och plånböckerna tunga av mynt.
Tror inte Eu skulle godkänna att vi tagit bort kontanthanteringen om det varit Euro.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Per Lind skrev:Idag har vi inte råd att gå med och vi skall vara glada över att vi inte var med när den stora krisen för Euro pågick för bara några år sedan.
Hade vi Euro skulle 1- och 2-öringar (cent) varit åter i alla butiker och plånböckerna tunga av mynt.
Tror inte Eu skulle godkänna att vi tagit bort kontanthanteringen om det varit Euro.
-Per
1- och 2-centarna skulle ungefär motsvara 10- och 20-öringar i värde.

I framför allt Tyskland blev det väldiga protester när Europeiska centralbanken ville dra in 500€-sedlarna. Man backade, men ger inte ut nya sedlar. De gamla fortsätter att vara giltiga.
Tyskland och tyskarna har andra erfarenheter än vi har i Sverige. Och det gäller även de som hade bankkonton i Grekland eller Cypern för en del år sedan.
(Grekland satte en period tak på hur mycket pengar en person fick tas ut per tidsenhet, om jag minns rätt. Kanske var det rent av totalt uttagsstopp en kort tid? Cypern konfiskerade helt enkelt pengar från bankkontona. Minns inga detaljer.)

Apropå att införa euron i Sverige. Danmark har ju i princip redan gjort det. Åtminstone vad gäller valutans värde. Växelkursen är fast mot euron. Hur stadigt och svåröppnat det låset är vet jag inte. Danskarna har dock ett undantag, och kan inte tvingas in i eurosamarbetet. Sverige har inget sådant, men vi uppfyller inte riktigt alla krav. Växelkursen mot euron varierar för mycket. Risken är stor att trycket ökar när (eller om) brexit blir verklighet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Detta med att uppfylla eller inte uppfylla kraven ska man inte ta allt för allvarligt på. Om Sverige skulle vilja gå med skulle det nog inte bli ett nej. Det handlar mer om att kraven är utformade som dem för att det ser bättre ut.
Skriv svar